Nantes pap goed of slecht?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
pinv
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 19/08/22, 15:58
x 1

Nantes pap goed of slecht?




par pinv » 19/08/22, 16:25

hello,
Ik wil graag informatie over het mengsel van Nantes in termen van bodemtoxiciteit.
Ik ben voorlopig begonnen in de levende bodem moestuin in "fenocultuur", ik maak voor jullie geen tekening van mijn inspiratiebron ;-)
kortom, wat betreft het mengsel van Bordeaux dat een biocumulatief is en dat het leven van de bodem vernietigt, ik verban het uit mijn tuin.
Ik ben van plan binnenkort fruitbomen op mijn land te plaatsen, met name nectarine- en abrikozenbomen, en ik wil Bordeaux-mengsel voor perzikblaren vermijden, ik heb gelezen dat Nantes-mengsel een genezende werking heeft in geval van een aanval, maar ik kan niet niets vinden over de mogelijke schadelijke effecten voor de rest van de fauna en flora.
Ik las ook dat het planten van knoflook aan de voet van bomen goed was... mythe of realiteit
kan iemand mij informeren over het onderwerp?
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Nantes pap goed of niet lekker?




par sicetaitsimple » 19/08/22, 17:49

Ik heb geen persoonlijke ervaring met dit product, maar a priori gezien de samenstelling (zwavel+kalk) zou het niet slecht moeten zijn voor de bodem. Aan de andere kant moet je natuurlijk voorzichtig zijn bij het voorbereiden en spuiten, het is niet per se erg goed voor de tuinman....

https://jardinage.lemonde.fr/dossier-41 ... taise.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14914
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4338

Re: Nantes pap goed of niet lekker?




par GuyGadeboisTheBack » 19/08/22, 17:53

0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: Nantes pap goed of niet lekker?




par Ahmed » 19/08/22, 18:38

Het is voornamelijk een fungicide en als zodanig gecontra-indiceerd als u paddenstoelen in uw grond wilt "kweken" (het werkt zonder onderscheid). De rol van schimmels is erg belangrijk voor het bodemleven, vooral voor de uitwisseling van water en voedingsstoffen over lange afstand. Voor andere bodemgastheren lijkt het niet al te veel nadelen te hebben...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Nantes pap goed of niet lekker?




par sicetaitsimple » 19/08/22, 20:05

Ahmed schreef:Het is voornamelijk een fungicide en als zodanig gecontra-indiceerd als u schimmels in uw bodem wilt "opkweken"


Misschien weet ik het niet. De Wikipedia-pagina, zeker niet per se een absolute referentie, zegt echter: "Vanwege zijn onstabiele aard kan dit mengsel alleen als anticryptogamicum als curatieve behandeling worden gebruikt en niet als winterbehandeling zoals we soms kunnen lezen"
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: Nantes pap goed of niet lekker?




par Ahmed » 19/08/22, 20:33

"Instabiel" betekent misschien dat dit product gemakkelijk wordt weggespoeld door de regen die op de bladeren valt, dus het is niet handig om te vroeg te strooien?
Wat betreft de schadelijkheid voor bodemschimmels, ik blijf bij wat er gezegd wordt Heeft die pinv verwijst naar...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 175-gasten