Verdwijnen van bloemen en bijen in de velden

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10

Verdwijnen van bloemen en bijen in de velden




par dedeleco » 21/04/10, 01:48

De 6 Zondagavond en Dinsdag presenteert:
binnenkort zal het nodig zijn om naar het tuincentrum te gaan om zaden te zoeken van oude wilde bloemen die dankzij herbiciden uit de velden in Frankrijk zijn verdwenen.
Er zullen alleen bijen en imkers overblijven in de steden ver van het platteland vol met pesticiden en herbiciden!
Herbiciden stoppen bij de Frankrijk Duitsland grens op 5cm!!!
Spannend!
Eet dringend biologisch!
0 x
Avatar de l'utilisateur
ecologicreation
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 10/03/10, 23:36
Plaats: ardennen




par ecologicreation » 21/04/10, 02:11

Bonsoir

Het hele platteland is niet "volgestopt met pesticiden", gelukkig zijn bepaalde hoeken nog bewaard gebleven en thuis merk ik dat er dit jaar veel meer verzamelaars zijn (bijen, hommels...) dan de andere jaren, hetzelfde voor assistenten en vlinders (ik tel vlinders voor het behoud van Noé, vlinders en tuinen). Het is ook waar dat er hier in de buurt veel meer "woestenijen" zijn, evenals koeien- en schapenboerderijen dan gewassen.

caro
0 x
Avatar de l'utilisateur
Zorglub
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 501
Inschrijving: 24/11/09, 10:12




par Zorglub » 25/04/10, 08:17

het is waar, dit jaar, weinig bijen en een paar "horzels"

Wat betreft de bloemen van de weilanden heb ik 3 jaar geleden gekozen voor maaien met een kleine maaier en de maaier laten vallen
dus ik wacht tot het gras hoog staat en de bloemen tijd hebben om te bloeien en hun zaden te maken, de bijen profiteren er ook des te meer van omdat ik geen kunstmest doe
kom, kom, bijtjes .........
0 x
elke ochtend je naakt uitzien in een grote ijs na 3 minuten zult u zien dat uw huis en uw slechtste foto ......
recyclinage
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1596
Inschrijving: 06/08/07, 19:21
Plaats: kunstenaar land




par recyclinage » 25/04/10, 10:51

https://www.econologie.com/forums/apiculture ... t8101.html


bepaalde sierplanten zijn zo zoet dat ze een hele reeks bestuivende insecten aantrekken

voor mijn fruitbomen koos ik de zonnebloem

het is bizar hoeveel krakers er komen

een echte snelweg benzinepomp



dedeleco schreef:
binnenkort moet je naar het tuincentrum om de zaden van de oude wilde bloemen te zoeken die uit de velden zijn verdwenen



http://www.fsagx.ac.be/
de landbouwkundige faculteiten van Gembloux (België) behouden bepaalde wilde variëteiten

st kita doe de groeten aan monsanto



Ik wil hieraan toevoegen dat de gassen die we uitstoten neurotoxisch zijn voor sommige dieren die niet gewend zijn om in gaslucht te leven
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Verdwijning van bloemen en bijen in de velden




par moinsdewatt » 19/03/16, 14:11

Het verbod op neonicotinoïden geeft imkers enige hoop (Frankrijk)

Europarlementariërs stemden voor een verbod op neonicotinoïde insecticiden, bijgenaamd "bijendoders", vanaf 1 september 2018. Imkers zijn tevreden met deze maatregel, ook al komt het een beetje laat voor hen. Het beroep is verwoest door de sterfte van bijen.

Door Christine Hinckel op 18-03-2016

Insecticiden uit de familie van de neonicotinoïden hebben een nadelig effect op het zenuwstelsel van bijen, die in groten getale sterven. De mortaliteit ligt tussen de 50% en 100%, zelfs in sommige netelroos. Gevolg: de productie van honing is in Frankrijk ingestort van 20 ton naar 40 in 000 jaar tijd.

Een persistentie van drie jaar in de grond

Imkers zeggen dat ze vandaag worden getroffen en zelfs als deze door de Nationale Vergadering goedgekeurde maatregel hen hoop geeft, blijven ze helder. Het zal nog vele jaren duren voordat de sporen van deze insecticiden echt zijn verdwenen.
"Deze producten hebben een houdbaarheid in de bodem van drie jaar. We zullen hoogstens tot 2021 moeten wachten om een ​​schijn van natuur te vinden die geschikt is voor bijen. In de hoop dat er geen andere schadelijke vervangingsproducten zullen zijn voor 'hier daar' zegt Christian Giraudet, voorzitter van de bijenteeltbond 17.

S.Royal: "Mogelijke effecten op mensen"

Ook Ségolène Royal, minister van Ecologie, is verheugd met deze maatregel. "Ik ben verheugd dat Frankrijk zijn toekomst voorbereidt en de gezondheid en bestuivers beschermt", schreef ze in een persbericht, eraan toevoegend dat "het onderzoek naar en de productie van vervangende producten moet worden versneld, en in het bijzonder het werk van de INRA ((Nationaal Instituut van Agronomisch Onderzoek).

"Recente wetenschappelijke studies onthullen een mogelijk effect van neonicotinoïden op de hersenontwikkeling van mensen", herinnert ze zich. "We kennen deze effecten en we moeten de moed hebben om het voorzorgsprincipe toe te passen".


http://france3-regions.francetvinfo.fr/ ... 55305.html
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Verdwijning van bloemen en bijen in de velden




par Ahmed » 11/04/16, 18:53

Er is hier iets buitengewoons en perfect Manicheaans: aan de ene kant industriële boeren die ondergeschikt zijn aan de chemie en aan de andere kant arme "ecologische" imkers, slachtoffers van de eersten en verdedigers van de natuur en kleine vogels!
Laten we stoppen met deze betreurenswaardige karikatuur: de methoden van intensivering en crypto-industrialisatie verschenen in de bijenteelt voordat ze zich in de landbouw verspreidden.
Als de invloed van de landbouwchemie onmiskenbaar is, is het slechts een van de factoren en de methodologie van de bijenteelt legt uit dat sterfgevallen door bijenkorven ook worden waargenomen in regio's die weinig zijn aangetast door de beschuldigde stoffen. dan vragen).
In werkelijkheid werken de bijenteelt en de landbouw momenteel volgens hetzelfde patroon en stuiten daardoor op hun grenzen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Verdwijning van bloemen en bijen in de velden




par izentrop » 13/04/16, 14:37

Ahmed schreef:Er is hier iets buitengewoons en perfect Manicheaans: aan de ene kant industriële boeren die ondergeschikt zijn aan de chemie en aan de andere kant arme "ecologische" imkers, slachtoffers van de eersten en verdedigers van de natuur en kleine vogels!
Laten we stoppen met deze betreurenswaardige karikatuur: de methoden van intensivering en crypto-industrialisatie verschenen in de bijenteelt voordat ze zich in de landbouw verspreidden.
Als de invloed van de landbouwchemie onmiskenbaar is, is het slechts een van de factoren en de methodologie van de bijenteelt legt uit dat sterfgevallen door bijenkorven ook worden waargenomen in regio's die weinig zijn aangetast door de beschuldigde stoffen. dan vragen).
In werkelijkheid werken de bijenteelt en de landbouw momenteel volgens hetzelfde patroon en stuiten daardoor op hun grenzen.
+1
Zelfs de amateur geeft de voorkeur aan productiviteit boven de bescherming van de inheemse zwarte bij van onze streken.
Vrijetijdsbijenteelt moet zich bewust zijn van de gevaren die het met zich meebrengt voor het voortbestaan ​​van de bij, maar niet alleen dat! De professionele bijenteelt, die de neiging heeft om te overleven, verruilt zijn voorouderlijke praktijken voor praktijken die op lange termijn niet levensvatbaar zijn, en bovendien legt de instabiliteit van "industriële bijen" een ernstig probleem bloot, waarvan de eerste effecten beginnen te voelen met ziekten of rechtstreeks geïmporteerde besmettingen met koninginnen en zwermen afkomstig uit landen (waaronder de Europese gemeenschap), waar winters bijna afwezig zijn.
Amateur-imkers worden te vaak begeleid en gevraagd om hun activiteit te beginnen met zogenaamde "gemakkelijke" bijen die niet zijn aangepast aan hun oorspronkelijke omgeving en wanneer een van hen de vraag stelt, wordt hen vaak verteld dat "de 'donkere bij niet langer' bestaat' en dat je in ieder geval beter bijen van deze of gene ondersoort kunt kopen omdat die minder steken, meer honing produceren en andere verkooppraatjes van importeurs of afpersers.
http://www.abeille-et-nature.com/index.php?cat=vie-des-abeilles&page=sauvegarde_abeilles
0 x
Avatar de l'utilisateur
sherkanner
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 386
Inschrijving: 18/02/10, 15:47
Plaats: Oostenrijk
x 1

Re: Verdwijning van bloemen en bijen in de velden




par sherkanner » 14/04/16, 11:24

izentrop schreef:Zelfs de amateur geeft de voorkeur aan productiviteit boven de bescherming van de inheemse zwarte bij van onze streken.

Mijn broer is er onlangs mee begonnen en staat duidelijk aan die kant, hoewel hij zich wat meer bewust is van de zorgen en een aanpak hanteert die helemaal niet presteert (in tegenstelling tot sommigen in zijn vereniging waar het gaat om pesticiden en overvoeding).

Ik weet er niet zoveel van, maar het gebruik van lokale zwarte bijen in plaats van de rassen die gewoonlijk worden overwogen (zoals Buckfast) lijkt me interessant, ik zal er eens naar kijken, bedankt voor de link ^^
0 x
Wanneer we werken, moeten we altijd geven 100%: 12% op maandag; 25% dinsdag; 32% woensdag; 23% op donderdag; en 8% op vrijdag
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Verdwijning van bloemen en bijen in de velden




par moinsdewatt » 12/08/16, 23:06

2016: een rampjaar voor honing

12 2016 augustus

"Het wordt een van de slechtste jaren voor de Franse bijenteelt qua oogst. We maken ons grote zorgen over het voortbestaan ​​van bepaalde boerderijen", zo verontrustte Henri Clément, woordvoerder van de UNAF, dinsdag 9 augustus op France Info. "We verliezen de helft tot tweederde van de honingoogst in vergelijking met 2015, wat een gemiddeld jaar was, niet uitzonderlijk", meent de woordvoerder van de Nationale Unie van Imkers van Frankrijk. Volgens hem zullen imkers in 2016 slechts 10.000 ton honing oogsten in Frankrijk. Dat is bijna de helft minder dan in 2015, toen de oogst tussen de 17.000 en 18.000 ton lag. "De voorjaarsoogsten (koolzaad, acacia, tijm, enz.) waren er bijna niet", legt hij uit. En de zomeroogsten waarop imkers rekenden om de situatie te verhelpen "voldeden niet aan onze verwachtingen". Reden voor deze situatie? "Een zeer koude en zeer regenachtige lente" die bepaalde bloemen verhinderde te bloeien en de insecten belemmerde in hun verkenning.

Frankrijk, dat jaarlijks 40.000 ton honing consumeert, zal dus sterk afhankelijk zijn van import uit Europese landen.


http://www.sciencesetavenir.fr/nature-e ... -miel.html
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Verdwijning van bloemen en bijen in de velden




par izentrop » 14/08/16, 01:04

Op 4 augustus 2016 ratificeerde de Constitutionele Raad het artikel van de wet op de biodiversiteit dat voorziet in een verbod op neonicotinoïden in 2018. http://www.lafranceagricole.fr/actualit ... 73555.html
https://www.senat.fr/espace_presse/actu ... sages.html
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 302 gasten