Ik begin in mijn moestuin!!!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Annanjou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 03/11/20, 11:22
x 1

Ik begin in mijn moestuin!!!




par Annanjou » 10/04/21, 14:45

Hallo,
Ja ik ga: ik maai nu een paar jaar (ongeveer 200 m2) zonder het gras op te rapen met een vage hoop op een moestuin. En toen kreeg ik met kerst het luiaardboek cadeau en in januari 2020 spreidde ik een kleine RB hooi uit op ongeveer 50 m2. Momenteel heb ik onder het hooi gekeken en het ziet er veelbelovend uit. Toch waren er deze winter een paar grassen die het hooi doorboorden: als dat gebeurde, tilde ik het hooi op met een vork en liet het op hun neus vallen; het kalmeerde het onkruid. Maar daar, begin april, zijn er nauwelijks een paar rumex (heel gemakkelijk verwijderd omdat de grond los is) en nog een paar paardebloemen. Ik vraag me af of ik vertrek en terugkeer naar mijn uitsmijter of dat ik een hooi terug leg (ik heb bijna een hele RB?
Ah en ook, ik ben een beetje bang om te zaaien aan het begin van een moestuin onder hooi, dus ik bereid zaailingen voor die thuis gezaaid zijn (en ik heb er ook een paar gekocht, je moet goed beginnen, dan zal ik proberen zaden te oogsten).
Dank je wel!
Anne
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: ik ga !!!




par Moindreffor » 10/04/21, 16:56

welkom Anne
Het lijkt me een goed begin, een niet te groot oppervlak, ik herinner je eraan dat ik ongeveer 32m cultiveer2, maar ik hurk ook overal : Mrgreen:
voor de paardebloemen zullen ze wijzen, dus je speelt hetzelfde lot op hen als op de rumex, ik heb een stuk gereedschap dat ik leuk vind in de moestuin, het is een metselaarschepje genaamd kattentong, ik vind het goed hanteerbaarder dan een plantmachine en omdat het een dun lemmet heeft, dient het mij als mes, dus ik raak de wortel als ik het er niet uit kan trekken, en zoals Didier vaak zegt: als je niet alles de eerste keer hebt, nou het zal voor de tweede zijn, zelfs de derde, maar we komen er wel

zo niet, dan zul je ook zien dat zaaien in potten of terrines, als je een klein gebied hebt, niet erg is, ik zaai praktisch niets behalve aan het einde van het seizoen wanneer het hooiblok aan het einde is, een kwestie van luiheid, geen voren om te openen, ik zaai on the fly : Mrgreen:

dus veel geluk, en veel plezier
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Annanjou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 03/11/20, 11:22
x 1

Re: ik ga !!!




par Annanjou » 10/04/21, 18:09

Thank you !!!
Dus afgezien van de paardebloemen die ik zou moeten dragen, ga ik terug naar mijn ligstoel :D
Mijn zaailingen beginnen thuis te komen:
- 2 blaadjes voor de tomaten in potten die ik overdag buiten zet zodat ze "hard worden"
- 1 blad voor een artisjok in een kopje (ja ik heb de artisjok geprobeerd ... maar later kocht ik een of 2 planten indien nodig)
- nog niets voor peterselie, basilicum, komkommer en spruitjes dus ik wacht.
En buiten maakte ik bakjes (in bakjes van de visverkopers volgens André Abrahami) van salades om dat punt op 2 blaadjes te snijden, radijsjes (dat moedigt natuurlijk aan!) En ik sta voor het prei bakje : Lol:
Ah en ook een dienblad met bloemen: goudsbloem, Bernagie-Oost-Indische kers enz ...
en dan ... ik kocht ook aardbeiplanten (moeilijk te zaaien denk ik) en ook tomaten, basilicum, munt, gewoon om de klap te verzekeren als mijn zaailingen me ooit in de steek lieten. Ik doe ze in een pot zodat ik ze binnen kan halen als er vorst dreigt, maar ik zal pas onder het hooi planten als de vorst echt voorbij is.
Ik denk ook dat ik me een beetje ga uitstrekken: ik heb een korte strook gemaaid om aardappelen in te leggen die ik met dik hooi zal bedekken: ik had vorig jaar een test gedaan en het werkte geweldig!
Voili voilou, ik zal nieuws geven zodra er iets gebeurt.
Nogmaals bedankt en tot ziens,
Anne
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: ik ga !!!




par Ahmed » 10/04/21, 18:14

Ik kocht ook aardbeiplanten (moeilijk te zaaien denk ik) ...

Het is niet moeilijk, het is alleen dat de variëteit vegetatief wordt verkregen, wat gemakkelijk is met deze plant die beide opties heeft gekozen: je kunt de uitlopers die zullen verschijnen, overplanten (er zijn aardbeien die deze eigenschap niet meer hebben, zo lijkt het voor mij, maar het is niet de meerderheid).
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Annanjou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 03/11/20, 11:22
x 1

Re: ik ga !!!




par Annanjou » 10/04/21, 18:24

Bedankt Ahmed, ik herinner het me en ik zal de aardbeienlopers proberen (hoe meer we hebben, hoe meer we eten :D
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: ik ga !!!




par Moindreffor » 10/04/21, 18:30

Ahmed schreef:
Ik kocht ook aardbeiplanten (moeilijk te zaaien denk ik) ...

Het is niet moeilijk, het is alleen dat de variëteit vegetatief wordt verkregen, wat gemakkelijk is met deze plant die beide opties heeft gekozen: je kunt de uitlopers die zullen verschijnen, overplanten (er zijn aardbeien die deze eigenschap niet meer hebben, zo lijkt het voor mij, maar het is niet de meerderheid).

anders, maar ik denk dat Ahmed daar iets zal vinden om over te klagen, je vindt me aardig, je laat de aardbeien aan hun lot over, het stoloneert en plant zichzelf uit, maar je zult inderdaad een nogal anarchistisch park hebben, vrij dicht, dat koloniseert de ruimte zoals het wil, maar het is een kwestie van luiheid, vorig jaar veel groene aardbeien, een veelbelovende oogst maar het was zonder te rekenen op de eetlust van de merels die volop de fluitjes voeren ik niet 'zag de kleur, aan de andere kant, de mariguettes en de rijzende houtmariga's die later arriveren hebben geen enkele predatie door merels gehad, jammer dat zij degenen zijn waarvoor ik de minste planten had :(

dit jaar is het net klaar : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: ik ga !!!




par Ahmed » 10/04/21, 18:41

We doen wat we voelen en ik heb niet de ziel van een censor! Stolonnage moet redelijk beperkt blijven, omdat het energie pompt ten koste van de fruitproductie, wat nog steeds het doel is. Maar wat vooral de productie van aardbeien imiteert, is de droogte (oppervlakkige beworteling) en de hitte: deze twee factoren staan ​​het vermogen van aardbeien om gedurende het vegetatieve seizoen te bloeien (de bloemen worden afgebroken) tegen. Je moet dus oppassen, natuurlijk mulchen (bij voorkeur fijngestampt), maar ook water geven et besprenkeling met verfrissing als je de hele zomer je toetje wilt ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: ik ga !!!




par Moindreffor » 10/04/21, 18:49

Ahmed schreef:We doen wat we voelen en ik heb niet de ziel van een censor! Stolonnage moet redelijk beperkt blijven, omdat het energie pompt ten koste van de fruitproductie, wat nog steeds het doel is. Maar wat vooral de productie van aardbeien imiteert, is de droogte (oppervlakkige beworteling) en de hitte: deze twee factoren staan ​​het vermogen van aardbeien om gedurende het vegetatieve seizoen te bloeien (de bloemen worden afgebroken) tegen. Je moet dus oppassen, natuurlijk mulchen (bij voorkeur fijngestampt), maar ook water geven et besprenkeling met verfrissing als je de hele zomer je toetje wilt ...

Ik heb vorig jaar eigenlijk een goede laag BRF op de aardbeien gelegd, dit jaar niet kunnen vernieuwen, jammer genoeg, en ik heb water gegeven, vandaar de veelbelovende oogst : Mrgreen:

na wanneer het park ruimte heeft en het zich vanzelf uitbreidt, als het groter maar minder productief is, is alles een kwestie van keuze : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: ik ga !!!




par Ahmed » 10/04/21, 19:35

U bedoelt zeker: "van waar de winstgevende oogst"?
Inderdaad, de afweging tussen vermenigvuldiging en productie gebeurt volgens zijn eigen criteria, inclusief uiteraard het beschikbare oppervlak ... Ik was tevreden om te waarschuwen Annanjou van deze eigenaardigheid.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: ik ga !!!




par Moindreffor » 10/04/21, 20:10

Ahmed schreef:U bedoelt zeker: "van waar de winstgevende oogst"?
Inderdaad, de afweging tussen vermenigvuldiging en productie gebeurt volgens zijn eigen criteria, inclusief uiteraard het beschikbare oppervlak ... Ik was tevreden om te waarschuwen Annanjou van deze eigenaardigheid.

de oogst was gunstig voor de merels : Mrgreen:

de aardbei is inderdaad een mooie plant voor deze kant gemakkelijke vermenigvuldiging en productie van lekker fruit, het is daarom een ​​gast om goed voor te zorgen, klein waar ik woonde, er was een enorm park, het was misschien immens omdat ik klein was, maar hey, een nauwelijks onderhouden bosrijk park, een klein privébos, en een van mijn grootste genoegens was om elk jaar deze paar wilde wilde aardbeien te vinden ... daarom waardeer ik de mara des bois des te meer
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 196-gasten