Enten, ontluiken, gelaagdheid en stekken ...

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Enten, ontluiken, gelaagdheid en stekken ...




par guibnd » 26/05/18, 19:59

Ik stel een nieuw onderwerp voor dat mij na aan het hart ligt; de vermeerdering van planten, bomen en struiken... door enten, ontluiken, gelaagdheid of stekken wat ik soms met succes beoefen.
Vorig jaar heb ik de appelbomen Reinette du Mans en Reinette de Caux geënt en met succes gekroond. Ik miste kersenhart van duif.
dit jaar, op 13 mei, heb ik de wolfspoot en de korthangende appelbomen in een kroon geënt (waarvan ik een foto bijvoeg).

ik kijk ernaar uit om tips en trucs te delen als er grafters onder jullie zijn...

20180524_205725.jpg
1 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken...




par Forhorse » 27/05/18, 00:46

Ik heb verschillende keren geprobeerd te enten en het is nooit gelukt. Respect voor degenen die het maken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken...




par guibnd » 27/05/18, 16:29

Forhorse schreef:Ik heb verschillende keren geprobeerd te enten en het is nooit gelukt. Respect voor degenen die het maken.

Ik ga je niet vertellen dat het gemakkelijk is, maar het is niet zo ingewikkeld als je denkt... (Dat is een Normandisch antwoord : Mrgreen: wij begrijpen elkaar :D )

Er zijn een paar regels die moeten worden gevolgd, bijvoorbeeld kroonenten voor grote onderstamdiameters zoals ik deed op de foto.
Oude ciderappelbomen 60 jaar oud vol met maretak, we snoeien ze op grondniveau, sommige worden vanaf de grond uitgespreid, we kiezen een rechte scheut die de stam zal maken, we heffen hem op door de ogen op de stam regelmatig te verwijderen om hem te forceren om te klimmen (ik wilde op 2m enten om appelbomen in de open lucht opnieuw te enten, maar dit keer om mesappels te enten.

Het belangrijkste is om OP HET JUISTE MOMENT te enten, voor de kroontransplantatie is het wanneer de schors gemakkelijk loslaat, d.w.z. niet voor half april tot 15 mei of zelfs 30 mei (in tegenstelling tot andere enten wat te doen vanaf half maart ( bijvoorbeeld in de longe)

En ook, knip en bewaar de enten vanaf de maand januari / februari koel, liggend in de grond / zand aan de voet van een muur naar het noorden (sommige zetten ze in de koelkast) zodat de ent laat in de vegetatie is in vergelijking met de onderstam die al is begonnen.

Het zijn de kleine details die ertoe doen...

Er zijn entbeurzen waar je oude rassen en specifieke onderstammen (aangepast aan je bodem, klimaat etc.)
Op deze entbeurzen zijn er vaak cursussen - entdemonstraties...
Ik hoop u bewust te maken van deze technieken door ze te demystificeren, omdat we zo oude variëteiten kunnen behouden en de diversiteit van de fruitvariëteiten van onze terroirs kunnen bestendigen...
Ik vestig uw aandacht op het ontluiken in de zomer (juli augustus), bijvoorbeeld ook voor rozen en fruit...

Ik schijn een zwelling van de knop van de grafts te hebben gezien op de foto in mijn eerste bericht, het belooft veel goeds... Tot binnenkort voor een foto zodra het significant is...
1 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken...




par Forhorse » 27/05/18, 17:10

Ik heb een oude appelboomgaard, maar de meeste bomen zijn in slechte staat. Of ze zijn te oud en breken onder het gewicht van fruit of tijdens winterstormen, of ze zijn verrot van de maretak.
Maar ik wil graag de appelvariëteiten aanwezig houden (oude en lokale variëteit die het karakter bepalen van de cider die we hier maken) dus het zal me echt lukken om deze transplantaties te laten slagen. Ik heb nog zo'n dertig levensvatbare bomen, maar die raak ik elk jaar kwijt. :?

Mijn grootste probleem zijn denk ik de grafts. De laatste keer had ik ze in een beetje vochtig katoen in de koelkast bewaard, maar ik denk dat ze al dood waren op het moment van de transplantatie.
Op zich lijkt het leren enten niet ingewikkeld, maar het selecteren van de grafts, het op het juiste moment knippen, correct bewaren en vooral op het moment van de ent weten of ze nog levensvatbaar zijn of niet, het maakt niet uit. improviseer niet en dat is wat ik moet leren.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken...




par Ahmed » 27/05/18, 20:03

Het advies van Guibnd zijn goed en het is belangrijk om ze te volgen. Een andere belangrijke aanbeveling is om de levende weefsels van de twee planten goed te laten samenvallen*: dit is geen kwestie van mechanisch lassen, maar van chirurgie. Dit laatste punt wordt bereikt door de afmeting van het transplantaat aan te passen en door een geschikte positionering. Ook een goede hygiëne is essentieel en tevens een goede bescherming tegen het uitdrogen van de graft.
Voor het verwijderen van de transplantaten moet dit worden uitgevoerd tijdens het seizoen van vegetatieve rust, wat nauwelijks beperkend is (voor de meeste transplantaten). Het bewaren gebeurt in de koelkast, in een polyethyleen zak en in aanwezigheid van een vochtige absorberende substantie (vodden, papier, schuim). Het is belangrijk dat de onderstam goed in sap** zit op het moment van de operatie en dat de ent goed in rust is (behalve voor bepaalde specifieke soorten enten); deze omstandigheden zijn moeilijker te verkrijgen in het voorjaar, omdat de temperatuur op dit moment vrij onvoorspelbaar is. Aan de andere kant kunnen deze enten ook eind augustus worden gedaan (ze worden dan slaapoog*** genoemd): de temperatuur is dan geen probleem meer en de vochtigheid (de andere factor die de sapstroom beïnvloedt) is gemakkelijk te beheersen, aangezien het voldoende is om een ​​paar dagen van tevoren water te geven in geval van droogte.
Hoewel het niet op alle configuraties van toepassing is, vind ik vooral het enten in rozetfineer leuk, wat ook niet veel handigheid vereist, omdat het wordt uitgevoerd met een dubbele ent**** en vrij "automatisch".

Bij stekken is de reactie van de verschillende plantensoorten zeer wisselend. Si l'on est pas sûr de bien maîtriser la question, il est souvent avantageux de se rabattre sur le marcottage qui est une sorte de bouturage alimenté par le pied-mère: ceci évite au rameau de se dessécher avant d'avoir pu émettre ses roots. De vermenigvuldigingscoëfficiënt is over het algemeen lager dan de stekken, maar voor kleine hoeveelheden is dit geen probleem.


* De stoffen moeten correct gerangschikt zijn in relatie tot de fysiologie van de plant en niet gericht zijn op een ontsluiting zoals in timmerwerk gezocht wordt!
** Dit is zowel belangrijk om de schors te kunnen optillen (maar bepaalde soorten enten vereisen deze situatie niet) zonder de weefsels te beschadigen, maar ook om een ​​zeer snelle genezing te verkrijgen (en dus te voorkomen dat het transplantaat uitdroogt, wat veel mislukkingen veroorzaakt) .
*** In het voorjaar zal de knop (oog) van het transplantaat opengaan (ogen duwen), in de herfst zal dezelfde knop pas het volgende jaar groeien, daarom wordt het "slapend" genoemd.
**** Dit type graft is soms moeilijk te vinden en duur, maar het is mogelijk om er zelf een te maken heel eenvoudig: als sommigen geïnteresseerd zijn, zal ik graag uitleggen hoe je het kunt bereiken, zoals ik lang geleden heb gedaan.. : Roll: .
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken...




par guibnd » 27/05/18, 22:25

Forhorse schreef:Ik heb een oude appelboomgaard, maar de meeste bomen zijn in slechte staat. Of ze zijn te oud en breken onder het gewicht van fruit of tijdens winterstormen, of ze zijn verrot van de maretak.
Maar ik wil graag de appelvariëteiten aanwezig houden (oude en lokale variëteit die het karakter bepalen van de cider die we hier maken) dus het zal me echt lukken om deze transplantaties te laten slagen. Ik heb nog zo'n dertig levensvatbare bomen, maar die raak ik elk jaar kwijt. :?

Mijn grootste probleem zijn denk ik de grafts. De laatste keer had ik ze in een beetje vochtig katoen in de koelkast bewaard, maar ik denk dat ze al dood waren op het moment van de transplantatie.
Op zich lijkt het leren enten niet ingewikkeld, maar het selecteren van de grafts, het op het juiste moment knippen, correct bewaren en vooral op het moment van de ent weten of ze nog levensvatbaar zijn of niet, het maakt niet uit. improviseer niet en dat is wat ik moet leren.

Het is een mooi initiatief om de oude cidersoorten te behouden!
Ook wij, toen we besloten om de laatste ciderappelbomen die verrot waren door de maretak, te kappen, dachten we dat er niets meer te redden viel, maar, verrassend genoeg, worden er het volgende jaar afwijzingen verspreid!
Zelfs als het bovengrondse deel werd weggevreten door deze verdomde maretak, was het wortelsysteem aanwezig en krachtig!!
Maar wanneer de boom verzwakt is, is het inderdaad moeilijk om kwaliteit en levensvatbare telgen te herstellen.
Ik zag variëteiten van ciderappelbomen op de beurzen, met name die van Saint Cyr la Rosiere 61 in het ecomuseum van de baars in de priorij van Sainte Gauburge...
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken...




par guibnd » 27/05/18, 23:01

Ahmed schreef: Hoewel het niet op alle configuraties van toepassing is, vind ik vooral het enten in rozetfineer leuk, wat ook niet veel handigheid vereist, omdat het wordt uitgevoerd met een dubbele ent**** en vrij "automatisch".

:P ja Ahmed, ik heb ook een zwak voor de slapende oogkam in de zomer, ik heb op die manier veel stamrozen in één keer gemaakt.
Klimatologische omstandigheden op de dag van enten zijn ook belangrijk; een regenachtige, winderige of te zonnige dag moet worden vermeden.
Gelaagdheid is echt heel eenvoudig, vooral als de plant flexibele takken heeft die naar de grond kunnen worden gebogen, zwarte bessen worden bijvoorbeeld vaak alleen gelaagd. Anders kunt u luchtlagen proberen.
Ik heb een dezer dagen twee walnotenbomen om te enten... Een naar verluidt moeilijke enting. Mocht je hier tips voor hebben. Dit zijn 2 walnotenbomen met een hoge stam die ik al geënt had gekocht en die na het planten niet zijn hervat, ze beginnen vanaf de basis dus vaarwel aan de geënte variëteit : Cry:
maar ik heb ter plekke enten (de andere 6 hebben het goed overgenomen / Parijse, franquette en een bestuiver wiens naam ik ben vergeten).
Er zou zoveel te zeggen zijn over enten en zo...

Sterker nog, ik had het van mijn vader geleerd toen ik een kind was en ik kwam er een paar jaar geleden op terug, het komt snel terug op wat je als kind leert!

Nieuws van de kroontransplantatie op zondag 13 mei dat ik in het eerste bericht plaatste (wolfspootappel). De knoppen barsten... Maar pas op, het is nog niet voorbij! Het mag een valse start zijn, het moet goed gelast worden... Wordt vervolgd...
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken...




par Ahmed » 27/05/18, 23:15

Aandacht! Ik sprak over enten in wapenschildbeplating en niet over enten in wapenschild! Dat laatste heb ik ook een beetje geoefend, wat veel gebruikt wordt bij rozen, zoals je zegt.
Het rozetfineer ent is precies speciaal aangepast aan walnoot (maar kan ook met succes op andere fruitbomen worden gebruikt) en dit vereenvoudigt de bediening enorm. Ik schreef er een artikel over in "forum enten", maar deze site is niet langer beschikbaar.
Bij de slapende oogvariant wordt het transplantaat genomen op het moment van transplanteren; het is belangrijk om deze grafts de korte tijd tussen afname en plaatsing vochtig te houden: gevoelig materiaal! Een andere reden voor mislukkingen op dit gebied is dat de boeken waarin de methode wordt uitgelegd, geen melding maken van een beetje vaardigheid die absoluut noodzakelijk is voor het slagen van de transplantatie.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken...




par guibnd » 27/05/18, 23:27

Ahmed schreef:Aandacht! Ik sprak over enten in wapenschildbeplating en niet over enten in wapenschild! Dat laatste heb ik ook een beetje geoefend, wat veel gebruikt wordt bij rozen, zoals je zegt.
Het rozetfineer ent is precies speciaal aangepast aan walnoot (maar kan ook met succes op andere fruitbomen worden gebruikt) en dit vereenvoudigt de bediening enorm. Ik schreef er een artikel over in "forum enten", maar deze site is niet langer beschikbaar.
Bij de slapende oogvariant wordt het transplantaat genomen op het moment van transplanteren; het is belangrijk om deze grafts de korte tijd tussen afname en plaatsing vochtig te houden: gevoelig materiaal! Een andere reden voor mislukkingen op dit gebied is dat de boeken waarin de methode wordt uitgelegd, geen melding maken van een beetje vaardigheid die absoluut noodzakelijk is voor het slagen van de transplantatie.


Ja inderdaad, : Idee: het enten van het wapenschild is inderdaad anders dan het enten van het wapenschild dat ik op rozen beoefen!
Ik zag dat het fineer ook voor de olijfboom wordt gebruikt, het zou goed zijn voor mijn notenbomen !!...
wat is de optimale diameter van de onderstam die je aanbeveelt?
en het trucje in kwestie, vertel het me maar : Mrgreen:
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: enten, knopvorming, gelaagdheid en stekken...




par guibnd » 27/05/18, 23:31

kroontransplantatie appelboom wolfspoot uitgevoerd op 13 mei, we zijn op 27 mei, het begint :P
toebehoren
20180527_180632.jpg
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 391 gasten