De moestuin van de stammen: luieren met het gezin

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Rajqawee » 11/06/20, 09:28

Na discussies over de draad van de luie moestuin, bleek dat nogal wat tuiniers in een situatie van tuinieren in groepen, met families of andere stammen verkeren.

In plaats van periodiek de draad - al goed bevoorraad! - van de luie moestuin binnen te dringen, stel ik voor om een ​​apart onderwerp te creëren.

Het idee is om oplossingen te bespreken, altijd in de filosofie van de luie, die het mogelijk maken om met jong en oud de moestuin te delen. Het kan ook de receptie van het publiek zijn voor educatieve tuinen.

We kunnen in bulk praten:

-gewassen aangepast aan een bepaald publiek;
-operaties, methoden, procedures aangepast aan een bepaald publiek;
-de indeling volgens het publiek

Het idee is natuurlijk uitwisseling en open vragen.
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par phil53 » 11/06/20, 11:24

Voor het 3e jaar ben ik in het bezit van een familietuintje in mijn gemeente, het eerste jaar is wit omdat ik pas eind juli mijn grond had. In de winter heb ik alles meegenomen wat ik van organisch materiaal kon herstellen, dus het tweede jaar dat ik kweekte. Ik wisselde met anderen zonder reclame, sommigen waren twijfelachtig, maar ik had geen tegenstand.
De resultaten van dit eerste productiejaar zijn nog steeds redelijk goed in vergelijking met de buren die sommigen dit jaar wilden proberen.
Wat ik opmerk:
Ondanks veel "krappe" uitleg over de dikte van het hooi. Ze kopen het, dus het is duur in een voorstedelijk gebied. Toch is er in mijn hoek genoeg gras (min of meer hooi) om gratis te verzamelen.
Weinigen integreren het feit dat we energie importeren door hooi in te zetten, ze willen groene mest blijven maken. Het is bijna een toverwoord. Groenbemesting kan interessant zijn, maar in het begin is het vooral organische stof in massa die op onze percelen toch redelijk arm moet worden geïmporteerd.
Weinigen aanvaarden het idee om niet te bibberen of te graven voordat ze het hooi hebben gelegd, plotseling hebben ze het te laat gezet en verliest het zijn effectiviteit.

De methode is geweldig en toch zijn hun resultaten niet geweldig, maar er is een trend en ik denk dat sommige zullen evolueren.
Ik vecht om anorganisch afval uit de onkruidstapel te houden, zoals ze zeggen.
Ik verspreid ze op mijn perceel om te laten zien dat het plantaardig voedsel is dat ze weggooien.
Ik probeer ze ervan te overtuigen geen Bordeaux-bouillon meer te gebruiken. Sommigen gebruiken en misbruiken het.

Ik ben nog steeds best tevreden vanwege alle gemeenschappelijke tuinen die ik bewaak, de onze heeft de kleinste stapel afval. Ik verwijder per kwartaal ongeveer 1 diverse plastic boodschappentas. De boodschap komt langzaam de hoofden binnen.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Moindreffor » 11/06/20, 12:39

phil53 schreef:Voor het 3e jaar ben ik in het bezit van een familietuintje in mijn gemeente, het eerste jaar is wit omdat ik pas eind juli mijn grond had. In de winter heb ik alles meegenomen wat ik van organisch materiaal kon herstellen, dus het tweede jaar dat ik kweekte. Ik wisselde met anderen zonder reclame, sommigen waren twijfelachtig, maar ik had geen tegenstand.
De resultaten van dit eerste productiejaar zijn nog steeds redelijk goed in vergelijking met de buren die sommigen dit jaar wilden proberen.
Wat ik opmerk:
Ondanks veel "krappe" uitleg over de dikte van het hooi. Ze kopen het, dus het is duur in een voorstedelijk gebied. Toch is er in mijn hoek genoeg gras (min of meer hooi) om gratis te verzamelen.
Weinigen integreren het feit dat we energie importeren door hooi in te zetten, ze willen groene mest blijven maken. Het is bijna een toverwoord. Groenbemesting kan interessant zijn, maar in het begin is het vooral organische stof in massa die op onze percelen toch redelijk arm moet worden geïmporteerd.
Weinigen aanvaarden het idee om niet te bibberen of te graven voordat ze het hooi hebben gelegd, plotseling hebben ze het te laat gezet en verliest het zijn effectiviteit.

De methode is geweldig en toch zijn hun resultaten niet geweldig, maar er is een trend en ik denk dat sommige zullen evolueren.
Ik vecht om anorganisch afval uit de onkruidstapel te houden, zoals ze zeggen.
Ik verspreid ze op mijn perceel om te laten zien dat het plantaardig voedsel is dat ze weggooien.
Ik probeer ze ervan te overtuigen geen Bordeaux-bouillon meer te gebruiken. Sommigen gebruiken en misbruiken het.

Ik ben nog steeds best tevreden vanwege alle gemeenschappelijke tuinen die ik bewaak, de onze heeft de kleinste stapel afval. Ik verwijder per kwartaal ongeveer 1 diverse plastic boodschappentas. De boodschap komt langzaam de hoofden binnen.

en dit is pas je tweede productiejaar, dus er is hoop
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Doris » 11/06/20, 12:43

De moestuin van de stammen, vertelt het me iets :)

Dus hier is mijn situatie en mijn stam: ik ben een paar jaar geleden begonnen met mijn moestuin, heel klein (30m2), op kale grond. Ik was nooit enthousiast, draaien over de grond, het graven, het was niet mijn ding, maar het was mijn man die het deed, omdat hij leerde als dat. 2018 een grote slag van ziekte voor mijn man, het duurde meer dan een jaar om te herstellen. Ikzelf alleen om 8000 m2 te onderhouden, ik heb de moestuin laten leven en verrassen: ik had net zoveel oogst als in andere jaren. De openbaring: de natuur heeft mij niet nodig. Ik ging een paar stappen door voordat ik de luie moestuin tegenkwam, wat de tweede grote openbaring was: zelfs fysiek verminderd, of met een drukke of vermoeide baan, kun je goede groenten hebben. De moestuin is gegroeid, maar zal na het seizoen een verandering in Korea ondersteunen. Teeltplanken worden gescheiden door iets bredere gangpaden die handiger zijn om te bewegen. Er zal ook een beetje meer hoek zijn om te landen. Ik heb kweekplekken grootgebracht, maar natuurlijk omdat we daar al jaren onze dode bladeren hebben opgeslagen enz.

Mijn moestuin dia's voorzichtig van een plaats van productie naar een plaats van leven, ben ik er met mijn man, met mijn vrienden; de natuur heeft mij beroofd van kinderen, maar in de familie zijn er kleintjes die mij dierbaar, een van de verhoogd plaatsen wordt steeds een kleine jungle met groenten, varens en andere vegetatie, dat is net onder de knie. In het centrum een ​​plek om te landen, te ontdekken en op te graven.

Aan het einde van het veld heb ik woestenij, die de komende maanden een stukje rood fruit zal worden, en waar ook asperges zullen zijn. Een andere plek van leven.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Rajqawee » 11/06/20, 13:26

Doris schreef:De moestuin van de stammen, vertelt het me iets :)
Mijn moestuin dia's voorzichtig van een plaats van productie naar een plaats van leven, ben ik er met mijn man, met mijn vrienden; de natuur heeft mij beroofd van kinderen, maar in de familie zijn er kleintjes die mij dierbaar, een van de verhoogd plaatsen wordt steeds een kleine jungle met groenten, varens en andere vegetatie, dat is net onder de knie. In het centrum een ​​plek om te landen, te ontdekken en op te graven.

Aan het einde van het veld heb ik woestenij, die de komende maanden een stukje rood fruit zal worden, en waar ook asperges zullen zijn. Een andere plek van leven.



In ieder geval zijn conventionele moestuinen allemaal behalve plaatsen die u uitnodigen om te komen. Het is als een huis waar alles perfect is: persoonlijk voel ik me daar ongemakkelijk omdat ik bang ben om iets te storen of te vervuilen!

Dus ja, om mensen daar uit te nodigen, de "bazaar moestuinen" of "woestenij", men voelt zich meteen comfortabeler. Zelfs kinderen die een beetje te stedelijk zijn en die een beetje bang zijn voor kruiden en beestjes, snappen uiteindelijk snel dat het een leefruimte is, dus waar er een zekere vrijheid is.

Dat geldt ook voor gasten, ze bewegen zich vrij.

Nog iets interessants, dat ik deze zomer zou zien: ik denk dat het gemakkelijker is om een ​​vervanger voor bewatering te vinden, indien nodig, in een "open" moestuin. We zijn minder bang om verkeerd te doen.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Moindreffor » 11/06/20, 15:15

Rajqawee schrijft:Dus ja, om mensen uit te nodigen, de "bazaar moestuinen" of "woestenij moestuin"

natuurlijk groentetuinieren, betekent voor mij niet de noodzaak om er een grote puinhoop van te maken
het voorbeeld van de laatste video laat het goed zien, deze manier van cultiveren en de spontane laten ontwikkelen komt goed overeen met een noodzaak, de helling
Ik zie niet de zin om alles eindeloos te mengen, dat we zo'n groente associëren met een andere waarom niet, maar een complete puinhoop lijkt contraproductief, je moet nog steeds nadenken over de schaduwen, de concurrentie, op het hoogtepunt van culturen ...

het is een beetje in de mode om een ​​groentetuin te maken die er niet echt uitziet, de "woestenij" groentetuin vraagt ​​veel oppervlakte, dus ik geef er de voorkeur aan dat het wordt opgemerkt als een mogelijkheid voor wie het wel en niet kan als "het" model

in mijn mini groentetuin is er een kleine woestenij, maar het is niet de norm, het braakliggende land wordt tijdelijk gemonteerd op zaad van een salade of iets anders.
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Rajqawee » 11/06/20, 16:43

Moindreffor schreef:
Rajqawee schrijft:Dus ja, om mensen uit te nodigen, de "bazaar moestuinen" of "woestenij moestuin"

natuurlijk groentetuinieren, betekent voor mij niet de noodzaak om er een grote puinhoop van te maken
het voorbeeld van de laatste video laat het goed zien, deze manier van cultiveren en de spontane laten ontwikkelen komt goed overeen met een noodzaak, de helling
Ik zie niet de zin om alles eindeloos te mengen, dat we zo'n groente associëren met een andere waarom niet, maar een complete puinhoop lijkt contraproductief, je moet nog steeds nadenken over de schaduwen, de concurrentie, op het hoogtepunt van culturen ...

het is een beetje in de mode om een ​​groentetuin te maken die er niet echt uitziet, de "woestenij" groentetuin vraagt ​​veel oppervlakte, dus ik geef er de voorkeur aan dat het wordt opgemerkt als een mogelijkheid voor wie het wel en niet kan als "het" model

in mijn mini groentetuin is er een kleine woestenij, maar het is niet de norm, het braakliggende land wordt tijdelijk gemonteerd op zaad van een salade of iets anders.


Sorry, het was niet duidelijk. Ik wilde me vooral verzetten tegen de visie "nikkel moestuin, steegjes inbegrepen". Moestuin met 0 leven, paden en voren zonder het minste grassprietje!

Ik ook niet, het is niet de jungle. Trouwens, je doet er goed aan erover te praten: de jungle, de gemengde culturen overal, het is absoluut niet praktisch voor de "buitenlanders" van de betreffende moestuin. Noch voor niet-connaisseurs.

Typisch, een kind, het zou een ramp zijn om hem te vertellen "willekeurig goed vuilniszakken in de moestuin en de tomaten te oogsten" en dan, een kwartier later "ah maar je vergat die voet in de westelijke hoek .. .en deze verstopt achter een pompoen die we laten klimmen ". Voor de "niet-schepper" van de moestuin is het veel gemakkelijker als de gewassen op dezelfde plek staan, mogelijk op twee plaatsen. In ieder geval goed geïdentificeerd.

Idem, wat betreft water geven: ik merkte dat het in een moestuin niet zo eenvoudig is om de beweging van de leidingen te beheersen, zelfs niet voor een volwassene. We vergeten, we trekken aan de pijp om vooruit te komen, en we "slaan" een voet die op het pad stond ... zelfs als de randen / dozen het effect beperken, doet het dat nog steeds van tijd tot tijd.
Om dit te overwinnen, heb ik gaandeweg gewoon palen geplant op de klassieke "wrijvingshoeken" van de buis. Op deze manier mijdt de buis noodzakelijkerwijs schoon gewassen. En dus kan ik mijn kinderen vertellen dat ze water moeten geven (zolang het maar leuk is) zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over de slang in hun kielzog.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Doris » 11/06/20, 17:11

Rajqawee schrijft:[

Ik ook niet, het is niet de jungle. Trouwens, je doet er goed aan erover te praten: de jungle, de gemengde culturen overal, het is absoluut niet praktisch voor de "buitenlanders" van de betreffende moestuin. Noch voor niet-connaisseurs.



Ik had het woord jungle tussen aanhalingstekens moeten zetten, het is sowieso niet de bazaar. Ik profiteer van deze hoek die ik de jungle van veel dingen noem. De plaats is hoog, omdat we daar al jaren organisch materiaal opslaan en in de loop van de tijd een hobbel hebben veroorzaakt. Rondom is er natuurlijke vegetatie, onder andere kamperfoelie, net gecontroleerd, om het niet te laten domineren. Varens groeien ook, altijd in de buurt. Het is enorm geworden, omdat organische stof iedereen ten goede komt. En mijn gewassen profiteren van de schaduw van deze spontane vegetatie, die ik verlaat, maar ik grijp in om het niet te laten overnemen. Gewassen worden niet begraven of verloren, maar soms moet je wat vegetatie verwijderen om erachter te komen wat erachter zit. De kinderen vonden het leuk.
Wat betreft de moestuin, dit jaar zijn veel dingen erg gemengd, maar het was niet mijn bedoeling in het begin. Met insluiting kreeg ik niet altijd de zaden wanneer ik ze wilde. Ik heb ook veel dingen getest, omdat ik de tijd had, en ik dacht niet dat ik zou slagen. Behalve dat bijna alles werkte, dus merkte ik dat ik aan het planten was waar ruimte was. Maar het is niet geweldig, ik weet het, en het zal na de zomer worden veranderd, ten gunste van borden met maximaal twee of drie soorten groenten, tussen de planken van de lopers om te circuleren.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Moindreffor » 11/06/20, 17:36

hier zijn we het eens,
als we de tuinen als referentie nemen, zijn we zekerder van de Engelse moestuin dan van de Franse moestuin : Mrgreen:
voordat ik hier aankwam, had ik wat permacultuurvideo's gekeken en was ik gevlucht, voor deze echte jungle waar alles zonder reden wordt gemengd of we niets regelen om het natuurlijker te maken ... Ik doe moestuin om te zetten op mijn bord om de drank niet te doen, of om psychoanalyse te vermijden als ik bepaalde culturen meng, het is goed voor de interesse en dat neemt niet weg dat het een ontspannende plek is

even een opmerking, mijn moestuin mist bloem, daar moet ik volgend jaar over nadenken
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Rajqawee » 11/06/20, 18:27

Moindreffor schreef:hier zijn we het eens,


even een opmerking, mijn moestuin mist bloem, daar moet ik volgend jaar over nadenken


Let op, mijn 7-jarige dochter heeft me dit voorjaar aan het denken gezet.

Vooral omdat bloemen ruimtes kunnen vullen die bijvoorbeeld "niet plantaardig" zijn. Aan de andere kant van de kavelomheining heb ik bloembedden geplaatst. Het is mooi en vereist weinig onderhoud (afhankelijk van de bloemen). En uiteindelijk vindt iedereen het leuk :)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 271-gasten