Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Mixieer56 » 30/11/16, 10:54

Hallo,

De tuinmannen van het grote West-Bretagne-Pays de la Loire, volgers van de luie moestuin of die meer willen weten, kunnen hun ervaringen, vragen, vragen over dit thema ontmoeten en uitwisselen in dit forum.

Oprecht

Weinig
1 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Mixieer56 » 30/11/16, 13:44

MixieerX56 schreef:Hallo,

De tuinmannen van het grote West-Bretagne-Pays de la Loire, volgers van de luie moestuin of die meer willen weten, kunnen hun ervaringen, vragen, vragen over dit thema ontmoeten en uitwisselen in dit forum.

Oprecht

Weinig


Alle suggesties en voorstellen zijn goed te nemen.
1 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Mixieer56 » 01/12/16, 10:23

Hallo, ik ben een paar tientallen kilometers verwijderd van 44 (nabij Muzillac).
Ik begin met de concepten van de "tuin van de luiaard en de fenocultuur" ontwikkeld door Did67.
Daarnaast ben ik van Parijse afkomst en als zodanig bekend bij boeren en andere amateurtuinders. Dit betekende dat de eerste levering van hooi de aandacht van mijn buren trok. Ik had meer geluk met mijn snoeischaar, die ook in dienst is van een biologische tuinder. Hij beoefent permacultuur, bedekken met groenbemesting ..... het gewas en het hooi interesseren hem, hij zal mijn ervaringen volgen en vooral vertellen als ze bemoedigend zijn.
Momenteel heb ik verspreid over 4 percelen van gemiddeld ongeveer 10 m2:
- een met een brf van 3 cm + hooi 20 cm, .... voor toekomstige peulvruchten,
- eentje met 30 cm hooi, salades, tomaten, courgette ,.
- een van 15 cm brf (volgens het advies te verlichten) bessenstruiken,
- eentje waar ik eind september phacelia heb gezaaid en daar pdt bedekt met hooi zal leggen.
Hier is mijn uitgangspunt.
1 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
jpg43
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 106
Inschrijving: 28/08/15, 15:56
x 29

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par jpg43 » 01/12/16, 11:10

Hallo, mijn broer heeft een kleine tuin in Assérac in de buurt van de zee, het is momenteel niet erg beschikbaar in Nantes, maar ik denk dat hij volgend jaar met pensioen zal gaan en wat meer zal cultiveren, ik zal met hem praten over deze groep.

Toen ik in de buurt van Lorient was, zaaiden we in februari aardappelen onder een teeltsluier, met kelpzeewier enz. Het strand was een paar meter verderop, het is er nog steeds, de tuin weet ik niet.

Hier zaai ik ze onder het hooi maar in een smal lijntje in de grond hoop ik op en leg het hooi terug. Als ik ze op de grond leg, moet ik hooi terugleggen om te voorkomen dat ze groen worden. Ik heb veel kleine grijze slakken die de stengels opeten zodra ze eruit komen, een nadeel van de permanente dekking. Ik gebruik ferramol, anders eten ze zelfs de voeten van tomaten.

Op een of andere dag kom ik waarschijnlijk langs Assérac.

JP
1 x
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Mixieer56 » 01/12/16, 11:43

jpg43 schreef:Hallo, mijn broer heeft een kleine tuin in Assérac in de buurt van de zee, het is momenteel niet erg beschikbaar in Nantes, maar ik denk dat hij volgend jaar met pensioen zal gaan en wat meer zal cultiveren, ik zal met hem praten over deze groep.

Toen ik in de buurt van Lorient was, zaaiden we in februari aardappelen onder een teeltsluier, met kelpzeewier enz. Het strand was een paar meter verderop, het is er nog steeds, de tuin weet ik niet.

Hier zaai ik ze onder het hooi maar in een smal lijntje in de grond hoop ik op en leg het hooi terug. Als ik ze op de grond leg, moet ik hooi terugleggen om te voorkomen dat ze groen worden. Ik heb veel kleine grijze slakken die de stengels opeten zodra ze eruit komen, een nadeel van de permanente dekking. Ik gebruik ferramol, anders eten ze zelfs de voeten van tomaten.

Op een of andere dag kom ik waarschijnlijk langs Assérac.

JP

Hallo JP, bedankt voor je concurrentie en misschien die van je broer. Assérac is dichtbij mijn huis.
Ik zie dat je de hooiteelt hebt meegemaakt, met name aardappelen. Ik begin ook in maart.
De zeewierbedekking heeft zijn beloften de afgelopen jaren niet waargemaakt, wat betreft de slakken en woelmuizen die ik al heb mijn cota.
Uiteraard zal ik hierover regelmatig verslag uitbrengen.
Daarnaast ben je welkom tijdens een bezoek van mijn kant :)
0 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Did67 » 01/12/16, 11:53

jpg43 schreef:
Hier zaai ik ze onder het hooi maar in een smal lijntje in de grond hoop ik op en leg het hooi terug. Als ik ze op de grond leg, moet ik hooi terugleggen om te voorkomen dat ze groen worden. Ik heb veel kleine grijze slakken die de stengels opeten zodra ze eruit komen, een nadeel van de permanente dekking. Ik gebruik ferramol, anders eten ze zelfs de voeten van tomaten.



Dit is wat Oostenrijkse biologische pdt-producenten op zeer grote schaal doen: "conventioneel" planten met een planter, harken en dan afdekken met hooi ...

De kwestie van naaktslakken blijft een onderwerp van reflectie. De "druk" die de een en de ander ondergaan, is zeer variabel, zonder dat ik op dit moment de factoren kan begrijpen die spelen ... Voor sommigen, zoals ik, is het verwaarloosbaar (behalve dit voorjaar ; Ik zal nu kijken of dit correct zal zijn of niet!). Voor anderen een groot probleem ...

Als ze op Ferramol reageren, is het "minder erger". Ferramol roept geen "agronomische" vragen op (afgezien van de prijs, ook al heeft de opkomst van "generieke geneesmiddelen" een neerwaartse trend veroorzaakt!).

Thuis daarentegen negeerden mijn "witte" slakken ze dit voorjaar en gingen ze rechtstreeks naar de zaailingen van salades, wortels, rapen of kool ...

We zeggen slakken, maar er zijn verschillende families die helemaal niet dezelfde "smaken" hebben!

De mijne negeerde de anjers, terwijl de grote oranje naaktslakken kilometers ver gaan om ervan te smullen! Ik vond ze er "languit" op, op klaarlichte dag. Dus ik had rijen goudsbloemen geïnstalleerd, denkend aan het "vangen" van mijn slakken ... Helemaal niets. Intact mijn oogjes. Ze bleven de wortels op 20 cm afstand verwoesten!

Kortom, nog iets eenvoudigs dat complex blijkt te zijn!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Did67 » 01/12/16, 11:59

MixieerX56 schreef:
De zeewierbedekking is zijn beloften in voorgaande jaren niet nagekomen,



Dat wil zeggen ??? Ik had een vraag per e-mail over dit onderwerp ... Ik had geen duidelijk antwoord. De zee is ver weg, bij ons !!!!!!!!!

Naar mijn mening:

- het is een organische stof met weinig vezels, de algen drijven en behoeven geen ondersteuning
- rijk aan natrium, wat niet erg goed is voor de bodem
- dit blijft dus naar mijn mening een redelijk fermenteerbare organische stof, die kan worden gebruikt alsorganische mest met progressieve ontbinding, maar zonder alle verwachte effecten van cellulose en lignine op bodemorganismen ... Het is naar mijn mening geen organische stof die bodemdegradatieprocessen zal veroorzaken, enz ...

Ik zou graag willen weten of dit "vermoeden" overeenkomt met uw waarnemingen ...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Mixieer56 » 01/12/16, 16:11

Did67 schreef:
MixieerX56 schreef:
De zeewierbedekking is zijn beloften in voorgaande jaren niet nagekomen,



Dat wil zeggen ??? Ik had een vraag per e-mail over dit onderwerp ... Ik had geen duidelijk antwoord. De zee is ver weg, bij ons !!!!!!!!!

Naar mijn mening:

- het is een organische stof met weinig vezels, de algen drijven en behoeven geen ondersteuning
- rijk aan natrium, wat niet erg goed is voor de bodem
- dit blijft dus naar mijn mening een redelijk fermenteerbare organische stof, die kan worden gebruikt alsorganische mest met progressieve ontbinding, maar zonder alle verwachte effecten van cellulose en lignine op bodemorganismen ... Het is naar mijn mening geen organische stof die bodemdegradatieprocessen zal veroorzaken, enz ...

Ik zou graag willen weten of dit "vermoeden" overeenkomt met uw waarnemingen ...


Tests voor verspreiding van zeewier:
Ik heb eind september 10 ongeveer 40 cm zeewier verspreid op een oppervlakte van ongeveer 2 m2015.
Ik heb begin maart gegraven om te begraven - we kenden elkaar toen niet  - wat er over was van zeewier dat ontbonden was met zeer rijpe compost en maaisel en bladeren van hetzelfde type.
Ik heb 2 soorten pdt mona lisa rond 15 maart geplant en blauw uit Picardië rond 15 april met sla, courgette, ... van planten uit tuincentra. Dan begin mei tomaten en prei eind juli.
Van deze twee soorten pdt wordt gezegd dat ze vroeg zijn, helaas eind juni, begin juli (vóór de droogte), gaf de mona lisa slechts 2 of 3 kg kleine pdt voor tien voet ... later tegen het einde van juli zelfs minder maar respectabele maten. De blauwe gaven behoorlijk smakelijke foto's, maar van een hoeveelheid vergelijkbaar met die van de mona lisa.
De groene courgette en spaghetti zijn "in de war", het moet gezegd worden dat de koude, winderige en natte lente die werd gevolgd door een recorddroogte niet hielp.
Alleen salades en tomaten waren bevredigend. Maar na heel regelmatig water geven.
Er verschenen geen sporen van plagen of plagen of ziekten op de knollen en voeten.
De prei is een pendiameter gebleven en sommige zijn verdwenen ..., water geven in omgekeerde flessen, op sommige plaatsen heb ik ze nooit kunnen vullen ... campagols? Een paar gaten met een diameter van 3 tot 4 cm suggereren galerijen.
Om volledig te zijn, voeg ik eraan toe dat ik veel korrels kunstmest + gedehydrateerde mest heb gegooid, vermoedelijk organisch type Solabiol.
0 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Did67 » 01/12/16, 17:50

Alles bij elkaar (zeewier, maaisel / bladeren, "organische" mest), levert het veel bemesting op!

Dit is inderdaad het seizoen 2016, aangezien u het zeewier in het najaar van 2015 heeft verlengd?

Moeilijk te concluderen, afgezien van het feit dat het niet bevredigend is! Omdat het waarschijnlijk "multifactorieel" is = verschillende oorzaken die zich vermengen ...

Wat me dwars zit is dat het bij deze bevruchting, ook op glaswol, had moeten groeien!

Bevindt u zich niet in een "hydromorfe" zone (onderhevig aan "congestie" van de bodem door water)?
1 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Stef72 » 01/12/16, 18:41

wat grappig zou zijn, zou het zijn om in deze grote westerse groep fenocultanten te oefenen op de zad van onze lieve-vrouw van de heide, wat nogal productief is in hooi zoals hier aangegeven:
http://zad.nadir.org/spip.php?article4234

Ik vraag me echter af of de fenocultuur goed zou werken in deze wetlands (anaerobe zorgen?)
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 297 gasten