BRF of geen BRF? Dat is de vraag ...

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

BRF of geen BRF? Dat is de vraag ...




par Carl » 28/02/18, 20:04

Bonjour à tous,

Ik wilde uw mening over dit voorstel weten: https://www.leboncoin.fr/jardinage/1347 ... htm?ca=6_s
"voorraad afgebroken hout van droge populieren, uiteraard beschikbaar zonder enige chemische behandeling"

Kunnen we dit als BRF beschouwen of niet?

Bij voorbaat dank voor uw feedback en uw tips voor het vinden van BRF
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: BRF of niet BRF? Dat is de vraag ...




par Bardal » 28/02/18, 20:55

Nee, het is geen BRF in de klassieke zin van de term, die betrekking heeft op jong hout, met een kleine diameter en met een chemische samenstelling die enigszins verschilt van die van "volwassen" hout.

Dat gezegd hebbende, het is niet noodzakelijkerwijs zonder interesse ...

De BRF is gemaakt van hagen, fruitbomen, bosmaaien, alle dingen vrij gemakkelijk te vinden; aan de andere kant moet je een serieuze en robuuste shredder hebben ...

Verwacht geen wonderen van deze BRF, die enkele nadelen heeft (waaronder het veroorzaken van "stikstofhonger" op groenten), maar het is interessant bij het mulchen in de buurt van bomen en struiken, en kan bodems zijn ondervoed en "uitgeloogd" (in een paar jaar tijd reconstrueert het zijn humus.

Pas op voor sommige aanbidders van de BRF, die een beetje de neiging hebben om hun idool te versieren met alle magische deugden, die het niet heeft ...
Naar mijn bescheiden (zeer bescheiden) mening, wanneer we voldoende afval hebben, moet het worden gebruikt, in plaats van het naar het recyclingcentrum te brengen of te verbranden, maar het lijkt mij verspilde energie om veel te vinden om het te vinden ; er zijn andere effectievere vrije meststoffen ...
2 x
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: BRF of niet BRF? Dat is de vraag ...




par Carl » 28/02/18, 21:30

Bedankt voor uw bardale terugkeer.
Het idee is om de juiste mulch te vinden voor aardbeien, frambozen, moerbeien, artisjokken, enz.

Is deze advertentie beter?
https://www.leboncoin.fr/jardinage/1379 ... htm?ca=6_s

Dan kan ik ook grasmaaien aanvullen / mengen om te verrijken met stikstof
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: BRF of niet BRF? Dat is de vraag ...




par Ahmed » 28/02/18, 22:06

De BRF heeft nadelen als het wordt misbruikt, zoals al het andere ...
Zoals hierboven gezegd, is de eerste aankondiging niet echt interessant, want voor de tweede is de geplette soort zoals berk of wilg van slechte kwaliteit; eik en hazelnoot hebben veel de voorkeur. Deze secundaire essenties mogen echter niet worden afgewezen wanneer ze aanwezig zijn.
De juiste oplossing om naar eigen inzicht BRF te hebben, is om een breker de naam waardig: zijn eigen productie van gesnoeid hout, waaraan de bijdragen van buren zullen worden toegevoegd die te blij zijn om goedkoop weg te geraken, vormt een overvloedige bevoorradingsbron.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: BRF of niet BRF? Dat is de vraag ...




par Carl » 01/03/18, 19:53

Ik geef toe dat ik een beetje verdwaald ben door je antwoorden ... inderdaad, ik kan geen shredder hebben en ik heb geen struik of haag om het zelf te doen.

Dus mijn vraag is: wat is de beste mulch voor mijn aardbeien, frambozen, enz ...

1. Een van de BRF's van bovenstaande boncoin
2. Een van de bovenstaande Boncoin BRF's + bijdrage voor het maaien van gras
3. Gewoon hooi ...

Bij voorbaat dank voor het informeren van mij
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: BRF of niet BRF? Dat is de vraag ...




par Carl » 02/03/18, 19:13

Een idee, een tip?
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: BRF of niet BRF? Dat is de vraag ...




par Bardal » 02/03/18, 19:43

Niet eenvoudig om te beantwoorden, alleen ervaring kan je een of meer antwoorden geven ... Vooral omdat de planten die je noemt heel andere behoeften hebben.

Hooi, ik elimineer ondanks zijn kwaliteiten (zie "luie" zonen), thuis kost het meer dan tarwe ...

Laten we zeggen dat met uw geraspte wilg, berk, eik ... voor twintig euro per m3 plus het gras maaien, u alle situaties zult tegenkomen ...

Maar je hebt zoveel gratis of bijna gratis bronnen van humuscompost dat ik niet weet of je de juiste weg kiest.

Er zijn, in bulk:

- de compost van de recyclingcentra (ik was een beetje uitgesplitst naar 1 € per m3, 10 € indien goed afgebroken)
- paardenmest van paardenclubs (1 fles Beaujolais voor meerdere aanhangwagens)
- afval van plantaardige conservenfabrieken
- naburig plantenafval (heggen knippen en andere)
- dode bladeren in de herfst (bijvoorbeeld ophopen in hopen onder platanen)
- grasmaaiafval, geschonken door hoveniers aan iedereen die het wil

etc ... etc ... voor de prijs, het is waar, van een beetje werk ...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: BRF of niet BRF? Dat is de vraag ...




par sicetaitsimple » 02/03/18, 21:30

Met het risico nogmaals te worden geschreeuwd, geef ik toe dat ik het volkomen eens ben met Bardal.
Bitch omdat ik zoiets moest schrijven als "de beste biomassa is degene die niets kost", en dat leverde me een salvo groen hout op (zeer goede BRF in de maak!) Didier.
Daarna moet worden gespecificeerd: 20 cm BRF is nutteloos, 20 cm maaien van gazons is een gruwel, we moeten ons daarom aanpassen.
"Jongleren" met de gratis beschikbare inputs of met een lage input in het werk lijkt me interessant, ook al is het hooi waar ik het mee eens ben zeker een must.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: BRF of niet BRF? Dat is de vraag ...




par Carl » 02/03/18, 22:48

Bedankt voor deze twee retouren, ze stellen me in staat om mijn eigen mening te verfijnen en (zonder jou te respecteren) voordat ik iets anders begrijp: niets zal zijn eigen experiment vervangen in vergelijking met de gerelateerde ervaring van anderen (natuur en ik de omgeving is zo divers, zo verschillend van de ene plaats naar de andere, dat je moet weten hoe je inspiratie van anderen kunt putten om je eigen experimenten te sturen, maar dat het belangrijkste het resultaat hiervan blijft)
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: BRF of niet BRF? Dat is de vraag ...




par izentrop » 27/08/19, 11:43

Geschreven door Benoit Noel:
Veel tuinders vinden dat ze humus nodig hebben
tussen 5 en 10% om hun activiteit correct uit te voeren. Het tuinieren is inderdaad zeer veeleisend voor de grond:
kassen, culturele interventies gedurende alle periodes van het jaar, dubbele gewassen, ...

Buitenshuis is een eenvoudige en effectieve methode om eerst het mulch-effect te verbeteren. Het principe is verspreid over een rotatie
3 jaar:
- in het eerste jaar voegen we een laag van 3 cm, 300 m3 / ha BRF toe, deze laag wordt gebruikt in mulch voor
gewassen beschermen tegen transplantatie (beperking van water en onkruidvereisten): pompoen, salades, kool, enz.
- aan het einde van het eerste jaar wordt de BRF opgenomen met de gewasresten. Reorganisatie van stikstof zal beperken
dan sterk onkruid;
- in het voorjaar wordt een gewas geplant voor zaaidoeleinden. Bemesting zal worden verdubbeld op de volgende twee gewassen en
naar de zaailijn gebracht, om de teelt te bevorderen en niet het onkruid.
Eenvoudige buitenmethode
Als de 300 m3-toevoer om de drie jaar op hetzelfde wordt vernieuwd
plot, zal dit systeem resulteren in een stabilisatie van het humusniveau rondom
met 10%,
Le pandrecht is mogelijk niet voor iedereen beschikbaar. Ik ben aan het uploaden.
toebehoren
BRF-bestand.pdf
(2.46 miljoen) Downloaded keer 657
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 328-gasten