Verontreiniging van kunststoffen in het dagelijks leven

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Verontreiniging van kunststoffen in het dagelijks leven




par Grelinette » 10/06/18, 18:39

Bonjour à tous,

Ik open dit debat dat een kleine duplicatie maakt met anderen over hetzelfde onderwerp (plastic vervuiling), maar het doel is,
- enerzijds om opnieuw op dit onderwerp te staan,
- en aan de andere kant, proberen een andere benadering te vinden dan die van het voortdurend aan de kaak stellen van dit soort plaag door je armen naar de hemel te heffen en regenboogkreten uit te spreken om het naderende einde aan te kondigen Wereld van de mensheid!

Sinds enkele dagen regenen de advertenties om ons nog meer te waarschuwen voor deze vervuiling die niets stopt:

De Middellandse Zee ziek van plasticvervuiling: het alarmerende WWF-rapport
Plastic vervuiling: "Iedereen kan handelen", zegt Isabelle Autissier
Vijf alarmerende cijfers over plasticvervuiling wereldwijd

Enz., Enz.

Een Google-zoekopdracht naar de nieuwste advertenties over dit onderwerp geeft dit: milieuverontreiniging door-de-kunststof

... En we hebben het hier nu al een paar jaar over 7e continent gemaakt van plastic microafval dat zo groot zou kunnen worden als Europa, en dat driftig wegvalt in onze dagelijkse media-omgeving zoals globalisering, het TAFTA-verdrag of terrorisme.

Tot zover het decor!


En nu zijn hier enkele feiten die ik op mijn niveau kan zien en waarvoor ik om uw hulp vraag:

- Op dit moment ruimen alle gemeentelijke wegenonderhoudsdiensten de bermen op: de mulchers maaien en slijpen effectief het gras dat in sloten en bermen groeit, en het verbaast me om op te merken dat de sparers heel vaak hun werk doen als de sloten niet zijn schoongemaakt!

Alles gaat daar: plastic zakken, flessen, gebroken bumptips, stukjes gebroken banden en andere plastic accessoires van auto's worden omgezet in microdeeltjes van plastic die in de grond zullen integreren en die we weet nog niet waar ze zullen verschijnen.
We bereiden het 7e continent niet voor en we eten (nog) geen regenwormen, maar we bereiden waarschijnlijk een ondergrondse bodem voor die is verzadigd met micro-plastic deeltjes die we waarschijnlijk in onze groenten.

Vreemd genoeg zijn we gefascineerd en gepassioneerd door maritieme kunststoffen maar niet door landplastieken!

- En hier is een ander fenomeen waaraan ik momenteel werk:
Ik geef momenteel leiding aan een team van werknemers in groene ruimtes en we voeren het onderhoud uit van openbare groene ruimtes in een stad in de PACA-regio. We komen vooral tussenbeide om de groene ruimtes van een enorme studentencampus te behouden, en het zijn daarom jonge afgestudeerden die deze ruimtes gebruiken (bac + 5, of zelfs meer).

De toestand van vervuiling van de ruimtes van deze faculteiten heeft niets te benijden op het 7e continent: plastic bekers, verpakkingen, rietjes, wendingen, sigarettenpakken, enz., Enz., Enz. (en ik praat niet over de andere "accessoires" van het intieme studentenleven die we vinden tussen 2 geïsoleerde struiken ... (gebruikte condooms ... om er nog maar te zwijgen over !!! :schok: )

We horen zoveel zeggen dat we een vervuilde planeet aan onze kinderen overlaten, dat ze niet eens aan de slag mogen!

Kortom, dit is mijn verzoek: ik wil graag een poster maken om deze jonge bevolking bewust te maken en hen bewust te maken van de vervuiling waarvoor zij verantwoordelijk is.

Het is duidelijk dat posters zoals "Gebruik de beschikbare bakken»Geplakt op drank-, snoep- en snoepmachines of vuilnisbakken hebben niet veel effect.
Dus ik dacht aan een meer "impactvolle" en informatieve poster (dit zijn studenten, ze zijn er om te leren) die de vervuiling door plastic en de gevolgen ervan verklaart.

Het gaat niet om doen wat we doen met pakjes sigaretten, maar als je ideeën hebt en het onderwerp je inspireert en je creativiteit vruchtbaar is, ben ik geïnteresseerd.

Hartelijk dank.
1 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: dagelijkse plastic vervuiling




par Leo Maximus » 10/06/18, 19:14

De verpakkingsmarkt is 23 miljard euro per jaar in Frankrijk. En het is een groeiende markt.

Verpakkingsmarkt.jpg
Packaging market.jpg (17.39 KiB) 4803 keer geraadpleegd

Het is de consument die voor de verpakking betaalt, erg duur, maar hij is zich daar meestal niet van bewust (vooral onder studenten ... : Lol: ). Omdat het vaak de ouders zijn die betalen, is het in de eerste plaats aan hen om preventie te doen door de kinderen te informeren.

Het is niet eenvoudig om hen te laten begrijpen dat de producten vooral worden gemaakt om te worden verkocht voordat ze ergens voor worden gebruikt (misschien?) En dat het ook de consument is die voor de reclame betaalt door het product te kopen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: dagelijkse plastic vervuiling




par Grelinette » 10/06/18, 21:09

Zeker, de verpakkingsmarkt is erg sappig en de prijs ervan verdrinkt in de prijs van het gekochte product, maar dit is niet het probleem dat mij zorgen baart.

De echte vraag is om te weten welk argument (en) consumenten, vooral jongeren, ervan bewust kan maken dat zelfs het kleinste plastic dat op de grond wordt gegooid, zelfs een klein cellofaan in een pakje sigaretten of een pakje kauwgom , zal de aarde onvermijdelijk honderden jaren vervuilen en de accumulatie van deze vervuilingen zal in enorme hoeveelheden eindigen en in de min of meer nabije toekomst nieuwe problemen veroorzaken.

Nog een vraag die meer verband houdt met de menselijke psychologie: waarom gaan de meeste mensen (in dit geval in mijn voorbeeld studenten) reflexen om hun persoonlijke afval op de grond te gooien als er een afval op een paar meter afstand ligt? ...
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: dagelijkse plastic vervuiling




par Leo Maximus » 11/06/18, 08:17

Er is een internationaal milieueducatieprogramma. Het dateert uit 1986 (32 jaar oud!). Alle ondertekenende landen moeten het toepassen, maar het resultaat is bijna nul: http://unesdoc.unesco.org/images/0007/0 ... 1487fo.pdf

We gedragen ons als het Titanic-orkest: we doen alsof er niets mis was dan de donkere boot. De situatie is uiterst ernstig, maar niets doen creëert een gevoel van veiligheid. https://fr.wikipedia.org/wiki/Orchestre_du_Titanic.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: dagelijkse plastic vervuiling




par Ahmed » 11/06/18, 08:55

Hoe te hopen op deugdzaam gedrag op ondergeschikte punten, als het hele huidige functioneren van de menselijke samenleving de oorzaak is? De basis van de economie is de verspilling en vernietiging van natuurlijke hulpbronnen, dus hoe kan een beleid van "kleine gebaren" iets anders zijn dan een lokaas, een middel om de werkelijkheid te camoufleren?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: dagelijkse plastic vervuiling




par Leo Maximus » 11/06/18, 10:23

Ahmed schreef:Hoe te hopen op deugdzaam gedrag op kleine punten, terwijl het geheel van het huidige functioneren van de menselijke samenleving de oorzaak is?

De menselijke samenleving is de som van 7,5 miljard individuen. Het is niet helemaal een illusie om te hopen op een verandering in het gedrag van elk individu.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: dagelijkse plastic vervuiling




par Ahmed » 11/06/18, 14:02

Omdat de totaliteit groter is dan de som van de delen, kan een radicale verandering in de determinismen op het werk niet het gevolg zijn van de zwakke invloed van elk.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: dagelijkse plastic vervuiling




par Grelinette » 11/06/18, 15:55

Ahmed schreef:Omdat de totaliteit groter is dan de som van de delen, kan een radicale verandering in de determinismen op het werk niet het gevolg zijn van de zwakke invloed van elk.

Er zijn 3 antwoorden (oplossingen) op deze observatie:

- de eerste is Hummingbird-metafoor, dierbaar voor Pierre Rabhi. Deze kleine vogel die tevergeefs probeerde een vuur te blussen met de paar druppels in zijn bek: "Zelfs als de taak onmogelijk lijkt, moet iedereen zijn steentje bijdragen, en als iedereen zijn steentje bijdraagt, zal de taak worden uitgevoerd" .

- de tweede is de theorie van kritische massa : wanneer 2 blokken zich verzetten, is het degene die de grootste massa heeft die uiteindelijk zijn wil oplegt. Met andere woorden, hoe meer we zullen reageren, hoe meer onze massa (misschien) de schalen aan de rechterkant kantelt!

- en de derde, wanneer alles zal worden vernietigd, gebroken, vervuild, als we nog in leven zijn, zullen we daarheen moeten gaan om alles opnieuw op te bouwen, en het zal een lange en moeilijke taak zijn, we kunnen net zo goed beginnen nu ...

Grelinette, de kleine econologie kolibrie : Cheesy:
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: dagelijkse plastic vervuiling




par Grelinette » 11/06/18, 16:39

Ik heb een idee! :P

Ik zal een poster maken die ik op strategische plaatsen zal plaatsen! (in het café, op de drankautomaten, in de picknickplaatsen, enz.).

Het wordt een kennistest van het MCQ-type. Voor studenten vind ik het goed!

Hier is een eerste schets:


DE POLLU-TEST

Beste studenten

Kun je 1 minuut de tijd nemen om deze test te beantwoorden terwijl je je koffie drinkt terwijl je je kleine koekje knabbelt:

- Wat is het 7e continent?
<> Een continent gemaakt van plastic <> Een interplanetair continent <> Een film van Luc Besson

- Hoeveel plastic wordt elk jaar op aarde geproduceerd?
<> 1000 ton <> 300 miljoen ton <> Meer <> Minder <> Het maakt me niet uit, als je liefhebt, telt het niet mee

- Onder deze objecten, welke is het meest vervuilend:
<> Rietjes <> Bekers <> Zakjes <> Wikkels <> Kauwgom geplakt onder de tafels

- Wat is de meest vervuilde zee op aarde?
<> Het Kanaal <> De Middellandse Zee <> De Dode Zee <> De Baltische Zee <> De Michel Zee

- Met de snelheid van vervuiling, hoe lang zal onze planeet onleefbaar zijn?
<> 10 jaar <> 100 jaar <> 1000 jaar <> Het is al moeilijk om daar te wonen

- Hoeveel kg plastic gooit elke Fransman gemiddeld in het jaar in het milieu?
<> 100 kg <> meer <> minder <> het hangt ervan af of het ook telt wat we op straat gooien

- Op hoeveel meter afstand is de prullenbak het dichtst bij u in de buurt?
<> Minder dan 10 meter <> Meer dan 10 meter <> Een prullenbak ... waar? <> Wat is een prullenbak?

- Hoe lang zou je erover doen om je afval in de dichtstbijzijnde prullenbak te dumpen?
<> Niets, ik gooi ze terloops <> Dat wil zeggen dat ik daar lessen heb ... <> Pfffff ....



De natuur bedankt je voor de tijd die je hebt besteed aan het beantwoorden van deze algemene kennistoets. Vergeet niet je afval in de eerste bak te gooien die je tegenkomt.


Qu'en pensez-vous? : Cheesy:
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: dagelijkse plastic vervuiling




par chafoin zijn » 11/06/18, 17:17

Ja heel goed idee van je MCQ.
Voor een visueel gedeelte denk ik aan de afbeeldingen van Chris Jordan die je zou kunnen omleiden of integreren in je MCQ:
albatross1.jpg
albatros1.jpg (223.41 KB) 4696 keer bekeken
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 187-gasten