Luie tuin op vervuilde grond

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
anarchorete
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 20/12/17, 09:45
x 2

Luie tuin op vervuilde grond




par anarchorete » 20/12/17, 09:59

Hallo allemaal,

Ik begin nu lui moestuin in de Gers, Auch. Mijn land ligt op het zuiden, licht hellend van west naar oost. Hierna helling een vermoeide, nog leeg (overblijfselen van vroegere droogte.) Gevoed wordt gevuld vanuit onder de grond liggend op een ondiep water tafel (3 putjes aanwezig in het gebied van zijn 1000m² alleen maar).

Gelukkig met deze nieuwe speeltuin, heb ik mijn percelen afgebakend en ben ik gaan nadenken over mijn tuinproject, enz. Maar hier sta ik voor een groot probleem: de beu diende, de vorige eigenaar (een ander soort lui) ontslag.

Gisteren ging ik naar dit zwembad (waar al minstens 5 jaar niets is weggegooid) om, zonder te forceren of te graven, 3 kratten afval op te halen: oude plastic flessen zijn uiteengevallen Ik weet niet welk oplosmiddel, oud roestig blik aërosolflessen, "super 95" plastic jerrycans, medicijndoosjes, afgebroken buizen, talrijke glazen flessen, allerlei soorten schroot, enz ...

Het volstaat om te zeggen dat ik snel gedesillusioneerd ben.

Ik moet ook specificeren dat er ten noorden van de grond overblijfselen zijn van een enorme brand waar alle soorten spullen werden verbrand (ik vind veel verkoolde nagels, plastic haringen, gesmolten polystyreen ...).

Mijn vraag is: denk je dat ik mijn tuinproject zou moeten opgeven? Ik ben echt bang dat ik-weet-niet-weet-wat-vergiften uiteindelijk in mijn groenten terecht komt. Het is een schande omdat de grond mooi is: prachtig kleiachtig complex, een leven dat rijk is, regenwormen worden verzameld zonder te graven, overal zijn er nagelriemen ...

Zijn er wetenschappers in de zaal die een verlicht perspectief hebben op dit soort vervuiling?

PS: Ik ben niet van plan om het equivalent van een jaar van het kopen van groenten in bodemanalyse te spenderen : Wink:
0 x
paysan.bio
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 333
Inschrijving: 07/03/17, 08:50
x 197

Re: Luie tuin op vervuilde grond




par paysan.bio » 20/12/17, 10:25

Hallo,
voor de producten in kwestie geloof ik niet dat bodemanalyse zou volstaan.

zie op de link wat is gezocht op sporenelementen:

http://rhone-alpes.synagri.com/synagri/ ... penElement

een wortelanalyse gemaakt in het veld misschien?
0 x
anarchorete
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 20/12/17, 09:45
x 2

Re: Luie tuin op vervuilde grond




par anarchorete » 20/12/17, 10:47

Bedankt paysan.bio

Deze link is interessant, maar ik wil geen geld uitgeven om een ​​bodemanalyse uit te voeren (ik krijg deze grond gratis en ik heb niet per se het budget.)

Wat ik me vooral afvroeg, is of de planten het risico liepen vervuilende stoffen uit de vijver / grondwaterspiegel te "trekken"? Als ik wortels van de grond haal, zien ze er heel gezond uit ...
0 x
paysan.bio
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 333
Inschrijving: 07/03/17, 08:50
x 197

Re: Luie tuin op vervuilde grond




par paysan.bio » 20/12/17, 11:18

anarchorete schreef:Bedankt paysan.bio

Deze link is interessant, maar ik wil geen geld uitgeven om een ​​bodemanalyse uit te voeren (ik krijg deze grond gratis en ik heb niet per se het budget.)

Wat ik me vooral afvroeg, is of de planten het risico liepen vervuilende stoffen uit de vijver / grondwaterspiegel te "trekken"? Als ik wortels van de grond haal, zien ze er heel gezond uit ...


Sorry,
Ik had het over een echte wortel,
een wilde wortel teruggewonnen uit het veld voor analyse van chemische residuen.
wortels concentreren verontreinigende stoffen goed.

voor de beu, is het moeilijk te beantwoorden omdat sommige verontreinigende stoffen erg lang gevaarlijk kunnen zijn.
die gebruikte batterijen bijvoorbeeld.

voor plaatsen waar vuur was,
in Guadeloupe hebben ze een parade tegen de effecten van Chlordecone:
ze maken permacultuurtanks zo geheven dat de wortels niet in de primaire grond zakken.
het werkt voor bladgroenten, maar niet voor wortelgroenten.
0 x
anarchorete
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 20/12/17, 09:45
x 2

Re: Luie tuin op vervuilde grond




par anarchorete » 20/12/17, 12:58

Ah, ok, zo veel voor mij! : Cheesy:

Geen wilde wortel in de tuin voor het moment helaas ...

Andere vragen:
1. Is de overvloed aan bodemleven een goede indicator voor niet-vervuiling, of heeft het er niets mee te maken?
2. Is het beu, ver onder het gecultiveerde oppervlak, in staat om verontreinigende stoffen terug te gaan door infiltratie terwijl het niveau omhoog gaat?

Nou, in ieder geval kan ik zeggen dat ik in de preconclusie dit land waarschijnlijk niet zal cultiveren als voorzorgsmaatregel.
0 x
paysan.bio
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 333
Inschrijving: 07/03/17, 08:50
x 197

Re: Luie tuin op vervuilde grond




par paysan.bio » 20/12/17, 13:09

anarchorete schreef:Ah, ok, zo veel voor mij! : Cheesy:

Geen wilde wortel in de tuin voor het moment helaas ...

Andere vragen:
1. Is de overvloed aan bodemleven een goede indicator voor niet-vervuiling, of heeft het er niets mee te maken?
2. Is het beu, ver onder het gecultiveerde oppervlak, in staat om verontreinigende stoffen terug te gaan door infiltratie terwijl het niveau omhoog gaat?

Nou, in ieder geval kan ik zeggen dat ik in de preconclusie dit land waarschijnlijk niet zal cultiveren als voorzorgsmaatregel.


geen overvloed aan bodemleven is geen voldoende indicator.
er is weinig risico om uit het zwembad onder te stijgen, maar het is beter om niet te water te geven met het water van de vijver

andere planten met uitpuilende wortels werken ook voor analyse: rumex, paardenbloem, enz ...
1 x
anarchorete
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 20/12/17, 09:45
x 2

Re: Luie tuin op vervuilde grond




par anarchorete » 20/12/17, 13:25

Ok.

Dus paardenbloem is er. Ik zal kijken of ik een lab kan vinden (en de prijs).

Ik specificeer dat er geen aanbetaling is gedaan waar ik van plan ben te cultiveren (gewoon in het zat zijn). Anders heb ik de mogelijkheid om te cultiveren in een ruimte ver van de beu, gelegen ongeveer 2 meters hoog in vergelijking met het niveau van het huis. Misschien zou het hier veiliger zijn?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9761
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2633

Re: Luie tuin op vervuilde grond




par sicetaitsimple » 20/12/17, 13:56

anarchorete schreef:2. Is het beu, ver onder het gecultiveerde oppervlak, in staat om verontreinigende stoffen terug te gaan door infiltratie terwijl het niveau omhoog gaat?

Nou, in ieder geval kan ik zeggen dat ik in de preconclusie dit land waarschijnlijk niet zal cultiveren als voorzorgsmaatregel.


Als, zoals ik het begrijp, de vijver zich "ver beneden" bevindt en dat hij voornamelijk wordt gevoed door de grondwaterspiegel (die er dus naar toe stroomt, volgens uw eerste bericht, "de vijver vult zich van onderaf"), lijken de risico's zeer groot laag voor mij.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie tuin op vervuilde grond




par Did67 » 20/12/17, 14:44

Het grootste risico zouden inderdaad de metalen zijn die verband houden met de verbranding van batterijen ... Gelukkig, zou ik zeggen, metalen zijn niet erg mobiel: ze "blijven". Wat een van de nadelen is (met name voor het lood van brandstoffen na verloop van tijd; voor het zink van golfplaten daken of voor het koper van fans van "bio" behandelingen met kopersulfaat) kan in jouw geval ook een voordeel zijn.

Daarna is het gedrag van planten ten opzichte van deze of gene verontreinigende stof zeer variabel. Sommige "filter". De anderen "proppen zichzelf". Er zijn zelfs planten die worden gebruikt om bepaalde verontreinigende stoffen te extraheren. Maar het is erg scherp. Je moet weten welke!

In ieder geval zou ik plaatsen vermijden waar dingen werden verbrand. Omdat deze slechte verbranding, net als sommige verbrandingsovens, vaak een bron van vervuiling is. Maar toch is het nodig om in het juiste perspectief te zien: tussen een verbrandingsoven die jarenlang 24 uur per dag "vervuilt" en een "brulot" die een paar keer heeft gewerkt ...

Ik zou uit voorzorg, brulots en een paar meter om me heen vermijden ...
0 x
anarchorete
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 20/12/17, 09:45
x 2

Re: Luie tuin op vervuilde grond




par anarchorete » 20/12/17, 18:01

sicetaitsimple schreef:
Als, zoals ik het begrijp, de vijver zich "ver beneden" bevindt en dat hij voornamelijk wordt gevoed door de grondwaterspiegel (die er dus naar toe stroomt, volgens uw eerste bericht, "de vijver vult zich van onderaf"), lijken de risico's zeer groot laag voor mij.


In feite is het terrein glooiend, dus het beu is lager dan de rest. Aan de andere kant, in het begin, was ik van plan om mijn complotten op de rand van centen te beginnen, om ze vervolgens de helling op te laten gaan (het westen), maar ik zal vermijden om te dichtbij te komen. Dat gezegd hebbende, ja, het water stroomt naar de beu.

Ik zal een plan maken en een paar foto's maken zodra ik een moment heb, het zal duidelijker zijn.

Did67 schreef:Het grootste risico zouden inderdaad de metalen zijn die verband houden met de verbranding van batterijen ... Gelukkig, zou ik zeggen, metalen zijn niet erg mobiel: ze "blijven". Wat een van de nadelen is (met name voor het lood van brandstoffen na verloop van tijd; voor het zink van golfplaten daken of voor het koper van fans van "bio" behandelingen met kopersulfaat) kan in jouw geval ook een voordeel zijn.

Daarna is het gedrag van planten ten opzichte van deze of gene verontreinigende stof zeer variabel. Sommige "filter". De anderen "proppen zichzelf". Er zijn zelfs planten die worden gebruikt om bepaalde verontreinigende stoffen te extraheren. Maar het is erg scherp. Je moet weten welke!

In ieder geval zou ik plaatsen vermijden waar dingen werden verbrand. Omdat deze slechte verbranding, net als sommige verbrandingsovens, vaak een bron van vervuiling is. Maar toch is het nodig om in het juiste perspectief te zien: tussen een verbrandingsoven die jarenlang 24 uur per dag "vervuilt" en een "brulot" die een paar keer heeft gewerkt ...

Ik zou uit voorzorg, brulots en een paar meter om me heen vermijden ...


Volgens mijn opgravingen waren er geen batterijen in de vijver (maar het is mogelijk dat ze nu begraven zijn, eenvoudigweg.) Wat me vooral beangstigt (naast metalen), is het de VOC (zie deze URL: http://home-analyses.fr/88-cov-dans-les-sols.html - Ik kan geen link invoegen)

Wat betreft het vuur, ja, ik zal een "veiligheidsperimeter" maken en vooral niets hieronder planten ... Ik zal waarschijnlijk hetzelfde doen met de plas.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 163-gasten