De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Gui68
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 11/04/20, 07:55

De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Gui68 » 15/04/20, 15:39

Na een aantal zware aarzelingen besluit ik dit met de mensen hiervan te delen forum een begin van ervaring in het zuiden van de Elzas, het puntje van SUNDGAU… Ik hoop dat het me zal lukken om beknopt te blijven, om zo getrouw mogelijk mijn ervaringen, mijn successen en mijn vele "zoektochten naar oplossingen" te rapporteren.

Ik durf het verhaaltje te beginnen met een rondleiding door de eigenaar, d.w.z. 64 are gekocht van mijn grootouders in 2012 en die bestond uit een schuur uit het begin van de 19e eeuw, en een glooiende weide (2.5%) nooit mishandeld door chemische toevoegingen begrensd door een rivier en waar vredig een oude kleine vijver lag die dienst deed als bevoorradingspunt voor boerderijdieren. Laten we teruggaan naar het begin van de 21e eeuw, vandaag bestaat het land uit 14 are bebouwde oppervlakte (gerestaureerde schuur en creatie van een woning en een serre van 18m2), 9 are ondersteunen een natuurlijke vijver, de rest heeft voor de enige functie om de steun te zijn voor de aanplant van ongeveer 40 fruitbomen, jonge dennenbomen en 150 m haag bestaande uit zogenaamde "klein wild" soorten, dus samengesteld uit hazelnootbomen, vlierbessen, houtskool,...
Auw, ik ben een beetje gemeen, maar ik denk dat het nodig zal zijn voor de toekomst, omdat ik denk dat het belangrijk is om rekening te houden met de context en het ecosysteem waarin deze kleine tuin zal bestaan, evolueren...

Gedurende een aantal jaren, meer precies gedurende 5 jaar, heb ik een grote hoeveelheid verschillende en gevarieerde werken over tuinieren, kleine fokkerijen gelezen, en ik had het genoegen dankzij verschillende waardevolle adviezen om mijn "zoektocht naar oplossingen" te beginnen... in andere woorden, problemen welkom!
MAAR het belangrijkste van mijn problemen is altijd geweest om advies toe te passen dat wet maakt zonder dat iemand in staat is om de grondslagen, de oorzaken en gevolgen, de interacties uit te leggen, en om het geheel als een geheel te beschouwen...

en ja ik begroef hout, maakte opeenvolgende lagen stro, krullen; gras, ja ik heb opgedroogd bloed begraven, hoorn...
Gelukkig heeft de waanzin van het graven me nooit te pakken gekregen! En ja, de fenians zoals ik zijn degenen die misschien wel het meest nadenken : Cheesy:
In augustus 2019, toen een vriend me het boek "The Lazy Vegetable Garden" leende terwijl ik nog nooit een video had gezien of een bericht had gelezen, zei ik eerlijk tegen mezelf dat het waarschijnlijk was dat ik klaar was met een commercieel boek, waarin ik een heel stelletje "gezond verstand van de boer" afkomstig van rechts of links zonder onderscheid in verband met de lokale specificiteiten van elke creatie of plantaardige reconversie en die als geheel goed klonk in de oren van de meerderheid van de neofieten, waaronder ik ben een lid.. .
En wat een positieve schok toen ik dit boek begon te lezen. Ik delegeerde het niet, ik las langzaam, geduldig, achter de kangoeroe aan, probeerde Did67's uitleg te begrijpen, te associëren met mijn eigen observaties, mijn eigen lokale overwegingen.
--> Om me bijna de rol van landbouwingenieurs in de industrialisatie van de naoorlogse landbouw gedeeltelijk te doen vergeten : Roll:
------------------------------------
In november 2019 heb ik daarom een ​​klein deel van een strook (1m / 5m) bedekt om te proberen de door het werk beloofde verslechtering van de grond te controleren.
IMG_6408.JPG
IMG_6408.JPG (439.15 KB) keer bekeken 7833

De getoonde foto is de stand van 13 april
------------------------------------
In maart 2020, analyse van de grond bedekt met hooi op het hierboven genoemde monster --> Verdomd, de auteur had gelijk, ondanks een leemachtige kleigrond (30%/70%) die naar verluidt "zwaar" is op mijn land, de bodembescherming is actief, verschillende soorten insecten (pissebedden, regenwormen, enz.), witte filamenten (tekenen van de aanwezigheid van actieve schimmels die zich blijven smullen van de overblijfselen van houtsnippers van voorgaande jaren)
:pijl: Ik maak van de gelegenheid gebruik om Didier Helmstetter te bedanken voor zijn boek!

Besluitvorming: toepassing van de oplossing op de helft van het oppervlak van de kas, om te vergelijken met traditioneel mulchen (onderaan de foto) op de tweede helft en om de benodigde watergift gedurende het jaar te controleren/kwantificeren, omdat op deze kunnen we niet uitbesteden aan de natuur...
om de verschillen in productiviteit en resistentie tegen met name valse meeldauw te meten..
IMG_6407.JPG
IMG_6407.JPG (201.47 KB) keer bekeken 7833

------------------------------------
2 april 2020 (ik doe niets op 1 april, want controversieel), aanschaf van 2 ronde hooibalen. Ik raad mensen die hooi willen kopen aan om onze boerenvrienden te vragen of ze "graasweigering" hebben als het gaat om hooi van mindere kwaliteit voor herkauwers, met dikkere stengels, vaak rumex, en een aanzienlijke hoeveelheid stof. Ik meende te begrijpen dat de microkosmos van de bodem dit nogal gretig zag :P en de luie tuinman betaalt de helft van de normale prijs voor het voedsel van de bodemorganismen (tenminste, dat is mijn geval).
IMG_6397.JPG
IMG_6397.JPG (210.99 KB) keer bekeken 7833
We bereiden de grond voor die de aanleg van deze moestuin zal ondersteunen (tussen een rij dwergfruitbomen) MAXMA entondersteuning voor pitfruitbomen en een rij Nordmann + verschillende minder voorkomende fruitbomen (serviceberry, nashi, enz.), dankzij mijn zoon voor de passage van de maaier (toen ik je vertelde dat ik lui was)
IMG_6401.JPG
IMG_6401.JPG (223.12 KB) keer bekeken 7833

De configuratie wordt op de volgende manier weerspiegeld, eindelijk hoop ik:
- deze strook land ligt ingeklemd tussen twee parken waar eenden worden gehouden (voor wie slakken snoep zijn!!!)
- de hooistrook is oost - west georiënteerd (foto genomen op het westen), de fruitbomen zullen in de zomer voor schaduw moeten zorgen op de moestuin 8)
- de breedte van de moestuin is 2m50, wat overeenkomt met de grootte van mijn plankenvoorraad
- deze winter werden kleine struiken tussen de bomen geplant om hulptroepen te verwelkomen en te voeden
- het puntje van de moestuin ligt op ongeveer 4 meter van de vijver (als een paar kikkers niet willen komen smullen van slakken en insecten, is het open bar!)
- de vijver en de rivier op de bodem ondersteunen ook een prachtige kolonie vliegende wilde eenden, erg hebberig van slakken (en wormen), we zullen zien hoe ik ze kan classificeren... in ieder geval niet erg geïnteresseerd in planten.

Ik geef je ook een idee van de dikte van hooi, wat overeenkomt met twee passages met de ronde baal op dezelfde plek!
IMG_6403.JPG
IMG_6403.JPG (209.98 KB) keer bekeken 7833

- het zaaien gebeurt in een kas om de planten voor te bereiden (ik zal er ook wat kopen van de "Jardin de Manspach", een tuinder, Fabrice Meyer, die werkt op levende grond bedekt met hooi (onder andere), ik raad je aan om te gaan bezoek website….)
Ik denk erover om begin mei te beginnen met planten, misschien net daarvoor in de kas...
dus volgend bericht over een week : Wink:
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: de paresSundgau moestuin (Sundgau luiaard)




par Moindreffor » 15/04/20, 15:49

veel succes voor de toekomst
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Gui68
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 11/04/20, 07:55

Re: de paresSundgau moestuin (Sundgau luiaard)




par Gui68 » 25/04/20, 13:33

Deze week was rijk aan analyses van alle soorten.
Gisteren, vrijdag, besloot ik een onrustige tocht door de boomgaard te maken, meer bepaald door de kersenbomen; appel- en perzikbomen die ik dit voorjaar heb geënt. Bezorgd omdat droog en warm weer helemaal niet het beste "begeleidende" is voor de kleine man die dit soort operaties in het voorjaar wil uitvoeren. Het risico dat de enten uitdrogen voordat het sap ze vanuit de onderstammen kan voeden, is inderdaad groot via het vasculaire cambium (je moet je goed voorstellen dat het contact tijdens de enting op zijn best op enkele vierkante millimeters wordt gemaakt).
de kersenboom doet het redelijk goed, de toppen van de enten zwellen op en worden groen (maar te vroeg om Jippee te roepen) : Idee:
IMG_6439.JPG
IMG_6439.JPG (398.07 KB) keer bekeken 7587

de telgen van de berichon-abrikoos vertonen geen teken van herstel :?
de appelbomen die 5 dagen geleden zijn geënt, bevinden zich nog in de vegetatieve fase.

kortom, tijdens deze wandeling realiseer ik me dat alle kersenbomen bladluisvrij zijn, ook de vlierbessen…
Gisteravond een kleine rondleiding door de forums en boem! een video van Did67 die dezelfde afwezigheid van bladluizen opmerkt... Ik bestudeer de video met mijn beginnende ogen en besluit vanmorgen om de analyse van de verschillende soorten van mijn jachthaag te verdiepen, waarvan hier de beoordeling is:
- Vlierbessen zonder sporen van bladluis
IMG_6428.JPG
IMG_6428.JPG (314.86 KB) keer bekeken 7587

- spilbomen, potentilla's, wilde abrikozenbomen, meidoorn die bescheiden maar zichtbare kolonies van groene en zwarte bladluizen ondersteunen, gekweekt door mieren...
- en zelfs de wilgen verwelkomen ze tegen hun wil...

IMG_6434.JPG
IMG_6434.JPG (319.68 KB) keer bekeken 7587
IMG_6436.JPG
IMG_6436.JPG (214.31 KB) keer bekeken 7587
IMG_6437.JPG
IMG_6437.JPG (279.37 KB) keer bekeken 7587
IMG_6441.JPG
IMG_6441.JPG (244.86 KB) keer bekeken 7587
IMG_6442.JPG
IMG_6442.JPG (240.75 KB) keer bekeken 7587
IMG_6443.JPG
IMG_6443.JPG (246.38 KB) keer bekeken 7587
IMG_6446.JPG
IMG_6446.JPG (261.37 KB) keer bekeken 7587

CONCLUSIE:
het is belangrijk om de diversiteit aan plantensoorten in de buurt van de moestuin te vergroten om de kans op het vergroten van de aanwezigheid van hulpstoffen te maximaliseren (niet verrassend, zal je worden verteld)...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gui68
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 11/04/20, 07:55

Re: de paresSundgau moestuin (Sundgau luiaard)




par Gui68 » 26/04/20, 14:46

Zaterdag en voortzetting van de werkzaamheden: ontdekking van een slang in het filter in aanbouw (uitvoeren met de maten van wilgen) die uiteindelijk de rivierkreeftenvijver en de vijver zal moeten scheiden en een broedplaatsrol zal spelen voor de amfibieënvissen en rivierkreeften en vermijden (normaal gesproken de passage van karpers aan de kant van de rivierkreeft, om te voorkomen dat ze het banket van hun leven aanbieden.
IMG_6444.JPG
IMG_6444.JPG (211.77 KB) keer bekeken 7533

12 uur, geluid van een geostationaire helikopter die van de baan komt, heel herkenbaar voor alle imkers: een geweldige zwerm heeft besloten om zijn intrek te nemen in een korf van 30 "val" -frames (dus leeg) die op de trailer zijn geplaatst. : Lol:
IMG_6424.JPG
IMG_6424.JPG (290.14 KB) keer bekeken 7533

'S Avonds zal een snelle controle aantonen dat er 10 frames in passen en dat de bijen al begonnen zijn met het opslaan van honing in de super op zijn plaats... bedankt aan de koningin van deze zwerm voor dit prachtige geschenk dat zal helpen om bestuiven de bloemen in de buurt!
Eindelijk, door verschillende gaten in de moestuin te openen, heeft de oorspronkelijke weide al geleden onder het gebrek aan licht.
IMG_6416.JPG
IMG_6416.JPG (362.78 KB) keer bekeken 7533
IMG_6415.JPG
IMG_6415.JPG (376.5 KB) keer bekeken 7533

Ik ben verbaasd over de versheid van de grond bedekt met het hooi, ik heb geen thermometer om een ​​meting uit te voeren, maar ik zou zeggen meer dan 10°C verschil! het restvocht is wanneer het aanwezig is, vooral in vergelijking met de weide die vroege tekenen van intrekking van de kleigrond vertoont (spleten)
Ik plant de 4 bessenstekken die ik vorig voorjaar heb gemaakt boven in de moestuin, plaats ze 1m20 uit elkaar om tussendoor andere planten te kunnen planten...
IMG_6418.JPG
IMG_6418.JPG (544.54 KB) keer bekeken 7533
IMG_6419.JPG
IMG_6419.JPG (545.27 KB) keer bekeken 7533
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: de paresSundgau moestuin (Sundgau luiaard)




par Did67 » 26/04/20, 18:41

Gui68 schrijft:
In augustus 2019, toen een vriend me het boek "The Lazy Vegetable Garden" leende terwijl ik nog nooit een video had gezien of een bericht had gelezen, zei ik eerlijk tegen mezelf dat het waarschijnlijk was dat ik klaar was met een commercieel boek, waarin ik een heel stelletje "gezond verstand van de boer" afkomstig van rechts of links zonder onderscheid in verband met de lokale specificiteiten van elke creatie of plantaardige reconversie en die als geheel goed klonk in de oren van de meerderheid van de neofieten, waaronder ik ben een lid.. .



Ik lach !!!!!!!!!!!!!!!!!! [Zoals Coluche zei!]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: de paresSundgau moestuin (Sundgau luiaard)




par Did67 » 26/04/20, 18:43

Gui68 schrijft:------------------------------------
In maart 2020, analyse van de grond bedekt met hooi op het hierboven genoemde monster --> Verdomd, de auteur had gelijk, ondanks een leemachtige kleigrond (30%/70%) die naar verluidt "zwaar" is op mijn land, de bodembescherming is actief, verschillende soorten insecten (pissebedden, regenwormen, enz.), witte filamenten (tekenen van de aanwezigheid van actieve schimmels die zich blijven smullen van de overblijfselen van houtsnippers van voorgaande jaren)
:pijl: Ik maak van de gelegenheid gebruik om Didier Helmstetter te bedanken voor zijn boek!



ik ben het weer zat!!!! Ik moet gaan pissen, anders pis ik zelf!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: de paresSundgau moestuin (Sundgau luiaard)




par Did67 » 26/04/20, 18:49

Gui68 schrijft:
En wat een positieve schok toen ik dit boek begon te lezen. Ik delegeerde het niet, ik las langzaam, geduldig, achter de kangoeroe aan, probeerde Did67's uitleg te begrijpen, te associëren met mijn eigen observaties, mijn eigen lokale overwegingen.

:


Ik lach niet meer: ​​ik verwachtte de resultaten te hebben van de confrontatie van de verklaringen met je eigen waarnemingen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gui68
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 11/04/20, 07:55

Re: de paresSundgau moestuin (Sundgau luiaard)




par Gui68 » 27/04/20, 09:17

De belangrijkste observaties (toen onbeantwoord) van vóór het lezen van het boek waren de volgende:
- Aanzienlijke verbetering van de bodemstructuur in de door brandnetels gedomineerde delen van het land met een los en klonterig uiterlijk van de grond en niet alleen aan de oppervlakte waar het wortelnetwerk sterk aanwezig is. Zeer sterke bodembeluchting, zeer hoge hoeveelheid wormen, regenwormen en andere bodeminsecten. Zeer grote afvoercapaciteit...
- verdwijning in één seizoen van de "hoop" die ik heb gemaakt met het strooisel van mijn schapen, voor 95% samengesteld uit de overblijfselen van hooi dat niet door de dieren is geconsumeerd
- grote verbetering van de bodemstructuur op deze locatie
- leek de ontbinding van berkenblokken in contact met de stapel hooi te stimuleren
- weinig leven onder het mulchen (stro) dat de afgelopen jaren in de kas is uitgevoerd, langzame afbraak...
- "verstopt" aspect van het gebied van 9 m2 met bodembedekking in houtsnippers tot een dikte van 15 cm, zeer goede restvochtigheid en enorme aanwezigheid van een systeem van schimmels (witte kleur alomtegenwoordig) maar alle plantensoorten hielden er niet van. Dit is een sierdeel...
- weinig interesse in mijn 6 strekkende meter heuvels met zwaar vergaan hout dat ik stierf door verplaatsen, hakken en begraven, erg ingewikkeld om te werken als het eenmaal is gemulleerd, zeer vatbaar voor uitdroging.
In de hoop je te blijven laten lachen...
Kortom, al deze gecombineerde observaties lieten de deelaspecten van mijn ervaringen zien... en vooral zonder inhoudelijke verklaringen.
Ik hoop dat je plezier hebt...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: de paresSundgau moestuin (Sundgau luiaard)




par Did67 » 27/04/20, 09:41

Ja sorry ! Als ik zeg "Ik heb plezier!", maakt dat geen grapjes over mij!

Het is: "het was een uitgemaakte zaak, denk maar aan hoe het systeem werkt"...

Zoals een automobilist die begreep dat het nodig was om voor het rijden ruitensproeier en benzine bij te vullen, maar er niets meer van begreep en de ruitensproeier in de benzinetank zou doen en de benzine in die van de ruitensproeier... En dan worstelt hij om zijn "systeem" te laten werken (zijn auto is een complex systeem dat brandstof omzet in beweging - en niets meer!). Zijn systeem zou slecht reageren!

Voor een auto is het duidelijk.

Voor een moestuin ligt het wat ingewikkelder.

En mensen die je zullen vertellen: "zoek een luik, je opent het, je schroeft de dop los, je giet benzine in en het werkt geweldig", er zijn er een paar! Je opent je luik (de motorkap), je draait de dop (van het ruitensproeierreservoir) los, je giet de benzine erin... En niets werkt! U hebt de "regels" van uw systeem niet begrepen of gerespecteerd, zoals het is ontworpen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Doris » 27/04/20, 19:26

We begrijpen het niet, omdat we niet genoeg kijken, en omdat we te verstrikt zijn in dogma's over wat we wel of niet moeten doen, denken we niet na. Persoonlijk weet ik dat ik voorheen veel dingen miste, zonder begrip. Met je video's heb je mijn ogen geopend, en als ik vandaag naar mijn land kijk, zie ik niet meer dezelfde dingen. En bovendien, met uw uitleg over de forum en in je boek geef je ons de tools om verder te gaan en te begrijpen. Trouwens, voor de kleine anekdote, ik ontdekte de luie moestuin door Google permacultuur zonder poespas in te typen. En ja, we waren het beu om Turlututu-jongens te zien graven, heuvels maken, bosafval oprapen en antennes planten om ik weet niet welke golven vast te leggen.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 331-gasten