Het Bourgondische echtpaar

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Eco-Challenge
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 21
Inschrijving: 06/05/16, 14:18
x 1

Het Bourgondische echtpaar




par Eco-Challenge » 09/12/16, 11:13

Hello there!


Ik hoop dat dit je genoeg zal interesseren om mijn post over dit onderwerp te rechtvaardigen...

Velen kennen de Bourgondische echtgenoten, onafhankelijke bodemmicrobiologen en hun werk. We hebben een interview met hen gedaan (ze hebben het zo druk dat het verre van vanzelfsprekend is) en over agro-ecologie.

https://blog.defi-ecologique.com/interv ... stes-sols/

Kende je ze? Heeft iemand ooit de kans gehad om ze te ontmoeten, of beter, om met ze samen te werken?
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: de Bourgondische echtgenoten




par izentrop » 10/12/16, 13:17

Ik ken ze niet, maar hun video's worden vaak uitgezonden op de sites van permacultuurliefhebbers.

Claude's betoog heeft een messiaanse kant.
Net als Rhabbi hekelt hij de fouten van de agribusiness, maar als oplossingen, biodynamische remedies... BOF!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: de Bourgondische echtgenoten




par Christophe » 10/12/16, 13:56

Welnu, ze hebben het over (het behoud of de vernietiging, afhankelijk van het geval van) de biologische activiteit van de bodem... wat de basis is van de fenocultuur die hier door Didier is ontwikkeld... dus in wezen hebben ze gelijk!

Dus ik sta meer aan hun kant, ook al wordt hun toespraak vaak overgenomen door extremisten...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: de Bourgondische echtgenoten




par Ahmed » 10/12/16, 13:59

Ik had de gelegenheid om ze verschillende keren te ontmoeten, maar zonder ze echt te kennen. Ik denk dat het oneerlijk is om hun oplossingen te reduceren tot biodynamica; wat betreft de "fouten" van de agribusiness, deze zijn alleen met betrekking tot andere criteria dan economische ...
Het filmpje van Bourguignons geeft een overzicht van de buitengewone microfauna van de bodem...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: de Bourgondische echtgenoten




par Did67 » 10/12/16, 14:10

izentrop schreef: biodynamische middelen...


AH goed ??? Is het nieuw dan???

Voorbeelden?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: de Bourgondische echtgenoten




par Did67 » 10/12/16, 14:14

Ahmed schreef:Het filmpje van Bourguignons geeft een overzicht van de buitengewone microfauna van de bodem...


Afgezien van de video's, is hun grote verdienste dat ze lange tijd de enigen waren die rekening hielden met de levende mechanismen van de grond...

Daarna heb ik, in termen van de moestuin, enkele "praktisch-praktische" verschillen... En inderdaad, het "mediacircus", en zijn gebrek aan nuances, zijn "Koh Lanta" -effecten, die soms rond het paar worden gemaakt geeft een beetje...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: de Bourgondische echtgenoten




par Ahmed » 10/12/16, 14:20

Het is de losprijs van een zeker succes: onze samenleving verandert alles in een spektakel, zoals bijen die alles propoliseren wat hen dwarszit... Misschien wordt u ook het slachtoffer? : Lol:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: de Bourgondische echtgenoten




par Did67 » 10/12/16, 14:33

1) Je doet er goed aan me te waarschuwen... zelfs als je ouder bent dan 60, is het waarschijnlijk laat om een ​​ster te worden!

2) ... maar we zijn allemaal hetzelfde, vaak een beetje instemmend, althans "zonder medeweten van onze eigen vrije wil".
0 x
Swiss_Knight
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 44
Inschrijving: 06/11/16, 13:54
Plaats: Franstalig Zwitserland
x 10

Re: de Bourgondische echtgenoten




par Swiss_Knight » 11/12/16, 09:31

izentrop schreef:Ik ken ze niet, maar hun video's worden vaak uitgezonden op de sites van permacultuurliefhebbers.

Claude's betoog heeft een messiaanse kant.
Net als Rhabbi hekelt hij de fouten van de agribusiness, maar dan als oplossingen, remedies biodynamische ... BOF!


Ik ken ze niet persoonlijk, maar ik zou het toch vermijden om over biodynamica te praten in relatie tot wat ze doen, omdat ze bovenal een wetenschappelijke benadering hanteren met een nogal scherpe kritische zin en op de een of andere manier proberen een veld populair te maken dat niet het eenvoudigste is in termen van begrip, terwijl mensen "in de biodynamica" hebben gehoord, hun opmerkingen dichter bij onweerlegbare absolute waarheden, dogma's en overtuigingen liggen en modderige argumenten naar voren brengen, een argument dat nooit standhoudt, zelfs als het om wetenschappelijke termen gaat (bekijk over dit onderwerp deze video , het is zeer interessant: https://www.youtube.com/watch?v=ZSI5IK8Lu8s of deze website: http://www.charlatans.info/pseudoscience.shtml ) niet volledig onwaar zeggen, en soms een beroep doen op onaantoonbare opvattingen of zelfs op religieuze principes. Biodynamica is geen wetenschap. Het is meer kwakzalverij.
Bovendien kunnen we vermijden erover te praten op een site genaamd "econologie" waar "logie" in voorkomt. :D

Voor hun "messiaanse" kant, zoals je zegt, ben ik het er niet helemaal mee eens.
Ze halen niet echt de krantenkoppen zoals sommige politici of zakenlieden en de omgeving waarin ze werken is niet de gemakkelijkste voor communicatie en informatie naar het grote publiek, enerzijds omdat de landbouw lijdt aan een nogal negatieve uitstraling die moet worden veranderd en aan de andere kant zijn ze slechts twee (!) en doen ze met wat ze hebben als middelen... daarom hebben ze geen communicatieteam of iets anders, het is een beetje ruw van bekisting (maar ik denk dat dat ook is wat we waarderen in hun video's ) en de herhaling maakt het misschien makkelijker om in deze omgeving een boodschap over te brengen.

Dat alles om te zeggen dat er een zekere hoeveelheid lef en heel veel kennis en energie voor nodig is om te proberen de dingen in de goede richting te krijgen zoals ze doen. Naar mijn bescheiden mening kunnen we hun inspanningen alleen maar benadrukken. Omdat er niet veel zijn zoals zij, en elke boer zou veel moeten adopteren van wat ze weten om dingen echt te veranderen. Om nog maar te zwijgen van de hedendaagse politiek (...).
2 x
Eco-Challenge
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 21
Inschrijving: 06/05/16, 14:18
x 1

Re: de Bourgondische echtgenoten




par Eco-Challenge » 12/12/16, 08:28

In werkelijkheid houden ze, wat het aandeel over biodynamica betreft, vaak een wetenschappelijk discours zoals hierboven vermeld. Hun positionering wordt dan een "we begrijpen niet alles in de biodynamica, maar om resultaten te helpen, moeten we open blijven". Wat ik niet helemaal verontrustend vind.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 336 gasten