Tomaten: rassen, teelttechnieken, enz...

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Tomaten: rassen, teelttechnieken, enz...




par Biobomb » 14/06/21, 23:01

We genieten van deze vrucht/groente. Maar we hebben ook de geest van luiheid.
Wat zijn onze manieren om het te cultiveren, om het te beheren?
Zaaien we zijn zaden, die we zelf kunnen vermeerderen?
Hebben we geleerd om ze te enten? Hebben we voor een bepaalde soort het verschil gemeten tussen een geënte plant en een niet-geënte plant?
Moet het altijd rood zijn? Is glas/beschermde teelt het wondermiddel? Hebben hybride rassen de voorkeur?
Zijn we ons bewust van de vereisten: bodemvoorbereiding, herhaald water geven of niet, verwijdering van hebzucht, staken, vetmesten, behandelingen, misschien preventieve maatregelen, verzorging bij aanvallen of ziekten enz....
En natuurlijk is voor jou het beste?
0 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Tomaten: rassen, teelttechnieken, etc...




par humus » 16/06/21, 07:13

Hallo,
Dit jaar probeer ik niet meer bijles te geven.
Vorig jaar ging het goed.

Ik maak de plantjes zelf, ik zaai een paar zaadjes per emmer en laat alles maar komen, ik kies niet de beste plant waardoor ik een klein bosje van ongeveer 5 meter per emmer overhoud.
Ik snij de hebberige ook niet, ik snij alleen de tomaten! : Lol:

Als het samen met tomaten groeit, zorgt het gewicht ervoor dat de takken buigen en de grond raken en gaat het terug naar verticaal.
De planten in het midden worden iets gestoken door de zijplanten die gaan liggen.
Ik had tomaten die de grond raakten, het is BRF, er was geen ziekte.
Ik kan me voorstellen dat het allemaal afhangt van het weer dat vorig jaar gunstig was voor de tomaten.

De 4 planten die ik had uitgekozen en (op de oude manier) op ongeveer zes meter hoogte geplant, gaven praktisch niets.
Ik hijg naar buiten, op BRF en ik water.
Ik leg ook brandnetel op de bodem van het gat bij het planten, waarvan bekend is dat het ziekten voorkomt en ik heb er geen, maar het weer is alles.
Ik overweeg een kas om het seizoen te verlengen en mezelf te beschermen tegen de grillen van het weer.

De tomaten zijn waarschijnlijk kleiner met aanplant in een bosje, maar er zijn er meer dan genoeg.
Ik plant Saint Pierre met een heerlijk zoete smaak
en Krim zwart.

Te lui, vorig jaar heb ik de zaden niet gemaakt.
Ik motiveer mezelf om ze dit jaar te doen omdat ik geloof in de aanpassing van zaden aan de grond :pijl: epigenetisch

Voor het planten in een bosje heb ik me laten inspireren door de natuur, als een tomaat op de grond valt, blijven de zaden gegroepeerd en het geeft een klein bosje waar de slakken dol op waren in de lente!
Jammer, ik had graag gezien wat er daarna gebeurde.
1 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Tomaten: rassen, teelttechnieken, etc...




par humus » 17/06/21, 06:37

Hallo,

Gisteren bood YouTube me een video aan over het rollen van tomatenbladeren en omdat ik het niet weet, houd ik het opzij.
Vanmorgen een uitstapje naar de moestuin en ik heb het probleem op een paar voeten! : Lol: ou :(
Het lijkt niet zo ernstig.
0 x
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Tomaten: rassen, teelttechnieken, etc...




par alkalisch » 17/06/21, 15:52

Voor de tomaten,
Ik heb ongeveer vijftien planten gemaakt met een onbepaalde gewoonte die ik langs een hek laat groeien om ze op te zetten - Rose de berne, marmande, joie de la table, beefsteak - en een dozijn struiken zonder staak - siberisch en rio grande.

Ik ben aan het zaaien, maar dit jaar zijn er veel begroeid en verdord :( dus ik moest zaailingen kopen om te voltooien - andes retort. Ik maak met gekochte of geborgen zaden.

De planten groeien aan de zonzijde, op brf bedekt met 20cm hooi in de herfst, het water geven wordt echt beperkt (onder andere). Ik heb geen serre.

Aan de voet van de tomaten die ik plant, goudsbloemen en basilicum. op dit moment halen de onvolgroeide zaailingen de planten in het tuincentrum in. Er verschijnen een paar bloemen maar het is nogal laat, vooral de siberiërs waarvan ik dacht dat ze erg vroeg waren... tja, het hangt altijd af van verschillende factoren, waaronder het weer. : Wink:
0 x
dat hangt er vanaf
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 640
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 225

Re: Tomaten: rassen, teelttechnieken, etc...




par n.Chr. 44 » 17/06/21, 19:13

Hallo,

Van mijn kant heb ik in februari gezaaid (100% gerooid) en in april 5 planten geplant (2 Berner roos, 2 Krim zwarte en 1 runderhart) en ik heb er wat aan de buurt, familie, vrienden gegeven...

Op dit moment groeit het goed, ik heb mijn tomatenkooien gemaakt. Ik heb net de bladeren afgesneden die de grond raken.

Ik spoot een mengsel van knoflookbouillon en zwarte zeep (zwarte bladluizen).

De eerste zwarte uit de Krim arriveren (voorlopig nog groen).

Gelukkig heb ik daar geen vlasstro gelegd. : Wink:
0 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Tomaten: rassen, teelttechnieken, etc...




par humus » 18/06/21, 09:46

Hallo,
AD 44 schreef:Gelukkig heb ik daar geen vlasstro gelegd. : Wink:

Gelukkig waarom?
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 640
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 225

Re: Tomaten: rassen, teelttechnieken, etc...




par n.Chr. 44 » 18/06/21, 12:56

Ik heb wat op mijn aardappelen gedaan ... en ... het resultaat is nogal slecht.

landbouw/alles-over-aardappelen-voor-2021-t16727-120.html
0 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Tomaten: rassen, teelttechnieken, etc...




par humus » 18/06/21, 16:41

AD 44 schreef:Ik heb wat op mijn aardappelen gedaan ... en ... het resultaat is nogal slecht.

landbouw/alles-over-aardappelen-voor-2021-t16727-120.html

Merci.
Voor de hele moestuin leg ik grasmaaisel dat ik iets laat drogen, dan BRF zo volgroeid mogelijk, anders verse BRF maar indien mogelijk in de herfst.
Ik noteer het idee van Didier bij een harde klap (stikstofhonger): plassen.: Wink:
1 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Tomaten: rassen, teelttechnieken, etc...




par Biobomb » 09/07/21, 00:01

Voor degenen die hun tomatenplanten niet snoeien: hier heb ik bloemen van gulzige planten die uitlopen op 1m 50.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14821
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4301

Re: Tomaten: rassen, teelttechnieken, etc...




par GuyGadeboisTheBack » 09/07/21, 21:04

("Je hebt mail", Biobomb)
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 329-gasten