Compost / mest brandnetel / water

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
BEABA
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 07/03/17, 21:49

Compost / mest brandnetel / water




par BEABA » 07/03/17, 22:07

Hallo,

Ik ben een jonge bekeerling naar econologie .....

1) Ik begreep niet helemaal waarom de compost die zo wordt aanbevolen in de groenteliteratuur niet "de ideale meststof" is.

2) welk gebruik voor brandnetelmest?

3) Wat is de beste manier om water te geven tijdens het zaaien of planten in de hooilaag?

Merci pour vos réponses
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Compost / mest brandnetel / water




par Did67 » 07/03/17, 22:36

BEABA schreef:Hallo,

Ik ben een jonge bekeerling naar econologie .....

1) Ik begreep niet helemaal waarom de compost die zo wordt aanbevolen in de groenteliteratuur niet "de ideale meststof" is.



1) Het is een schande om de toevoer van organisch materiaal te beperken tot een kwestie van kunstmest. De fout is er!

Ik verwacht van een laag hooi een hele reeks dingen, die we kunnen groeperen in 4 "groepen":

a) Voorkom licht en dus de kieming van eenjarig onkruid: schoffelen / wieden is niet nodig

b) bescherm de grond tegen aanvallen (regen, wind, zon): de grond blijft los, houdt water vast ...

c) alle levende organismen in de bodem voeden, die net als wij organische materie vol energie nodig hebben: regenwormen, springstaarten, jules, pissebedden, bacteriën, schimmels en vele anderen. Goed gevoed, maken deze organismen de grond "los", die vanzelf "los" wordt. Ze roeren het op. Ze mengen humusstoffen en minerale elementen, enz ... En zoals we net hebben gezien, beschermt de laag dan ...

d) De afbraak van organische stof, terwijl voedende organismen (want "decompositie" is slechts een slecht woord om te zeggen dat organismen zich voeden!), zal enerzijds minerale elementen geven (spelen dus dezelfde rol als een "meststof") en aan de andere kant humusstoffen, die de bodem op lange termijn zullen verbeteren ...

Dus de compost doet alleen de d) ...

De ontbinding gebeurde in hopen. De energie is verhit. Het "verbeterende" effect wordt sterk verminderd. Het is eigenlijk een langzaam werkende organische meststof, die ook wat humusstoffen levert.

Bodemorganismen (behalve sommige bacteriën die zorgen voor de uiteindelijke ontleding) blijven hongerig in het gecultiveerde deel van de bodem. Alleen op heap-niveau worden ze goed gevoed. Maar daar cultiveert men niet.

Dus het is niet slecht. Het is gewoon een grote verspilling in vergelijking met alles wat je ervan zou kunnen maken door dezelfde biomassa over het hele oppervlak van de grond te verspreiden!

Als we "lui tuinieren" willen, om zo min mogelijk te doen, moeten de organisaties zoveel mogelijk doen. Dus voed ze!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Compost / mest brandnetel / water




par Did67 » 07/03/17, 22:38

BEABA schreef:
2) welk gebruik voor brandnetelmest?



In mijn luie moestuin is het maken van vloeibare mest teveel werk. Ik krijg geweldige resultaten zonder ... Dus ik word niet moe.

Ik denk dat een zeer actief leven in de bodem veel belangrijker is dan het kleine effect dat deze afkooksel zou kunnen hebben ... Maar dit is slechts mijn mening.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Compost / mest brandnetel / water




par Did67 » 07/03/17, 22:44

BEABA schreef:
3) Wat is de beste manier om water te geven tijdens het zaaien of planten in de hooilaag?



Het hooi moet worden uitgespreid zolang het regent, zodat het bevochtigt zonder vocht uit de grond te halen.

Afhankelijk van het jaar geef ik geen water. In de Elzas doen groenten het over het algemeen goed met de grondwaterreserves (behalve 2015 - kleine droogte) [de neerslag in de Elzas is slechts 750 mm]

Ik heb ook een beetje BRF op mijn bloembedden geplaatst om de schimmels in de grond te stimuleren (er is een video op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=69HMVyFelkI).

Paddestoelen houden water vast. Ze kunnen het met 6 keer meer "kracht" extraheren dan planten. Ze associëren zich met de wortels van de meeste groenten, in een symbiose genaamd mycorrhizae, waardoor planten de bodem 100 keer meer kunnen verkennen dan met hun wortels. De schimmels worden gestimuleerd door houtinput (lignine is het bestanddeel van hout).

In extreme gevallen (droogte) strooi ik druppel op mijn groentelijnen (dit is een van de redenen waarom ik in lijnen blijf kweken).
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13625
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1499
Neem contact op met:

Re: Compost / mest brandnetel / water




par izentrop » 08/03/17, 12:29

Hallo,
De wetenschappelijke raad van de SNHF bestudeerde de werkelijke effecten van brandnetelslurries.
Met betrekking tot maceratie van brandnetels (brandnetelvloeistof), zijn tot op heden geen wetenschappelijke resultaten mogelijk
tot een positief of negatief effect. https://www.snhf.org/wp-content/uploads ... dortie.pdf
Hervé Coves, dichter-agronoom, pleit voor de holistische strijd tegen ongedierte en in deze video vindt hij een gebruik in brandnetelmest tegen bladluizen ???
De geur zou de normale functie van een duizendpoot verslaan, waardoor deze op de plant zou klimmen. Niet in staat om te keren, zou het alle bladluizen die op zijn pad zijn aangetroffen vernietigen. Boven aangekomen, kon een laken hem weer in de andere richting laten vertrekken en opnieuw het machinegeweer terwijl hij naar beneden ging ... Getrokken door het haar, niet?
https://jardincomestible.fr/videos/la-g ... -pucerons/
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Compost / mest brandnetel / water




par Did67 » 08/03/17, 12:47

Ik heb niet geschreven dat het nutteloos was. Ik schreef dat ik zonder het goede resultaten krijg, dus ik word niet moe.

Er zijn ten minste twee wegen die hoop kunnen geven op een niet te verwaarlozen effect, maar die niet noodzakelijkerwijs ‘materialiseren’ (vertalen zich niet in effecten) in een ‘conventionele’ test. De meeste van deze tests worden geladen omdat de "andere factoren" conventioneel zijn: onbedekte grond, gebruik van meststoffen, variëteiten, ploegen en grondbewerking, andere behandelingen (dan die getest), enz ...

Stel je in feite een heel fijn kruid voor, met een zeer subtiele smaak.

Je test het in een geschikt gerecht. Het springt naar je uit.

Of je test het in een McDonald's gevuld met glutamaat, slechte vetten en te veel zout ... Je zult onvermijdelijk concluderen dat het niets voelt! Dus het kruid werkt niet!

De beproevingen hebben dus helaas grenzen. De helft van de BRF-tests laat bijvoorbeeld een wetenschappelijk waargenomen "depressief effect" zien (maar niet altijd wetenschappelijk geanalyseerd: ki2-test, herhalingen, variantieanalyse - er is iets te zeggen over wat soms tests worden genoemd!). Thuis heb ik herhaaldelijk nog steeds een explosieve groei op BRF! Waarom: levende aarde! Geen sporen van fungiciden! "Echte" BRF (alleen takken van minder dan 4 cm; het maximum dat mijn shredder verteert) ... Dus een heel "systeem", dat enkele tests doen ... Dus het meet het effect van pissen in een piano op een Bach sonate !!!

Dus mijn twee nummers, om hierop terug te komen:

- brandnetel is een opmerkelijke extractor van mineralen; afkooksels zijn daarom rijk aan mineralen en aminozuren; men kan niet a priori een effect uitsluiten van bladbemesting en "versterking" van de weefsels, stimulatie van natuurlijke afweer (zoals bij bepaalde steenpoeders, enz ...)

- communicatie tussen planten, en tussen planten en dieren, vindt met zekerheid plaats via gassen (de rijping van fruit - de tomaat - door ethyleen is bekend; het vermogen van een plant aangevallen door een parasiet om een ​​gas af te geven dat leidt tot een chemische modificatie van zijn buren om hun weerstand te vergroten, wordt er ook, steeds meer, gesteund; zelfs als het onderzoek - behalve de beroemde klap van gazellen en acacia's die sinds de jaren 80 in Zuid-Afrika zijn gedocumenteerd - nog steeds erg onvolledig is); Ik sluit niet uit dat er in de afkooksels van bepaalde planten gasvormige "signalen" zijn die gunstig zijn voor de weerstand van de planten ...

Maar zoals gezegd, ik heb zeer goede resultaten zonder al dit werk. Dus ik doe het niet!
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13625
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1499
Neem contact op met:

Re: Compost / mest brandnetel / water




par izentrop » 08/03/17, 13:30

Ik ken je standpunt, het is het rationele dat me interesseert.
Een chemische stof die overlevingsgedrag in een plant induceert, is volledig verenigbaar met de "evolutietheorie".
Aan de andere kant vraag ik me af over het rationele gedeelte van de toespraak van Hervé Coves, wetende dat hij ook een Franciscan Oblate is http://www.fratgsa.org/franciscains.htm
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Compost / mest brandnetel / water




par Did67 » 08/03/17, 13:52

Ik verplicht mezelf, door correctie, om de vragen van mijn lezers te beantwoorden.

Ik antwoordde op die over brandnetelmest.

Naar aanleiding van uw reactie, en altijd langs de lijnen van de vraag, antwoord ik.

We kunnen ons over alles afvragen. Het is zelfs legitiem (zelfs als er veel ego-gevechten zijn en ondervragingen die bevestigingen zijn - wanneer dit geen pogingen zijn om rekeningen te regelen). Maar dat is hier niet het probleem!

Het modereren van econologie is zeer flexibel (ik gebruikte mijn rechten alleen voor dubieuze commerciële operaties verwant aan zwendelpogingen).

Ik nodig u daarom uit om alle vragende debatten die u wilt te openen, maar niet om uw debatten te 'verankeren' in vragen die ze niet stellen ...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13625
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1499
Neem contact op met:

Re: Compost / mest brandnetel / water




par izentrop » 08/03/17, 21:06

Excuseer me als ik me pijn kon doen, het was alleen uit onhandigheid.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Compost / mest brandnetel / water




par Did67 » 08/03/17, 22:16

Ik stel je gerust, ik ben niet gewond.

Maar is het nuttig dat alle discussies debatten worden over wat 'wetenschappelijk' is of wat is wetenschap of evolutie of al die filosofische onderwerpen ???

Ik denk van niet, vooral omdat er alle ruimte is om dit soort debat te voeren.

Hier zijn we op eenvoudige vragen gesteld door BEABA. Ik gaf mijn antwoorden (uiteraard, het was in verwijzing naar wat ik kon schrijven over de moestuin van de luie, indirect geciteerd zonder het te vermelden).

U zult opmerken dat ik het debat niet heb afgesloten: ik zei wat ik aan het doen was. Anderen kunnen andere antwoorden geven - "wetenschappelijk", "esoterisch", wat dan ook ... Het zou aan BEABA zijn om te kiezen. Ik zou het nooit voor hem doen!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 136 gasten