New Sloth Garden (33)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Jihele33
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 08/05/18, 12:22
x 1

New Sloth Garden (33)




par Jihele33 » 09/05/18, 10:45

Hallo,
Nieuwkomer bij de Potager du paresseux, na het lezen van je boek begin ik dit jaar met hooien nadat ik plastic mulchen (geweven) heb geprobeerd, wat me goede resultaten opleverde (op mijn schaal). Bedankt voor dit mooie werk van popularisering en cultuur (in elke betekenis van het woord)...
Ik heb twee kleine moestuintjes in twee verschillende delen van het land rond mijn huis, maar ik zal hier later meer over vertellen.
Vandaag heb ik een vraag voor u: ik heb in een paar dagen veel kleine, zeer fragiele zwartkoppige paddenstoelen zien opkomen... is het serieus, dokter? Het is een zeer vochtig perceel waarop momenteel alleen aardappelplanten staan...
Bedankt dat u de tijd heeft genomen om mij uw mening te geven. Goedendag.
toebehoren
Champignons2.jpg
Champis2.jpg (168.77 KiB) 7857 keer bekeken
Champignons1.jpg
Champis1.jpg (137.24 KiB) 7857 keer bekeken
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: New Sloth Garden (33)




par Did67 » 09/05/18, 15:08

Verheug je (bijna altijd!) in de aanwezigheid van "champignons":

- deze "carpophores" (voortplantingsorganen) zijn slechts het zeer kleine uitgekomen deel van een gigantische ondergrondse ijsberg: het netwerk van hyfen, die het ware lichaam van deze "paddenstoelen" vormen, en die de stoffen hebben verzameld die nodig zijn voor de constructie ervan .. Je moet je een gigantische "suikerspin" voorstellen, enkele meters lang, die je niet kunt zien, maar die het "lichaam" van deze paddenstoel is...

- bijna alle schimmels zijn... "saprofyten" (ja! ja!): ze voeden zich met dood organisch materiaal, dat ze verteren; zonder "goed", noch "slecht", behalve dat aan het einde van deze ontbinding de mineralen zijn die de biomassa vormden die wordt verteerd...

- het is dus het gelukkige teken van 3 dingen:

a) de grond is nog voldoende vochtig; in kale, droge grond is de kans klein dat zich zulke "champignons" zullen vormen
b) dat niets de ontwikkeling van schimmels in de weg staat: daarom hebben meer bruikbare schimmels, zoals die welke zich associëren met de wortels van schimmels om mycorrhiza's te vormen, die erg nuttig zijn voor planten, alle kans om zich te ontwikkelen (zonder noodzakelijkerwijs "paddenstoelen" te veroorzaken.. .)
c) dat het proces dat de groenten zal voeden plaatsvindt!

Jippie, ga naar de ligstoel om niets te vernielen!

[En tussen haakjes, om je af te vragen wat de neurotische kant is van onze "fobie" voor paddenstoelen, op grond van het feit dat sommige parasieten zijn - en schimmelinfecties veroorzaken -, andere plantenziekten zijn - echte meeldauw, meeldauw, enz. - of dat andere dat zijn giftig! In de ligstoel hebben we tijd om te "genezen"]
2 x
Jihele33
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 08/05/18, 12:22
x 1

Re: New Sloth Garden (33)




par Jihele33 » 09/05/18, 21:57

Bedankt voor je antwoord ... Ik maak me niet echt zorgen over de aanwezigheid van paddenstoelen, maar eerder nieuwsgierig ... Deze waren erg efemeer omdat de zon verschrompelde. Anderen kunnen komen. Ik wacht ongeduldig op ze sinds mijn transat.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: New Sloth Garden (33)




par Did67 » 10/05/18, 08:50

Ja, heel vaak zijn deze "carpophores" erg kortstondig en "smelten" zodra hun missie is volbracht...

Misschien was het de inktzwarte coprin: http://mycorance.free.fr/valchamp/champi5.htm
0 x
Jihele33
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 08/05/18, 12:22
x 1

Re: New Sloth Garden (33)




par Jihele33 » 10/05/18, 21:11

Hallo,
Hier heb ik wat tijd, dus ik zal een korte presentatie maken van mijn luie moestuin.
Allereerst weet ik heel weinig over landbouw of groenteteelt... Tot 2015 plantte ik zaailingen die ik in emmers kocht, sindsdien zaai ik met zaden voornamelijk uit Kokopelli en van mijn eigen productie (wanneer het wil werken ).
Ik heb strikt genomen nooit iets behandeld (ik gebruik alleen ferramol voor naaktslakken en slakken aan het begin van het seizoen). Ik doe geen kunstmest. Ik ga uit van het principe dat ik nu al niet alles kan verorberen wat de moestuin me geeft, eventuele ziektes zijn in zekere zin het deel van de engelen...
Zoals u zult hebben begrepen, zijn prestaties en efficiëntie niet mijn drijfveren...
De situatie: tuin rondom een ​​huis in een buitenwijk van Bordeaux. 2 percelen voor de moestuin. Ik ken de bijzonderheden van de grond niet (het lijkt kleiachtig te zijn).
Een van 70m2 : bestemd voor aardappelen, pompoenen, courgettes, aubergines, uien, bieten, pastinaak...
Lange tijd braak gelaten (vrijwillig omdat ik daardoor een ideale plek had voor macrofotografie). Vervolgens mulch met een gevlochten plastic mulch door luiheid om onkruid te wieden om 2 jaar lang een moestuin te maken... De zorg is dat deze methode het leven gemakkelijker heeft gemaakt voor de winde die, omdat hij geen concurrentie meer heeft, zich een beetje heeft verspreid... Niets te gênant maar je moet kijken.
Een van 50m2 (met een notenboom in het midden) gebruikt in de moestuin sinds 10 jaar: voor tomaten, zoete aardappelen, prei, rapen, uien, pastinaak, bieten, aardperen, aardbeien, arichot...
Om erachter te komen hoe en waarom ik het heb uitgedeeld... Nou, het is willekeurig en ook omdat het deel van 70 m2 winde heeft en ik merkte dat het dier niet van aubergines, courgettes en pompoenen hield. Voor aardappelen varieert het.
Het gedeelte van 50m2 is beplant met een notenboom in het midden en desondanks zijn daar de oogsten het belangrijkst.
Deze twee percelen hebben al minstens 15 jaar geen enkele behandeling ondergaan...
Dankzij het boek ontdekte ik de moestuin van Le Paresseux die ik briljant en heel goed gedaan vond. Voor een keer begreep ik alles, ook al sloeg ik de te wetenschappelijke delen over. Dus ging ik op zoek naar hooi dat ik vrij gemakkelijk kon vinden in bollen van 250 kg (geleverd). 2 ballen deden het.
Ik heb het hooi vrij laat (eind januari) op ​​de percelen gestrooid zonder eronder iets te doen. Er is van alles een beetje, oude planten, onkruid getrokken uit persoonlijke compost, takken en bamboe in kleine stukjes gesneden... Alleen is het fysiek maar het gaat voorbij...
sindsdien observeer ik en plantte ik mijn aardappelen (15 voet), mijn zoete aardappelen (50 voet), prei en rapen (direct zaaien), aardperen die ik kreeg, aardbeien 15 dagen geleden hersteld van vorig jaar, en vandaag mijn tomaten (20 voet)... Tot nu toe gaat het goed, wat onkruid en dergelijke dat hier en daar oversteekt, maar gemakkelijk te bestrijden is. De aardappelen zijn allemaal op... De prei staat met zijn neus te wijzen. En er zijn overal genoeg paddenstoelen (soms kortstondig)... Het lijkt een goed teken te zijn :D .
Tomaten worden vandaag geplant en tot nu toe niet geklaagd... : Lol: : Lol: : Lol:
Sommige slakken vallen daarom preventief aan met Ferramol en jagen met een hoofdlamp bij het vallen van de avond (ongeveer 20 krijgsgevangenen)
Mijn gereedschap is heel eenvoudig: een rechterhand, een linkerhand, een grote heggenschaar (gekocht bij lidl) om de hooilaag door te snijden en een bolknobbelaar om gaten te maken en mijn planten te verplanten...
Voorlopig geef ik geen water... De grond is drassig en groeit dus... We zien later wel of ik een druppelsysteem moet plaatsen.
Hier is een eerste presentatie. Ik zal de komende weken in detail treden...
Op de foto's van mijn vandaag geplante tomaten, de aanslagen op de artisjokken van Jeruzalem, mijn gereedschap en een vergeten aardappelplant (er zijn er 4 of 5 zoals die) die erin slaagde de 15/20cm hooi over te steken...
toebehoren
Artisjok van Jeruzalem-Slugs.jpg
Tomaten2.jpg
Tomaten1.jpg
Aardappel1.jpg
Mijn-Tools.jpg
Mes-Outils.jpg (216.27 KiB) 7737 keer bekeken
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: New Sloth Garden (33)




par Did67 » 10/05/18, 22:10

Vanuit mijn oogpunt zijn groenten (aardappelen, tomaten) een beetje lichtgroen tot geelachtig, een teken van een relatieve armoede in stikstof. Die zichzelf corrigeert zodra het hooi ernstig begint af te breken (uiteindelijk, wanneer we de laatste fase van de afbraak van de onderste laag bereiken, de laag die nat is: nitrificatie) en een van deze rollen zal spelen, die van natuurlijke meststof ...

Maar zoals je eerder genoeg had, kom je dan in overproductie terecht!

Inderdaad, de loop van de slakken bij de komst van mooi weer, de eerste plantages, moet worden gepasseerd en het verzamelen vereist een half dozijn avonden doorzettingsvermogen. Dan keldert de populatie, de planten ontwikkelen zich en de slakken zijn tevreden met de onderste bladeren, verdord of ziek... Ze spelen hun rol van schoonmakers... En de hulpstoffen (kevers, kortschildkevers, etc.) zijn talrijker, meer emotioneel...
1 x
jpbord
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 70
Inschrijving: 13/05/17, 23:45
Plaats: 24 Dordongne Bergerac
x 9

Re: New Sloth Garden (33)




par jpbord » 13/05/18, 23:19

Bonsoir,

er zijn steeds meer luie mensen aan het tuinieren! Ik ben in de Dordogne bij Bergerac en eerlijk gezegd heeft Didier me laten proeven van het doen van mijn moestuin, het uiterlijk is niet meer hetzelfde, voordat ik volhardde in de taken van het klassieke tuinieren (snel planten, keer op keer onkruid wieden! Alle avonden water geven! , het juiste product vinden om bladluizen, slakken en kevers, enz. Te elimineren....) nu kijk ik, ik let op het leven in mijn tuin en het maakt niet uit of een of twee van de 12 getransplanteerde saladeplannen worden verslonden . kortom, al deze planten die ik verwen zijn een lust voor het oog en de zintuigen! Een opwekking een andere ervaring van het leven als geheel.
2 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: New Sloth Garden (33)




par Adrien (voormalig nico239) » 14/05/18, 00:08

Leuke reacties....

Hoewel water geven, bij nader inzien en uit ervaring (ik was een klootzak in water geven) denk ik dat het (helaas) nog steeds nodig is: maar er is altijd een manier om het lui te doen : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: New Sloth Garden (33)




par Did67 » 14/05/18, 16:44

jpbord schreef:Bonsoir,

er zijn steeds meer luie mensen aan het tuinieren! Ik ben in de Dordogne bij Bergerac en eerlijk gezegd heeft Didier me laten proeven van het doen van mijn moestuin, het uiterlijk is niet meer hetzelfde, voordat ik volhardde in de taken van het klassieke tuinieren (snel planten, keer op keer onkruid wieden! Alle avonden water geven! , het juiste product vinden om bladluizen, slakken en kevers, enz. Te elimineren....) nu kijk ik, ik let op het leven in mijn tuin en het maakt niet uit of een of twee van de 12 getransplanteerde saladeplannen worden verslonden . kortom, al deze planten die ik verwen zijn een lust voor het oog en de zintuigen! Een opwekking een andere ervaring van het leven als geheel.


Dankjewel. Aardig, leuk !!!

[Dat is precies wat ik probeer te bereiken: niet opgesloten zitten in nieuwe dogma's, met nieuwe regels, nieuwe "moeten...", andere "yaka...". Maar laat de tuinman vrij. Daarvoor, gewoon om de manier waarop dingen worden bekeken te veranderen... Daarom doe ik er zo "lang" over om het uit te leggen, terwijl het uitvaardigen van een regel in twee regels gebeurt: "Je land is altijd schoon, je zult het houden!", bijvoorbeeld]
1 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: New Sloth Garden (33)




par Julienmos » 14/05/18, 17:18

Laatst pureren wat een gedoe om tomatenplantgaatjes te maken!

Ik had de houweel nodig... de grond was serieus aan het uitdrogen, zelfs onder het hooi (zeker niet dik genoeg laag, moet ik bekennen).
er was een beetje vocht maar het was nog steeds beton! en daarmee brede scheuren, geulen en galerijen van knaagdieren, vol onkruid en taaie wortels die zich ondanks het hooi hadden ontwikkeld, kortom het was Verdun...

maar vandaag, twee dagen later, volstonden een paar uur nachtelijke regenbuien om een ​​totaal andere grond te vinden, heel zacht, gemakkelijk met de hand afbrokkelend!
hoe je soms moet weten hoe je een beetje moet wachten, wetende dat de weersvoorspelling regen voorspelde...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 466-gasten