Van overtuiging tot de aanpak van de werkelijkheid ...

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
lazzaret
x 17

Van overtuiging tot de aanpak van de werkelijkheid ...




par lazzaret » 01/09/17, 18:53

een bewust provocerende titel, daar ben ik het mee eens! : Lol: en veronderstelt het.

Ik geef je slechts twee kleine links en ik laat je je mening vormen, zelfs als dat betekent dat je mij later in het openbaar moet lynchen.

https://www.sciencesetavenir.fr/nature-environnement/memoire-du-stress-chez-les-plantes_5832
https://www.sciencesetavenir.fr/nature-environnement/memoire-immunitaire-generationnelle-chez-les-plantes_7346
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13625
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1499
Neem contact op met:

Re: van overtuiging naar het benaderen van de werkelijkheid...




par izentrop » 02/09/17, 01:06

Hallo,
Waarom lunchen? zeer interessant onderwerp : Lol:
De studie van epigenetica bij planten is van het allergrootste belang geweest voor het begrip van niet-Mendeliaanse genetische processen. Het werk aan de modelplant Arabidopsis thaliana heeft het onder meer mogelijk gemaakt om meer dan 130 epigenetische regulatoren te identificeren die betrokken zijn bij genuitschakeling bij de meeste eukaryoten, inclusief de mens. De diversiteit aan epigenetische routes in planten is opmerkelijk: alle belangrijke epigenetische mechanismen die bekend zijn bij eukaryoten worden door planten gebruikt1.
https://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89pig ... es_plantes
Epigenetica komt overeen met het vakgebied dat zich richt op modificaties die niet in het DNA zitten, het maakt het mogelijk om de interpretatie van genen te reguleren (bijvoorbeeld: het beïnvloeden van de grootte van de vrucht, de kleur, het gewicht, de voedingskwaliteit). Ze kunnen ook genen en hun functies karakteriseren, zoals “de versnelling van de appelboom, de weerstand van de appelboom of zijn kleur”, legt Étienne Bucher uit. http://www.my-angers.info/06/08/a-anger ... omme/64485
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79001
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10933

Re: Van overtuiging tot realiteit




par Christophe » 04/09/17, 15:38

lazzaret schreef:een bewust provocerende titel, daar ben ik het mee eens! : Lol: en veronderstelt het.

Ik geef je slechts twee kleine links en ik laat je je mening vormen, zelfs als dat betekent dat je mij later in het openbaar moet lynchen.

(...)


Ik begrijp het ook niet echt...

Ben je het eens met deze 2 artikelen of niet? (ik wel genoeg... we hebben hier een groot debat gevoerd over genetica en evolutie: Science-and-Technology / L-evolution-of-cash-biologische-and-the-random-t11282.html )
0 x
lazzaret
x 17

Re: Van overtuiging tot realiteit




par lazzaret » 04/09/17, 16:28

Christophe schreef:
lazzaret schreef:een bewust provocerende titel, daar ben ik het mee eens! : Lol: en veronderstelt het.

Ik geef je slechts twee kleine links en ik laat je je mening vormen, zelfs als dat betekent dat je mij later in het openbaar moet lynchen.

(...)


Ik begrijp het ook niet echt...

Ben je het eens met deze 2 artikelen of niet? (ik wel genoeg... we hebben hier een groot debat gevoerd over genetica en evolutie: Science-and-Technology / L-evolution-of-cash-biologische-and-the-random-t11282.html )


Ik verdedigde het idee dat omgevingsdruk ervoor zorgt dat organismen zich aanpassen, terwijl anderen het idee verdedigden dat het toeval is dat aanpassingen veroorzaakt en dat de omgeving ze vervolgens selecteert. Deze links illustreren wat ik dacht. Voor mij is de discussie gesloten.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79001
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10933

Re: Van overtuiging tot realiteit




par Christophe » 04/09/17, 16:42

Oké, dus je bent het meestal eens met deze twee artikelen : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Van overtuiging tot realiteit




par Grelinette » 04/09/17, 17:51

Hallo,

Dit onderzoek, dat zich richt op planten, is niet verrassend en sluit bovendien aan bij een rapport dat vorige week op ARTE werd uitgezonden en waarin over dit onderwerp bij de mens werd gesproken.

Volgens bepaalde onderzoekers blijkt dat ons genetisch erfgoed kan veranderen onder invloed van zeer sterke emoties, stress, trauma, enz., en daarom kan worden overgedragen op nakomelingen.

Simpel gezegd ging het rapport over ARTE over het geval van een jong meisje dat pathologische angsten had ontwikkeld die verband hielden met seksueel geweld, ook al kon niets deze aanvallen bewijzen. Aan de andere kant was de moeder van dit jonge meisje het slachtoffer geworden van seksueel misbruik...

De onderzoekers veronderstelden daarom dat deze herinnering aan stress door de moeder was overgedragen, en onderzoek naar genen toonde (bij muizen) aan dat stress bepaalde genen veranderde die het gedrag van nakomelingen beïnvloedden.

Er is veel onderzoek naar dit onderwerp bij mensen gedaan, wat zou kunnen verklaren waarom we allemaal angsten, onverklaarbare fobieën en zelfs herinneringen aan gebeurtenissen hebben die we niet hebben meegemaakt (bijvoorbeeld een oorlog): dit alles zou dus afkomstig kunnen zijn van voorouders die situaties die voldoende traumatisch zijn om hun genetische erfgoed te wijzigen en aan kinderen over te dragen.

Wij kunnen dus veel dingen erven van onze ouders! en waarschijnlijk ten goede, maar ook ten kwade...
“Honden maken geen katten”, het is algemeen bekend! : Cheesy:
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Van overtuiging tot realiteit




par olivier75 » 04/09/17, 18:46

Grelinette,
Studies over mensen worden vertekend door de sociale band, ook al is die onuitgesproken, de overdracht en het leren zijn sterk verbonden met het gedrag, zelfs (vooral?) van een kind, en de gevolgen op volwassen leeftijd zijn controversieel.
Lazaret,
Deze artikelen bewijzen verre van de exclusiviteit van vrijwillige wijzigingen; gevaarlijke transmissies zijn ook vele malen bewezen; het blijft eenvoudigweg om de relatieve verhoudingen per soort te definiëren. Francis Hallé van Le Raft des Cimes denkt dat er binnen een paar generaties aanzienlijke wijzigingen kunnen worden aangebracht, en het dagelijks uitsterven van dier- en plantensoorten demonstreert de moeilijkheid van de evolutie, die rechtstreeks verband houdt met de levensduur van de soort.

Olivier.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Van overtuiging tot realiteit




par Did67 » 04/09/17, 19:06

lazzaret schreef:
Ik verdedigde het idee dat omgevingsdruk ervoor zorgt dat organismen zich aanpassen, terwijl anderen het idee verdedigden dat het toeval is dat aanpassingen veroorzaakt en dat de omgeving ze vervolgens selecteert. Deze links illustreren wat ik dacht. Voor mij is de discussie gesloten.


1) Het is duidelijk dat ik mijn klassiekers moet herzien. Ik ben een van die ‘anderen die het idee verdedigden…’. Ik moet toegeven, wat ik niet heb gedaan, dat een plant die aan stress wordt blootgesteld, de informatie, zonder dat dit via erfelijkheid gebeurt, doorgeeft aan de nakomelingen, met een effect tot twee generaties... Als deze informatie niet in twijfel wordt getrokken, doet een publicatie dat wel betekent niet dat het onweerlegbaar is. Er zijn veel resultaten gepubliceerd waarvan de vooroordelen later naar voren kwamen. Maar de wetenschap gaat vooruit. En het is gelukkig.

Soms leidt algemeen scepticisme (ik heb het over de mijne) tot het a priori verwerpen van wat later bewezen zal worden. Vanuit mijn standpunt is het niet dommer dan het geloven in hoaxes die ontkracht zullen worden.

Het is zelfs voor mij een voorzorgsbeginsel... Maar we zijn hier in de filosofie. Geen wetenschap.

2) Ik was achterdochtig, maar ten onrechte: Science et Avenir heeft soms een beetje 'mensen' in de titels en de manier waarop ze een onderzoeksfeit vertalen. Daar lijkt het feitelijk. Ik beschuldig ze niet van hun bedoelingen.

3) Ik heb momenteel niet veel tijd vanwege andere verplichtingen. In plaats van onzin te schrijven, blijf ik wat afstandelijker.

4) De manier waarop je deze informatie hierboven vertaalt is misschien niet helemaal juist: het is inderdaad een kwestie van bestaande genen ‘vermengen’, om meer oplossingen te creëren; maar er wordt ook duidelijk gesteld dat dit de genen niet wijzigde; ten slotte, dat het twee generaties heeft geduurd... Daarom, als je schrijft "de omgeving selecteert ze", denk ik, zonder controverse te zoeken, dat je een beetje ver gaat... Een beetje sneller dan het orkest.

5) Het blijft ook de bevestiging van de generalisatie van deze mechanismen, in het bijzonder op gecultiveerde planten / "pure variëteiten" [er wordt zichtbaar sprake van een snellere "vermenging" van genen; een soort “versnelde recombinatie”; bestaat het nog steeds als de mogelijkheden van recombinatie beperkter zijn na selectie ????]
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Van overtuiging tot realiteit




par chatelot16 » 04/09/17, 22:07

Ik heb altijd grote twijfels gehad over het idee dat genetische modificaties alleen het gevolg zijn van toeval en dat het natuurlijke selectie is die alleen effectieve modificaties mogelijk maakt.

het zou niet dom zijn om te denken dat een beperking waaraan een dier of een plant lijdt, de voorkeur geeft aan wijzigingen die worden doorgegeven aan nakomelingen, veel effectiever dan willekeurige wijzigingen die vervolgens worden geselecteerd
0 x
lazzaret
x 17

Re: Van overtuiging tot realiteit




par lazzaret » 04/09/17, 23:38

op zichzelf werpt een ervaring alleen maar licht op de grenzen van deze ervaring, begrijp ik. En zoals Didier zich herinnert, had ik de hypothese geopperd dat de druk van de omgeving richting zou kunnen geven aan de selectie, door mezelf af te vragen of en wanneer wat werd verworven aangeboren zou kunnen worden (dat wil zeggen chromosomaal geïntegreerd zou worden in coderend DNA). Epigenetische verschijnselen worden niet noodzakelijkerwijs in de loop van de tijd verworven, maar dat betekent ook niet (limiet van dit experiment, en misschien wordt dit later bewezen...) dat ze omkeerbaar blijven of dat ze niet niet in het individuele genoom zullen worden geïntegreerd.
waardoor ik zei dat het milieu een rol speelde, zoals we toegeven voor toeval; het is het feit dat planten, naar mijn mening, een complex communicatiesysteem hebben en ik zag het nut ervan niet in als het snel moest reageren op beperkingen.
hiervoor ben ik niet tegen mutatie en seksuele voortplanting, voor mij is het synergetisch.

ik ondanks mezelf, nogmaals mijn mening gegeven...
Ik dank u allen voor het bespreken van dit onderwerp, of u het er nu mee eens bent of niet.
Als het onderwerp open blijft, zou ik graag willen dat degenen die geïnteresseerd zijn mij hun mening geven over Lucien Daniel en zijn ervaringen, vooral over het enten van bepaalde groentegroenten en hun potentieel. Wat hij impliceert lijkt mij nogal wonderbaarlijk (zie Burbank voor Amerika en Michourin voor Rusland).
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 137-gasten