De groentetuin van de luie Breton

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

De groentetuin van de luie Breton




par Carl » 05/09/17, 23:51

Bonjour à tous,

"Lazy Breton is op zoek naar een onderhoudsarme moestuin."
Ik ben op zoek naar een antwoord op deze advertentie ... : Lol:

Na de ontdekking van Did67 Youtube video's, ik heb het geluk aan iemand die me zal toestaan ​​om hun niet-bouwgrond van 900m2 gebruiken, aan zee (bus) te leren kennen.

Ik zou graag, indien mogelijk, uw mening willen kennen over de volgende onderwerpen:

1. Wat vindt u van het starten met 300 of 400m2 om aan de slag te gaan? (we vermijden een mogelijke ontmoediging)

2. Ik probeer in eerste instantie de aard van de grond te bepalen en ik ben ook op zoek naar meer informatie over de fenocultuur op deze verschillende bodemsoorten.
Om het te bepalen, probeerde ik de kruiktest: https://www.youtube.com/watch?v=qozbuabbqY4
Maar hier zijn hun demarcaties:
Beeld
En hier is een foto van mijn resultaat ...
Beeld
Ik heb problemen met het plaatsen van de verschillende lagen ....

3. Tot slot twee vragen voor Didier waarvan ik denk dat ze belangrijk zijn, maar waar ik nog geen antwoord op heb:
Hoeveel uur per week breng je door in je tuin? en hoe lang kon je daar doorbrengen, als je het tot het maximum wilde reduceren?

Dank u bij voorbaat ;-)
1 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
jpg43
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 106
Inschrijving: 28/08/15, 15:56
x 29

Re: De luie groentetuin




par jpg43 » 06/09/17, 08:22

Hallo, 300 of 400m2 om te starten en ontmoediging te voorkomen? Naar mijn mening kan een beetje te veel zijn. Maar als het ons lukt dit oppervlak te bedekken met voldoende hooibalen, kunnen we de lente of het einde van de winter dobbelstenen overwegen om te gaan planten, vooral aan de kust, en dan groeien we geleidelijk aan volgens deze mogelijkheden.
het overdekte en onbewerkte deel kan wachten en worden gecultiveerd volgens zijn behoeften en mogelijkheden. Het is echter noodzakelijk om onkruid te trekken dat zou hebben overleefd, inclusief de bindweed die altijd zal overleven.

JP
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De luie groentetuin




par olivier75 » 06/09/17, 12:09

Hallo,
Als u nog geen tuinier bent, moet 200 300 m2 ideaal zijn, de tijd om te integreren. Uiteindelijk elke groente, om uw behoeften, uw wensen, kooktijd te begrijpen.
Je kunt ook gewoon beginnen met het oppervlak dat je kunt bedekken met het hooi van de rest.
Olivier.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie groentetuin




par Did67 » 06/09/17, 18:54

Carl schreef:
2. Ik probeer in eerste instantie de aard van de grond te bepalen en ik ben ook op zoek naar meer informatie over de fenocultuur op deze verschillende bodemsoorten.
Om het te bepalen, probeerde ik de kruiktest: https://www.youtube.com/watch?v=qozbuabbqY4
Maar hier zijn hun demarcaties:
Beeld
En hier is een foto van mijn resultaat ...
Beeld
Ik heb problemen met het plaatsen van de verschillende lagen ....



Deze methode is niet bevredigend. Nieuwsgierig. De video is zeer goed gedaan. Maar technisch gezien is het heel erg bij benadering.

1) De textuur wordt alleen toegepast op fijne deeltjes: deze begint met zeven door een 2-zeefmaas mm (anders is de textuurdriehoek vervormd).

2) Het is dan noodzakelijk om met zuurstofrijk water te behandelen, om de verbindingen te vernietigen die de organische stof kunnen vormen ... Het principe is gebaseerd op de snelheid van sedimentatie, dus de grootte van de deeltjes. Sommige slibdeeltjes die aan elkaar gebonden zijn door humusachtige stoffen gaan over in de categorie zand.

3) De kleien moeten worden verspreid. Na verloop van tijd bestond de calgon uit het dispergeermiddel dat door de laboratoria werd gebruikt: natriumhexametafosfaat. Dit is niet langer het geval. Ik keek naar verschillende formules in supermarkten. En ik weet niet of de nieuwe Calgons geschikt zijn.

In plaats van de lagen te differentiëren, markeren we volgens een chronologische volgorde - ik herinner me de genormaliseerde tijden ...

Maar je weet dat een benadering om aan te raken al veel kan weten, vergeleken met wat nodig heeft:

a) kunnen we als de grond nat is, kleine worstjes vormen die tot een "krakeling" kunnen worden gedraaid? Dan overheerst het karakter van de klei.

b) knispert het onder de vingers en verplettert en wrijft: dan geeft het zand zijn karakter.

c) In een oud vergiet, je vult, giet je water: gaat het voorbij, strijkt en strijkt ... Of heel snel, het loopt vast en het water stagneert?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: De luie groentetuin




par sicetaitsimple » 06/09/17, 18:58

Hallo en welkom,
Ik ben het volledig eens met de twee eerdere meningen, als je begint met groente te tuinieren wat je begrijpt zonder dat je het echt hebt, kan 300 400m2 het eerste jaar heel veel zijn.
Nu hangt het van u af en de tijd die u eraan moet besteden, en vooral (zie recente uitwisselingen, maar ik weet niet of het op de hoofdkabel of een parallelle draad is) van uw doelen..
Zo'n punt als het een veld dat u kunt lenen, misschien is het niet direct naast je huis? Ik denk dat (ik zeg dat ik denk omdat ik persoonlijk ben niet in mijn tuin dat weekend en niet alle) dat de nabijheid en dus de mogelijkheid om zonder reizen spanning 1 / 4h, 1 / 2h of een uur te gaan een dag in het reguliere seizoen (al was het maar voor de oogst!) zou een veel helpen als u begint met een aanzienlijke oppervlak hebben.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie groentetuin




par Did67 » 06/09/17, 19:02

Carl schreef:
3. Tot slot twee vragen voor Didier waarvan ik denk dat ze belangrijk zijn, maar waar ik nog geen antwoord op heb:
Hoeveel uur per week breng je door in je tuin? en hoe lang kon je daar doorbrengen, als je het tot het maximum wilde reduceren?

Dank u bij voorbaat ;-)


Zeer variabel. Op het moment van zaaien is planten soms één of twee dagen op een rij ...

In "routine": één tour in de ochtend, één in de avond. Ademen en ruiken. Zet een val vast. Vul een bierval.

Er waren de tien dagen van naaktslakken, 's avonds,' s nachts - 15 elke nacht, tien dagen verspreid over veertien dagen

Soms oogsten: op dit moment, een schaal met tomaten, duurt het een beetje tijd ... Aardbeien, ik zeg het je niet. Of frambozen!

Deze zomer is het een aantal weken geweest om niet anders te plukken! (werk aan de douche, reis)

Ik verminder tot het maximum, dus om het minimum te doen. Waar hoeken soms weggaan in wat eruitziet als woestenij ... maar dat ik inhaal wanneer ik het nodig heb, met een hooibol! Het benadrukt me niet.

Maar om te planten, te zaaien, emmers te maken, en nu, af en toe, het infuus in de kas en de tunnel te pluggen, duurt het een beetje tijd ... Er zijn niet te comprimeren ...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: De luie groentetuin




par sicetaitsimple » 06/09/17, 19:45

Opgelet!

Didier zegt vaak dat hij "een hele slechte tuinder" is of zoiets! Laat hem die mening hebben!

Maar ondanks alles laten sommige video's het zien, jarenlang tuinieren, inclusief conventioneel tuinieren, betekent dat hij het onderwerp goed beheerst en dat het "afzet" als het gaat om werken, zaaien, verplanten, enz ...

Wees dus voorzichtig, als we beginnen, zijn we iets minder efficiënt! Daardoor enerzijds omdat je goed moet leren en het komt zelden voor dat je "alles goed" de eerste keer doet, maar ook in het verleden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: De luie groentetuin




par Carl » 06/09/17, 22:05

Hallo iedereen en een grote bedankt voor deze lonende opbrengsten!

Ik heb momenteel geen geweldige ervaring en het is conventioneel (mocultant even! Arf the horror : Oops:). Een tuin van openlucht van 15m2, gevolgd door een broeikas van 12m2 over een periode van 4ans ...

Inderdaad, voor het zien van de eerste video's van Didier 38, de belangrijkste werk lijkt te zaaien in potten en transplanteren ... Ik doe een beetje opzij gewassen die, zelfs als ze de tijd nemen, de tijden representeren aangenamer.

Het land in kwestie is niet erg dicht bij mijn huis, maar ook niet ver (<10 minuten met de auto). Dit betekent echter dat het in de winter voor mij moeilijk zal zijn om doordeweeks te gaan.

Mijn redelijke schatting:
- 30 / 45mn op dinsdag en donderdag van april tot oktober
- 4h per weekend van april tot oktober
- 2h per weekend van november tot maart

Dit land van 900m2 is niet omheind en ik vond er konijndruppels. Dus ik kan niet zonder een gaas.

Bij het zien van uw advies, denk ik daarom om 500m2 te sluiten en dat half te gebruiken. De rest blijft gras en wordt van tijd tot tijd gesmeed.

Wat de aard van de bodem betreft, heeft de nabijheid van het land met de zee (ongeveer 200m) me geloven in een zeer zandgrond. Maar toen het nog nat was, kon ik een pudding maken die niet direct doorbrak. Zonder een pretzel voor zo veel mogelijk te maken (clayey). Dus ik vind het mooi zacht.
Hier is hoe het eruit ziet, eens droog: https://www.youtube.com/watch?v=EVOY0ZcBEvw
En hier is de grond in kwestie:
In foto's:
Beeld

Beeld


Of in video: https://www.youtube.com/watch?v=l_i-ycf3FcM
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: De luie groentetuin




par sicetaitsimple » 06/09/17, 22:49

Carl schreef:Bij het zien van uw advies, denk ik daarom om 500m2 te sluiten en dat half te gebruiken. De rest blijft gras en wordt van tijd tot tijd gesmeed.

C


Zeer goede resolutie! En als u zich rond juni / juli verkrampt voelt, zal niets u ervan weerhouden uw 250m2 uit te breiden!

Maar hoi, denk eerst aan je doelen! Vanuit mijn oogpunt is dit echt het belangrijkste.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie groentetuin




par Did67 » 07/09/17, 08:58

sicetaitsimple schreef:
Didier zegt vaak dat hij "een hele slechte tuinder" is of zoiets! Laat hem die mening hebben!
.


Ik omschrijf mezelf gewoon als "middelmatig"!

En je hebt gelijk, mijn technische gebaren zijn goed. Zeer jong geleerd. Mijn vader was een professionele tuinman, opgeleid door de Duitsers, producent van zaailingen (feluren, groenten) die hij in de omliggende dorpen verkocht. Dus ik baadde erin.

Ik ben ironisch genoeg een uitzonderlijke graver. Als ik zo slecht terug was, kon ik wedstrijden winnen, want het resultaat is nikkel ...

Mijn middelmatigheid betreft onder andere bepaalde groenten, de kennis van de variëteiten, de dadels, de pappen, enz ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 476-gasten