Cultuur, fokken van levende wezens.

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Lemur
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 26/10/20, 18:46
x 8

Cultuur, fokken van levende wezens.




par Lemur » 29/10/20, 15:41

Mesdames et Messieurs,

Eerst een korte presentatie.
Ik ben 29 jaar oud, ik woon al bijna 4 jaar in de Loire (op de grens met de Rhône richting Tarare voor degenen die het weten), op ongeveer 580 meter hoogte, het hoogste punt van onze stad ligt op 630 meter.
We hebben ongeveer anderhalf jaar, vakantieweekends en bedrijfsactiviteiten besteed aan de renovatie van dit huis (openingen, isolatie enz., sterker nog, we hebben 1 muren en een dak gekocht). Werken in de bouw helpt.
Omdat ik me verveelde (ironisch) zijn we uitgebreid. En nu is er geen groot werk meer, laten we zeggen wat finishing touch.

Mijn verhaal met de moestuin gaat 2 jaar terug toen ik video’s van Damien Dekarz tegenkwam. Zijn aanpak interesseerde mij. Komende lockdown-tijd, ik heb wat tijd op YouTube doorgebracht en kwam natuurlijk Didier tegen. Ah Didier... Een echte openbaring voor mij, de eerste video die ik zag was toen hij samen met zijn vrouw hooi aan het uitrollen was. Ik vroeg me af of we het over een moestuin hadden. Daarna ging ik door met het kijken naar video's, conferenties en het kopen van boeken. Ik was het zat om mezelf uit te putten tijdens het werk in dit huis, en met zijn benadering van de moestuin vond ik dit moment van kalmte, van observatie (ik heb twee kinderen van 2 jaar en 2 maanden), dus voldoende om te zeggen dat dit voor mij dit is moestuin is een echt rustmoment.
Ik vond zijn benadering van de levende wezens waaruit onze bodem bestaat erg goed, en ik merk dat ik veel vaker tijd besteed aan het observeren van de bodem dan aan de groenten.
Ik leer veel, en dit hele ding is een echte passie voor mij geworden.

Wat de moestuin betreft, onze grond bevat niet veel klei, ik zou een bodemanalyse doen, en zichtbaar iets meer slib dan zand. De vorige eigenaar deed niets, dus kocht ik bijna een bos. Veel bomen, bramen. Ik heb dat allemaal geregeld, de gevaarlijke bomen verwijderd. De grond is al dertig jaar niet meer aangeraakt.
En hier sta ik onder jullie met een moestuin van onbekende grootte, zeg maar 200m2 misschien meer.
Mijn doel is niet erg ingewikkeld: proberen groenten te produceren door de levende wezens waaruit mijn bodem bestaat groot te brengen.
Mijn twee jongens later leren dat constructie door vernietiging niet werkt. Ik denk dat ze het geluk hebben dat ze op het platteland zijn opgegroeid. Ze moeten begrijpen wat hen omringt en dat respecteren.

Dat was het voor de zeer lange presentatie.
4 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Teelt, fokken van levende wezens.




par Paul72 » 30/10/20, 14:23

Fantastisch!! Welkom onder de luie tuiniers, die het grootste deel van het werk liever aan de kleine tuinwezens overlaten! : Mrgreen:

Ik ben onlangs met mijn kinderen naar de korte films “Les Mal Loves” gaan kijken. De laatste was een liedje over de regenworm in animatie, een juweeltje!! De kinderen vonden het geweldig, ze waren zo scherp mogelijk tegen de tuinmannen en boeren die koste wat het kost regenwormen maalden. Grappig en informatief tegelijk. Het zou het volkslied van luie tuiniers kunnen zijn. :)
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Lemur
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 26/10/20, 18:46
x 8

Re: Teelt, fokken van levende wezens.




par Lemur » 30/10/20, 14:40

Paul72 schreef:Fantastisch!! Welkom onder de luie tuiniers, die het grootste deel van het werk liever aan de kleine tuinwezens overlaten! : Mrgreen:

Ik ben onlangs met mijn kinderen naar de korte films “Les Mal Loves” gaan kijken. De laatste was een liedje over de regenworm in animatie, een juweeltje!! De kinderen vonden het geweldig, ze waren zo scherp mogelijk tegen de tuinmannen en boeren die koste wat het kost regenwormen maalden. Grappig en informatief tegelijk. Het zou het volkslied van luie tuiniers kunnen zijn. :)


Bedankt Paulus. Ik laat het liever degenen die het weten, doen. Het is beter voor iedereen.
Ik ga meer te weten komen over zijn korte films. Die van mij zijn veel te klein, we doen er alles aan om schermen zoveel mogelijk te beperken. Het is een beetje ouderwets gezien wat we momenteel zien, maar goed.
Later zullen we zijn korte films bekijken. Als ik ze kan leren een ander perspectief te hebben dan het mijne toen ik klein was, zou dat geweldig zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Teelt, fokken van levende wezens.




par Paul72 » 30/10/20, 19:09

Ja inderdaad ze zijn nog heel jong, dat zal voor later voor ze zijn (het is in ieder geval heel recent, nog niet te downloaden of op dvd te zetten)
Over een paar jaar kun je ze trakteren op de kleine mol, een geweldige klassieker voor kinderen!!
1 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Lemur
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 26/10/20, 18:46
x 8

Re: Teelt, fokken van levende wezens.




par Lemur » 30/10/20, 19:47

Ja het zal gedaan worden.
Ik zal morgen proberen foto's te maken van de pot-aged. Met zijn korte dagen vinden mijn bezoeken aan de moestuin 's nachts plaats.
Heeft u een onderwerp over uw moestuin Paul?
0 x
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Teelt, fokken van levende wezens.




par alkalisch » 01/11/20, 22:57

Goed gedaan, wat een geweldige energie toch!
Lemur schrijft: Ik ben 29 jaar oud, ik woon in de Loire (op de grens met de Rhône bij Tarare voor degenen die het weten).
We zijn inderdaad buren, mijn moestuin ligt vlakbij Vaugneray :)
Fijn dat je een topic hebt geopend, we kunnen de evolutie van de fokkerij volgen : Lol: ga je de 200m2 in een moestuin verbouwen?
1 x
Lemur
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 26/10/20, 18:46
x 8

Re: Teelt, fokken van levende wezens.




par Lemur » 02/11/20, 07:00

Alkaline schrijft:Goed gedaan, wat een geweldige energie toch!
Lemur schrijft: Ik ben 29 jaar oud, ik woon in de Loire (op de grens met de Rhône bij Tarare voor degenen die het weten).
We zijn inderdaad buren, mijn moestuin ligt vlakbij Vaugneray :)
Fijn dat je een topic hebt geopend, we kunnen de evolutie van de fokkerij volgen : Lol: ga je de 200m2 in een moestuin verbouwen?


Ah ja, ik werk niet ver van jou vandaan.
Ja, zoals gewoonlijk heb ik door tijdgebrek geen foto's kunnen maken. Met een beetje geluk ga ik er deze week een paar maken.
Ja, ik zou de 200 m2 bebouwen, maar als deze meting niet is geverifieerd, kan het minder of meer zijn.
Ik ben nog steeds bezig met het maken van lijsten en op zoek naar plastic flessen. Ik vraag me bij dit onderwerp af of melkpakken de warmte niet beter vasthouden, omdat ze de kou goed vasthouden. Hoe dan ook, binnen 15 dagen nog steeds geen vorst te bekennen.
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot], LudoThePotagiste en 328 gasten