Bestrijdingsmiddelenverzoek

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
vtajmb
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 77
Inschrijving: 24/06/05, 05:24

Bestrijdingsmiddelenverzoek




par vtajmb » 02/10/05, 19:14

Nieuw hier op forum, Ik situeer mezelf: zoon van een kleine wijnboer in de AOC Sancerre, de kansen en andere levensbehoeften zorgden ervoor dat ik de familieboerderij verliet om de most van de kat te verdienen in organisaties (coops of handelaren) die agro-benodigdheden distribueren. Vandaag ben ik een wijnbouwconsulent. Mijn carrière heeft me geleerd dat fabrikanten van chemische bestrijdingsmiddelen en meststoffen niet beknibbelen op onwaarheden, leugens en andere laster om winst te maken! Een voorbeeld ? Ik heb het over een tijd die mensen onder de twintig niet kunnen weten...

In 1976, toen ik helemaal blauw was van het vak, had Ciba Geigy in het hok waar ik net bijna 20 jaar was binnengekomen, een "informatiedag" georganiseerd. De zoektocht naar nieuwe moleculen, de voorzorgsmaatregelen die werden genomen voordat ze op de markt werden gebracht, alles was doortrokken van buitenaardsheid... Dit bedrijf, dat in de jaren vijftig de meeste herbiciden van de triazinefamilie had gesynthetiseerd, legde ons uit dat deze moleculen uiteenvielen tot koolstof , dus het waren geen verontreinigende stoffen. Wat het risico van grondwaterverontreiniging betreft, deze actieve stoffen waren te onoplosbaar om ze te bereiken voordat ze volledig waren afgebroken. allemaal onderbroken door de distributie van "snuisterijen voor inboorlingen" (T-scharnier, stilo's, notitieboekjes, aanstekers...)... Hoe kunnen we deze bronnen van wetenschap niet geloven die hun kennis zo genereus hebben uitgestort? Dus predikte ik het goede nieuws aan mijn wijnbouwklanten door deze onzin te herhalen, en verkocht ik duizenden van deze gifstoffen... Omdat jij en ik de afgelopen tien jaar hebben gezien dat de lagen in de maïsteelt of wijnbouw -teeltgebieden werden vervuild door deze chemische familie. En op dit moment bevatten ze het nog vele jaren, ondanks dat de specialiteiten die het bevatten uit de handel zijn genomen...

In 2004 ontmoette ik een buitengewone man, Georges Toutain. In plaats van zijn cv op te sommen, verwijs ik u naar: http://www.labergerie-villarceaux.net/s ... ab-27.html

hij stond aan de wieg van de MDRGF; Dezelfde ; ga eens kijken, gewoon om te zien. http://mdrgf.org ; deze duivel van een man, in de zeventig, runt de Picardische weideboomgaard die hij zo'n twintig jaar geleden op de familieboerderij heeft aangelegd. Ik wilde het aan mijn wijnbouwklanten laten zien: een verbazingwekkende oogst in kwantiteit en gezond fruit, zonder pesticiden! de moderne picardboomgaard zou in 29 2004 keer behandeld zijn... Mijn klanten werden teruggestuurd naar de Virenque "er is tegen ons gelogen?". Pesticiden zouden dus geen dodelijke afloop zijn?

In zijn professionele leven werkte Georges Toutain in oase-gewassen voor landbouw zonder pesticiden... en het werkte! het liet door zijn aanpak toe om 10 kilo calorieën per m² te produceren! zonder toevoegingen (pesticiden of andere chemische meststoffen) in deze dorre gebieden...

De marketing van de eerste pesticiden en kunstmest dateert uit de Eerste Wereldoorlog... Fabrikanten, om banen te redden (goede zielen!), vervaardigden chemische meststoffen in fabrieken gewijd aan explosieven, en pesticiden in plaats en plaatsen van de giftige gassen die vergiftigd onze voorouders in de loopgraven... En als deze chemische producten inderdaad aanvankelijk de opbrengsten verhoogden, verzwakten ze de gewassen, waardoor ze nog afhankelijker werden van pesticiden, terwijl deze laatste, in plaats van alleen de ziekteverwekkers te vernietigen, ook de hulpstoffen vernietigde die het mogelijk maakten ze worden gecontroleerd...

Tegenwoordig sterft de "moderne landbouw" aan dwangvoeding met pesticiden, die de gezondheid van de consumenten schaadt, en heeft noch de problemen van werkgelegenheid, noch de honger in de wereld opgelost... Speculatieve gewassen, uitgangen van hun natuurlijke omgeving, hebben een betere bescherming nodig en bevruchting. Soms verstoren ze zelfs de waterhuishouding: maïs heeft bijvoorbeeld 400 mm (4 l/ha!) nodig in zijn vegetatieve cyclus. Deze verbruikspiek valt midden in de zomer, net als het grondwaterpeil zakt en de mens en de inheemse flora er de meeste behoefte aan hebben! Kijk maar naar de opgedroogde rivieren in gebieden waar maïs het dominante gewas is... En het opdrogen van het Aralmeer na de irrigatie van katoenvelden? Dus, nog steeds overtuigd dat fabrikanten van pesticiden mensen zullen redden van de hongerdood, banen zullen behouden en het milieu zullen beschermen?

In mijn aanpak als adviseur, met mijn klanten, is in tien jaar tijd het gebruik van bestrijdingsmiddelen door drie gedeeld. Doelstelling, in de komende tien jaar: nul pesticiden, met vermindering van koper (fungicide van de bios) dat ook een kleine Tsjernobyl is voor het leven van de biomassa... De wijnstokken produceren dus genoeg, de wijn is beter, de regenwormen zijn weer in de grond verschenen, erosie is gestopt (natuurlijke grasbedekking), vogels verschijnen weer en nestelen in de wijnstokken... Afgelopen winter hebben mijn klanten 3 km heggen geplant om het klimaat in de wijnstokken te verbeteren en de huisvesting van hulpplanten te bevorderen . Komende winter wordt er minstens zoveel geplant... Evenzo zorgen gecontroleerde vegetatie en steeds gezondere wijnstokken voor een vermindering van het verbruik van koolwaterstoffen... Vigneronnum sancerrum vulgaris verbruikt jaarlijks meer dan 700 l/ha brandstof. Sommige van mijn klanten zitten op minder dan 300 l!

Verlies daarbij niet uit het oog dat een grote omzet niet synoniem is aan een goed boekhoudkundig resultaat! degenen die zakelijke budgetten beheren of geld besparen, weten dat het het verschil tussen inkomsten en uitgaven is dat tot winstgevendheid leidt!

Goede zondag iedereen

Jean Marie
0 x
JMB
Avatar de l'utilisateur
A2E
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 235
Inschrijving: 15/12/04, 11:36
Plaats: de hal deur 16




par A2E » 02/10/05, 19:57

bedankt Jean-Marie voor deze details!
Ik kom later terug om het onderwerp wat meer te bespreken :rolleyes:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 310-gasten