Hay kieming

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Hay kieming




par Carl » 26/03/18, 19:55

Bonjour à tous,

Grote verrassing door vandaag naar de moestuin te gaan !!!
IMG_5879.JPG


Grote twijfels! Heeft het gras al een doorbraak ??? was de hooistap ontoereikend? !!?
Ja, ze is gevraagd om de 18 februari en het zijn 2-weken die ik nog niet heb gehaald!

: Fears:







Dan een beetje graven ...
IMG_5886.JPG


En door het verhogen van ...
IMG_5880.JPG


Eindelijk een streng ...
IMG_5887.JPG
IMG_5887.JPG (462.59 KB) keer bekeken 6008





Ik leid af dat het hooi op zichzelf ontkiemt!

Omdat ik nog niet van dit fenomeen heb gehoord, stel ik je de vraag: is dit normaal? wat zijn de gevolgen? geen risico op rooten? acties om te doen? hoe kom je er vanaf?

Bij voorbaat dank
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Germinatie van hooi




par dede2002 » 27/03/18, 14:02

Hallo,

mooie plaatjes :) Ik denk dat als de dikte van het hooi voldoende is en dat het vrij droog is, de wortels de grond niet zullen bereiken en de scheuten zullen drogen. Volgen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Germinatie van hooi




par Did67 » 28/03/18, 08:42

1) Dit is mij al twee keer gemeld (een geval in België).

2) Ik heb het betreffende gras nog niet kunnen identificeren.

3) Mijn hypothese (en dus mijn twijfel) is dat er een of meer grassen zijn die niet "werken" zoals de andere en die zelfs in een dikke laag zouden ontkiemen.

Wat zou me erg interesseren:

a) Dat je een paar meter van dit gras laat groeien totdat het bloeit en foto's van het oor voor mij maakt (grassen zijn vrij moeilijk te bepalen in het stadium van zaailingen, maar over het algemeen vrij gemakkelijk in het "oor" -stadium) ...

Het zou Ryegrass kunnen zijn, een "Engels" gras dat veel op tarwe lijkt. En dat is de basis van "kunstweiden".

b) Misschien kan de boer die u heeft geleverd, bevestigen dat dit: 1) een 'kunstmatige' weide is (gras dat is gecultiveerd - zoals tarwe of maïs ) of niet ? En zo ja, welke grassen heeft hij gezaaid?

Helaas ben ik bang dat dit wortel zal schieten. En raadt u aan om het hooi, vanaf de volgende periode met mooi weer, te "keren" alsof u het aan het verdorren bent. Dit zou die zaailingen moeten afscheuren en uitdrogen. Controleren.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: Germinatie van hooi




par Carl » 28/03/18, 20:36

Het is waar dat de laag op deze locatie dicht en nat is.
Ik zal proberen een klein deel te cultiveren om je op de hoogte te houden.
Ik denk niet dat ik informatie van de boer kan krijgen, omdat er een tussenpersoon tussen ons is.
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Germinatie van hooi




par phil53 » 28/03/18, 23:21

Dit overkwam mij lang voordat ik de fenocultuur kende, ik legde toevallig kleine hooibalen aan de grond omdat ik te veel had voor mijn schapen. Het ene jaar was er gras om te ontkiemen, trouwens, aan het begin van de rode draad, ik maakte er een opmerking over.
Het moet een fenomeen zijn vanwege de specifieke weersomstandigheden.
Dat gezegd hebbende, deed ik dit op een stuk land met een grondlaag van ongeveer 20cm met onderliggende argelette. Mijn doel was om de verdamping te beperken, ik had niet gedacht om deze kleine bomen tegelijkertijd te voeden. Met wat ik nu weet, legt het uit dat ze duwen terwijl de wilde slakken worstelden om te overleven, zelfs de bramen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Germinatie van hooi




par Did67 » 29/03/18, 09:20

En wat heb je gedaan ???? Laat het groeien? Faded ???
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Germinatie van hooi




par phil53 » 29/03/18, 09:50

Het kon me niet schelen omdat het gras onder de bomen bestond, maar ik meen me te herinneren dat de planten verdwenen toen de regen ophield
Het moet veel afhangen van de dikte en de aard van het hooi. Dichtbij het stro of niet.
Ik merkte dat als ik geplet volwassen gras opneem, de zaden de neiging hebben om te ontkiemen. Waarschijnlijk omdat de bovenste laag minder snel droogt
0 x
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: Germinatie van hooi




par Carl » 16/04/18, 19:34

Nieuw bezoek na een lange afwezigheid (van het werk).
Het fenomeen groeit en groeit ...........
Ik denk dat ik het hooi zal moeten herwerken, om het te luchten ... wat denk je?

IMG_6304.jpg


IMG_6313.jpg


IMG_6315.jpg


IMG_6307.jpg


IMG_6308.jpg
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: Germinatie van hooi




par Carl » 17/04/18, 20:12

Qu'en pensez-vous?
ACTIVITEITEN

Is het zo ongewoon?
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Germinatie van hooi




par phil53 » 17/04/18, 22:52

Het is nogal zeldzaam, dit ongewoon natte jaar is zeker de oorzaak.
De remedies:
Eet / keer het hooi voordat de zaden de grond bereiken.
Leg een laag hooi of een andere deken. Als we het materiaal hebben zolang er niets is gegroeid, is het het gemakkelijkst
1 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 303-gasten