Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 19/09/20, 19:49

Bonjour à tous,

Ik lees je berichten al meer dan een jaar en volg met grote nieuwsgierigheid en enthousiasme de evolutie van je moestuinen en je ervaringen tijdens je discussies. Het werd zelfs mijn avondzeep "wat zeggen luie tuinmannen vandaag?"

Sinds iets meer dan een jaar heb ik een heel kleine moestuin onder hooi, onder brf, onder bladeren en onder alles wat ik echt vind :)

Met de herfst in aantocht, is het een beetje een tijd om de balans op te maken.
20200911_201105.jpg
Courgettepootjes aan het einde van de cyclus

Hier zijn mijn courgettes, ze zijn bedekt met odium, de bladeren zijn als verschrompeld door de hitte en de droogte, ze geven nog steeds wat fruit maar we voelen dat ze aan het einde van hun cyclus zijn ... en eerlijk gezegd past het me zo omdat Ik begin de courgette beu te worden : Lol: Ik kookte het in al zijn vormen: gebakken, gegratineerd, vlaai, salade en ga zo maar door ...

Tenslotte heb ik ook nog courgette en chocoladetaart gemaakt, het is heerlijk, heel zacht en helemaal niet vet.
20200913_175239.jpg
Wie vermoedt dat er 300 g courgette in deze cake zit?

Kortom, dat alles om te zeggen dat ik vooral mijn courgette niets zal doen ... dan ze op te eten : Mrgreen: !
1 x
dat hangt er vanaf
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Moindreffor » 19/09/20, 19:55

Ik heb zelf een pompoentaart gemaakt, het is goed, maar ik ben geen fan, dat zal veranderen, zullen we maar zeggen : Mrgreen:
maar heb nog steeds een flinke kilo pompoen nodig, dus ik zal ze zeker bewaren voor een ander gebruik dat beter is naar mijn smaak, zoals een goede soep : Wink:
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Doris » 20/09/20, 07:17

Vorig jaar maakte mijn man toetjes met butternuts, die we kregen, het was niet slecht, maar ik ben er niet gek op, te veel rare herinneringen aan een baas een paar jaar geleden, van wie ik bieten- of komkommerdesserts maakte (het verkocht niet goed, maar Madame stond erop dit soort dingen te doen). In de keuken ben ik eerder een purist denk ik : Mrgreen:
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13697
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par izentrop » 20/09/20, 07:56

Nou ik courgette en komkommer het was geen succes. Volgende keer zullen we het beter doen.
Ik had niet eens genoeg komkommers om een ​​taart te maken :P
0 x
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 20/09/20, 13:40

Ja, soms is de overdaad aan originaliteit niet erg blij ... ik herinner me een roze sjalottenijsje ... heck.

Daar, als je het niet zegt, kunnen we de courgette niet raden, het is een lichte chocoladetaart. Ik zal je het recept geven om te proberen.

Ingrediënten en verhoudingen:
250 g geraspte courgette
150 g pure chocolade
100 g suiker (bruin)
1 zakje vanillesuiker
25 g boter
4 eieren
125 g bloem
1/2 zakje bakpoeder (niet verplicht)

- Smelt de boter met de chocolade.
- Meng in een slakom de eieren, suiker en vanillesuiker.
- Voeg het gesmolten chocolade-botermengsel toe.
- Meng en voeg de bloem toe.
- Voeg de geraspte courgettes toe.
- Meng goed en giet de bereiding in een beboterde vorm.
- Bak 30 minuten op 180 ° C.
Dernière édition par alkalisch de 20 / 09 / 20, 13: 45, 1 keer bewerkt.
1 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 20/09/20, 13:45

izentrop schreef:Ik had niet eens genoeg komkommers om een ​​taart te maken :P
Hetzelfde thuis, de 3 komkommers verbrandden elk om de beurt ... Ik proefde net een ragoton van nauwelijks rijp fruit :( Volgende keer zal ik ze in meer schaduw zetten.
0 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 23/09/20, 23:11

Als het om beestjes gaat, bedoel ik insecten en dergelijke, het is ook het einde van een cyclus en het begin van een nieuwe.
In de moestuin waren er in het voorjaar de eerste naaktslakken, allerlei soorten bladluizen: groen, roze, zwart, grijs en ook op de wortels van wortelen. Ik heb dit jaar in zeer grote aantallen lieveheersbeestjes zien aankomen. Toen maakten de chafer en alle foeragerende insecten op de phacelia een prachtig brullend ballet. Rupsen, ze zijn super vraatzuchtig, het is vreselijk. Vlooienkevers, mineervliegjes en andere dingen die ik niet weet. Op dit moment zijn er nog steeds gekleurde bugs.

Onder de "ongewenste" vlooienkevers en rupsen deden de meeste schade. Bedwantsen ook qd hetzelfde.
Ik zeg tegen mezelf dat er voor elk van hen een tijd is en het gaat ... soms niet zonder pijn :P
0 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 23/09/20, 23:23

Het is alleen voor de mieren dat het altijd het seizoen is ... soms heb ik de indruk dat de tuin op een enorme mierenhoop van 1500 vierkante meter staat :| Ik weet dat ze niet schadelijk zijn, maar het ziet er zelfs raar uit.
Ze bouwen buisjes rond de stengels van de aardbeien, de heuvels van de slaplanten ... ik weet nog niet goed wat ik ervan moet denken.
20200920_165322.jpg
Aardbeienplant op mierenhoop

20200920_165126.jpg
Saladeplant in een mierenhoop
Enerzijds belucht het de aarde, anderzijds vallen de staafjes die door buizen omgeven zijn uit. Af en toe douche ik dat allemaal met de slang om de mieren vrij te laten ... die onmiddellijk weer aan het werk gaan.
0 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Doris » 24/09/20, 08:45

Ik had dit probleem twee of drie weken met snijbiet, veel bladluizen erop en dus veel mieren. Met de jet is het probleem goed opgelost, maar het is noodzakelijk om een ​​beetje aan te dringen, om het regelmatig en met druk te doen.
Ik had ook vlooienkevers, die mij wat schade toebrachten en daarna verdwenen. Volgend jaar zet ik gevoelige gewassen onder een net. Ik heb dit jaar geen enkele rups in de moestuin gezien, het is de eerste keer, maar ik had veel wespen, ik weet niet waar ze nestelen, maar het moet niet ver van de moestuin zijn, ik heb ze trekt aan met waterpunten.
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par stephgouv » 24/09/20, 09:41

Alkaline schrijft:Het is alleen voor de mieren dat het altijd het seizoen is ... soms heb ik de indruk dat de tuin op een enorme mierenhoop van 1500 vierkante meter staat :| Ik weet dat ze niet schadelijk zijn, maar het ziet er zelfs raar uit.
Ze bouwen buisjes rond de stengels van de aardbeien, de heuvels van de slaplanten ... ik weet nog niet goed wat ik ervan moet denken.
20200920_165322.jpg
20200920_165126.jpg Aan de ene kant belucht het de aarde, aan de andere kant mislukken de staafjes omgeven door buizen. Af en toe douche ik dat allemaal met de slang om de mieren vrij te laten ... die onmiddellijk weer aan het werk gaan.

Hallo, heb je niet geprobeerd met koffiedik? Het zou een natuurlijk afweermiddel zijn ... Wat mij betreft, ik heb het nooit getest.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 319-gasten