Nieuwe Lazy Potager in de 37

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
pheno37
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 25/03/18, 19:21
Plaats: Indre et Loire
x 2

Nieuwe Lazy Potager in de 37




par pheno37 » 28/03/18, 13:59

Goedemorgen.

Ik co-gehuurd in september 2017 een familietuin (200 m²) is sinds mei braak gebleven (Photo1) en gelegen in de buurt van Tours (37).
Vroeger was het een "traditionele" moestuin die volgens buren in goede staat werd gehouden.

Doelstelling: 50 m² (10 * 5) besteden aan een eerste beleving van de luiaards moestuin.

Ik overweeg in het begin vooral te verplanten (tomaten, courgette, komkommers, aardappelen, prei, etc.). Voor zaaien zie ik later, behalve bonen en erwten (in kleine zakken) en in kleine hoeveelheden.
Natuurlijk ben ik voor dit eerste jaar niet op zoek naar kwantiteit. We moeten eerst zien hoe het systeem reageert en de eerste fouten overwinnen.
Ik experimenteer parallel aan gebottelde zaailingen na een succesvolle eerste ervaring vorig jaar.

Tot 15 oktober: schoonmaak. (Photo2) Schoonmaakafval achtergelaten.
Van 10 tot 15 oktober voorbereiding: gazon- en groenteafval van het schoonmaken (Photo3).
Tussen de 15 en de 20 oktober, bedek een beetje onregelmatig in hooi (balen) ongeveer twintig centimeter. (Photo4). De buren keken me aan met een grappig oog maar Didier67 had me gewaarschuwd ...
Ik leerde achteraf dat ik te snel hooi had gelegd ...
Van oktober tot maart: niets! Ik heb zojuist hier en daar onkruid geplukt en een paar gaatjes in de deken gepropt.
De 25-mars, de dikte is goed gedaald. (Photo5). Geen onkruid behalve een kleine rand. Het hooi is droog op 2 3 cm en erg nat op 5cm hieronder (Photo6).
Ik beschouw de eerste transplantatie in het eerste dekad van mei, als de vochtigheid voldoende is afgenomen, te beginnen met tomaten.

Nu een paar vragen:
1) Wat is het juiste vochtigheidsbereik onder het hooi om te beginnen met verplanten?
2) Dezelfde vraag over de temperatuur van de aarde?
3) Moet ik overwegen om vlak voor het verplanten een laagje hooi toe te voegen, aangezien ik het hooi vorig jaar iets te vroeg heb gelegd? Ik doe dit alleen als het hieronder "droog genoeg" is (zie vraag 1).
Bij voorbaat dank voor uw opmerkingen.
toebehoren
img1.jpg
img1.jpg (47.85 KB) keer bekeken 4418
img2.jpg
img2.jpg (58.41 KB) keer bekeken 4418
img3.jpg
img3.jpg (58.02 KB) keer bekeken 4418
img4.jpg
img4.jpg (103.51 KB) keer bekeken 4418
img5.jpg
img5.jpg (53.76 KB) keer bekeken 4418
img6.jpg
img6.jpg (75.47 KB) keer bekeken 4418
1 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par olivier75 » 28/03/18, 15:39

Hallo en welkom,
Voor mij,
Oktober is niet te vroeg om een ​​traditionele tuin om te bouwen, de aarde is vochtig is heet, en laat de levenden vasthouden, de aarde bederft. De tegenhanger is een belangrijkere "consumptie" van hooi.
Onder het hooi blijft de aarde nat en moet blijven, het is de reserve van je grond, omdat alleen de zware regenbuien zich opladen onder het hooi.
Ik let niet op de bodemtemperatuur voor verplanten en weinig op zaailingen. Het zal de kale grond pas na de herfst inhalen, dankzij een langzamere koeling.
De toevoeging van hooi kan worden geschat op basis van de duur van het gewas en zijn weerstand tegen concurrentie.
Ik voeg er aan toe dat we in fenocultuur het ermee eens zijn dat we zonder zorgen de planten meer dan traditioneel kunnen aanspannen.
Olivier.
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par Did67 » 28/03/18, 19:24

Het ziet er goed uit!

Ik denk dat je zeker kunt overwegen om te zaaien (je moet het hooi optillen, om te zien of hieronder, bijna alles is dood of niet).

Wees niet verbaasd als u "rommelt" in de volkstuintjes. Het is over het algemeen de race voor wie de grootste heeft, die de mooiste woestijn cultiveert, enz ... Als je niet gooit, beschouw jezelf dan als gelukkig en geniet ervan! Nog een of twee jaar voordat de eerste twijfels verschijnen bij uw gesprekspartners - tegen die tijd onopvallend: vanuit hun oogpunt zijn ze de beste tuinmannen ter wereld !!!

[Ik geef half april een conferentie voor de algemene vergadering van de volkstuinen van Sélestat; Ik heb mijn toestemming gegeven aan de president op voorwaarde dat hij mij het "recht om mij uit te drukken" garandeert en tegenstanders / klagers kalmeert tijdens mijn presentatie; daarna beantwoord ik alle vragen ...].
1 x
pheno37
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 25/03/18, 19:21
Plaats: Indre et Loire
x 2

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par pheno37 » 29/03/18, 19:23

Merci pour vos réponses.
Misschien maak ik me zorgen over vochtigheid en temperatuur, ik ben pas van plan om te transplanteren vanaf het eerste decennium van mei. Ice Saints verplichten traditioneel in Touraine. Tot die tijd zal ik misschien hooi bijvullen "op gevoel", niet erg dik.
Een vriend leent me een thermometer / hygrometer / ph-meter (ik zie de glimlach hier ...), het zal me in staat stellen om mijn ideeën op zijn minst op de huidige geschatte waarden te fixeren.

@ didier67: Voor mij is de kleur grijs-zwart behoorlijk dood. Geen "groen" dat bij verschillende onderzoeken met de punt van de neus wijst. (Zie foto 6) Ik ben niet begonnen op een weiland maar op een oude "traditionele" moestuin.
Maar ik vrees dat ik dit eerste jaar een beetje in het water zaai.
Een paar kabels verder is er een tweede "phenoculteur". Ik kon hem niet ontmoeten, maar ik zal volhouden. Hij trok een laag aan die iets dikker was dan ik. Er is ook een "rietje" en een "brf-eur". dat zijn 4 van de 500 ... In de maand kunnen we de belotte raken! 8)
Veel succes voor Selestat! Je leeft graag gevaarlijk, naar wat ik zie ... : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par Did67 » 30/03/18, 09:30

1) "Vegen" (het overtollige water dat door de zwaartekracht wordt onttrokken) hangt sterk af van de textuur van de grond (gehalte aan klei / slib / zand). Zodra een grond is weggeveegd, begint de lucht weer te circuleren, ook als deze erg vochtig is. In wat "macroporositeit" wordt genoemd - de "grote gaten" tussen grondaggregaten, die slechts tijdelijk verzadigd zijn). Van daaruit gaan de nuttige (aërobe) organismen weer aan het werk ...

2) Je kunt dus in een land zaaien en planten erg nat, zodra het is geveegd. Het feit dat een grond aan het oppervlak moet worden "gedroogd" is een avatar die verband houdt met het feit dat het anders in conventioneel tuinieren niet kan worden bewerkt: graven, harken ...

De conventionele tuinman wacht op zijn land om op te drogen, dan werkt het, dan planten of zeugen en .... hagelslag !!!

Ontdoe je van al deze onzin en voila!

3) Voorzichtig, zelfs afgeveegd een vochtige grond kan bezinken en de massa opnemen ("als beton") als je erop loopt: je moet op planken lopen. Je hebt dus een set planken nodig om te kunnen bewegen en planten zonder onomkeerbare schade te veroorzaken (voor een paar maanden).

4) Vergeet niet dat deze luchtvochtigheid, die u misschien overdreven lijkt, de "nuttige waterreserve" is, waardoor u geen water kunt geven (of veel later water kunt geven!).

5) Een goed idee: laat 2 of 3 meer weken doorbrengen in vergelijking met conventionele tuinders in kale grond. Dus je kunt er naartoe gaan, zelfs als de grond erg nat is en eruit ziet als deeg spelen. En u maakt een afspraak tijdens de oogst: heel vaak zijn 15-dagen gevangen (natuurlijk niet met 21 radijsdagen!).

Als je een multimeter hebt: de grond moet 14 ° hebben zodat nitrificerende bacteriën echt aan het werk kunnen!

Het zal u ongetwijfeld verbazen dat het apparaat vrij snel, op een nog zeer natte ondergrond, aangeeft "normaal": het klopt! Het is de conventionele tuinman en zijn uitgedroogde grond die het helemaal mis heeft! Het bewijs: hij weet het zelf, hij geeft water!
2 x
pheno37
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 25/03/18, 19:21
Plaats: Indre et Loire
x 2

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par pheno37 » 01/04/18, 13:04

Hier ben ik een beetje gerustgesteld.
Tegelijkertijd ben ik me er goed van bewust, en je herinnert het je vaak, dat het met de ervaring is dat alles opruimt in overeenstemming met mijn plaatselijke omstandigheden.
Grote beginners houden van kant-en-klare recepten en dat heb ik 12 jaar geleden ervaren toen ik mijn eerste "traditionele" moestuin begon.
Ik heb ergens in je boek of elders gelezen dat het te vroeg zetten van hooi het niet mogelijk maakte om de benodigde voedingsstoffen op het juiste moment naar de gezaaid of getransplanteerde groenten te brengen. dat maakte me ook bezorgd. Maar dat maakt me niet slapeloos ... :)
Nog een vraag: wat gebeurt er met de grond na enkele jaren en dus meerdere opeenvolgende lagen hooi? Lijkt dat niet op een of andere vorm van "humus"?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par Did67 » 01/04/18, 15:41

1) Dit laat zien hoeveel gidsen, toespraken, pubs onze geest hebben verdorven: er is geen reden om te vrezen dat een levend systeem niet werkt! Er is echter alle reden om te geloven dat het zal werken. Omdat het al zo lang vóór de man werkte. En dat 50 jaren van destructieve onzin van de laatste niet verhinderde dat het systeem bleef lopen !!!

Je moet beginnen met het weghalen van deze slakken van gedachten uit je hoofd!

Wanneer we in onze auto's stappen, gaan we ervan uit dat dit niet zal werken [en toch is een auto een vreselijk complex systeem om chemische energie - brandstof - om te zetten in een snelle en comfortabele beweging!]? Of wanneer we onze computer aanzetten ??? [zelfs als een storing mogelijk is!]

2) Humus is een portmanteau waar iedereen het over heeft en bijna niemand weet wat het is. Dit is het bedrog van de eeuw! Hoeveel imbeciliteiten heb ik gelezen!

Ik schets elementen van reflectie in mijn boek (maar ik moest natuurlijk 100- of 150-pagina's schrijven om het onderwerp wat beter te verduidelijken). Vergeef me dat ik de 194-pagina's hier niet heb herschreven aan 204 die proberen een beknopt punt te maken. Lazy. Over de rode draad heb ik dit onderwerp op een dag ontwikkeld. Misschien kunt u vinden met de zoekmachine van de site?

Dus ja, hooi zal, net als ander organisch materiaal dat rijk is aan vezels (cellulose of lignine), bijdragen aan het proces dat "humificatie" wordt genoemd, dat wil zeggen de vorming, in alle levende grond, van humusstoffen, die bijzondere interessante eigenschappen hebben. . Vooral gebaseerd op de activiteit van schimmels (ook al zijn er veel theorieën en deze kwestie is nog steeds niet opgehelderd!).

Maar de natuur is goed verdoemd, wanneer men de toevoer van stoffen verhoogt die waarschijnlijk humusachtige stoffen vormen, neemt de voorraad toe.

Maar ook de mineralisatie van deze stoffen: hoe meer er zijn, en hoe meer er verdwijnen!

En oh wonder, het balanceert (op een hoger niveau dan voorheen, dus met een "betere" grond) ...

Ik heb de referentie gezet van een video van een Amerikaan die na 30 jarenlange fenocultuur zonder grondbewerking een recordsnelheid van 8,7% organische stof in zijn bodem vertoont.

Kortom: het kan alleen goede grond doen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par Did67 » 01/04/18, 15:46

pheno37 schreef:Ik heb ergens in je boek of elders gelezen dat het te vroeg zetten van hooi het niet mogelijk maakte om de benodigde voedingsstoffen op het juiste moment naar de gezaaid of getransplanteerde groenten te brengen. dat maakte me ook bezorgd. Maar dat maakt me niet slapeloos ... :)


Soms verlies ik mijn gedachtegang, maar ik denk niet dat ik dat heb geschreven: het risico, door het hooi te vroeg op de grond te leggen, is dat het nog steeds "heet" zal zijn (meer dan 14 °); de bacteriën zullen actief zijn; het hooi begint te mineraliseren (ontbinding); plotseling zal wat ontbonden is, de komende lente / zomer goedmaken; Bovenal levert deze mineralisatie nitraten op, die in de winter door neerslag worden uitgeloogd. We riskeren een schande: het grondwater vervuilen in naam van een zogenaamde "natuurlijke" methode !!!
0 x
pheno37
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 25/03/18, 19:21
Plaats: Indre et Loire
x 2

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par pheno37 » 01/04/18, 19:18

Did67 schreef:Soms verlies ik mijn gedachtegang, maar ik denk niet dat ik dat heb geschreven: het risico, door het hooi te vroeg op de grond te leggen, is dat het nog steeds "heet" zal zijn (meer dan 14 °); de bacteriën zullen actief zijn; het hooi begint te mineraliseren (ontbinding); plotseling zal wat ontbonden is, de komende lente / zomer goedmaken; Bovenal levert deze mineralisatie nitraten op, die in de winter door neerslag worden uitgeloogd. We riskeren een schande: het grondwater vervuilen in naam van een zogenaamde "natuurlijke" methode !!!

Op tijd voor mij! Ik deed er goed aan de vraag te stellen.
Beschouw dit als een ruwe interpretatie van het Boeotisch. Ik herinner me nog dat ik een goede maand te vroeg heb "uitgerold". Of twee...
laat maar, ik doe wat meer kunstmest.
Zie je, ik begreep alles ... : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:
0 x
pheno37
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 25/03/18, 19:21
Plaats: Indre et Loire
x 2

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par pheno37 » 01/04/18, 19:44

Did67 schreef:2) Humus is een portmanteau waar iedereen het over heeft en bijna niemand weet wat het is. Dit is het bedrog van de eeuw! Hoeveel imbeciliteiten heb ik gelezen!

Dat is waarom ik het tussen aanhalingstekens heb gezet. Hoe dan ook, ik zal het zien.
... over vier of vijf jaar. 8)
Did67 schreef:Ik schets elementen van reflectie in mijn boek (maar ik moest natuurlijk 100- of 150-pagina's schrijven om het onderwerp wat beter te verduidelijken). Vergeef me dat ik de 194-pagina's hier niet heb herschreven aan 204 die proberen een beknopt punt te maken. Lazy. Over de rode draad heb ik dit onderwerp op een dag ontwikkeld. Misschien kunt u vinden met de zoekmachine van de site?

Oké, bedankt; Ik zal dit deel opnieuw lezen. Ik herinner me ook een video waarin je de korrelgrootte van de grond onder het hooi laat zien. Thuis is het nog steeds een beetje compact, maar het dissocieert gemakkelijk.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 328 gasten