Onze participatietuin in Moselle

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
emilio57
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 54
Inschrijving: 18/07/19, 17:45
x 6

Onze participatietuin in Moselle




par emilio57 » 18/07/19, 18:18

Bonjour à tous

Ik zou graag uw mening willen hebben over een project van een vereniging in Moselle-Est dat u kunt volgen op Facebook: https://www.facebook.com/Les.Potes.a.Ge/

op een stuk land van 30 hectare dat afgelopen maart is afgeplat, extreem (zie geheel) zandgrond:
Beeld

Vervolgens hebben we de stroken gemulleerd, bladeren toegevoegd en het oppervlak gecomposteerd. Beeld
Elders, gezaaide mosterdbloemen, reepjes aardappel onder stro.

De kale aarde is zo hard dat je niet eens een vork kunt planten zonder het handvat te breken.

De overdekte gebieden zijn oké, sterker nog, veel dingen zijn er spontaan uitgekomen, maar dat is het nog niet, en vooral erg arm (regelmatige stikstofhonger), de droogte in het oosten helpt niets.

Ik heb al een paar vragen:

- hoe kunnen we ons land verrijken, wanneer moeten we beginnen met het toevoegen van mest (nu of in de winter)?
- zou hooi genoeg zijn?
- we hebben ook veel tomaten geplant, moeten we ze regelmatig water geven, ze worden gemulleerd, maar gezien de zandgrond??
bedankt voor je advies
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9830
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2672

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par sicetaitsimple » 18/07/19, 19:10

emilio57 schreef:op een stuk land van 30 hectare dat afgelopen maart is afgeplat, extreem (zie geheel) zandgrond:


Hallo,

de foto is een beetje eng, met de mechanische graafmachine op de achtergrond en grondbewegingen die aanzienlijk lijken als je naar de zijkanten kijkt.

Wat betekent dat in de praktijk, verwoest, vergeleken met de oorspronkelijke staat van het land? Waren er externe bijdragen, of juist export? Er werd geroerd, maar hoeveel cm? etc etc... Elke indicatie zal zeker nuttig zijn.
0 x
emilio57
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 54
Inschrijving: 18/07/19, 17:45
x 6

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par emilio57 » 18/07/19, 19:26

Ik voeg foto's toe.

Het werk werd uitgevoerd door een tuinarchitect.
alles was in beroering, maar er was in ieder geval geen echt oppervlak van plantengrond.
We zijn in een voormalig kolenbassin, overal waar de aarde extreem zandig is.

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9830
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2672

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par sicetaitsimple » 18/07/19, 20:44

emilio57 schreef:Het werk werd uitgevoerd door een tuinarchitect.
alles was in beroering, maar er was in ieder geval geen echt oppervlak van plantengrond.
We zijn in een voormalig kolenbassin, overal waar de aarde extreem zandig is.


Ik zou aanmatigend zijn om advies te geven, adviseurs zijn niet de betalers!
Maar gezien de eerste foto en de opmerking hierboven (alles in beweging, weinig "plantaardige" grond in het begin), in dezelfde situatie als ik het goed begrijp, zou ik persoonlijk proberen toe te voegen massief van platformcompost voordat er wordt overgegaan op een fenocultue-achtig systeem op basis van regelmatige bijdragen van biomassa zoals hooi, bladeren, maaisel, enz.
Als alles door grootschalig werk is aangetast, en bovendien de basissituatie niet geweldig is, zal het naar mijn mening jaren duren om alles weer in elkaar te willen zetten door alleen maar nieuwe biomassa toe te voegen, en het ergste is om ontmoedigd te raken.

Anderen zullen zeker een complementaire of andere mening hebben, ik was de eerste die begon!

Good luck!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par Moindreffor » 18/07/19, 20:58

sicetaitsimple schreef:
emilio57 schreef:Het werk werd uitgevoerd door een tuinarchitect.
alles was in beroering, maar er was in ieder geval geen echt oppervlak van plantengrond.
We zijn in een voormalig kolenbassin, overal waar de aarde extreem zandig is.


Ik zou aanmatigend zijn om advies te geven, adviseurs zijn niet de betalers!
Maar gezien de eerste foto en de opmerking hierboven (alles in beweging, weinig "plantaardige" grond in het begin), in dezelfde situatie als ik het goed begrijp, zou ik persoonlijk proberen toe te voegen massief van platformcompost voordat er wordt overgegaan op een fenocultue-achtig systeem op basis van regelmatige bijdragen van biomassa zoals hooi, bladeren, maaisel, enz.
Als alles door grootschalig werk is aangetast, en bovendien de basissituatie niet geweldig is, zal het naar mijn mening jaren duren om alles weer in elkaar te willen zetten door alleen maar nieuwe biomassa toe te voegen, en het ergste is om ontmoedigd te raken.

Anderen zullen zeker een complementaire of andere mening hebben, ik was de eerste die begon!

Good luck!

Ik ken de situatie, aardebeweging na constructie
Ik zal diezelfde mening zijn, aangezien het een gemeentelijk project is moet je alle soorten versnipperde takken kunnen recupereren, voor een flinke COXNUMX-bijdrage ben ik ook van mening dat je niet te veel moet rekenen op de eerste jaren van het cultiveren van het geheel
bedekken met stro in plaats van hooi, zaaien van groenbemesters, bedekken vooral zoveel mogelijk vegetatie, zelfs granen, tarwe, maïs, tips om te voorkomen dat de grond kaal blijft
een klein succes op een klein oppervlak is beter dan een grote mislukking
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9830
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2672

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par sicetaitsimple » 18/07/19, 21:45

Moindreffor schreef: je moet broya kunnen herstellen van allerlei takken


Dat is goed, want ik verwachtte dat anderen zich zouden uiten! Maar ik ben a priori geen voorstander van het "versnipperen van takken", althans in eerste instantie. Ik heb het wel gehad over ‘compost’, ook al weet ik dat dit woord hier een beetje taboe op kan zijn forum!

Het belangrijkste is dat deze gemeenschappelijke tuin volgend jaar begint, anders wordt het ontmoediging, verlatenheid,... Een "takkenversnippering", het gaat alleen maar in de richting van een honger naar stikstof, jij bent het niet die het zegt hiernaast als ik je groenteavonturen heb gevolgd!

Dus uiteraard zal het over een paar jaar, bij een redelijke dosis, in het “rantsoen” van de bodem terecht kunnen komen.

Maar op dit moment denk ik (opnieuw gebaseerd op wat ik heb begrepen, geen adviseur want geen betaler) dat het belangrijk is om deze oppervlakte zeer snel te vergroten met snel beschikbare bijdragen. Mogelijk zelfs door in het begin synthetische (of organische) meststoffen toe te voegen (no brainer!)

Het belangrijkste is dat het volgend jaar zal gebeuren!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par Ahmed » 18/07/19, 21:55

Het belangrijkste is dat het volgend jaar zal gebeuren!

Zeker! Maar het educatieve aspect mag niet worden verwaarloosd en moet, net als het vakgebied, een impuls krijgen! Dit is de reden waarom ik denk dat een deel van de tuin kan worden behandeld met taksnippers, ook al betekent dit dat het niet onmiddellijk moet worden bebouwd, maar het is de beste manier om doordachte praktijken aan te leren en de grond effectief te herstellen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9830
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2672

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par sicetaitsimple » 18/07/19, 22:22

Ahmed schreef:
Het belangrijkste is dat het volgend jaar zal gebeuren!

Zeker! Maar het educatieve aspect mag niet worden verwaarloosd en moet, net als het vakgebied, een impuls krijgen! Dit is de reden waarom ik denk dat een deel van de tuin kan worden behandeld met taksnippers, ook al betekent dit dat het niet onmiddellijk moet worden bebouwd, maar het is de beste manier om doordachte praktijken aan te leren en de grond effectief te herstellen.


Waarom niet, maar we hebben geen idee hoe deze tuin beheerd wordt of zal worden. Individuele percelen of echt collectieve oppervlakte?

Ik twijfel er niet aan dat de mensen die bij dit project betrokken zijn, doordachte praktijken willen gebruiken, ik zeg alleen dat ze heel enthousiast en zeer ongeduldig moeten zijn om resultaten te zien, het belangrijkste is daar. Als het aanbod van versnipperde takken twee of drie jaar moet wachten, is het geen tragedie, als het hen de 2020-oogst bevalt, zal het voor mij irritanter zijn voor de dynamiek van het project.

Het heeft niets te maken met de keuzes, de testen,... die je maakt in je eigen moestuin, en daar de volledige verantwoordelijkheid voor neemt omdat je de enige beslisser bent en de enige ‘begunstigde’ van goede of slechte resultaten, in de korte, middellange of lange termijn.
0 x
emilio57
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 54
Inschrijving: 18/07/19, 17:45
x 6

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par emilio57 » 18/07/19, 22:41

bedankt voor je advies,
Ik ben het eens met je opmerkingen, en we hebben tijd, dit is een langetermijnproject.

om vragen te beantwoorden:

het is geen traditionele gedeelde of collectieve tuin, maar eerder een opvangstructuur voor mensen in moeilijkheden. Wij werken samen met allerlei verenigingen.

voor het aanbod van biomassa, dit is waar ik voortdurend naar op zoek ben, we sporen boerderijen op, paardenboerderijen, we gaan zelfs met ons lokale sorteersysteem aan de slag om huishoudelijk afval uit de sector terug te halen.
we zaaien al groenbemesters, mosterd en phacelia, ik denk er ook over om granen toe te voegen.
Ik zou het niet moeten zeggen, maar om het duidelijk te begrijpen: we bevinden ons in een regio waar politiek-sociale structuren worden veracht, we rekenen niet op gemeentehuizen en politici

nogmaals bedankt voor je mening
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par Ahmed » 18/07/19, 22:57

Voor het aanbod van biomassa ben ik daar voortdurend naar op zoek, we sporen boerderijen op, paardenboerderijen, we gaan zelfs met ons lokale sorteersysteem aan de slag om huishoudelijk afval uit de sector terug te halen.

Verwaarloos de mogelijkheid om snoeiafval terug te winnen en alle takken die naar recyclingcentra gaan en die gemeenschappen een fortuin kosten* niet: dit zijn interessante bijdragen** en weinig gewild omdat ze vóór gebruik moeten worden verwerkt.

*Deze kosten zijn een objectief argument dat bij de autoriteiten waarschijnlijk zwaarder weegt dan het sociale aspect...

** Zie BRF om dit aspect te verdiepen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 317-gasten