hooien

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
habumko
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 10/03/22, 14:22

hooien




par habumko » 10/03/22, 14:36

Bonjour à tous,

Helaas heb ik niet alle berichten kunnen lezen en ik hoop dat mijn vraag niet al is beantwoord.
Wat dacht je van het gebruik van het hooi dat verpakt is, dat wil zeggen gefermenteerd. De methode is om het verse hooi stevig in te sluiten. Dit zijn de verschillende bacteriën die werken. Dit hooi is zuurder (fermentatie), ik denk PH 4.5 tot 5, maar totaal pitloos.
-is het te zuur voor de tuin?
-kunnen we compenseren met kalk of bicarbonaat?
-welke eigenschappen van het hooi worden verworven en/of verloren?

Bedankt voor je verlichte antwoorden, zodat ik mijn nieuwe tuin kan beginnen. Goedendag.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Verpakt hooi




par Did67 » 10/03/22, 18:58

Goede vraag - ik had het bijna niet gezien!

De vraag naar de pH zal sterk afhangen van de start-pH van de grond... Naar mijn mening, als de fermentatie succesvol is, is het een melkzuurfermentatie en zeer snel zal dit melkzuur... verteerd worden!

Who cares over de giftigheid van een yoghurt?? Toch is het melk geconserveerd door melkzuurgisting - en zuur!

Wie geeft er om de vertering van koeien? Precies bacteriën uit de maag van koeien?

Ik ben ervan overtuigd - zonder enig bewijs!!! - dat de bodem dit alles zonder moeite zal verteren. Alleen in al duidelijk zure grond zal ik mezelf de vraag stellen of het relevant is om een ​​laag (zuurgraad) toe te voegen... Dus een kleine pH-test (strips voor 3 frank 6 cent; extract met een koffiefilter een oplossing na na 100 g aarde grondig te hebben gemengd met 250 g water... Meerdere keren goed schudden... Filter... Meet de pH).

Bij de minste twijfel kunt u een deel van de moestuin passen.

Het grootste probleem zal naar mijn mening zijn dat wikkelen een techniek is om onrijpe grassen "in te kuilen" (we optimaliseren de PDN/PDI - dus de stikstof van het gras; door vezelarme grassen vroeg te maaien - daarna wordt de C/N-verhouding neemt toe: steeds meer vezels, steeds minder N-rijke groene stof). En plotseling loop je het risico zonder vezels te komen in vergelijking met gedroogd hooi, dat meestal later wordt gemaaid!!!

a) een hoes die niet lang genoeg meegaat, zal te snel vergaan...(te "vers" materiaal)

b) een gebrek aan vezels voor humificatie...

Je plaatst de cursor dus meer richting "organische mest" dan richting "structurele stabiliteit / humusstoffen"...

In het slechtste geval kan men zich een moestuin voorstellen... te vruchtbaar! Mijn overtuiging - nogmaals !!! - is dat een "te geavanceerd" systeem gevoeliger is voor parasitisme. Het maakt niet uit of de nitraten uit ammoniumnitraat, urine of zacht gras komen!!!

Maar dit alles kan heel eenvoudig worden gecorrigeerd: rietje toevoegen!

En hou me op de hoogte, ik heb echt interesse!!!
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Verpakt hooi




par izentrop » 10/03/22, 19:40

Je bent de zuurkool vergeten. : Wink:
Did67 schreef: Naar mijn mening, als de fermentatie succesvol is, is het een melkzuurfermentatie en zeer snel zal dit melkzuur... verteerd worden!
Als het als een bokashi in de grond is verwerkt, of als het door de regen vochtig wordt gehouden, maar bij droog weer, zal alleen het deel dat in contact staat met de grond vergaan, waarschijnlijk sneller dan conventioneel uitgerold hooi. :?

Anders kan het interessant zijn om arme grond voor het eerste tuinieren te bemesten : Wink:
In de tuin, voor het planten: begraaf de Bokashi door deze een week voor het planten met de grond te mengen met een snelheid van 500 g per vierkante meter.
Tijdens de teelt: de door fermentatie verkregen meststof is zuur en moet diep tussen de rijen groenten of bloemen worden opgenomen.
https://magazine.hortus-focus.fr/blog/2 ... ompostage/
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Verpakt hooi




par Did67 » 11/03/22, 09:51

izentrop schreef:
Je bent de zuurkool vergeten.



Inderdaad!

Dat gezegd hebbende, de vergelijking "levende bodem" / "spijsverteringsstelsel (van zoogdieren") heeft alle grenzen van vergelijkingen: in ons land geeft de maag al het voedsel door aan een extreme zuurbehandeling. Veel meer dan azijn of zuurkool of bruisend water.. .

Herkauwers zijn interessanter, omdat de pens dichter bij "levende grond" staat: het is een enorme bacteriële vergister.

Uiteindelijk hangt het allemaal af van de hoeveelheden! Een gieter bokashi heeft qua zuurgraad niet veel te maken met een rolletje gewikkeld!

Het toont gewoon aan dat de bodem variaties "veroorzaakt": het is een enorme buffer (voor water, voor warmte en voor pH).
0 x
Avatar de l'utilisateur
pi-r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 150
Inschrijving: 28/11/20, 13:00
Plaats: "cassoulet" Occitanie
x 31

Re: Verpakt hooi




par pi-r » 11/03/22, 16:25

Persoonlijk zou ik me niet al te veel zorgen maken!
-om te hebben gezien wat er gebeurde met het "overtollige" maiskuilvoer in de moestuin, de bloemperken,... op de melkveebedrijven waar ik stage liep in de jaren '70...
- aan de andere kant, als je een meer rigoureuze observatie kunt maken dan mijn herinneringen, zal het interessanter zijn zoals Didier zegt..
0 x
habumko
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 10/03/22, 14:22

Re: Verpakt hooi




par habumko » 24/06/22, 09:53

Bonjour à tous,

Een kleine throwback naar de verpakking.

Dit blijft zonder weinig vergelijking en ervaring, aangezien ik voorheen, in mijn oude tuin, alleen stro legde na een beetje grelinette.

De laarzen die ik kreeg waren ongeschikt voor dierlijke consumptie omdat ze tijdens de opslag beschadigd waren en daardoor beschimmeld.
Perfect voor in de tuin, maar soms zo strak dat ik op sommige plekken een overdreven en dus ongelijkmatige dikte moest aanbrengen.
En ik had niet het geduld om tot volgend jaar te wachten! Dus begon ik met een paar laat gepootte aardappelen die niet erg ontwikkeld zijn, daarna tomaten en zomergroenten die het goed doen.

Afgezien van winde en duizendblad (deze zijn absoluut overal op de grond), lijkt ongewenst onkruid beperkt.
De grond blijft voorlopig heel erg compact. De kleine "huistest" zegt zand-leemachtig. (maar is het eerlijk? het blijft zelfgemaakt en uitgevoerd door mijn beginnende zorg!)
Het mos dat op de grond lag biedt weerstand: gaat het rotten? Wordt het in stand gehouden door vochtigheid, zuurgraad -maar dat geloof ik niet-? Kan ze leven zonder licht?

Tot slot zou ik zeggen dat klassiek hooi of voordroog niet veel verschil maakt, behalve dat in mijn geval het werk van de paddenstoelen al was begonnen en er nog maar heel weinig zaden over waren die konden ontkiemen.

Daarnaast heb ik een paar konijnen. Denk je dat ik hun mest op het oppervlak kan verspreiden zoals ik doe met plantaardig afval?

Bedankt voor het delen en goede jadin aan iedereen........
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 435-gasten