Mijn tuin van de mega-lui in de 63!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Mijn tuin van de mega-lui in de 63!




par Lolounette » 27/09/17, 10:29

Hallo iedereen! : Cheesy:

Het is nu een tijdje geleden dat ik door de forum Onderzeeër en ik heb lang geaarzeld om me te registreren om mijn ervaring van ultra luie tuinman met jou te delen. Maar eindelijk, omdat je eigen rapporten me enorm hebben geïnteresseerd en geïnspireerd, vond ik het normaal dat ik ook mijn kleine ervaring met je deel, zodat we de schmilblick kunnen voortzetten! :)


Dus om opnieuw te lokaliseren, verhuisde ik in september naar het oude huis van mijn grootouders: een oud herenhuis dat dateert uit 2016 en dat we hebben ondernomen om volledig te renoveren. Dit is de voormalige boerderij van mijn overgrootouders en grootouders waren klein graan, kleine boeren van een paar kippen en een paar varkens, kleine telers van aardappelen en andere suikerbieten, enz., In de regio van Riom voet van Puy-de-dom. Een kleine boerderij in de oude, die nog een paar ossen aan de kink in de kabel had in 1806 jaar en daarna geleidelijk verhoogd tot de kleine tractor, heeft ondergaan consolidatie, etc ... fascinerende geschiedenis van de boeren in Frankrijk ... kort! andere keren andere map!

Omdat ik geen boer was, heb ik de - toch mooie - graanvelden van de boerderij niet behouden (ik heb duidelijk gehoord dat mijn grootmoeder de dag van de verkoop in haar graf keerde maar hey!) Maar ik Ik hield ongeveer 300m van het huis, in het centrum van de stad naast het gemeentehuis, het kleine perceel van 750 m2 waar eens het kippenhok van de boerderij was. Deze woestenij - zonder water of elektriciteit - was al meer dan 25 jaren verlaten (afgezien van de sporadische aanwezigheid van sommige schapen) en ik heb het in juni teruggevonden. 2016 is binnengevallen in braambessen, netels, vlierbessen, enz. : in principe machete vereist om de bodem te bereiken en dringende brieven van het gemeentehuis te wissen!

In juli 2016 hebben we de bosmaaier overal doorgebracht, de lastigste bomen gesneden, alles in grote stapels gestapeld en de aanwezigheid van het voormalige kippenhok opnieuw ontdekt. Net als toen waren we bezig met de renovatie van het huis en we moesten begin september verhuizen naar tijd voor meer ingrijpen op dit moment. Door tegens parallel liepen we de oude schuur van de boerderij leeg die heel oud hooi bevatte, versierd met een beetje oud stro, takken, houtstof van takkenbossen dat de grootvader de broodoven aanstak ( om te rehabiliteren: een andere map!), kalkpleisterstof en andere niet-geïdentificeerde zaken.

In plaats van dit allemaal naar het recyclingcentrum te brengen, verspreid ik alles onderaan het perceel in een dikke laag over de 50 m2 waar ik van plan was een toekomstige groentetuin aan te leggen (in plaats van de oude braamboom en het brandnetelveld) in de hoop de hergroei te beperken totdat ik tijd heb om er "later" voor te zorgen en ik heb ons keukenafval toegevoegd naarmate de winter vordert ...

Vrij laat deze lente (begin mei denk ik, ik wist precies en natuurlijk merkte ik niets) toen mijn tomatenzaailingen over het hele huis begonnen te stromen, ik nam mijn neus op de grond met mijn mond in mijn hart (ja, we overwinteren laat in de Auvergne : Mrgreen: ) om te beseffen dat het gras en andere brandnetels meer waren dan 1 m hoog aan de voorkant van het perceel (niet mulch) ...

Aan de andere kant, op de achterkant, op de plek van de oude mulch-egel, geen gras en onder de mulch, een prachtige, verrassend losse zwarte aarde. Moment van klein geluk! Wat een geluk om zo'n fantastisch land en bevolkte regenwormen ter grootte van een worm te hebben (nee nee ik overdrijf niet ik ben Marseille niet! Enouoooooorms zeg ik! :schok: Anecic dus natuurlijk!)

De moraal van dit verhaal is dat de mulch vorige herfst duidelijk een uitstekende oplossing was om de bramen zonder enige moeite te besturen. De stronken zijn nog steeds onder, maar als je er een beetje overheen trekt, komen ze zonder problemen, gezien de uitzonderlijk losse grond in het vroege voorjaar.

Maar voordat ik aan de moestuin dacht, moest ik beginnen met het maaien van de voortuin en brandnetels om er toegang toe te hebben: alles om nep en sikkel te maken alstublieft! (de bosmaaier stierf nadat 1h voor de 2eme-tijden in 2-seizoenen werkte, zo beu, het is duur, het is zwaar, het maakt lawaai en het stinkt, ik besloot dat ik het zonder zou doen en dat ik ouderwets zou doen zoals mijn opa, NA! 8) )

Nou, nep, het maakte me leuk voor 2 h maar het was niet super scherp : Roll: (Omdat mijn gebaar perfect was, omdat ik mijn opa heel goed had gekeken, in elk geval 2 keer klein en dat ik hoe dan ook kom van een lange rij grote reavers, dus het zit in mijn genen. : Cheesy: Als gevolg hiervan, als het gras hoe dan ook tot 20 cm aarde en klonten snijdt, is het onvermijdelijk dat de zeis niet scherp was, CQFD! hey, het is niet eens waar dat de man die ik op de vlooienmarkt kocht me vertelde dat ik hem ondersteboven hield en dat ik mijn enkels ging maaien! pffff : Oops: kort weer een map om later te hervatten, ik laat het niet gaan, ik prioriteer taken, nuance! : Lol: ).

Hoe dan ook, de sikkel (scherp!) Het is beter omdat we ineens sneden en tegelijkertijd het gras oprapen: dus allemaal baat bij het herstel van het hooi (bijna droog te voet) Ik heb het direct verspreid op het perceel van de toekomstige moestuin (de oude mulched roquier plus het deel gevuld met brandnetel in de uitbreiding, volg je ??). En er was genoeg om een ​​goed zacht bed van 20-25 cm te maken op het hele oppervlak van de toekomstige moestuin (maar die moest per se veel minder vol zijn dan wanneer het hooi uit een molensteen kwam) ...

Toen ik dit gedaan had, bevond ik me eindelijk voor mijn toekomstige moestuin en daar begon het spel! : Wink:

Het vervolg op de volgende aflevering als je de moed hebt om me te blijven lezen! : Lol:
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn mega-luie tuin in de 63!




par Did67 » 27/09/17, 13:27

Maaien met een nep is een kunst!

a) een zeis in goede staat, goed geslepen (gehamerd en geslepen) en goed afgesteld (ja, dit is een nep!)

b) een gebaar hebben dat goed dicht bij de grond snijdt (slechts enkele mm boven de grond, zonder in de grond te bonken, als u hoger gaat, het gras, niet ondersteund, naar bed gaat) en met een maximum snelheid.

Het is gemakkelijker om te oefenen met rechtopstaande planten met stijve stelen: brandnetels, alfalfa ..
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Mijn mega-luie tuin in de 63!




par Ahmed » 27/09/17, 15:51

Bij het afhandelen van de vervalsing, zoals gespecificeerd Heeft, de grond speelt de rol van "het aambeeld" (deel dat men aantreft op de snoeischaar), het is een soort tegenmes dat essentieel is voor een goede snede. "Met dauw" maaien vergemakkelijkt deze bewerking enorm: de stengels worden verzwaard en verzacht door vocht.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn mega-luie tuin in de 63!




par Did67 » 27/09/17, 16:03

Ahmed schreef:... de stelen zijn zwaar en verzacht door vocht.


Tussen maaiers: en erg turgescent (erg rigide, zullen we zeggen).
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9773
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Mijn mega-luie tuin in de 63!




par sicetaitsimple » 27/09/17, 19:25

Lolounette schreef:

Toen ik dit gedaan had, bevond ik me eindelijk voor mijn toekomstige moestuin en daar begon het spel! : Wink:

Het vervolg op de volgende aflevering als je de moed hebt om me te blijven lezen! : Lol:


Dus als ik het goed begrepen heb in juli 2016 750m2 van het maaien van een braakstruik verspreid over 50m2 van de toekomstige tuin, en tegen april of mei 2017 rebelote?

Ze hebben trek in je bodemorganismen!

Ik kijk uit naar de volgende aflevering!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Mijn mega-luie tuin in de 63!




par Lolounette » 27/09/17, 21:59

@ sicetaitsimple: niet in 2016 passeerden we de bosmaaier, maar ik pakte het hooi niet op, het bleef waar het viel: ik was te druk bezig met het maken van de plateaus in het huis, geen tijd voor de rest!

Tegenover dit voorjaar pakte ik het gemaaide hooi onhandig en ik op 50 m2 gewijd aan de tuin, maar in elk geval niet 700 grasmat m2 op de grond, want er is een gebouw en bomen waaronder niets groeit : Wink:

Ik denk niet dat ik echt zelfvoorzienend in hooi kan zijn in deze configuratie, maar ik heb nog steeds wat reserves van oud hooi onder mijn elleboog en in de zomer zijn er ook de maaigroeven om het veld om te herstellen ... Ik zou het zien als Ik moet kopen om te voltooien of niet ...

@ Didier en Ahmed: ik weet dat ik aan een gecompliceerde zaak begin, ik heb heel veel YouTube-video's bekeken over maaien, gehannes, verscherping enz. En ik heb maar één zekerheid is dat het niet is gewonnen! : Lol: Mijn nep heeft al een metalen handvat met vaste handvatten die ik niet kan aanpassen aan mijn maat, de hoek van het blad is niet gemakkelijk instelbaar, het blad is veel te groot voor een beginner, ik heb ze tools om haar te verslaan maar nog niet durfde te gooien me, enz! De map is open, maar ach als ik op een dag echt serieus wil gaan maaien, moet ik al beginnen met een gereedschap op mijn maat te krijgen en kan ik het mes op de juiste manier verslaan : Cheesy:

Maar zelfs met mijn huidige apparatuur op het bevolkte deel van de brandnetel had het vrij goed gewerkt.
het is op het droge gras dat er ruimte is voor veel verbetering : Lol:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9773
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Mijn mega-luie tuin in de 63!




par sicetaitsimple » 27/09/17, 22:32

Lolounette schreef:@ sicetaitsimple: niet in 2016 passeerden we de bosmaaier, maar ik pakte het hooi niet op, het bleef waar het viel: ik was te druk bezig met het maken van de plateaus in het huis, geen tijd voor de rest!

Tegenover dit voorjaar pakte ik het gemaaide hooi onhandig en ik op 50 m2 gewijd aan de tuin, maar in elk geval niet 700 grasmat m2 op de grond, want er is een gebouw en bomen waaronder niets groeit : Wink:



OK, het is duidelijker, dank je. Maar neem me niet kwalijk dat ik wil begrijpen, als je zojuist het maaien ter plekke hebt achtergelaten, waarom 2017 niet op de plek van de moestuin begon te duwen en dat het elders werd weggeduwd?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Mijn mega-luie tuin in de 63!




par Lolounette » 27/09/17, 22:45

want in het najaar van 2016 heb ik over het terrein van de moestuin een dikke laag "hooiresten" van de oude boerderij die ik aan het renoveren was (voornamelijk heel oud hooi maar niet alleen!) : Wink:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9773
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Mijn mega-luie tuin in de 63!




par sicetaitsimple » 27/09/17, 23:01

Lolounette schreef:want in het najaar van 2016 heb ik over het terrein van de moestuin een dikke laag "hooiresten" van de oude boerderij die ik aan het renoveren was (voornamelijk heel oud hooi maar niet alleen!) : Wink:


OK, het was geschreven in de originele post maar ik begreep het niet goed.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn mega-luie tuin in de 63!




par Adrien (voormalig nico239) » 28/09/17, 12:20

welkom Beeld

Lolounette schreef:in de streek van Riom aan de voet van de Puy-de-Dôme


Op welke hoogte is de moestuin?



Lolounette schreef:

Maar voordat ik aan de moestuin dacht, moest ik beginnen met het maaien van de voortuin en brandnetels om toegang te krijgen



Geef mij niet de schuld maar van mijn kant zou ik willen zeggen: maai de wei ... jammer

En voor een luie mega is dat de nep of de sikkel: wat een baan ... Beeld

Wat jammer, want met een prachtig wild weidegras met veel beestjes die vlak voor zijn moestuin voor mij in de buurt komen, is dit een groot voordeel ... veel beter dan dat van het herstellen van wat gras dat ik in mijn tuin heb gemaaid .. ..

Op de limiet als het de enige toegang tot de tuin is om een ​​pad van acceptabele breedte te maken, maar maai voor een beetje gras mijn geloof [img] https://imgfast.net/users/1514/ 33 / 72 / 11 / smilies / doute.gif [img]

Ik vertel je dit omdat het grappig is om in onze nieuwe plaats aan te komen. Ik had ook het idee om de grote wilde weide die aan de tuin grenst te maaien en ik liet hem vallen, gaf er de voorkeur aan om hem intact te laten en voor het geval ik kon niemand vinden om het te maaien Ik had ook het idee om handmatig maaien te leren ....
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 346-gasten