(Te laat) frambozen, kunnen we de oogst bevorderen?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

(Te laat) frambozen, kunnen we de oogst bevorderen?




par Christophe » 29/09/16, 12:58

Nadat ik een paar jaar geleden 2 of 3 frambozenstruiken had geplant, had ik een prachtige "haag" frambozenstruiken, ze vinden de biotoop duidelijk leuk, hij plant zich veel voort (tot in het midden van het gazon dat eraan grenst) en ik heb meerdere keren per jaar enkele voetjes opofferen! De grootste planten worden groter dan 2 meter!

Het probleem is dat deze frambozenstruiken mij erg laat lijken: ik heb de eerste frambozen pas half september en vorig jaar had ik ze op 1 november nog na de eerste nachtvorst!

Voorwaarden: 400m hoogte, Ardennen, ligging op het westen, geen bemesting of behandeling, geen bodembedekking (behalve de dode hazelaar laat achter), regelmatig snoeien (minstens één keer per jaar)

Is er een (natuurlijke) methode om de productie gedurende het jaar te versnellen, want ik heb de indruk behoorlijk wat te verliezen (op 1 november zijn er nog groene frambozen die niet rijpen)

Hierbij 2 foto's van de dag, we zien nog veel frambozen "in voorbereiding":

Frambozen_1.jpg

Frambozen_2.jpg
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Frambozen (te) laat, kunnen we de oogst vervroegen?




par Did67 » 29/09/16, 14:38

Dit lijkt mij laat. Misschien kun je wat onderzoek doen naar vroege variëteiten en een paar potten uitproberen.

Hoe maat je ze?

Je hebt herhalingsvariëteiten (die in verschillende golven of bijna continu produceren). Je kunt behoorlijk streng snoeien: je laat op elke stronk 3 of 4 stengels per jaar achter; 1m tot 1,5m hoog. Al het andere snij je... Aan deze stengels zullen volgend jaar de eerste vruchten verschijnen. Dan zal het overal ontkiemen en zal de tweede vruchtgolf plaatsvinden op de nieuwe spruiten. De 3 of 4 stelen die je nog overhoudt, zullen uitdrogen. Gooi ze het volgende jaar weg...

Ik weet niet of en hoeveel dit de snelheid beïnvloedt. Half september is natuurlijk laat!

Frambozen zuigen de hele tijd. Ik ken alleen de tondeuse om ze zonder gedoe in bedwang te houden! Dus een rij/doorgang breed genoeg om er met de maaier langs te kunnen/een rij enzovoort... Op de rij, vanaf de BRF tot aan de val, om het "schoon" te houden. Dode bladeren gaan massaal weg, anders. Dit zijn planten van het “bostype”.

En het zou nodig zijn om traliewerk te maken = de draden uit te rekken; vervolgens bevestig je de stelen aan deze draden; anders bungelt hij alle kanten op en kun je er niet meer langs met je maaier!

Ten slotte is het normaal om bij doordragende planten knoppen en bloemen te hebben totdat de vegetatie stopt en de bladeren vallen...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359

Re: Frambozen (te) laat, kunnen we de oogst vervroegen?




par Forhorse » 29/09/16, 21:58

Stomme vraag, maar weet je zeker dat je het goed hebt gesneden?
De "takken" die zullen dragen, zijn de takken die het jaar ervoor zijn gegroeid.
Behalve bij bepaalde variëteiten en wanneer de situatie hen bijzonder bevalt, komt het voor dat de scheuten van het jaar al vrucht dragen... maar nogal laat tegen het einde van het seizoen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Frambozen (te) laat, kunnen we de oogst vervroegen?




par Did67 » 29/09/16, 22:58

Ah ja, goed punt!

Daarom herhaal ik ter verduidelijking:

- deze winter houd je 3 of 4 stelen die dit jaar is gegroeid ; je bent ongeveer 1,5 m lang; ze zullen de eerste vruchten voortbrengen, zoals bij variëteiten niet-doordragend, op de knoppen die als eerste op het bovenste gedeelte barsten...(in het algemeen)

- de stelen van vorig jaar, die dit jaar begin geproduceerd zullen zijn, zullen in principe deze herfst/winter "dood" zijn (leeg, hol, afgescheurd); je maakt ze volledig leeg!

- zodat je 3 of 4 stelen in een eerste golf rond juni/begin juli zullen produceren en dan "verdorren"

- gedurende deze tijd komen er nieuwe stengels uit de grond en beginnen bij de doordragende variëteiten te bloeien en vervolgens vrucht te dragen... Dit is de tweede golf bij de doordragende variëteiten, die pas stopt als de frambozen “gekookt” zijn ( de bladeren verliezen).

Voor degenen die niet terugkeren: er is geen tweede golf; de stengels groeien, maar bloeien niet. Wij snoeien ze minder streng, zodat je een grotere oogst krijgt, maar wel uniek blijft!

Het lijkt voor jou alsof je pas de tweede golf hebt gehad. Je moet je dus afvragen of je de goede 3 of 4 stelen van het jaar laat staan...??? Degenen die als eerste moeten bloeien.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Frambozen (te) laat, kunnen we de oogst vervroegen?




par Christophe » 30/09/16, 01:19

Forhorse schreef:De "takken" die zullen dragen, zijn de takken die het jaar ervoor zijn gegroeid.
Behalve bij bepaalde variëteiten en wanneer de situatie hen bijzonder bevalt, komt het voor dat de scheuten van het jaar al vrucht dragen... maar nogal laat tegen het einde van het seizoen.


Dit is absoluut mijn geval: het zijn (en ik zou zeggen bijna uitsluitend*) de takken van het jaar die de vruchten dragen!
De 2 hierboven geplaatste foto's zijn takken van dit jaar: ik herinner me dat ik behoorlijk streng heb gesnoeid...

Wat wat? Zou ik GMO-frambozen in mijn tuin hebben?? : Mrgreen:

Oké, geen grap...

Ja Did67, dat is ongeveer wat ik zie. Oké voor de snoeimethode, ik zal er meer aandacht aan besteden! Ik heb er een gewoonte van gemaakt om pas aan het eind van de winter de delen van dode takken weg te halen (+ 5 tot 10 cm)...en de volledig droge planten (vanaf jaar N-2 dus?)

* Het lijkt erop dat ik geen eerdere productie heb op de takken van vorig jaar...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Frambozen (te) laat, kunnen we de oogst vervroegen?




par Christophe » 30/09/16, 01:23

Ik vraag me af of het niet deze variëteit is die ik heb:

Rubus idaeus 'Heritage' - Laat herhalende rode framboos

Latijnse naam: Rubus idaeus 'Erfgoed'
Familie: Rosaceae

Rubus idaeus 'Heritage' is een van de meest winterharde Rubus idaeus-variëteiten van doordragende frambozen. Een zeer productief oud ras, vruchtbaar aan het einde van de zomer en produceert heerlijke rode frambozen, vrij groot, niet erg sappig en goed houdbaar. Door de late productie en goede conservering is het een ideale kleine vrucht om in te vriezen...


De naam betekent iets voor mij (het is vaag: het is jaren geleden dat ze werden geplant) en komt perfect overeen met mijn geval...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Frambozen (te) laat, kunnen we de oogst vervroegen?




par Did67 » 30/09/16, 06:13

Ja, dat kan het zijn.

Dus hier, probeer vroege (altijd herhaald)...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 315 gasten