Luiaards moestuin: moeten de stenen verwijderd worden?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
NicolaasLB
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 14/02/22, 09:42

Luiaards moestuin: moeten de stenen verwijderd worden?




par NicolaasLB » 14/02/22, 09:48

Bonjour à tous,

Nieuw in Tarn, ik begin dit jaar aan het groentetuinavontuur en na volledig overtuigd te zijn door de argumenten van Didier in zijn 2 boeken, had ik absoluut geen grondbewerking voor ogen, maar ....
... maar toen ik wat beter naar mijn land keek, merkte ik dat er nogal wat stenen waren, waarvan sommige behoorlijk groot (15-20 cm) en hier zijn mijn nieuwe overtuigingen verstoord.
Ik ben daarom van plan om de grootste stenen te verwijderen (met een hooivork of een houweel of iets anders?) en dan onmiddellijk daarna te mulchen, ten slotte fener, om de grond niet kaal te laten en natuurlijk nooit meer de vloer te bewerken.
Ik geef aan dat ik al 3 balen hooi heb teruggewonnen (voor ongeveer 150 m² moestuin nuttig op lange termijn) en dat mijn grond leemzandig is.

Wat denk jij?

Bij voorbaat dank en fijne dag!

Nicolas
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Luie moestuin: moeten we de stenen verwijderen?




par Rajqawee » 14/02/22, 10:00

NicolasLB schreef:Bonjour à tous,

Nieuw in Tarn, ik begin dit jaar aan het groentetuinavontuur en na volledig overtuigd te zijn door de argumenten van Didier in zijn 2 boeken, had ik absoluut geen grondbewerking voor ogen, maar ....
... maar toen ik wat beter naar mijn land keek, merkte ik dat er nogal wat stenen waren, waarvan sommige behoorlijk groot (15-20 cm) en hier zijn mijn nieuwe overtuigingen verstoord.
Ik ben daarom van plan om de grootste stenen te verwijderen (met een hooivork of een houweel of iets anders?) en dan onmiddellijk daarna te mulchen, ten slotte fener, om de grond niet kaal te laten en natuurlijk nooit meer de vloer te bewerken.
Ik geef aan dat ik al 3 balen hooi heb teruggewonnen (voor ongeveer 150 m² moestuin nuttig op lange termijn) en dat mijn grond leemzandig is.

Wat denk jij?

Bij voorbaat dank en fijne dag!

Nicolas


Een land zonder stenen bestaat niet! Je kunt na het ploegen in de velden rond je huis kijken en je zult zien dat de boeren zich niet veel aantrekken van de aanwezigheid of niet van de gadins!

Je moet denken aan de grootte van de kiezels en wat je daar plant. Voor wortelgroenten (meestal wortelen) is het zeker dat het hebben van "fijne" grond het mogelijk maakt om te korte of gevorkte wortels te vermijden. Voor de rest is het niet bijzonder bepalend, tenzij je direct boven een groot sintelblok plant.
In plaats van jezelf systematisch te laten zweten door het hele oppervlak te verwijderen, zie je wanneer je plant/herplant: als je een kiezelsteentje tegenkomt, verwijder je het op dat moment en zet je het... nou ergens of het past bij jou!
0 x
Avatar de l'utilisateur
pi-r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 150
Inschrijving: 28/11/20, 13:00
Plaats: "cassoulet" Occitanie
x 31

Re: Luie moestuin: moeten we de stenen verwijderen?




par pi-r » 14/02/22, 10:05

hallo "buurman",

persoonlijk verwijder ik de stenen van de grootte van een vuist als ze zich in de eerste 20-30 cm bevinden. onder deze maat ga ik weg omdat ik er niet echt last van heb.
Ik was zelfs in staat om een ​​klein gebied te herstellen op wat een "grindpad" was. in 2 jaar tijd verdween het grind dat ik niet volledig had kunnen verwijderen in de grond...
Maar dat is slechts mijn mening...
0 x
NicolaasLB
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 14/02/22, 09:42

Re: Luie moestuin: moeten we de stenen verwijderen?




par NicolaasLB » 14/02/22, 13:46

Merci pour vos réponses.
Ik heb inderdaad een aanzienlijke hoeveelheid wortelgroenten gepland, dus ik zou mogelijk speciale aandacht kunnen besteden aan de planken die ze zullen huisvesten.

pi-r schrijft:hallo "buurman",

persoonlijk verwijder ik de stenen van de grootte van een vuist als ze zich in de eerste 20-30 cm bevinden. onder deze maat ga ik weg omdat ik er niet echt last van heb.
Ik was zelfs in staat om een ​​klein gebied te herstellen op wat een "grindpad" was. in 2 jaar tijd verdween het grind dat ik niet volledig had kunnen verwijderen in de grond...
Maar dat is slechts mijn mening...

Over de methode, hoe verwijder je de grote stenen van 20-30 cm zonder alles om te draaien?
0 x
Avatar de l'utilisateur
pi-r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 150
Inschrijving: 28/11/20, 13:00
Plaats: "cassoulet" Occitanie
x 31

Re: Luie moestuin: moeten we de stenen verwijderen?




par pi-r » 14/02/22, 17:46

NicolasLB schreef:Over de methode, hoe verwijder je de grote stenen van 20-30 cm zonder alles om te draaien?

geen wonder ... je moet er met de schopvork of een mesthaak naar toe! maar ik "draai" de aarde niet om, ik "til" alleen op..het is maar één keer....!

Maak je geen zorgen, je grond zal deze niet-PP-gestempelde behandeling overleven, vooral als je hem daarna goed voedt en niet te veel verstoort. de woonkamer neemt het altijd over als je het niet altijd "schoon" wilt houden!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Luie moestuin: moeten we de stenen verwijderen?




par sicetaitsimple » 14/02/22, 18:36

NicolasLB schreef:Wat denk jij?


Eigenlijk weet ik niet zeker of ik de vraag helemaal begrijp.
Komt uw "twijfel" voort uit het feit dat het verwijderen van stenen nog een flinke klus is, helemaal niet lui, en dat u dit liever wilt vermijden?
Of komt je twijfel doordat je je grond een beetje gaat opschudden en zo een bepaald evenwicht "verstoort"?

Als ik het was, zou ik niet aarzelen, voorafgaand aan het stenigen (van de grote stenen waar je het over hebt) en maak je geen zorgen, de grond zal snel terugkeren naar het juiste pad, zelfs als het een beetje verstoord is geweest. De komende jaren zal het nog veel gezelliger zijn.
Vooral omdat je ons vertelt dat je veel wortelgroenten hebt gepland, ga je ze niet oogsten zonder je grond te verstoren!
Je moet echter niet in het tegendeel vallen van iemand die 2 of 3 keer per jaar zijn grond omgooit met een schop en door "dogma" weigert soms een beetje ondiep te graven of te schrapen waar je denkt dat het nodig is, dan nabehandelen.
0 x
NicolaasLB
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 14/02/22, 09:42

Re: Luie moestuin: moeten we de stenen verwijderen?




par NicolaasLB » 14/02/22, 19:17

sicetaitsimple schreef:
NicolasLB schreef:Wat denk jij?


Eigenlijk weet ik niet zeker of ik de vraag helemaal begrijp.
Komt uw "twijfel" voort uit het feit dat het verwijderen van stenen nog een flinke klus is, helemaal niet lui, en dat u dit liever wilt vermijden?
Of komt je twijfel doordat je je grond een beetje gaat opschudden en zo een bepaald evenwicht "verstoort"?


Beide tegelijk: ik vraag me af of het interessant is om het te doen in verhouding tot de tijd en energie die het van mij zal vragen. Ik ben er fysiek perfect toe in staat, maar als het niet veel oplevert, kan ik het net zo goed vermijden en weet ik hoe ik er anders voor moet zorgen (vooral omdat ik op dit moment heel weinig gereedschap heb en ik niet' (ik wil niet rommelig worden met tools die ik nooit meer zal gebruiken). En a fortiori als acteren een negatief effect heeft op de grond en zijn bewoners, dan wil ik ze dat liever besparen.

Anders ja, ik ben het volledig eens met het feit dat ik geen blokkade heb door dogma's, ik was vooral op zoek naar de balans van voor- en nadelen (op een systemische manier, niet alleen mijn eigen belang). Ik neig meer naar een ruwe steenverwijdering zonder het als een wilde te doen en dan iedereen met rust te laten (behalve wanneer ik mijn knollen oogst...)
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Luie moestuin: moeten we de stenen verwijderen?




par Rajqawee » 15/02/22, 09:32

NicolasLB schreef:
sicetaitsimple schreef:
NicolasLB schreef:Wat denk jij?


Eigenlijk weet ik niet zeker of ik de vraag helemaal begrijp.
Komt uw "twijfel" voort uit het feit dat het verwijderen van stenen nog een flinke klus is, helemaal niet lui, en dat u dit liever wilt vermijden?
Of komt je twijfel doordat je je grond een beetje gaat opschudden en zo een bepaald evenwicht "verstoort"?


Beide tegelijk: ik vraag me af of het interessant is om het te doen in verhouding tot de tijd en energie die het van mij zal vragen. Ik ben er fysiek perfect toe in staat, maar als het niet veel oplevert, kan ik het net zo goed vermijden en weet ik hoe ik er anders voor moet zorgen (vooral omdat ik op dit moment heel weinig gereedschap heb en ik niet' (ik wil niet rommelig worden met tools die ik nooit meer zal gebruiken). En a fortiori als acteren een negatief effect heeft op de grond en zijn bewoners, dan wil ik ze dat liever besparen.

Anders ja, ik ben het volledig eens met het feit dat ik geen blokkade heb door dogma's, ik was vooral op zoek naar de balans van voor- en nadelen (op een systemische manier, niet alleen mijn eigen belang). Ik neig meer naar een ruwe steenverwijdering zonder het als een wilde te doen en dan iedereen met rust te laten (behalve wanneer ik mijn knollen oogst...)


We gaan ervan uit dat je, zoals in elke "natuurlijke" bodem, kiezelstenen hebt, maar niet meer dan dat. Steenverwijdering is daarom, afgezien van de enkele "mastodons", nutteloos, behalve voor knolgewassen die gehinderd kunnen worden.

Mijn persoonlijke oplossing zou zijn:
- de niet-gewortelde bedden, ik kweek zo. Als ik een grote kiezelsteen tegenkom, leg ik die opzij (of op de rand van het bord. Het is mooi).

- de wortelplanken, ik neem een ​​stuk gereedschap (dat heb ik indien mogelijk al! Een schop, een hooivork, iets dat prikt wat :D) en ik duw hem elke 10 cm naar binnen.
Hiermee kunt u al controleren hoeveel stenen er werkelijk zijn. Zoveel, je ontmoet er niet zoveel en je hebt net een vervelende operatie vermeden. Anders stap je uit.
Omdat je natuurlijk geen oppervlakkig probleem hebt: je bent niet beperkt. Als je om de 15 cm een ​​wortel hebt die slecht groeit, is dat niet zo belangrijk aangezien je toch op 10 strekkende meter kunt zaaien!

De laatste optie, als je het nog nooit hebt geprobeerd en een beslissing wilt nemen, is om een ​​grote lasagne-heuvel te maken om wortelgroenten te verbouwen. Het kan minder vervelend zijn als je de middelen bij de hand hebt.
0 x
NicolaasLB
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 14/02/22, 09:42

Re: Luie moestuin: moeten we de stenen verwijderen?




par NicolaasLB » 15/02/22, 16:57

Rajqawee schrijft:
NicolasLB schreef:
sicetaitsimple schreef:
Eigenlijk weet ik niet zeker of ik de vraag helemaal begrijp.
Komt uw "twijfel" voort uit het feit dat het verwijderen van stenen nog een flinke klus is, helemaal niet lui, en dat u dit liever wilt vermijden?
Of komt je twijfel doordat je je grond een beetje gaat opschudden en zo een bepaald evenwicht "verstoort"?


Beide tegelijk: ik vraag me af of het interessant is om het te doen in verhouding tot de tijd en energie die het van mij zal vragen. Ik ben er fysiek perfect toe in staat, maar als het niet veel oplevert, kan ik het net zo goed vermijden en weet ik hoe ik er anders voor moet zorgen (vooral omdat ik op dit moment heel weinig gereedschap heb en ik niet' (ik wil niet rommelig worden met tools die ik nooit meer zal gebruiken). En a fortiori als acteren een negatief effect heeft op de grond en zijn bewoners, dan wil ik ze dat liever besparen.

Anders ja, ik ben het volledig eens met het feit dat ik geen blokkade heb door dogma's, ik was vooral op zoek naar de balans van voor- en nadelen (op een systemische manier, niet alleen mijn eigen belang). Ik neig meer naar een ruwe steenverwijdering zonder het als een wilde te doen en dan iedereen met rust te laten (behalve wanneer ik mijn knollen oogst...)


We gaan ervan uit dat je, zoals in elke "natuurlijke" bodem, kiezelstenen hebt, maar niet meer dan dat. Steenverwijdering is daarom, afgezien van de enkele "mastodons", nutteloos, behalve voor knolgewassen die gehinderd kunnen worden.

Mijn persoonlijke oplossing zou zijn:
- de niet-gewortelde bedden, ik kweek zo. Als ik een grote kiezelsteen tegenkom, leg ik die opzij (of op de rand van het bord. Het is mooi).

- de wortelplanken, ik neem een ​​stuk gereedschap (dat heb ik indien mogelijk al! Een schop, een hooivork, iets dat prikt wat :D) en ik duw hem elke 10 cm naar binnen.
Hiermee kunt u al controleren hoeveel stenen er werkelijk zijn. Zoveel, je ontmoet er niet zoveel en je hebt net een vervelende operatie vermeden. Anders stap je uit.
Omdat je natuurlijk geen oppervlakkig probleem hebt: je bent niet beperkt. Als je om de 15 cm een ​​wortel hebt die slecht groeit, is dat niet zo belangrijk aangezien je toch op 10 strekkende meter kunt zaaien!

De laatste optie, als je het nog nooit hebt geprobeerd en een beslissing wilt nemen, is om een ​​grote lasagne-heuvel te maken om wortelgroenten te verbouwen. Het kan minder vervelend zijn als je de middelen bij de hand hebt.


De lasagne-methode verleidt me niet vanwege zijn vluchtige kant terwijl ik zoveel mogelijk probeer een deugdzame cyclus te creëren. Natuurlijk ben ik me er terdege van bewust dat dit een geantropiseerd systeem zal blijven dat daarom onnatuurlijk is en dat ingrepen van mijn kant zal vereisen, maar ik hoop op het minimum dat mogelijk is.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik mezelf wijs dat ik verschillende methoden op verschillende percelen zal proberen:
- decompacteren met een grelinette;
- ruwe steenverwijdering;
- Helemaal niets.
Bedek het geheel met hooi en kijk wat er gebeurt. Ik heb het geluk dat ik op korte termijn geen rendement nodig heb, dus het recht om fouten te maken, ook al streef ik ernaar om binnen 5-10 jaar bijna zelfvoorzienend te zijn in groenten en fruit. Het is dan ook een mooie proeftuin om te kijken wat geschikt is voor mijn terrein!

Als je andere ideeën hebt voor methoden om mee te experimenteren, ben ik een en al oor!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Luie moestuin: moeten we de stenen verwijderen?




par sicetaitsimple » 15/02/22, 22:36

NicolasLB schreef:Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik mezelf wijs dat ik verschillende methoden op verschillende percelen zal proberen:
- decompacteren met een grelinette;
- ruwe steenverwijdering;
- Helemaal niets.
Bedek het geheel met hooi en kijk wat er gebeurt.


Ja, het is een oplossing, probeer het maar, vooral omdat het niet de toekomst veronderstelt. Misschien vindt u het later, op mooie winterdagen, nuttig om een ​​of twee bedden zonder groenten te stenigen en zo geleidelijk uw moestuin te verbeteren terwijl u "gratis" lichaamsbeweging doet!
Een paar bedenkingen bij de grelinette: het is een heel breed stuk gereedschap, dus als je grond erg stenig is loop je het risico hem vaak te "blokkeren", een klassieke schopvork, smaller, lijkt me meer geschikt. Maar moet proberen. Het is aan jou. Succes!

PS: Ik heb eerder de term "ontstener" gebruikt, maar de juiste term is "ontstener".
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 280-gasten