Hooi kopen om te beginnen

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Alain Antoine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 04/06/17, 21:25

Hooi kopen om te beginnen




par Alain Antoine » 04/06/17, 21:35

Dag

Ik woon midden in de bergen (regio Villé-67) en op het land waar de tuingebieden zich bevinden, kan daar geen grote hooiberg worden vervoerd, is het mogelijk om het hooi met kleine rechthoekige balen te verspreiden ?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Hooi kopen om te beginnen




par Ahmed » 04/06/17, 21:56

Natuurlijk!
Dit is wat ik doe, aangezien ik mijn eigen kleine rechthoekige hooibalen maak met een handmatige balenpers. In plaats van de ronde baal af te rollen, neem ik geleidelijk de verschillende lagen hooi, zonder ze over te laten lopen, en schik ik de verkregen vierkanten als een soort tegel (zo dicht mogelijk). Een voordeel van deze opstelling is dat het mogelijk is deze hooivierkanten op te tillen voor toegang eronder en eventueel ook te verschuiven tijdens het leggen om een ​​zaaivoor te verkrijgen.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hooi kopen om te beginnen




par Did67 » 05/06/17, 08:51

Hallo "Val de Villé". Je bent daar gebeten !!!

Ahmed antwoordde je perfect ... Veel succes.
0 x
perseus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 283
Inschrijving: 06/12/16, 11:11
x 73

Re: Hooi kopen om te beginnen




par perseus » 05/06/17, 18:59

Hallo,

Zoals Ahmed zei: ik zie geen probleem.
Ik heb niet de mogelijkheid om mijn eigen hooi te produceren, noch een aanhangwagen of bestelwagen om de grote balen op te halen.
Dus ik pak kleine laarzen 3 minuten van huis en ik ga op pad om een ​​auto schoon te maken. : Mrgreen:

@+
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Hooi kopen om te beginnen




par Ahmed » 05/06/17, 20:04

Op deze foto is een bundel te zien waarvan ik de "plakjes" een klein stukje heb geopend; net achter, maar het is niet duidelijk, we kunnen een groef raden en nog een aan de bovenkant van de afbeelding: dit zijn bonen die ik net heb gezaaid, zonder het hooi te snijden, maar zoals ik hierboven beschreef, door mijn hooistegels op de juiste manier naast elkaar te plaatsen. Ik bedekte de zaden vervolgens met compost van het recyclingcentrum.
Merk op dat deze tegels vaak een concave zijde hebben en een tegenoverliggende convexe zijde: het is beter om de concave zijde tegen de grond te hebben, de lichtdichtheid is merkbaar beter ...
IMG0024A.jpg
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
ChristianC
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 82
Inschrijving: 01/06/17, 13:51
Plaats: Hérault, Cazilhac
x 25

Re: Hooi kopen om te beginnen




par ChristianC » 30/07/17, 18:09

Ahmed schreef:Natuurlijk!
Dit is wat ik doe, aangezien ik mijn eigen kleine rechthoekige hooibalen maak met een handmatige balenpers. In plaats van de ronde baal af te rollen, neem ik geleidelijk de verschillende lagen hooi, zonder ze over te laten lopen, en schik ik de verkregen vierkanten als een soort tegel (zo dicht mogelijk). Een voordeel van deze opstelling is dat het mogelijk is deze hooivierkanten op te tillen voor toegang eronder en eventueel ook te verschuiven tijdens het leggen om een ​​zaaivoor te verkrijgen.


Hallo Ahmed, hallo iedereen,

Een naburige boer stemt ermee in mij het hooi na te laten dat hij heeft gemaaid op een perceel op 5 km van onze tuin.
Hij maaide dit reeds droge gras en liet het liggen; geen rotprobleem want hier in de Hérault (rond Ganges) is het zeker een maand droog geweest en we verwachten de regen al heel lang niet.

Dus hier is blijkbaar het aanbod van het product dat ik begeer tegen een lagere prijs gevonden, of?

Vandaar mijn twee vragen:
1 / - Ik moet de bundels zelf maken zonder het materiaal te hebben, ze dan vervoeren en opbergen aan de rand van de tuin; voor transport en opslag heb ik geen probleem; aan de andere kant ben ik geïnteresseerd in uw oplossing van handmatige balenpers; kun je mij de ins en outs uitleggen?

2 / - Is dit gemaaid hooi als het gras al droog was echt iets waard vanuit het oogpunt van fenocultuur? Is het dan niet gewoon een rietje?

Ik heb duidelijk andere vragen en zal om de bijdrage vragen van de leden van de fenoculturisten. Dankjewel.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Hooi kopen om te beginnen




par sicetaitsimple » 30/07/17, 18:49

ChristianC schreef:Vandaar mijn twee vragen:
1 / - Ik moet de bundels zelf maken zonder het materiaal te hebben, ze dan vervoeren en opbergen aan de rand van de tuin; voor transport en opslag heb ik geen probleem; aan de andere kant ben ik geïnteresseerd in uw oplossing van handmatige balenpers; kun je mij de ins en outs uitleggen?

2 / - Is dit gemaaid hooi als het gras al droog was echt iets waard vanuit het oogpunt van fenocultuur? Is het dan niet gewoon een rietje?



Hallo,

naar mijn mening voor vraag 2, of het hooi op de stengel is opgedroogd of dat het met inversie in de zon is gedroogd, zou dat geen groot verschil moeten maken, althans in het geval van een gebruik in fenocultuur. Bodemorganismen zijn niet zo moeilijk, en de "fysieke" effecten van een deken zijn even belangrijk als de "chemische" effecten. Kortom, als ik het was, aarzel dan niet.

Op vraag 1 heb ik natuurlijk geen antwoord, maar ik denk dat ik me herinner dat Ahmed ons dit al op foto's liet zien, maar waar? Ik heb echter een vraag: bent u van plan een nieuwe ondergrond of een momenteel gecultiveerde tuin te behandelen? Want als het een nieuwe ondergrond is, kun je naar mijn mening nu beginnen met het verspreiden van je hooi, het zou stom zijn om te bundelen en dan uit te pakken. Uiteraard begint 5km lang te duren en zul je meer ritten moeten maken als je het niet sterk kunt verdichten, maar het hangt ook af van de ondergrond die je wilt behandelen. Hebben....
Veel succes.
0 x
paysan.bio
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 333
Inschrijving: 07/03/17, 08:50
x 197

Re: Hooi kopen om te beginnen




par paysan.bio » 30/07/17, 20:10

hello,

ronde of vierkante balen zijn belangrijk voor opslag.
voor fenocultuur heb je niet per se laarzen nodig.

een groot deel van mijn hooi wordt verzameld zonder balen te maken.
Ik maai gras waar ik kan met een benzinebosmaaier uitgerust met een 3-tands metalen schijf.
Ik laat het minimaal 3 dagen drogen en ik verzamel het met de maaier met mand.

als ik naast de tuin sta, maak ik de mand daar direct leeg
anders gebruik ik een big-bag voor transport, ik zet hem op mijn bagage-aanhanger, ik vul hem.
aangekomen in de buurt van de tuin, schuif ik hem om de trailer leeg te maken.
0 x
ChristianC
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 82
Inschrijving: 01/06/17, 13:51
Plaats: Hérault, Cazilhac
x 25

Re: Hooi kopen om te beginnen




par ChristianC » 30/07/17, 20:34

naar mijn mening voor vraag 2, of het hooi op de stengel is opgedroogd of dat het met inversie in de zon is gedroogd, zou dat geen groot verschil moeten maken, althans in het geval van een gebruik in fenocultuur. Bodemorganismen zijn niet zo moeilijk, en de "fysieke" effecten van een deken zijn even belangrijk als de "chemische" effecten. Kortom, als ik het was, aarzel dan niet.


Dus dat is een antwoord dat bij mij past. Het lijkt mij dat ik daarom teveel belang hechtte aan het aspect "leven van de grond" in vergelijking met het aspect "dekking".

Op vraag 1 heb ik natuurlijk geen antwoord, maar ik denk dat ik me herinner dat Ahmed ons dit al op foto's liet zien, maar waar? Ik heb echter een vraag: bent u van plan een nieuwe ondergrond of een momenteel gecultiveerde tuin te behandelen? Want als het een nieuwe ondergrond is, kun je naar mijn mening nu beginnen met het verspreiden van je hooi, het zou stom zijn om te bundelen en dan uit te pakken. Uiteraard begint 5km lang te duren en zul je meer ritten moeten maken als je het niet sterk kunt verdichten, maar het hangt ook af van de ondergrond die je wilt behandelen. Hebben....
Veel succes.


We zijn van plan om het perceel te huren dat grenst aan het perceel dat we al "traditioneel" verbouwen (als je die term voorbijgaat).
Het werd in 2016 gekweekt en braak gelaten, wat een "bos" voortbracht dat werd binnengevallen door zeer hoog onkruid (meer dan 2 meter) met dikke stengels (1 cm diameter). Dit perceel meet, net als het huidige, ongeveer 100 vierkante meter (5 x 20).
Dus voor het ophalen was ik op de techniek, maar is het het waard (kosten)? Cf. http://hippotese.free.fr/blog/index.php ... 20manuelle
Inderdaad, misschien door een paar tochten vanuit deze weide te accepteren, veel harken, dat "zou het kunnen".

Wat betreft het starten van de dekking nu, is het de tijd in juli? Ik had (misschien verkeerd begrepen) begrepen dat het beter was te wachten tot de grond was afgekoeld. Moet ik dit onkruid trouwens maaien, ze op hun plaats laten?
Merci.
0 x
ChristianC
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 82
Inschrijving: 01/06/17, 13:51
Plaats: Hérault, Cazilhac
x 25

Re: Hooi kopen om te beginnen




par ChristianC » 30/07/17, 20:36

paysan.bio schreef:als ik naast de tuin sta, maak ik de mand daar direct leeg
anders gebruik ik een big-bag voor transport, ik zet hem op mijn bagage-aanhanger, ik vul hem.
aangekomen in de buurt van de tuin, schuif ik hem om de trailer leeg te maken.


Ja, hier is de transportoplossing: een big-bag vullen, in de stationwagen hijsen en onderweg ... voor een paar rondritten.
Bedankt voor deze feedback.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 367-gasten