Overschakelen naar permacultuur

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Joël Samuel
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 09/09/16, 15:37

Overschakelen naar permacultuur




par Joël Samuel » 09/09/16, 15:48

Hallo,
Het enige dat ik eerder deed was klassiek tuinieren: ploegen, mest in grote hoeveelheden, zaaien of verplanten, dagelijks water geven, periodiek wieden, soms insecticide, ...
Ik wil graag overschakelen naar permacultuur. Moet ik alles ploegen om de mest goed te begraven of de grond te laten zoals hij is en deze met hooi te bedekken? En water geven zal niet langer zo nodig zijn? Mijn grond is van het kleitype.
dank u
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: overschakelen naar permacultuur




par Christophe » 09/09/16, 16:10

Welkom hier!

Goed idee :)

De overgang naar "Fenocultuur" (we zijn nog steeds op zoek naar de exacte term maar deze vindt het leuk) vereist geen ploegen van het land (vooral niet gezegd Didier).
Maak gewoon een vlakke snede voordat u het hooi plaatst (minimaal 20 cm)

Je vindt hier veel informatie van Didier Landbouw / how-start-a-tuin-of-the-lazy-stappen-en-tips-t14895.html

Ik start zelf de techniek (ik stopte het hooi afgelopen zaterdag), er staan ​​foto's in de link hierboven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: overschakelen naar permacultuur




par Did67 » 09/09/16, 18:08

Ik bevestig:

1) Word niet moe voor niets om te begraven! Levende organismen zullen er voor zorgen. Mest is niet giftig! Het is zelfs een goed amendement ... Zelfs als het hooi op het oppervlak is beter (voor een hoeveelheid gras gelijk aan de start). Zelfs als mensen het moeilijk geloven!

De wormen zorgen ervoor ...

2) Inderdaad, een bedekte grond zal minder water nodig hebben (zie helemaal niet; ik heb thuis nog steeds geen water gegeven, met uitzondering van een paar rijen gezaaid of getransplanteerd net voor de hittegolf).

3) Kleigronden zijn bodems met de grootste reserve aan water en minerale elementen ... Ze zijn daarom het meest "vruchtbaar" (als we bedenken dat vruchtbaarheid een "potentieel" voor productie is). Zolang je ze maar niet slecht behandelt: het zijn ook de meest "gecompliceerde" bodems (waar zandgrond gemakkelijk is en alle fouten vergeeft) ...

Er staan ​​zo'n drie en een half uur aan video's op Youtube, met nogal wat "opmerkingen"; typ op de interne zoekmachine van YouTube "Potager du Laesseux" en de 3 video's moeten op een rij staan ​​...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: overschakelen naar permacultuur




par izentrop » 09/09/16, 18:17

Permacultuur is in de eerste plaats een filosofie met een beetje mythen en folklore.
Ploeg !! ?? vooral niet ongelukkig ... Het was om te lachen :)
In feite is het hetzelfde als wat je deed, maar zonder ploegen, geen pesticiden, geen fossiele meststoffen, geen fossiele brandstoffen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: overschakelen naar permacultuur




par Did67 » 09/09/16, 18:23

Inderdaad. Ik dacht dat het duidelijk was in mijn antwoord om niet te begraven! Geen werk. Zelfs de grelinette niet !!! Zelfs als het de "minst ergste" is, blijft het naar mijn mening schadelijk!
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 281-gasten