Bloeddrukmeter of hygrometer?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Milano
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 21/07/20, 08:00
x 1

Bloeddrukmeter of hygrometer?




par Milano » 03/04/21, 16:29

Hallo,

In het boek Succesvol Lui Groententuinieren wordt ons verteld over bloeddrukmeters. Terwijl ik zocht waar ik er een paar kon kopen, zag ik elektronische apparaten die hetzelfde doen en zelfs de ph testen.
Deze zijn zelfs goedkoper. Nutteloze gadget of echt effectief voor hen? Kortom, ja voor de elektronische versie of nee, heb je de precisie van de bloeddrukmeter nodig?

Merci d'avance,
0 x
Milano
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 21/07/20, 08:00
x 1

Re: Tensiometer of hygrometer?




par Milano » 07/04/21, 11:31

Niemand?
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Tensiometer of hygrometer?




par Biobomb » 07/04/21, 14:02

Persoonlijk heb ik, na het lezen van het boek van Didier, wat onderzoek gedaan op internet.
Een bloeddrukmeter lijkt mij niet nodig in mijn tuin, want welke echte besparing zou ik ermee kunnen realiseren, gezien de kosten en de moeilijkheidsgraad van de implementatie ervan? Als iemand mij kon overtuigen? Deze machines worden vooral gebruikt door grote professionals.

Maar in de draad van Didier konden we nog niet zo lang geleden een gedachtewisseling over dit onderwerp lezen. Maar omdat deze draad een groot verzamelpunt is, is het jammer, want de bloeddrukmeter had een apart hoofdstuk verdiend.
Ik heb zelfs met computerliefhebbers gekeken om er een te maken met een module van het Rapsberry- of Arduino-type, uitgerust met een geschikte sensor.
We hebben het opgegeven omdat de elektronica bruikbaar moet zijn in een vochtige omgeving en daar is deze nog niet voor gemaakt.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Tensiometer of hygrometer?




par Moindreffor » 07/04/21, 14:28

Biobombe schrijft:Persoonlijk heb ik, na het lezen van het boek van Didier, wat onderzoek gedaan op internet.
Een bloeddrukmeter lijkt mij niet nodig in mijn tuin, want welke echte besparing zou ik ermee kunnen realiseren, gezien de kosten en de moeilijkheidsgraad van de implementatie ervan? Als iemand mij kon overtuigen? Deze machines worden vooral gebruikt door grote professionals.

Maar in de draad van Didier konden we nog niet zo lang geleden een gedachtewisseling over dit onderwerp lezen. Maar omdat deze draad een groot verzamelpunt is, is het jammer, want de bloeddrukmeter had een apart hoofdstuk verdiend.
Ik heb zelfs met computerliefhebbers gekeken om er een te maken met een module van het Rapsberry- of Arduino-type, uitgerust met een geschikte sensor.
We hebben het opgegeven omdat de elektronica bruikbaar moet zijn in een vochtige omgeving en daar is deze nog niet voor gemaakt.

Didier gebruikt een tensiometer vooral om wetenschappelijk te kunnen ‘argumenteren’ over water geven, om verder te gaan dan overtuiging, is het voor ons eenvoudige amateurs echt nodig? voor mij is het antwoord gegeven de grootte van mijn tuin en de prijs van een tensiometer, het zal me een aantal jaren waterkosten opleveren om te weten wanneer ik water moet geven, het is een beetje jammer ^^
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14931
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4346

Re: Tensiometer of hygrometer?




par GuyGadeboisTheBack » 07/04/21, 14:37

Biobombe schrijft: Maar omdat deze draad een groot verzamelpunt is, is het jammer, want de bloeddrukmeter had een apart hoofdstuk verdiend.

tuinieren/humidometer-vs-tensiometer-t16499.html
0 x
Milano
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 21/07/20, 08:00
x 1

Re: Tensiometer of hygrometer?




par Milano » 07/04/21, 16:10

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik het water moet geven. Vroeger gaf ik elke dag water. Ik heb geen budget voor een infuus. Met hooi hoef ik minder vaak water te geven. Dus hoe weet ik wanneer ik water moet geven als ik niets heb om te testen?
0 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: Tensiometer of hygrometer?




par stephgouv » 08/04/21, 10:02

Veel mogelijke reacties:
- Door de aarde op meerdere plaatsen ruim 2-3 cm te schrapen en te controleren of deze vochtig is. Denk niet dat het goed is als het nat is tussen de aarde en het hooi
- Naar de planten kijken (als ze 's avonds verwelken en 's ochtends nog niet hersteld zijn, komt dat doordat ze onder waterstress staan)
- Er is de structuur van de grond die ook een rol speelt...

Het beste is om je moestuin te leren kennen en zo weet je wanneer je water moet geven en vooral hoeveel je moet toevoegen.
0 x
Milano
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 21/07/20, 08:00
x 1

Re: Tensiometer of hygrometer?




par Milano » 08/04/21, 13:44

Maar altijd automatisch water geven vermijden, wat ook de bladeren zou bewateren, veronderstel ik. Om ziekten zoals meeldauw te voorkomen. Kortom, druppel voor druppel of handmatig aan de voet van de planten, toch?
0 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: Tensiometer of hygrometer?




par stephgouv » 08/04/21, 14:30

Het hangt af van wanneer de bewatering plaatsvindt.
Als je het heel erg warm hebt, verfrist een goede douche je. Voor planten is het hetzelfde. In bepaalde warme streken worden de velden 24 uur per dag besproeid en dat levert geen problemen op.
Nogmaals, er zijn zoveel parameters die een rol spelen...
Je kunt het blad van een tomatenplant nat maken, maar het doet niets! Tenzij de omstandigheden goed zijn voor de ontwikkeling van valse meeldauw.
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 419-gasten