Gras hooi in zaadjes om te mulchen?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
groen buissonneurAT
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 30/08/16, 18:32

Gras hooi in zaadjes om te mulchen?




par groen buissonneurAT » 30/08/16, 18:37

hello,
Kunnen we hooi van gezaaid gras gebruiken voor mulchen?
Hartelijk
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: hooi




par Did67 » 30/08/16, 19:10

Ik heb hier een op hooi gebaseerde methode voor tuinieren zonder grond beschreven: landbouw / tuinieren-meer-dan-bio-by-planten-leven-zonder-vermoeidheid-t13846.html

Het is voldoende (en het is noodzakelijk!), eenmaal begonnen, nooit meer te stoppen en altijd een voldoende dikke laag aan te houden.

Je kunt dit ook op video zien, op YouTube, door "Le Potager du Paresseux" in de interne zoekmachine van de site te typen. Begin met “De luie moestuin: késako?”

Het is naar mijn mening zelfs de beste "mulch". En degene die de meest spectaculaire resultaten zal opleveren! Veel rijker dan bijvoorbeeld stro...
0 x
groen buissonneurAT
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 30/08/16, 18:32

Re: hooi




par groen buissonneurAT » 31/08/16, 16:12

Ik heb alle video's bekeken. Aan de andere kant had ik graag opheldering gehad over de kwaliteit van het hooi: als de planten in de weide zijn uitgezaaid, kunnen we het dan nog zonder risico maaien, hooien en gebruiken als mulch?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: hooi




par Did67 » 31/08/16, 21:52

Ja, dat bedoelde ik: zonder risico, zolang je altijd een voldoende dikke laag aanhoudt!

Omdat ik veronderstel dat het risico waar je het over hebt, is dat de zaden zullen ontkiemen? [dit is de angst die zich op internet verspreidt; onlangs nog een forumeur op Youtuabe die me vertelt dat hij sprak met een "ingenieur die zich heeft bekeerd tot biologisch" die hem vertelde geen hooi te leggen, maar dat "stro beter" is... Er is nog een lange weg te gaan!]

Dus als je de video's in gedachten hebt, bedenk dan dat ik in een weiland begin, of zelfs in een woestenij. Ieder jaar werd de weide gemaaid. Bij het schudden en zwaden van het hooi vielen de zaden voor 90% op de grond. Er was dus niet alleen al meer gras dan welke andere tuin ooit zal hebben sinds het een weiland was, maar de grond zit ook vol met zaden. Miljoenen zaden.

Het is dus logisch dat het meebrengen van zaden met het hooi vergeleken daarmee kattenpis is.

En je riskeert dus 10 keer minder dan ik, mits je het goed doet zoals ik: zorg altijd voor een voldoende laag gras... zal kaal zijn (al eerder, zodra de laag te dun is en licht doorlaat).

Het principe is gebaseerd op wat je onder elk dicht bos kunt zien: er zijn bijna geen grassen als er geen direct licht is. Het enige wat je hoeft te doen is een boom omhakken, zodat alles kan groeien en overwoekerd raakt... Conclusie: zolang je het licht "afsnijdt", kunnen er miljoenen regen vallen, het maakt niet uit!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: hooi




par Christophe » 01/09/16, 11:07

vert-buissonneurAT schreef:Ik heb alle video's bekeken. Aan de andere kant had ik graag opheldering gehad over de kwaliteit van het hooi: als de planten in de weide zijn uitgezaaid, kunnen we het dan nog zonder risico maaien, hooien en gebruiken als mulch?


Dit was ook een van mijn eerste vragen hier: Landbouw / how-start-a-tuin-of-the-lazy-stappen-en-tips-t14895.html

Didier beantwoordde het perfect...
0 x
groen buissonneurAT
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 30/08/16, 18:32

Re: Grashooi zaaien voor mulchen?




par groen buissonneurAT » 01/09/16, 20:53

Bedankt Didier voor je gegevens.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 282-gasten