Luie moestuin in Bretagne

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Luie moestuin in Bretagne




par Mixieer56 » 20/11/16, 07:59

Hallo,
Dit najaar start ik een ‘luiemansmoestuin’ – fenocultuur – volgens de principes en ervaringen van Did67 en na het bekijken van zijn video’s op YouTube.
Ik ben op zoek naar soortgelijke ervaringen in Bretagne en indien mogelijk in Morbihan.
0 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: Luie moestuin in Bretagne




par Mixieer56 » 28/11/16, 14:04

MixieerX56 schreef:Hallo,
Dit najaar start ik een ‘luiemansmoestuin’ – fenocultuur – volgens de principes en ervaringen van Did67 en na het bekijken van zijn video’s op YouTube.
Ik ben op zoek naar soortgelijke ervaringen in Bretagne en indien mogelijk in Morbihan.


Tweede oproep aan toekomstige Bretonse fenoculturisten, de vorige werd 80 keer gelezen maar bleef onbeantwoord!
0 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie moestuin in Bretagne




par phil53 » 28/11/16, 18:26

In de 56 moet je de eerste zijn, er is er één in de 35 en ik in de 44. Maar goed, er valt nog veel te zeggen, ik begin pas net. Daarnaast word ik niet geholpen bij het gedeelte dat ik in de tuin wil zetten, voorlopig geen spoor van wormen.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: Luie moestuin in Bretagne




par Mixieer56 » 29/11/16, 07:55

phil53 schreef:In de 56 moet je de eerste zijn, er is er één in de 35 en ik in de 44. Maar goed, er valt nog veel te zeggen, ik begin pas net. Daarnaast word ik niet geholpen bij het gedeelte dat ik in de tuin wil zetten, voorlopig geen spoor van wormen.


Hallo Fil, bedankt voor je reactie. In feite ben ik enkele tientallen km verwijderd van de 44 (bij Muzillac).
Ik ben ook een beginner, bovendien ben ik Parijzenaar en als zodanig geclassificeerd door boeren en andere amateurtuinders. Dat betekent dat de eerste hooilevering de aandacht van mijn buren trok. Meer geluk had ik met mijn snoeischaar, die ook in dienst is bij een biologische tuinder. Hij beoefent permacultuur, groenbemesting...brf en hooi interesseren hem, hij zal mijn ervaringen volgen en ze vertellen, vooral als ze bemoedigend zijn.
Momenteel heb ik verspreid over 4 percelen van gemiddeld ongeveer 10 m2:
- één met 3 cm brf + 20 cm hooi,... voor toekomstige vlinderbloemige gewassen,
- één met 30 cm hooi, salades, tomaten, courgette,.
- één van 15 cm brf (volgens advies lichter te maken) bessenstruiken,
- eentje waar ik eind september phacelia heb gezaaid en pdts bedekt met hooi ga plaatsen.
Hier is mijn uitgangspunt.
0 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Luie moestuin in Bretagne




par Stef72 » 29/11/16, 09:14

Hallo Mixier, als je je echt alleen voelt, kunnen we een “Great West”-tak Bretagne + Pays de la Loire creëren. Aarzel in ieder geval niet om foto's te maken en gewassen te monitoren, want al onze klimaten zijn dichtbij!
Good luck ...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: Luie moestuin in Bretagne




par Mixieer56 » 29/11/16, 09:42

Stef72 schreef:Hallo Mixier, als je je echt alleen voelt, kunnen we een “Great West”-tak Bretagne + Pays de la Loire creëren. Aarzel in ieder geval niet om foto's te maken en gewassen te monitoren, want al onze klimaten zijn dichtbij!
Good luck ...


Hallo Steph, waarom creëren we niet een “groot west Bretagne Pays de la Loire” filiaal, we hebben Phil al in 44.
0 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Mixieer56 » 29/11/16, 11:15

Stef72 schreef:Hallo Mixier, als je je echt alleen voelt, kunnen we een “Great West”-tak Bretagne + Pays de la Loire creëren. Aarzel in ieder geval niet om foto's te maken en gewassen te monitoren, want al onze klimaten zijn dichtbij!
Good luck ...


Steph, jpg, mixieer,,......
Oproep voor ervaren en beginnende fenoculturistische vrijwilligers en toekomstige beginners uit het grote westen:
“Ben je geïnteresseerd in het delen van ervaringen en vooral hun feedback, analyses, ondervonden moeilijkheden, resultaten, projecten, enz.?”
0 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Mixieer56 » 29/11/16, 13:42

MixieerX56 schreef:
Stef72 schreef:Hallo Mixier, als je je echt alleen voelt, kunnen we een “Great West”-tak Bretagne + Pays de la Loire creëren. Aarzel in ieder geval niet om foto's te maken en gewassen te monitoren, want al onze klimaten zijn dichtbij!
Good luck ...


Steph, jpg, mixieer,,......
Oproep voor ervaren en beginnende fenoculturistische vrijwilligers en toekomstige beginners uit het grote westen:
“Ben je geïnteresseerd in het delen van ervaringen en vooral hun feedback, analyses, ondervonden moeilijkheden, resultaten, projecten, enz.?”
0 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
jpg43
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 106
Inschrijving: 28/08/15, 15:56
x 29

Re: Luie moestuin in Bretagne




par jpg43 » 30/11/16, 09:26

Hallo. Hoewel ik eraan heb deelgenomen forum (Bretagne) en vele decennia geleden 2 of 3 jaar met een schoonvader een moestuin verbouwd op een paar meter van de zee in Kerpape bij Lorient, ben ik niet meer in Bretagne. Ik ga er wel eens heen, mijn broer cultiveert een kleine moestuin op 2 of 3 honderd meter van het strand aan de grens van 56,44.

Ik zit dus aan de andere kant van de Loire (43) Brioude in feite aan een zijrivier: de Allier in een semi-continentaal klimaat.

Ik werk de grond steeds minder, (leeftijd) en dit jaar nadat ik Didier had ontdekt, heb ik verschillende bloembedden voorbereid die bedekt zijn met hooi.

We hebben een kleine groep tuiniers die verschillende methodes beoefent, behalve deze.
Deze groep werd gevormd rond een lokale vereniging van animaties en formaties. De eerste animatie vond plaats ter gelegenheid van de dagen van de tuinen (nationale demonstratie de eerste WE van juni. Een zaterdag marktdag.

Bonne voortzetting.

Van harte.

JP
0 x
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: Luie moestuin in Bretagne




par Mixieer56 » 30/11/16, 10:26

jpg43 schreef:Hallo. Hoewel ik eraan heb deelgenomen forum (Bretagne) en vele decennia geleden 2 of 3 jaar met een schoonvader een moestuin verbouwd op een paar meter van de zee in Kerpape bij Lorient, ben ik niet meer in Bretagne. Ik ga er wel eens heen, mijn broer cultiveert een kleine moestuin op 2 of 3 honderd meter van het strand aan de grens van 56,44.

Ik zit dus aan de andere kant van de Loire (43) Brioude in feite aan een zijrivier: de Allier in een semi-continentaal klimaat.

Ik werk de grond steeds minder, (leeftijd) en dit jaar nadat ik Didier had ontdekt, heb ik verschillende bloembedden voorbereid die bedekt zijn met hooi.

We hebben een kleine groep tuiniers die verschillende methodes beoefent, behalve deze.
Deze groep werd gevormd rond een lokale vereniging van animaties en formaties. De eerste animatie vond plaats ter gelegenheid van de dagen van de tuinen (nationale demonstratie de eerste WE van juni. Een zaterdag marktdag.

Bonne voortzetting.

Van harte.

JP


Bedankt voor je bericht, JP, ik begrijp je toezeggingen volledig, ik zal proberen een Bretagne - Pays de la Loire-groep te vormen om ervaringen rond fenocultuur te delen.

Bonne voortzetting.

Oprecht

Weinig
0 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 326-gasten