Advies nodig om een ​​luie moestuin te beginnen?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Thomas A.L.
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 09/08/21, 18:12
x 1

Advies nodig om een ​​luie moestuin te beginnen?




par Thomas A.L. » 09/08/21, 18:45

2020, twee belangrijke gebeurtenissen onze verhuizing naar Touraine en het lezen van het boek Le Potager du laesseux.
Aangekomen op een nieuw land dat 10 jaar lang vrij was van gewassen, besloot ik een luiaardmoestuin aan te leggen zonder grondbewerking en zonder input. Maar omdat ik niet wist waar ik de moestuin moest planten in het land (6000 m2) heb ik daarom twee proefmoestuinen gemaakt

De top moestuin : De aarde is samengesteld uit een mengsel van tufsteen en zand, dus het is bijzonder gedraineerd en kalksteen, maar het is gemakkelijk te bewerken. de vegetatie die daar van nature groeit is nogal schaars

De lagere moestuin : De aarde blijft constant vochtig omdat deze al het afvloeiende water ontvangt (vooral dit jaar) ze bestaat uit dezelfde grond als de bovenste moestuin maar met een strook klei. Klei + Zand + Vocht = de aarde is daarom compact als beton, zwaar in kluiten en altijd vochtig. De natuurlijke vegetatie die er groeit is veel overvloediger (wilg, zwenkgras, distels, hazelnoten)

Na een eerste jaar teelt op en onder hooi behaalde ik slechte resultaten in de twee proeftuinen.

In de bovenste moestuin zijn de groenten ziekelijk en het is me niet eens gelukt om ontsproten bonen te krijgen, maar de planten zijn geel en traag gebleven, de tomaten doen het beter, de courgette is verdord, de borage is geel, snijbiet is palichone en hun stengels zijn dun

In de lagere moestuin, succes voor de aardappelen, voor de rest de ziekte (te natte grond), de slakken en distels werkten hard om de bonen te laten rotten, de tomaten- en courgetteplanten te ontwikkelen zonder ook maar één vrucht te produceren, aan de andere kant een groot succes op de winde die ongetwijfeld profiteerde van een toevoer van stikstof om te groeien en zich te vermenigvuldigen.

Ik heb net geprobeerd prei en kool te verplanten. In de bovenste moestuin is de operatie mogelijk maar ik geloof niet in het resultaat omdat de grond niet geschikt is (te arm). in de lager gelegen moestuin heb ik een slokje gedraaid en slaagde erin de prei- en koolplanten met grote moeite tussen de kluiten aarde te brengen, ik betwijfel of de planten het goed kunnen opnemen.

Wat is jouw mening / Moet ik proberen de bovenste moestuin te verbeteren door mest en compost toe te voegen of moet ik volharden in de lagere moestuin die meer vruchtbare grond heeft maar zo compact ???? Wat zou jij in mijn plaats doen?

De tussenoplossing is niet mogelijk de middenweg wordt gebouwd en teveel in de schaduw van bomen en huizen.

Bedankt, bedankt voor je advies, ik sta op het punt om helemaal opnieuw te beginnen, maar hoe?
1 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Advies nodig om een ​​luie moestuin te beginnen




par Doris » 10/08/21, 08:13

Hallo, ingewikkeld om je te antwoorden. Allereerst denk ik dat het in het eerste jaar normaal is dat de resultaten wisselend zijn. U zegt het zelf, dat in de bovenste moestuin de natuurlijke vegetatie slecht is, dus een jaar hooi gaat de situatie niet fundamenteel veranderen. Ik weet het niet, wat zijn uw beschikbaarheid en plannen voor uw land, maar waarom niet de twee moestuinen behouden en geleidelijk de gewassen ontdekken die ze leuk vinden in de een of de ander? Aanvoer van mest of compost voor de bovenste moestuin: hier in zandgrond breng ik alles mee, behalve groenafval heb ik konijnenmest en kippenpoep. Ik zet dit alles direct op mijn grond, geen compost voor mij. Ik begin echt geweldige resultaten te krijgen, maar het is pas twee en een half jaar geleden, dus er is nog een lange weg te gaan. Veel succes
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
pi-r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 150
Inschrijving: 28/11/20, 13:00
Plaats: "cassoulet" Occitanie
x 31

Re: Advies nodig om een ​​luie moestuin te beginnen




par pi-r » 10/08/21, 10:58

Ik "meer" op de opmerking van Doris: een jaar is te kort om een ​​exact beeld te hebben van de situatie!
bovendien sta ik mezelf toe te denken dat het hebben van 2 verschillende situaties vanuit het oogpunt van texturen / structuur, RFU, belichting, enz ... een troef moet zijn ... als het mogelijk is om de 2 sites te behouden!
1 x
jft78
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 41
Inschrijving: 16/04/19, 21:10
Plaats: Yvelines
x 6

Re: Advies nodig om een ​​luie moestuin te beginnen




par jft78 » 10/08/21, 12:03

Ik sta mezelf toe mijn zwakke "beginners"-ervaring te delen.
Ook ik zit in mijn tweede seizoen van de hooiteelt. En ik denk dat het sleutelwoord is "geduld". We moeten wachten tot het hele systeem zichzelf in evenwicht heeft gebracht.
Ook hadden we niet veel geluk met het weer: vorig jaar erg droog en dit jaar erg nat en koel. Niet gemakkelijk, om te beginnen, om te navigeren.
Voorlopig zie ik mijn moestuin als een experimenteerruimte: lukt het me om deze of die groente of deze of die variëteit te kweken of de zaailingen te verspreiden om te zien hoe het zich gedraagt, enz ... we planten en oogsten gewoon, dat bladeren meer tijd om te experimenteren en te observeren wat er gebeurt.
Moed!
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Advies nodig om een ​​luie moestuin te beginnen




par Moindreffor » 10/08/21, 14:53

wat kan ik nog meer toevoegen, ik zit in mijn echte 3e jaar lijkt mij, de hele moestuin vordert, ik heb bepaalde gebieden opgedrongen en ik zie vruchtbaarheid zijn rol spelen

Dus, voeg toe wat je vindt, hooi erop om onkruid te vermijden, als je niet zo van de jungle houdt zoals ik

trek niet te overhaaste conclusies, zoals hierboven gezegd een jaar dat te droog is, het hooi mineraliseert niet het groeit niet, een jaar dat te nat is het mineraliseert maar het is te koud het groeit niet, dus het enige gemeenschappelijke punt "die niet duwen" : Mrgreen: behalve dat vorig jaar de kool nul is en dit jaar het tegenovergestelde, de tomaten vorig jaar super en dit jaar nul

dus probeer, probeer en probeer te nemen wat er komt : Mrgreen:

Bon Courage
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Advies nodig om een ​​luie moestuin te beginnen




par sicetaitsimple » 10/08/21, 15:23

Het zou pretentieus zijn om je dit of dat te vertellen!
Desalniettemin kan ik je alleen adviseren om met name voor de "top" moestuin, waarvan je zegt dat deze voornamelijk uit tufsteen bestaat, een pH-meting te doen (kleine kits in tuincentra aan qq euro) of zelfs een bodemanalyse als je wilt er meer in stoppen en het duidelijker zien.
Want als je een erg hoge pH hebt door een grote hoeveelheid kalk, kun je niet veel doen behalve planten kweken die dit ondersteunen. Dus gewassen aanpassen aan de bodem in plaats van de bodem willen aanpassen aan gewassen.
Het is makkelijker in de andere richting, wanneer de pH laag is, kan deze met een paar bijdragen worden verhoogd.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 220 gasten