Zonne-sterilisator

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Zonne-sterilisator




par phil53 » 24/04/21, 09:38

Vooruitlopend op toekomstige oogsten uit de moestuin van de luiaard, heb ik een zonnesterilisator gemaakt.
De basis bestaat uiteraard uit 2 vacuümbuizen, gemaakt in China.
Ik had de temperatuur van een pot met alleen water in de buis getest. water maximaal 150 graden en lucht uit buis 103
Ik heb de buizen gemonteerd in een doos bedekt met aluminiumfolie plus een raampje om alles te beschermen, de maximale temperatuur blijft hetzelfde
In de kast is de temperatuur onderaan 50 graden en bovenaan 67 graden; de buitensonde meet 25 graden in de volle zon.

Waarom heb ik geen temperatuurwinst, komt dit doordat het water verdampt en niet verder kan stijgen?

sterilisator.jpg
sterilizer.jpg (366.03 KB) 5674 keer bekeken
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Zonnesterilisator




par Moindreffor » 24/04/21, 15:18

elke toestandsverandering vindt plaats bij een constante temperatuur, dus ja, zolang het verdampt, blijft het op 100°C

wat is het doel van uw systeem? Omdat sterilisator, is het voor het maken van conserven? kun je het werkingsprincipe uitleggen, want het interesseert mij, maar ik zie niet hoe je dit apparaat gaat gebruiken

Ik ben van plan een zonnedroger te bouwen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Zonnesterilisator




par phil53 » 24/04/21, 15:52

Daarin plaats ik potten met een maximale diameter van 10 cm vanaf de onderkant. Ik laat minimaal 1 ha 100 graden achter.
Ik probeerde het op een pot met kool en een beetje water, het deksel zat goed vast. Indrukking van het deksel en pshit bij het openen.
Ik overwoog een schets te maken door de buizen ondersteboven te leggen. Ik denk niet dat de lucht te warm is. Misschien gedeeltelijke schaduw bieden.
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Zonnesterilisator




par phil53 » 24/04/21, 15:57

Daarin plaats ik potten met een maximale diameter van 10 cm vanaf de onderkant. Ik laat minimaal 1 ha 100 graden achter.
Ik probeerde het op een pot met kool en een beetje water, het deksel zat goed vast. Indrukking van het deksel en pshit bij het openen.
Ik overweeg om te drogen door de buizen ondersteboven te leggen. Ik denk niet dat de lucht te warm is. Misschien gedeeltelijke schaduw bieden.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Zonnesterilisator




par Moindreffor » 24/04/21, 16:54

phil53 schreef:Daarin plaats ik potten met een maximale diameter van 10 cm vanaf de onderkant. Ik laat minimaal 1 ha 100 graden achter.
Ik probeerde het op een pot met kool en een beetje water, het deksel zat goed vast. Indrukking van het deksel en pshit bij het openen.
Ik overwoog een schets te maken door de buizen ondersteboven te leggen. Ik denk niet dat de lucht te warm is. Misschien gedeeltelijke schaduw bieden.

ja om te drogen zonder te koken mag de temperatuur niet hoger zijn dan 50 tot 660°C, dus schaduw of ventilatie, ik ga voor een ventilatiesysteem

bedankt voor het idee, hoe heten je buizen anders precies? wat is de prijsvolgorde?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14931
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4346

Re: Zonnesterilisator




par GuyGadeboisTheBack » 24/04/21, 17:01

Moindreffor schreef:ja om te drogen zonder te koken mag de temperatuur niet hoger zijn dan 50 tot 660°C...

Het is waar dat er dan ruimte overblijft voor het koken van de stenen! : Mrgreen:
1 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Zonnesterilisator




par phil53 » 24/04/21, 19:30

Met de minste inspanning bedoelde je tussen de 50 en 60 denk ik en nee

ja om te drogen zonder te koken mag de temperatuur niet hoger zijn dan 50 tot 660°C, dus schaduw of ventilatie, ik ga voor een ventilatiesysteem

Ik heb deze buizen gekocht via de vereniging du soleil dans nos plates, zij doen één bestelling per jaar. De buizen kosten ongeveer € 90,- plus verzendkosten. Voor een palet kost het ongeveer €150.
Als u niet ver van de Jura bent, kunt u ze gaan zoeken.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Zonnesterilisator




par Moindreffor » 24/04/21, 19:48

eigenlijk is het tussen de 50 en 60°C : Mrgreen: : Mrgreen:
€ 90,- per buis is een investering, en bovendien moet hij kwetsbaar zijn, toch?
dus we moeten de duurzaamheid zien, u houdt ons op de hoogte, zeer geïnteresseerd in uw ingeblikte tests, omdat het een manier is om op de lange termijn op te slaan zonder energie te verbruiken voor opslag, dus als we bovendien geen niet gebruiken voor productie, het is geweldig


in ieder geval bedankt voor het idee van een zonnesterilisator, daar had ik nog niet aan gedacht
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 452-gasten