Graancrisis: oorzaken en gevolgen

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1

Graancrisis: oorzaken en gevolgen




par Christine » 21/04/08, 18:46

Er zijn gelijktijdig verschillende discussies geopend over de stijging van de graanprijs, de bevoorradingsmoeilijkheden in ontwikkelingslanden, speculatie, agrobrandstoffen, enz., maar in wezen is het onderwerp altijd hetzelfde.

Ik heb daarom de belangrijkste berichten hier verzameld om het debat scherp te stellen.

martien007 schreef:het was in de show - vanavond of nooit - met Jean Ziegler, Jacques Attali..etc; geweldig debat, het begint met GGO's.

Het is echt de moeite waard om te bekijken

http://ce-soir-ou-jamais.france3.fr/index-fr.php?page=accueil
-----------------------------------------
dit is de editie van donderdag 17 april.

http://jt.france3.fr/1920/index.php3?jt=3

Voedselcrisis: hoe zit het met de ontwikkeling van de teelt van biobrandstoffen?
------------------------------------------
Nieuws van woensdag 16 april.

http://jt.france3.fr/1920/index.php3?jt=3

dit is hoe speculanten de prijs van graan verhogen.


Remundo schreef:Hallo Martian, hallo allemaal,

Je hoefde geen goede strateeg of groot visionair te zijn om 2 jaar geleden te beseffen dat biobrandstoffen op basis van voedselplanten verre van wondermiddel zijn en automatisch een spanning op de prijzen van voedingsmiddelen genereren. Hun economische levensvatbaarheid is aan de andere kant gegarandeerd zolang er geen andere manier is om koolwaterstoffen goed te produceren ...

Dat gezegd hebbende, ze zijn nog steeds erg onderontwikkeld en bezetten wereldwijd minder dan 5% van het gecultiveerde land. Gelukkig! Maar in de VS versnelt de beweging ...

Biobrandstoffen zijn niet direct verantwoordelijk voor de stijging van de prijzen. Ze voegen eenvoudig een druppel water toe die over de vaas stroomt.

Degenen die verantwoordelijk zijn voor de prijsstijging zijn alle ontwikkelde staten die:
- enerzijds de piekolie nooit serieus hebben bereid
- anderzijds, de landbouw in arme landen nooit hebben geholpen en naar behoren ontwikkeld.

Om technischer te spreken, de toekomst van biobrandstoffen is de teelt van non-food planten, bij voorkeur aan zee om bouwland met tarwe en maïs te verlaten ... Er is ook de gigantische Miscanthus ... N is het niet Christophe?

En de toekomst van brandstoffen in het kort, is om ze op verschillende manieren te produceren uit hernieuwbare energiebronnen zoals zonne-energie: hydrolyse, thermolyse van biomassa ...

Maar dit alles, zegt geen enkel rapport, de journalisten waden het liefst in het huidige moment en de verblinde blindheid zonder visie of weerspiegeling van de lange termijn. :| En het is zoveel gemakkelijker en interessanter om Kosciusko-Morizet te onderzoeken op zijn stemmingswisselingen met Borloo en GGO's :onheil:

Eindelijk niets nieuws onder de zon! : Idee:


oliburn schreef:het is beter rijk, dik en gezond te zijn dan arm, mager
en zieken ... Haïtianen, Afrikanen of anderen ...

Het zal bloeden!!! Verdraaid Kwaad


PS: de tijd dat je dit kleine bericht leest, zijn 3 menselijke wezens
sterven van de honger......????


Christine schreef:Kopie van een afbeelding die een paar dagen geleden door Flytox is geplaatst in de categorie "humor". :|

Beeld


freddau schreef:Eindelijk,

wat al moet worden gedaan, is de vleesconsumptie verminderen.
Volgens Jean Ziegler is 1/5 van de granen nodig.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 21/04/08, 19:07

Je hebt het goed gedaan Christine! 8)

Voor Freddau
Verminder de consumptie van vlees ... Hmm ... dat is een briljant idee! : Cheesy:

Ik hou van vlees en ik wil niet voor vegetariër spelen. We moeten landbouw ontwikkelen in arme landen...

Misschien ook hun geboortecijfer reguleren, ook al is dat soms niet politiek correct...

En ook massaal de productie van koolwaterstoffen of andere hernieuwbare brandstoffen en elektriciteit ontwikkelen. Ik denk aan zonne-energie, al was het maar fotovoltaïsche energie, in gebieden als Afrika... Trouwens, dat zou hun economie een beetje "ontstoppen" en hun onderwijs en ontwikkeling mogelijk maken...

Maar we zouden ook het wagenpark volledig kunnen hybridiseren en het brandstofverbruik in de stad met meer dan 75% kunnen verminderen...

Eerlijk gezegd zijn de oplossingen er, maar het is veel moeilijker om ze toe te passen dan om ze te bedenken, zo is de menselijke natuur gemaakt :frons:
0 x
Beeld
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 21/04/08, 19:21

Remundo schreef:Je hebt het goed gedaan Christine! 8)

dank u


Remundo schreef:Ik hou van vlees en ik wil niet voor vegetariër spelen. We moeten landbouw ontwikkelen in arme landen...

Misschien ook hun geboortecijfer reguleren, ook al is dat soms niet politiek correct...

Boze geesten zouden hieruit afleiden dat het comfortabeler is om een ​​geboortequotum op te leggen aan onderontwikkelde "pov' piti" dan om een ​​klein stukje van iemands biefstuk op te geven. Maar het zijn gewoon boze geesten en de natuur is zo, nietwaar? : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 21/04/08, 19:45

Ah Christine, ik vind je "wissende tekst" een beetje op het randje... En je deductie is erg plagerig :D
0 x
Beeld
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 21/04/08, 19:51

Remundo schreef:Ah Christine, ik vind je "wissende tekst" een beetje op het randje... En je deductie is erg plagerig :D

Zeker, maar de twee ideeën volgen elkaar wel op in de tekst en worden als complementair gepresenteerd; ik kon niet anders dan de toenadering opmerken 8) .
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 21/04/08, 20:05

En jij denkt dat deze bevooroordeelde vergelijking de essentie is van de betekenis van mijn bericht........ Oh jee :P

Om even serieus terug te komen, het is niet omdat we vlees eten dat de inwoners van andere landen van de honger sterven. Dit komt omdat ze in gebieden wonen die over het algemeen niet erg vruchtbaar zijn, maar ook omdat ze geen technologische of agrarische ontwikkeling hebben, en nogmaals omdat ze gemiddeld 5 of 6 kinderen per vrouw krijgen terwijl het onmogelijk is om er 1 of 2 fatsoenlijk te voeden.

te denken dat het probleem van de hongersnoden in de 1/3 wereld uit het Westen komt met hun koeien die zogenaamd "graan verspillen" en "het klimaat verwarmen door scheten te laten" komt voort uit een ongebreideld schuldgevoel dat de essentie van het probleem en ook de essentie van de oplossingen verbergt.
0 x
Beeld
SixK
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 670
Inschrijving: 15/03/05, 13:48
x 272




par SixK » 21/04/08, 20:23

eh... ik weet niet of dat veranderd is, maar nog niet zo lang geleden leefden we in een land (zie een gemeenschap van landen) dat overproduceerde.
Toen dat gebeurde, werd het overschot vernietigd, in plaats van het naar de hongerlijdende landen te sturen...

Dus zolang dit beleid niet verandert, of we nu onze landbouw in onze motoren verpesten of alles vernietigen, zie ik niet echt wat er verandert...

Aan de andere kant lijkt het mij niet dat tarwe en maïs vooral in Frankrijk worden gebruikt om biobrandstoffen te produceren...

Het is meer koolzaad en biet....

Kortom, als we koolzaad produceren, produceren we geen tarwe, maar ach... Alhoewel... gezien de hoogte van het koolzaad op dat moment is het wellicht mogelijk om verder te gaan met tarwe achter... .
Koolzaad en bieten zijn inderdaad niet de beste brandstof, maar in kleine hoeveelheden lijkt het me altijd minder erg dan olie.

Nogmaals, dit alles heeft alleen zin zolang onze landen hun beleid ten aanzien van hongerlijdende landen niet wijzigen.

Is het idee dat een liter biobrandstof 50 maaltijden minder betekent voor degenen die honger hebben geen argument dat binnengeglipt is door onze dierbare olielobby's?

SixK
0 x
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars




par martien007 » 21/04/08, 20:56

Goed idee Christine, maar censureer Remundo niet!! :schok:

Overigens geloof ik dat ons vee ggo-sojameel uit Amerika eet (ik weet niet of het noord en/of zuid is maar het is ggo: las in een recente post van ik weet niet wie, kun je het vinden?).

Dus we kunnen afleiden dat we door vlees te eten GGO's eten... : Lol:
0 x
freddau
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 641
Inschrijving: 19/09/05, 20:08
x 1




par freddau » 21/04/08, 21:53

Naar mijn mening zou je de film "We feed the world" moeten zien, waarin wordt uitgelegd dat sojabonen worden geëxploiteerd in Argentinië, Brazilië om het vee van het Noorden met hele ladingen vet te mesten.

Jean Ziegler, die weet wat hij zegt, gaf als ik me niet vergis dat van de 2 miljard ton graan, 400 miljoen voor veevoer (rundvlees en andere) ging.

Er is dus nog wat speelruimte. En dan is het mogelijk om een ​​korter circuit te maken.... we vermijden het transport van graan en dan de ossen, kalfskoe varken naar de consument te vervoeren, daar zouden we rechtstreeks aan de consument leveren en desnoods in grotere hoeveelheden belangrijk terwijl we besparen op olie en CO2.

En wat betreft het geboortecijfer in de derde wereld, het zet je een beetje aan het denken als je bedenkt dat Argentinië een veel lagere dichtheid heeft dan Frankrijk, maar sojabonen exporteert... en we kunnen het ook hebben over Congo, waar ik denk dat het gebied kan op grote schaal worden gebruikt
0 x
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars




par martien007 » 21/04/08, 23:07

Freddau is het helemaal met je eens.

En als er maar deze afwijkingen waren :schok:

De wereld staat op zijn kop, allemaal goed bestuurd door onze lieve politieke en industriële leiders die veel aan het graven zijn om hun te volle buiken te laten barsten nadat ze hun menselijke broeders hebben laten sterven... en dat mag hen er niet van weerhouden om gaan op zondag naar de kerk om hun geweten te sussen.

Wat een trieste mensheid!! wanneer we alles zouden hebben wat we nodig hebben om te DELEN met onze broeders (nou ja, ik kom niet van hier maar ik woon daar :? ).
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste, Majestic-12 [Bot] en 254 gasten