Bossen duwen terug in veel landen

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Bossen duwen terug in veel landen




par Christophe » 20/11/06, 16:35

„De meeste bosstaten blijven bomen verliezen, maar het aantal landen waar bossen weer aangroeien neemt toe”, bericht het Britse wetenschappelijke tijdschrift New Scientist. Volgens een groep Amerikaanse onderzoekers zijn de bossen in de wereld, in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, niet in verval, integendeel. "Over de hele wereld is er een trend in de richting van verbetering van bossen, niet alleen in termen van de ruimte die ze beslaan, maar ook in kwaliteit", verheugt de expert Roger Sedjo zich.
Een verbeterde landbouwproductie betekent dat er minder land nodig is om mensen te voeden, waardoor er ruimte vrijkomt en bossen weer kunnen groeien. Dit fenomeen treft vooral de rijkste landen, maar ook een aantal ontwikkelingslanden die hebben geleerd om de natuurlijke hulpbronnen die hun bossen vertegenwoordigen goed te beheren.
Experts wijzen er echter op dat een aantal nieuwe bossen onnatuurlijk is. "Door de mens geplant, ondersteunen ze misschien niet hetzelfde niveau van biodiversiteit als oude bossen", legt het tijdschrift uit.
De onderzoekers, die zich baseerden op gegevens van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO), merken ook op dat Indonesië en Brazilië de twee landen zijn die het meest hebben geleden onder het verlies van bosgebieden.

http://www.courrierinternational.com/ar ... j_id=68016
0 x
Avatar de l'utilisateur
antoinet111
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 874
Inschrijving: 19/02/06, 18:17
Plaats: 29 - Landivisiau
x 1




par antoinet111 » 21/11/06, 10:22

Ik zal je woede op de hals halen:
Ik heb een oom wiens taak het is om hout in Brazilië te kopen met de hele lading, en het door te verkopen aan de Cubaanse staat.
hij legt me uit dat brazilië al bijna dertig jaar twee bomen herplant voor één kap, dus ze hoefden josé bové niet thuis te zien om iets te doen.

we zijn hier om de misvattingen te stoppen.
0 x
Ik stem voor het schrijven van betonnen paal en bruikbaarheid.
Onderaan de praters en een plafondventilator!
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 21/11/06, 11:25

antoinet111 schreef:Ik zal je woede op de hals halen:
Ik heb een oom wiens taak het is om hout in Brazilië te kopen met de hele lading, en het door te verkopen aan de Cubaanse staat.
hij legt me uit dat brazilië al bijna dertig jaar twee bomen herplant voor één kap, dus ze hoefden josé bové niet thuis te zien om iets te doen.
Ja ... :|
Zoals je zegt, Brazilië maakt plantage in plaats van een van de laatste oerbossen ter wereld...
Hoe kan iemand voor een tweede overwegen remplacer een ecosysteem dat duizenden jaren in evenwicht is door a cultuur, ook al zijn het bomen?
Het is of een utopie voor degenen die het niet weten, of een grove leugen van de kant van degenen die het weten...

antoinet111 schreef:we zijn hier om de misvattingen te stoppen.
Pffff... : Roll: We moeten eerst beginnen met te weten waar we het over hebben...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 21/11/06, 11:30

Houthakker schreef:Hoe kan iemand voor een tweede overwegen remplacer een ecosysteem dat duizenden jaren in evenwicht is door a cultuur, ook al zijn het bomen?
Het is of een utopie voor degenen die het niet weten, of een grove leugen van de kant van degenen die het weten...


+1...maar dat is minder erg dan niets... : Cry:
0 x
Avatar de l'utilisateur
antoinet111
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 874
Inschrijving: 19/02/06, 18:17
Plaats: 29 - Landivisiau
x 1




par antoinet111 » 21/11/06, 13:39

heel lieve LUMBERMAN Ik zeg alleen de feiten, als je nu denkt dat ik ze excuses geef, jammer voor jou, het is niet omdat we niet alle negatieve punten van een onderwerp noemen waar we het niet in beheersen alle. :onheil:

:!: :!: Pffff... We moeten eerst eens beginnen met te weten waar we het over hebben... :!: :!: : Lol:

ps: niet slecht de trollentest.
0 x
Ik stem voor het schrijven van betonnen paal en bruikbaarheid.

Onderaan de praters en een plafondventilator!
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 21/11/06, 13:59

antoinet111 schreef:heel lieve LUMBERMAN, ik vertel alleen de feiten,
Dus ? Kan je er niet tegen om boos te zijn?

antoinet111 schreef:Als je nu denkt dat ik ze excuses geef, jammer voor jou, alleen omdat we niet alle negatieve punten van een onderwerp noemen, wil nog niet zeggen dat we er geen minimumkennis van hebben. :onheil:
Bah... de wending van je post suggereert het, ja. Als dit niet het geval is, zul je waarschijnlijk je manier van argumenteren moeten herzien.

antoinet111 schreef: :!: :!: Pffff... We moeten eerst eens beginnen met te weten waar we het over hebben... :!: :!: : Lol:
En ? Wat is de opmerking, het idee?
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
antoinet111
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 874
Inschrijving: 19/02/06, 18:17
Plaats: 29 - Landivisiau
x 1




par antoinet111 » 21/11/06, 14:24

er zijn geen opmerkingen, deze discussie is onvruchtbaar; en het is jammer dat je suggereert dat ik niet weet waar ik het over heb als we elkaar niet kennen. heb een hele goede dag. en willekeurig van een volgende vergadering.
0 x
Ik stem voor het schrijven van betonnen paal en bruikbaarheid.

Onderaan de praters en een plafondventilator!
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 21/11/06, 15:40

antoinet111 schreef:er zijn geen opmerkingen, deze discussie is onvruchtbaar; en het is jammer dat je suggereert dat ik niet weet waar ik het over heb als we elkaar niet kennen. heb een hele goede dag. en willekeurig van een volgende vergadering.
Eigenlijk ken ik je niet dat van wat ik kan lezen (wat vrij normaal is op een Forum...)

Het blijkt dat als ik dit lees:
antoinet111 schreef:Ik zal je woede op de hals halen: 2
Ik heb een oom wiens taak het is om hout in Brazilië te kopen met de hele lading, en het door te verkopen aan de Cubaanse staat.
hij legt me uit dat brazilië al bijna dertig jaar twee bomen herplant voor één kap, dus ze hoefden josé bové niet thuis te zien om iets te doen. 1

we zijn hier om de misvattingen te stoppen. 3
Ik heb het gevoel dat:
- punt 1 => enerzijds ga je akkoord met de opmerkingen die je meldt van je oom
- punt 2 => en dus dat je jezelf bij voorbaat beschermt tegen vijandige reacties,
- punt 3 => en aan de andere kant dat je de heersende ideeën over ontbossing in de Amazone wilt stoppen...

Als dit niet het geval is, sorry, maar de gebruikte afslag lijkt me nogal onhandig... :?
Als je het niet eens bent met je oom, moet je dat op zijn minst vermelden, want het komt niet echt duidelijk naar voren in je geschriften.

In dit geval heeft mijn opmerking inderdaad geen reden om dat te zijn.

PS: een discussie is dat niet steriel alleen maar omdat een van de deelnemers het wil... Discussiëren, commentaar geven, uitleggen, uitwisselen is nooit onvruchtbaar.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 21/11/06, 17:25

Hallo,
het is vreemd wat je zegt over hout. De bosbouwindustrie, een belangrijke tak in Quebec, maakt de ergste economische crisis door: een twintigtal vrij grote zagerijen hebben hun deuren gesloten wegens het niet respecteren van het risico op hout. Het hout uit het noorden is kleiner en wordt voornamelijk gebruikt voor pulp en papier. maar de oppervlakte van het bos betekent duizenden km
er is niet eens een manier om daar te komen. Het zijn de bosbranden die ons veel verteren..

Andre
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 306 gasten