Hulpkatten van de biologische landbouw

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Hulpkatten van de biologische landbouw




par Adrien (voormalig nico239) » 01/12/17, 10:48

Ik zweer dat ik zweer dat ik het artikel niet heb geschreven Beeld

En om eerlijk te zijn, had ik niet gedacht dat onze ervaringen die hier in verschillende onderwerpen worden beschreven een “industrialiserende” echo zouden vinden.


Deze tuinder heeft zijn biologische landbouwbedrijf gered dankzij... katten!

https://dailygeekshow.com/chats-maraicher-nuisibles/

http://www.lefigaro.fr/conso/2017/11/27 ... er-bio.php

http://www.lunion.fr/57985/article/2017 ... ns-l-aisne

https://www.franceinter.fr/emissions/l- ... embre-2017

https://positivr.fr/maraicher-bio-chat-rongeur/

https://www.demotivateur.fr/article/pou ... hats-11929
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hulpkatten uit de biologische landbouw




par Did67 » 01/12/17, 11:21

"Knaagdieren", zonder specificatie, geen probleem zou ik graag willen geloven...

Ik heb een paar zwerfkatten in de buurt (volgens mij zijn het verlaten katten in de buurt, een buurman die ze had en die er niet vaak is, ik denk dat hierdoor de broedsels weer wild zijn geworden...), wat ik soms zie heimelijk: geen noemenswaardige impact op mijn molrattenpopulatie. Heel precies moet ik zeggen dat dit niet verhindert dat ik soms aanzienlijke schade oploop. Misschien zou ik zonder deze katten nog meer hebben?

Let op: “biologisch” betekent niet dat er geen grondbewerking plaatsvindt, soms zelfs integendeel. De gronden worden soms veel meer bewerkt dan conventioneel. Voor molratten is regelmatige grondbewerking een afschrikmiddel; hij vernietigt regelmatig hun galerijen, waar ze zelden uitkomen...

[PS: Ongelooflijk hoeveel buzz dit meteen teweegbrengt! Genoeg om het mediasysteem dat ons zou moeten informeren in twijfel te trekken...]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Hulpkatten uit de biologische landbouw




par Gaston » 01/12/17, 11:32

Did67 schreef:[PS: Ongelooflijk hoeveel buzz dit meteen teweegbrengt! Genoeg om het mediasysteem dat ons zou moeten informeren in twijfel te trekken...]
Op internet is het woord de chat is magisch, het garandeert een maximaal publiek, ongeacht het besproken onderwerp : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Hulpkatten uit de biologische landbouw




par Adrien (voormalig nico239) » 01/12/17, 11:38

Did67 schreef:[PS: Ongelooflijk hoeveel buzz dit meteen teweegbrengt! Genoeg om het mediasysteem dat ons zou moeten informeren in twijfel te trekken...]


Beeld nu telt helemaal niet meer de informatie maar het aantal clicks, uiteindelijk wordt een pakkende tekst en 3 regels de basis: het belangrijkste is dat je, uit nieuwsgierigheid, hebt geklikt....

Om terug naar de bodem te gaan.

Het is niet genoeg dat er min of meer wilde katten rondhangen.

De wilde kat is, net als elke andere wilde kat, lui, hij gaat waar hij kan eten en vermoeit zichzelf zo min mogelijk...

In dit geval, als hij een paar kilometer verderop gemakkelijker voedsel vindt, zal hij daarheen gaan en je veld vol knaagdieren achterlaten die hij zal moeten verjagen, terwijl hij zich zorgen moet maken over jouw aanwezigheid in het gebied.

Ik heb jarenlang voor een vereniging gewerkt die wilde katten verzorgde.

Ze vestigen zich gemakkelijk doordat ze allemaal in dezelfde hutten wonen... midden in het bos, op voorwaarde dat de kom min of meer regelmatig gevuld wordt.

De wilde kat, hoewel erg verlegen, houdt OOK van comfort. Daarom zal hij, als je een hut voor hem maakt ingericht met oude dekens, hooi, kapotte stoelen... zitstokken, een beetje zoals een kippenhok, daar graag naartoe komen.

Geef je hem bovendien met mate te eten zodat hij moet jagen ter aanvulling van zijn dieet, dan blijft hij op JOUW perceel en gaat hij niet (meer) naar de grootmoeder die hem af en toe iets verderop bevoorraadt.

Maak dus een kattenhuis in een hoek van je tuin en naar mijn mening zul je goedkope arbeidskrachten hebben, aan wie je niet bijzonder gehecht zult zijn en die je op vakantie zullen laten gaan zoals je wilt...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Hulpkatten uit de biologische landbouw




par Adrien (voormalig nico239) » 01/12/17, 11:40

Gaston schreef:
Did67 schreef:[PS: Ongelooflijk hoeveel buzz dit meteen teweegbrengt! Genoeg om het mediasysteem dat ons zou moeten informeren in twijfel te trekken...]
Op internet is het woord de chat is magisch, het garandeert een maximaal publiek, ongeacht het besproken onderwerp : Mrgreen:


Beeld wat niet verhindert dat de inhoud van het onderwerp positief is Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hulpkatten uit de biologische landbouw




par Did67 » 01/12/17, 12:51

nico239 schreef:Beeld nu telt helemaal niet meer de informatie maar het aantal clicks, uiteindelijk wordt een pakkende tekst en 3 regels de basis: het belangrijkste is dat je, uit nieuwsgierigheid, hebt geklikt....

Om terug naar de bodem te gaan.

Het is niet genoeg dat er min of meer wilde katten rondhangen.

De wilde kat is, net als elke andere wilde kat, lui, hij gaat waar hij kan eten en vermoeit zichzelf zo min mogelijk...

In dit geval, als hij een paar kilometer verderop gemakkelijker voedsel vindt, zal hij daarheen gaan en je veld vol knaagdieren achterlaten die hij zal moeten verjagen, terwijl hij zich zorgen moet maken over jouw aanwezigheid in het gebied.

Ik heb jarenlang voor een vereniging gewerkt die wilde katten verzorgde.

Ze vestigen zich gemakkelijk doordat ze allemaal in dezelfde hutten wonen... midden in het bos, op voorwaarde dat de kom min of meer regelmatig gevuld wordt.

De wilde kat, hoewel erg verlegen, houdt OOK van comfort. Daarom zal hij, als je een hut voor hem maakt ingericht met oude dekens, hooi, kapotte stoelen... zitstokken, een beetje zoals een kippenhok, daar graag naartoe komen.

Geef je hem bovendien met mate te eten zodat hij moet jagen ter aanvulling van zijn dieet, dan blijft hij op JOUW perceel en gaat hij niet (meer) naar de grootmoeder die hem af en toe iets verderop bevoorraadt.

Maak dus een kattenhuis in een hoek van je tuin en naar mijn mening zul je goedkope arbeidskrachten hebben, aan wie je niet bijzonder gehecht zult zijn en die je op vakantie zullen laten gaan zoals je wilt...


Volgens mij worden deze weer wild! Ik geef ze geen eten. En ik denk niet dat ze in de buurt worden gevoerd. Zelfs als ik ze heimelijk zie, gaan ze soms door het huis!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Hulpkatten uit de biologische landbouw




par Lolounette » 01/12/17, 13:42

Het Natuurhistorisch Museum en de LPO doen momenteel onderzoek naar de impact van huiskatten op de biodiversiteit. Ik nodig geïnteresseerde katteneigenaren uit om zich aan te melden voor dit participatieve onderzoek. hier : Wink:

Dit onderzoek volgt op een ander onderzoek dat 25 jaar geleden in Engeland plaatsvond en waarvan de resultaten over de vogelpopulatie behoorlijk alarmerend waren (kijk hier voor degenen die bekwaam zijn in het Engels)


Muizen, veldmuizen, spitsmuizen, hagedissen en andere vogels zijn grote verbruikers van insecten, dus ze zijn ook nuttig voor de tuinman. De Engelse studie was vooral gealarmeerd door de explosie van de kattenpopulatie en nodigde katteneigenaren uit om ze uit te rusten met een bel...

Ik hou echt van katten en het zij verre van mij om een ​​controverse te creëren: ik wacht op de resultaten van het onderzoek om precies te weten waar het over gaat, dus aarzel niet om je te registreren...


Wat molratten betreft, hun grootste natuurlijke vijand is de vos, die helaas bijna overal wordt uitgeroeid omdat hij als plaag wordt geclassificeerd. :onheil: In Puy-de-Dôme bijvoorbeeld wordt tegen hoge kosten een campagne gevoerd om de molrat uit te roeien, terwijl tegelijkertijd de vossenjacht voortduurt. Onverbiddelijke logica!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Hulpkatten uit de biologische landbouw




par Gaston » 01/12/17, 15:21

Lolounette schreef:Wat molratten betreft, hun grootste natuurlijke vijand is de vos, die helaas bijna overal wordt uitgeroeid omdat hij als plaag wordt geclassificeerd. :onheil: In Puy-de-Dôme bijvoorbeeld wordt tegen hoge kosten een campagne gevoerd om de molrat uit te roeien, terwijl tegelijkertijd de vossenjacht voortduurt. Onverbiddelijke logica!
De vos is ook een van de belangrijkste roofdieren van de kat... niets is eenvoudig : Roll:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Hulpkatten uit de biologische landbouw




par Christophe » 01/12/17, 15:24

Dit is de reden waarom België (of Wallonië, ik weet het niet??) FOUT is als het gaat om de systematische sterilisatie van alle katten...

Er zijn dagen dat ik me afvraag hoe wereldpolitici leven... :schok:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Hulpkatten uit de biologische landbouw




par Adrien (voormalig nico239) » 01/12/17, 18:48

Did67 schreef:
nico239 schreef:Beeld nu telt helemaal niet meer de informatie maar het aantal clicks, uiteindelijk wordt een pakkende tekst en 3 regels de basis: het belangrijkste is dat je, uit nieuwsgierigheid, hebt geklikt....

Om terug naar de bodem te gaan.

Het is niet genoeg dat er min of meer wilde katten rondhangen.

De wilde kat is, net als elke andere wilde kat, lui, hij gaat waar hij kan eten en vermoeit zichzelf zo min mogelijk...

In dit geval, als hij een paar kilometer verderop gemakkelijker voedsel vindt, zal hij daarheen gaan en je veld vol knaagdieren achterlaten die hij zal moeten verjagen, terwijl hij zich zorgen moet maken over jouw aanwezigheid in het gebied.

Ik heb jarenlang voor een vereniging gewerkt die wilde katten verzorgde.

Ze vestigen zich gemakkelijk doordat ze allemaal in dezelfde hutten wonen... midden in het bos, op voorwaarde dat de kom min of meer regelmatig gevuld wordt.

De wilde kat, hoewel erg verlegen, houdt OOK van comfort. Daarom zal hij, als je een hut voor hem maakt ingericht met oude dekens, hooi, kapotte stoelen... zitstokken, een beetje zoals een kippenhok, daar graag naartoe komen.

Geef je hem bovendien met mate te eten zodat hij moet jagen ter aanvulling van zijn dieet, dan blijft hij op JOUW perceel en gaat hij niet (meer) naar de grootmoeder die hem af en toe iets verderop bevoorraadt.

Maak dus een kattenhuis in een hoek van je tuin en naar mijn mening zul je goedkope arbeidskrachten hebben, aan wie je niet bijzonder gehecht zult zijn en die je op vakantie zullen laten gaan zoals je wilt...


Volgens mij worden deze weer wild! Ik geef ze geen eten. En ik denk niet dat ze in de buurt worden gevoerd. Zelfs als ik ze heimelijk zie, gaan ze soms door het huis!


Het idee is dat ze “voor jou” werken… Beeld

Daarom stelde de kleine organisatie voor...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 310-gasten