Alles over aardappelen voor 2021

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Alles over aardappelen voor 2021




par Biobomb » 27/01/21, 10:42

Het seizoen 2021 gaat binnenkort van start. Welke soorten ga je bestellen? Gaat u nieuws testen? Welke hoeveelheden? Knollen voorgekiemd of niet? Heeft u een universele variëteit gevonden? Gebruik je knollen die je in 2020 hebt geoogst thuis? Uw favoriete variant voor frites?

Je bodem: hoe bereid je die voor? Afstanden en diepte van planten? Datum van aanplant? Geen aanaarden of meerdere? Water geven, als hittegolf of niet? Enzovoort ...
1 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Rajqawee » 27/01/21, 11:21

We ruiken de aardappelpassie :D

Op Corsica zou ik 3 rotaties per jaar kunnen proberen (maar dit jaar zou ik verloren hebben! Het bevroor verschillende keren in Ajaccio en daarom zou mijn herfst + winterrotatie zijn gesprongen).

Ik heb in het bijzonder de cultuur van PDT gebruikt om de nieuwe plots te starten, omdat we ze belangrijke hoeveelheden OM zullen brengen, en bovendien zullen we de grond bij de oogst "breken", dus waarschijnlijk door het OM met de grond te remixen. Mijn "protocol" was dit:

-Als ik oogst, transplanteer ik direct de zeer kleine PDT's in het volgende perceel (zodat ik geen kleine hoef te pellen) evenals de PDT's die zijn gekiemd, als ik die op dat moment heb. Ik zweet de variëteiten niet, ik plantte wat ik kocht om te eten en dat ontsproot.
-Ik maak een klein gaatje in de grond en zet mijn ontkiemde PDT daar of niet (maar als een gat van 5 cm, niet meer)
-Ik geef indien nodig water (bijvoorbeeld voor een tweede rotatie die we in augustus zouden starten)
-de tussenruimte is "ja ongeveer zo" (4/5 PDT per m²)
- we dekken met verschillende MO's, wat we voorhanden hebben
-Ik geef heel weinig water als de bladeren groeien, eerder meer tijdens de groeifase (en plotseling is op Corsica de cultuur relevanter, vind ik, van augustus tot november OF bij een poging van januari-juni, want anders moet je water geven veel in de zomer als het niet regent)
-Ik heb een laag MO aangebracht als de voeten langer zijn dan 20 cm
-na 5/6 maanden, als het opdroogt, oogst ik (tussen 20 en 30 kg per m² over 3 rotaties). De meeste knollen ontwikkelen zich in de MO + -laag over de eerste 20 cm van de grond

Alstublieft ! Planten, bedekken en oogsten werken geweldig met kinderen, omdat je niet al te grondig hoeft te zijn, en het is uiteindelijk een speurtocht.

Om nog eens over de kalender te praten, heb ik de neiging om liever een periode te kiezen waarin ik niets kan doen. Inclusief geen water geven! Dit moet in veel regio's goed haalbaar zijn door later in te stemmen met PDT's. Typisch een plantage in augustus in een gebied waar onweer begint, ik denk dat het best goed kan gaan als de kou niet te vroeg begint.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Did67 » 27/01/21, 12:07

Ik heb mijn strategie nog niet gedefinieerd.

Ik heb veel schone "planten", waarvan sommige helaas al virussen bevatten - dus ik let hier goed op. Binnenkort komt er een video, dus ik kan ze niet weggooien !!!

Twee punten waar we naar mijn mening niet genoeg aandacht aan besteden:

a) precies deze kwestie van virose bij het hergebruik / uitwisseling van planten

Het lijkt erop dat de rassen soms voldoende "stabiel" zijn om gezaaid te kunnen worden. Dus het oogsten van zaden en het controleren op stabiliteit is een van de dingen die me intrigeren. Zeker is dat virussen over het algemeen veel minder door zaden worden overgedragen. We kunnen dus variëteiten "regenereren".

Helaas, bedoeld voor vegetatieve vermeerdering, zijn rassen normaal gesproken niet "stabiel". Maar op het Duitse net beweert een YouTuber dat ze bijna identieke (en gezonde!) Planten heeft verkregen.

b) een eigenschap die over het algemeen wordt overgeslagen, en waarvoor er echter aanzienlijke verschillen zijn, is de bewaarbaarheid: sommige soorten zijn erg slapend (dus ontkiemen ze niet vóór april / mei), andere zijn het zeer weinig en beginnen rond Kerstmis te ontkiemen ! A priori; er is geen eenvoudig verband tussen "vroegrijpheid" en "kiemrust".

Sommige omschrijvingen "online" bij zoekmachines, geef dit karakter ...

http://www.fiches.arvalis-infos.fr/fich ... variete=10
1 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Forhorse » 27/01/21, 12:12

Ik plant en cultiveer op een "traditionele" manier (omgedraaid, aanaarden, ...) omdat ik na een paar proeven met andere alternatieve methoden (karton, planten op de grond plaatsen en bedekken met compost, enz ...) hebben eerlijk gezegd nooit resultaten gehad.
Ik plant vrij laat voor de regio waar ik woon (vaak eind mei) omdat anders de oogstperiode te vroeg komt en de knollen niet houdbaar zijn (vaak in december zijn ze zo ontkiemd dat ze niet meer eetbaar zijn)
ineens moet ik snel genoeg water geven want hier is het van half juni tot eind september bijna droog (behalve rotte jaren of andersom)
als ik geen water geef, heb ik niets, of anders micro-knollen ...

Variëteit zie ik met wat ik vind (en wat er overblijft ...) in het tuincentrum waar ik mijn planten koop. En aangezien ik me niet van jaar tot jaar kan herinneren wat ik heb geplant, kan ik geen variëteit vinden die in mijn huis werkt. : Roll:

Ik probeerde een jaar om de rest van de oogst van het voorgaande jaar opnieuw te planten, het lukte niet veel, maar het was geen geweldig jaar en het was voordat ik me realiseerde dat ik sowieso geen andere keus had dan regelmatig water te geven om te hebben iets ...
Ik zou het af en toe opnieuw proberen.

EDIT: Ah ja en vreemd feit, het is me nooit gelukt om een ​​plant te hebben die fruit maakt om te proberen zaden te verzamelen. Ik heb de bloemen, maar vaak breekt het af, en als ik een paar planten heb waar het fruit begint te vormen, bereikt het nooit volwassenheid. Ik moet iets missen, maar ik heb er nooit naar gekeken.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Doris » 27/01/21, 12:23

Rajqawee schrijft:-Ik geef heel weinig water als de bladeren groeien, eerder meer tijdens de groeifase (en plotseling is op Corsica de cultuur relevanter, vind ik, van augustus tot november OF bij een poging van januari-juni, want anders moet je water geven veel in de zomer als het niet regent)

Januari aardappelen, heb je ze heel weinig water gegeven? De mijne werkte vorig jaar zo goed tot april, daarna was het serieus de mond. Naderhand gaf het dankzij de dikke laag hooi ook niet te veel water, maar als herinnering gaf ik ongeveer elke drie dagen water met veel water.
Anders kan augustus interessant zijn, maar dat deed ik niet, want met mijn januari-planten had ik onze jaarlijkse consumptie, vooral omdat we vanaf het vroege stadium gebruik maakten van onze productie, door een beetje te oogsten volgens onze behoeften terwijl ik de voet erin liet plaats.
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Rajqawee » 27/01/21, 12:52

Doris schreef:
Rajqawee schrijft:-Ik geef heel weinig water als de bladeren groeien, eerder meer tijdens de groeifase (en plotseling is op Corsica de cultuur relevanter, vind ik, van augustus tot november OF bij een poging van januari-juni, want anders moet je water geven veel in de zomer als het niet regent)

Januari aardappelen, heb je ze heel weinig water gegeven? De mijne werkte vorig jaar zo goed tot april, daarna was het serieus de mond. Naderhand gaf het dankzij de dikke laag hooi ook niet te veel water, maar als herinnering gaf ik ongeveer elke drie dagen water met veel water.
Anders kan augustus interessant zijn, maar dat deed ik niet, want met mijn januari-planten had ik onze jaarlijkse consumptie, vooral omdat we vanaf het vroege stadium gebruik maakten van onze productie, door een beetje te oogsten volgens onze behoeften terwijl ik de voet erin liet plaats.


Wat betreft de rotatie van januari tot juni hoefde ik over het algemeen geen water te geven, behalve misschien een of twee keer in mei / juni, maar meestal niet. Op Corsica regent het vaak veel (maar niet veel dagen! Vandaar het voordeel van een bodem die opslaat ...) in het voorjaar. Als er eind mei zware regenval is, kan het reservaat tot half juni worden gevuld en daarom hoeven we voor de PDT-rotatie geen water te geven. Généralement en avril l'ETP n'était pas suffisant pour que j'ai besoin d'arroser (sauf peut être comme dit, une fois dans le mois s'il y'a 3 semaines sans pluie, mais ça n'arrive pas si vaak).
Voor de rotatie van augustus kan het belang eenvoudig zijn om de productie te verhogen als je een klein gebied hebt, maar vooral om opnieuw te profiteren van de regenperiodes om watergift te voorkomen. Met een wat meer winterharde soort, die daarom vanaf oktober bij potentieel deprimerende temperaturen zal groeien, denk ik dat dat op veel plaatsen relevant zou zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Doris » 27/01/21, 13:28

OK begrepen. Ja, ook thuis zou ik in augustus een rotatie kunnen doen, het werkt hier goed, ik heb het niet gedaan om redenen die ik in mijn vorige post heb uitgelegd, in feite verleng ik de productietijd door te halen wat ik nodig heb uit het aardappelstadium . Dus mijn planten duurden acht maanden, en ik had nog verder kunnen gaan, meer water geven, wat ik niet deed, want we hadden er genoeg van.
Dit jaar denk ik dat ik hetzelfde zou doen voor de grotere, en misschien maak ik een paar planten in augustus, om aardappelen langer te hebben in de winter, want in mijn klimaat is de kelder of de garage te warm om ze lang te bewaren tijd zonder dat ze ontkiemen.
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Rajqawee » 27/01/21, 13:34

Doris schreef:OK begrepen. Ja, ook thuis zou ik in augustus een rotatie kunnen doen, het werkt hier goed, ik heb het niet gedaan om redenen die ik in mijn vorige post heb uitgelegd, in feite verleng ik de productietijd door te halen wat ik nodig heb uit het aardappelstadium . Dus mijn planten duurden acht maanden, en ik had nog verder kunnen gaan, meer water geven, wat ik niet deed, want we hadden er genoeg van.
Dit jaar denk ik dat ik hetzelfde zou doen voor de grotere, en misschien maak ik een paar planten in augustus, om aardappelen langer te hebben in de winter, want in mijn klimaat is de kelder of de garage te warm om ze lang te bewaren tijd zonder dat ze ontkiemen.


Wat betreft opslag: ik produceerde niet genoeg om dit 'probleem' te hebben :D

Dat gezegd hebbende, merkte ik nog steeds dat in een eenvoudige kist (doos met geregenereerde appels bijvoorbeeld) bedekt met een andere doos (dus erg ondoorzichtig), er niets was ontkiemd, zelfs niet in meer dan een maand ...
Mijn biologische tuinder bevestigde mij dat het criterium echt licht is en dat zelfs "een klein beetje" ze laat ontkiemen (ja, het ontkiemt toevallig zelfs op 20 cm onder de grond, dat wil zeggen!) En hij hield ze vierkant in een kleine kluis, 100% ondoorzichtig.
2 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Biobomb » 27/01/21, 14:13

Did67 schreef:

Ik heb veel schone "planten", waarvan sommige helaas al virussen bevatten -


Ik kweek al heel lang aardappelen, voor 90% van de commerciële planten en de rest van de planten uit eigen productie.
Ik maak een strenge selectie voor de 10%, de maat tussen de 5 en 10 cm.
Nooit een virusinfectie gehad! Vertel me, wat is het ?,
Ze houden elkaar goed vast :pijl: Juni hoewel eind juni, maar ze worden een beetje zacht.
Aan het einde van de zomer sorteer ik ze gewoon op de juiste manier voordat ik ze opberg in kratten met krantenpapier om ze van licht te onthouden.
Tijdens deze sortering scheid ik de knollen van de knollen die als replants worden meegenomen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Alles over aardappelen voor 2021




par Doris » 27/01/21, 14:26

Met de bewaarcondities die ik de aardappelen kan bieden, heb ik ze vijf maanden zonder verlies weten te bewaren. Onlangs heb ik de laatste gesteriliseerd en degenen die goed gekiemd waren, heb ik onder het hooi gelegd (voorlopig 30 cm, maar dit weekend voeg ik er nog eens 20 toe). Om wat later in het jaar te krijgen ga ik spelen en in augustus op een plantage en misschien een andere soort nemen. In 2020 heb ik Spunta en Delicatesse gezet, als ik goed geïnformeerd ben is de Spunta niet zo goed om lang te bewaren, het is in ieder geval degene die tussen de twee het meest is ontkiemd. Spunta en Delicatesse zijn dus al op hun plaats, en ik zou een tweede plot maken met een ander type met een lange kiemrust, dat ik eind februari / begin maart zal plaatsen. Bij de oogst in augustus zou ik van elk een paar knollen houden om onmiddellijk opnieuw te planten.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot], LudoThePotagiste en 293 gasten