Moestuin van de luiaard - AISNE (02)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Nico02
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 22/11/17, 17:24
Plaats: Aisne
x 7

Moestuin van de luiaard - AISNE (02)




par Nico02 » 22/11/17, 17:50

Bonjour à tous,

Om te beginnen een kleine presentatie. Ik heb geen sectie gevonden die hiermee overeenkomt, dus ik doe een kleine presentatie van de persoon en mijn toekomstige "moestuin".

Ik ben Nicolas, 35 jaar oud, ik woon op het platteland van de Aisne, echt aan de noordgrens....
Met mevrouw en de kinderen hebben wij gekozen voor een leven op het platteland, daarom hebben wij geïnvesteerd in een boerderijtje en daar zijn wij zeer tevreden over.

Terwijl ik wat onderzoek deed om een ​​kleine moestuin te beginnen, kwam ik op verzoek van mijn kinderen, die graag groenten rechtstreeks uit de tuin zouden willen halen, het draadje "luie moestuin" tegen, ik heb in deze lange tijd nogal wat dingen gelezen draad, maar ik ben (nog) niet aan het einde gekomen, ik heb ook de FAQ, gedeeltelijk ben ik er nog niet.

Ik raakte meer geïnteresseerd in deze methode om twee redenen: ik werk doordeweeks en het platteland ligt ver van de stad, dus ik heb weinig tijd om een ​​"klassieke moestuin" te onderhouden, als ik het zo mag zeggen, in de week. en ik ben meer dan een beginneling op dit gebied.
Van het een kwam het ander, ik heb ook wat YouTube-filmpjes geraadpleegd...
Ik geef toe dat ik niet alle technische termen heb begrepen, ik ben echt een beginneling, maar ik denk dat ik de richtlijn begrijp (ik zeg "ik denk").

Omdat het november is, zit ik nog steeds in de knel en omdat ik thuis nog hooi heb om mijn paarden te voeren die het hele jaar op de weide staan, en ik nog hooi over heb dat niet voedzaam genoeg is, heb ik besloten het te geven. geleden. (Ik begreep dat het niet vervelend was)

Dus begon ik met een kleine rechthoek (vrij klein), daar legde ik een flinke laag hooi op en ik liet de natuur zijn werk doen. Ik hoop te beginnen met aardbeien (rood en wit), salade en radijsjes voor mijn kinderen. Als je ideeën hebt voor fruit of groenten voor beginners, ben ik een en al oor.

En tot slot, als het me lukt om rond te komen, waarom zou ik dan volgend seizoen de moestuin van deze luiaard niet uitbreiden...

Maar ik heb nog werk, eerlijk gezegd weet ik op dit moment niet eens wanneer ik mijn aardbeien, sla en radijsjes moet planten, maar dat ga ik wel zonder problemen vinden...

Ik wil graag van deze gelegenheid gebruik maken om Did67 en alle “luie mensen” die aan de draad deelnemen te bedanken.

Ik zal de terugkeer van mijn beginner niet maken, want op het moment dat het hooi op de grond wordt gelegd, laten we de winter voorbijgaan...

In de tussentijd kijken wij ernaar uit u te lezen.

Nico.
2 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par sicetaitsimple » 22/11/17, 20:35

Nico02 schreef:Bonjour à tous,

Om te beginnen een kleine presentatie. Ik heb geen sectie gevonden die hiermee overeenkomt, dus ik doe een kleine presentatie van de persoon en mijn toekomstige "moestuin".
...........
Terwijl ik wat onderzoek deed om een ​​kleine moestuin te beginnen, kwam ik op verzoek van mijn kinderen, die graag groenten rechtstreeks uit de tuin zouden willen halen, het draadje "luie moestuin" tegen, ik heb in deze lange tijd nogal wat dingen gelezen draad, maar ik ben (nog) niet aan het einde gekomen, ik heb ook de FAQ, gedeeltelijk ben ik er nog niet.



Allereerst welkom.

Als het "op verzoek van uw kinderen" is, zijn uw keuzes (salades, radijsjes, aardbeien) goed. Het groeit snel, het wordt verzameld en ook snel gegeten, ze vinden het lekker. Ik denk dat aardappelen (voor het "magische" moment van de oogst, de verrassing), courgette (ze groeien zichtbaar), sperziebonen (maar dat vinden ze vaak niet lekker) ook goede kandidaten zijn, normaal gesproken vrij gemakkelijk te kweken .

U zegt “klein gebied”, hoeveel is dat?

Veel succes.
1 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par phil53 » 23/11/17, 06:54

Vanuit mijn oogpunt, radijsjes, salade, het is niet zo eenvoudig om daarmee in het hooi te beginnen.
Aan de andere kant zijn komkommerachtigen, tomaten, enz. Gemakkelijk.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Nico02
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 22/11/17, 17:24
Plaats: Aisne
x 7

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par Nico02 » 23/11/17, 09:28

Bedankt voor je advies ...

Om preciezer te zijn over mijn toekomstige eerste moestuin, denk ik dat ik op het eerste gezicht niet de tijd heb genomen om te meten, het moet een oppervlakte hebben van 40m2, of zelfs 50 m2, rechthoekig van vorm.

Ik bedekte het met ongeveer 20 cm hooi, nogmaals, het is "in zicht", ik was het niet bepaald van plan om het te doen, maar ik zei tegen mezelf dat het nodig was om in de verleiding te komen, en omdat ik in goede gezondheid leek te zijn vorm in november heb ik het geprobeerd.
Toen ik bij het huis aankwam, was dit deel van de grond bedekt met een soort zwart zeildoek, ik zeg soort omdat het erg dun was, voor mij had het geen zeildoek moeten zijn maar een soort "dikke zak". Er waren een paar aardbeiplanten geplant in gaten die in het zeildoek waren gemaakt.
Deze laatste was helemaal doorboord door brandnetels en distels (vrij hoog met een paarse bloem bovenaan), ik noem ze distels, maar misschien heb ik het mis.
Dus ik heb het er twee jaar geleden allemaal uitgehaald, en behalve het maaien deed ik er niets aan totdat ik het bedekte met hooi...

Als je begint met graven, bevat het land nogal wat stenen. Ik weet dit omdat ik mijn frambozenstruik en mijn kruisbessenstruik vlakbij deze moestuin heb verplaatst, zodat ze meer aan de zon worden blootgesteld.

Ik blijf bij het feit dat mijn kinderen sollicitanten zijn, maar ik geef toe dat ik er met Madame ook niet tegen ben...
Ik was nog niet eerder met een moestuin begonnen uit angst dat ik niet de tijd zou hebben die nodig was voor het onderhoud en de ontwikkeling ervan. De herinneringen van tuinmannen uit mijn kindertijd zijn het onderhoud van de grote moestuin van mijn grootvader, die het land bewerkte met een schop, voor mooie resultaten, maar wel in ruil voor veel tijd in de moestuin.

Toen ik ontdekte hoe je een ‘luie moestuin’ kon maken, zei ik tegen mezelf dat het het proberen waard was.

Ik heb groenten en fruit genoemd die kinderen (en ik) lekker vinden, ik neem nota van uw suggesties...
Ik denk dat ik hiervoor eerst "potplanten" in winkels zal kopen die ik in de grond zal planten door het hooi over een klein gebied te verspreiden. Bovendien, omdat ik vrij nieuw ben op het gebied van de teelt, zeg ik tegen mezelf dat wanneer ik deze potten in de winkels tegenkom, deze zullen overeenkomen met de plantperiode van deze groenten en fruit.

Dank u voor uw advies.

Nico.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Nico02
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 22/11/17, 17:24
Plaats: Aisne
x 7

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par Nico02 » 23/11/17, 10:05

Kleine oplossing,

Bij nader inzien over het gebied, ging ik een beetje hard denk ik, ik ben dichter bij 30 m2, waarschijnlijk iets minder, sorry voor de overdrijving ....

Nico.
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par denis17 » 23/11/17, 10:32

Hallo Nico02
Welkom hier forum.
Wat het verbouwen van groenten betreft, bevestig ik de woorden van sicetaitsisimple, de genoemde groenten behoren tot de gemakkelijkst te kweken. Wat de aardbeien betreft, is het beter om daar brf te plaatsen.
denis
0 x
Avatar de l'utilisateur
Nico02
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 22/11/17, 17:24
Plaats: Aisne
x 7

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par Nico02 » 23/11/17, 12:40

Hallo,

Ik begreep dat het voor de "fruittelers" meer een kwestie van BRF was dan van hooi...

Ik heb echter nog geen onderzoek gedaan naar de zogenaamde BRF en eerlijk gezegd kende ik deze term niet voordat ik hem hier ontdekte.
Dus ik begreep dat het nodig was om hout te "malen"...
Simpel gezegd: ik heb voldoende hout (de paardenweide schoonmaken, mijn land, heggen etc.) maar ik heb geen versnipperaar en ik weet niet of het ‘het juiste hout’ is. "de BRF...

En ik weet niet of ik "wat kan kopen", als ik mijn onderzoek op tijd zou doen en het niet te laat is, zou ik nog een perceel BRF afdekken om de aardbeien daar neer te zetten...

Maar omdat ik het concept nog niet helemaal begreep, wilde ik er liever niet meteen mee aan de slag...

Nico.
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par denis17 » 23/11/17, 14:18

Het "goede" brf, hout met een kleine diameter, 4 cm of minder voor mij, is wat door mijn hakselaar, haagtype, fruitboom, snoei van verschillende hardhoutsoorten gaat, allemaal gesneden nadat de bladeren zijn gevallen.
Dus het beste voor jou is, denk ik, om je hout klaar te maken voor het slijpen, een lening te krijgen of een slijpmachine te huren en eindelijk aan de slag te gaan. : Wink:
Persoonlijk kocht ik er één voor twee, en voor mij gebruik ik hem ongeveer 2 dagen per jaar.
denis
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par Lolounette » 23/11/17, 14:41

hallo en welkom onder de luie mensen!

als het om een ​​klein oppervlak gaat, kun je het zonder een molen doen en gemalen ramealhout maken, dat wil zeggen dat je voeten de molen vervangen : Wink:

je spreidt jonge takken van loofbomen die net hun bladeren hebben verloren (voor mij diameter 2 cm of minder) op de grond en je loopt er regelmatig op, terwijl ze drogen breken ze in kleine stukjes en dat levert uiteindelijk BRF op waar je voor kunt gebruiken jouw aardbeien. Ik leg het hout op mijn toegangspaden naar de moestuin en dat gaat vrij snel voor de kleine diameter...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Nico02
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 22/11/17, 17:24
Plaats: Aisne
x 7

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par Nico02 » 23/11/17, 15:35

Bedankt voor het advies over de BRF,

Ik denk erover om niet meteen in een slijpmachine te investeren, ik zit nog maar in de testperiode, maar waarom zou je eigenlijk niet een klein gebied slijpen door erop te trappen...

In hout heb ik nogal wat spullen die voortkomen uit het schoonmaken van de weilanden en het land. Ik heb veel meidoorns, er stonden er genoeg in de wei en toen we de paarden installeerden, kregen we het advies om ze te verwijderen, omdat het kappen van mijn liguster, het kappen van de dennenbomen en sommige bomen niet goed voor ze waren . dood" die ik moest knippen.

Kunnen deze houtsoorten worden gebruikt om BRF te maken? Ik dacht door het lezen van een paar berichten te begrijpen dat dit niet echt het geval was voor de dennenboom (of ik verwar het met de doornen van de dennenboom).

Laatste kleine vraag:

Twee jaar geleden heb ik 6 frambozenstruiken geplant, ze zijn flink vermenigvuldigd omdat ik er nu een tiental heb, ik heb ze verplaatst om ze meer in de zon te zetten, bij de kruisbessenstruik. Bedek dan de omtrek van deze fruitbomen met BRF, zelfs als ze al geplant zijn?

Bedankt voor uw advies en uw welkom, en bedankt voor de antwoorden die nog zullen komen.

Nico.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 288 gasten