Foto's en getuigenissen van Potagers de Lazy

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Gaillac
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 09/09/16, 11:59
x 2

Foto's en getuigenissen van Potagers de Lazy




par Gaillac » 04/11/16, 15:04

Ik realiseer me dat ik zelf geen foto's had gedeeld. Enkele discrepanties met de aanbevelingen van Didier. Ik ben begonnen met miniheuvels voor aardbeien. Ik kocht geen hooi, maar gebruikte het hoge gras op mijn land en wat de stad maaide op het pad achter mijn huis.
Ik heb maar een paar planken van ongeveer 3,5m bij 1,20m.
2 planken aardbeien met knoflook, uien of sjalotten 3 weken geleden gezaaid en beginnen uit te komen. Op dit dekbord heb ik maaien en BRF gezet.
1 plankje broccoli en romanesco spruiten die voorlopig vooral blad geven. Ik heb ook 2 artisjokken op hetzelfde bord gelegd. Op dit bord heb ik vandaag 20 cm vijgenblad aangebracht. Ik had last van rupsen op mijn kolen. Ik heb tijd besteed aan het met de hand verwijderen van brandnetels die een week in water gedrenkt waren. Ook heb ik rozemarijntakken tussen de voeten geplant. Ik weet niet wat werkte, maar ik heb geen enkele rups meer.
Een bonenplank die een week geleden stopte met produceren.
Een bedje van erwten 2 weken geleden gezaaid en die al uit de grond zijn gekomen.
1 bord waar ik straks boontjes in ga leggen.
Ik denk echter dat ik een hooiberg ga kopen, aangezien ik moeite heb om de 20 cm waterpas te houden. Ik ben meer als 5 of 10.
toebehoren
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
0 x
Schapenboer
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 02/11/16, 16:34
Plaats: Heraullt (34)
x 4

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Schapenboer » 04/11/16, 16:20

Regenachtig weer vandaag, maar ik heb toch wat foto's kunnen maken van het gedeelte dat volgend jaar verbouwd gaat worden. Niet veel te zien aangezien het voor mij het allereerste begin van het avontuur is! Een overzicht en enkele close-ups op de grond en het begin van het mulchen uitgevoerd met maaien. Natuurlijk ga ik er een flinke bos bovenop leggen om de fauna te voeden en de grond vet te mesten in de winter.

Aangezien het onderwerp van deze thread zich daartoe leent, zal ik afbeeldingen plaatsen terwijl mijn project zich ontwikkelt, zodat iedereen de opeenvolgende stadia kan zien. Ik zal ook mijn ontdekkingen, successen, mislukkingen, enz. rapporteren terwijl ik natuurlijk uw geïnformeerde advies vraag!

Plaats bij de eerste afbeeldingen (klik erop om in close-up te zien)

Weide 01.jpg

Weide 2.jpg

Aarde 01.jpg

Aarde 02.jpg

Aarde 03.jpg

Stro 01.jpg

Stro 02.jpg


Binnenkort meer...
0 x
Wees vastbesloten om niet meer te dienen en u bent vrij. (Etienne de La Boétie)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par sicetaitsimple » 04/11/16, 21:35

Hallo Moutonjardinier,
het is natuurlijk "zoals je het ziet", mijn suggesties waren slechts suggesties.
Ik hoop dat u ons op de hoogte wilt houden, want zoals ik een paar dagen geleden al zei tijdens mijn "presentatie" hierover forum, vandaag tuinier ik slechts een zeer bescheiden gebied (ongeveer 50 m2 daadwerkelijk bebouwde bedden, exclusief toegang, toegangstrappen...) en alleen in het weekend (doordeweeks werk ik ongeveer 250 km verderop), vandaar mijn interesse in veerkrachtige watervoorzieningssystemen (mulchen is daar een van).
Maar als de horizon van het pensioen nadert, zal ik me kunnen uitstrekken op een weiland.
Dus nemer van enige ervaring, in een luie geest natuurlijk!
Van harte.
0 x
Schapenboer
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 02/11/16, 16:34
Plaats: Heraullt (34)
x 4

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Schapenboer » 04/11/16, 22:07

Hallo sicetaitsimple,
Zoals ik al eerder zei zal ik hier regelmatig verslag doen van de vorderingen van mijn moestuin, voorzien van foto's. Anders stopt mijn avontuur niet bij de luie moestuin, die slechts een onderdeel is van een wereldwijd project gericht op autonomie en gebaseerd op de principes van permacultuur (zorg voor de aarde, zorg voor mensen en het delen van middelen). Je kunt je dus voorstellen dat er stroomopwaarts veel werk is voordat je kunt luieren in een bijna autonoom systeem en de factoren waarmee rekening moet worden gehouden om dit te bereiken zijn talrijk (beheer van water, voedsel, leefgebied, energieën, enz.)
0 x
Wees vastbesloten om niet meer te dienen en u bent vrij. (Etienne de La Boétie)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par sicetaitsimple » 07/11/16, 20:43

Hallo Moutonjardinier,

Zeker, er is werk, vooral als je er ook een commerciële activiteit van wilt maken, dit woord heeft in mijn ogen geen pejoratief karakter, het is een kwestie van zeggen dat sommigen je een paar euro geven in ruil voor wat groenten, terwijl ruilhandel een iets ander systeem is.

Het is alleen zo dat je niet kunt ruilen met EDF, belastingen, het waterbedrijf, je benzineverkoper,...helaas is de lijst lang

Een vraag: heb je een watertappunt (of de mogelijkheid om er gemakkelijk een aan te leggen) in de buurt van de plaats waar je je tuin wilt aanleggen? Het is gewoon (vanuit mijn oogpunt) van vitaal belang...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par sicetaitsimple » 07/11/16, 20:50

Een bergtuinier

Aanvulling: mijn bericht hierboven verwijst eigenlijk naar de elementen die je naar de parallelle post hebt gebracht, ik kopieer:

"Persoonlijk was ik van plan om een ​​deel van mijn productie ter waardering van de klant aan te bieden tijdens directe verkoop in de moestuin. De klant bepaalt zelf de prijs van zijn mand volgens zijn schatting en zijn middelen. Het is een procedure die ik leuk vind. Er zijn ook veel andere oplossingen denkbaar, zoals ruilhandel bijvoorbeeld."
*
0 x
Schapenboer
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 02/11/16, 16:34
Plaats: Heraullt (34)
x 4

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Schapenboer » 07/11/16, 21:55

sicetaitsimple schreef:Het is alleen zo dat je niet kunt ruilen met EDF, belastingen, het waterbedrijf, je benzineverkoper,...helaas is de lijst lang

Hallo sicetaitsimple,

Meedoen aan een project gericht op autonomie is inderdaad een handeling die een vlekkeloze organisatie vereist om elke gebeurtenis te kunnen overwinnen, ook op gezondheidsgebied, maar het is vooral de noodzaak om zoveel mogelijk van de vele ketens die ons met het systeem verbinden, door te snijden, juist om autonomie te verkrijgen door kosten te verlagen. Van mijn kant zijn EDF en het waterbedrijf al oude geschiedenis, ik heb zonne-energie (niet aangesloten op het netwerk), regenwaterrecuperatie en ik heb een put op de grond, ik doe ook mijn brandhout (in het zuiden verwarmen we niet te veel). Vraag belastingen, onder een bepaalde drempel betalen wij niet meer! Het is een levensstijlkeuze die bij mij past en waarvoor weinig middelen nodig zijn, omdat ik persoonlijk aan de antipoden van massaconsumptie sta, en om Pierre Rahbi te parafraseren: ik geef met vreugde in gelukkige nuchterheid! Natuurlijk zal er altijd een minimum aan geld nodig zijn, al was het maar om te kopen wat je niet zelf kunt produceren, en benzine is een voorbeeld, ook al minimaliseer ik het gebruik ervan, internet is een andere... Dit is dan ook de reden waarom ik een kleine tuinbouwactiviteit ga opzetten waarmee ik de overschotten van mijn productie (fruit - groenten - eieren - honing - verwerkte producten) op de markt of rechtstreeks uit de moestuin kan verkopen.

Alsjeblieft, op die manier weet je iets meer over mijn project, en misschien wordt het zelfs nagevolgd door lezers : Wink:
2 x
Wees vastbesloten om niet meer te dienen en u bent vrij. (Etienne de La Boétie)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Foto's en getuigenissen van Potagers de Paresseux




par sicetaitsimple » 08/11/16, 19:52

Hallo Moutonjardinier,

Dit is een geweldig project, want het is van jou! Maar niet gemakkelijk, zeker niet als uw inkomen "in euro's" afhankelijk moet zijn van de tuinbouw.

Houd ons op de hoogte van de ontwikkelingen, en er is een nieuwe thread over "foto's en getuigenissen" die geschikt lijkt voor dit soort follow-up.

Van harte.

PS: als je hem hoogstwaarschijnlijk niet kent, raad ik je aan om de video's te bekijken van Jean-Martin Fortier, een biologische tuinder uit Quebec die heel jong begon en het vandaag heel goed lijkt te doen. Hoewel hij uit Quebec komt, zijn de meeste van zijn trainingsvideo's in het Engels, het duurt enkele uren. Wat uw project en uw ideeën ook zijn, ik denk dat er veel dingen zijn om te onthouden vanuit puur praktische aspecten.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Foto's en getuigenissen van Potagers de Paresseux




par sicetaitsimple » 03/12/16, 12:17

Dus laten we eens kijken, om een ​​verzoek te beantwoorden dat in de hoofdthread is gedaan. De foto's zijn van 6/11, er is niet veel meer over:

Foto201611 217.jpg


De beroemde prei iets te laat geplant wegens ruimtegebrek. In november zijn ze nog wat doorgegroeid.

Foto201611 218.jpg


De artisjokplant en de rest van het bord afgedekt voor de winter.

Foto201611 216.jpg


Spinazie, niet gestrooid.

Foto201611 215.jpg


Escaroles, niet gemulleerd, zaailingen in de grond verplanten. Aan de onderkant van de veldsla (er zijn er nog meer).

Foto201611 220.jpg


Niet erg zichtbaar, kleine wintersla's zeer recent getransplanteerd, weer van zaailingen in de grond. Sindsdien lijken ze te zijn hervat. We zullen zien.

Geen algemeen beeld op 6/11, maar een gedeeltelijk beeld op 21/05 waar we aardappelen en aardbeien zien die met hooi zijn gemout, en zelfs de artisjokkoppen die verschijnen.

Foto201611 188.jpg



Vandaag is alles (behalve wat overblijft) grotendeels bedekt met bladeren, gras,... voor de winter.

Werk in uitvoering!
2 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 256 gasten