Hoe u een "Lazy Vegetable Garden" gemakkelijker start dan permacultuur: stappen en advies

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Hoe u een "Lazy Vegetable Garden" gemakkelijker start dan permacultuur: stappen en advies




par Christophe » 18/08/16, 23:20

Ik heb net een groot deel van mijn tuin gemaaid dat al jaren niet gemaaid was (oeps...), dus ik heb veel "hooi" beschikbaar. Ik zou de techniek van Did67 willen proberen die hier in detail wordt uitgelegd: landbouw / tuinieren-meer-dan-bio-by-planten-leven-zonder-vermoeidheid-t13846.html

Ik heb ook een zeer platte rechthoek van ongeveer 50 m², op het zuiden gericht en die zich goed zou lenen voor een verbouwing tot een Potager du Paresseux, die ik daarom graag zou willen testen...

Dus mijn eerste vraag is: hoe de plot te "primen"?

Is het nodig om eerst te ploegen? (Ik denk het niet, maar ik vraag het liever nog een keer)
Zo nee, hoeveel moet het gras worden gemaaid voordat het hooi wordt gestrooid?

Hoeveel cm minimaal hooi toevoegen voor het 1e jaar, dwz het aas?

Is de kwaliteit van het hooi belangrijk?

Moet het erg droog zijn of kan er vers gemaaid gras worden gebruikt?

Ook waren er veel zaadgrassen, brandnetels en bloeiende distels in het deel dat jarenlang "wild" was gebleven.
Hoe dit te beheren zodat het de nieuwe plot niet vervuilt?

Tot slot, is dit het juiste moment (einde van de zomer) om het te doen?

Vanaf hoe lang kunnen we zaaien?

En hier zijn enkele vragen voor de komende veelgestelde vragen...

ps: de antwoorden op dit alles staan ​​waarschijnlijk al in het topic van did67, maar het is iets te compleet geworden voor de "nieuwe luie mensen" : Cheesy: landbouw / tuinieren-meer-dan-bio-by-planten-leven-zonder-vermoeidheid-t13846.html
2 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: de stappen en tips: Hoe maak je een moestuin beginnen Sloth




par Christophe » 19/08/16, 13:46

Hier is het "groente" perceel in kwestie, ik heb 3 andes gemaakt met het hooi dat alleen van dit perceel kwam...

moestuin1.jpg

moestuin2.jpg

moestuin3.jpg


Als het kan helpen mijn vragen hierboven te beantwoorden. Bedankt Didier!
Ik weet niet zeker of ik 100% van dit stuk land gebruik, we zullen zien volgens de antwoorden van Didier...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: de stappen en tips: Hoe maak je een moestuin beginnen Sloth




par Did67 » 19/08/16, 16:53

Potager du Paresseux: FAQ 1.0 - Hoe en wanneer begin ik?

Ja, ik denk dat het goed is om weer een "praktisch-praktisch" draadje te starten. Dus "hoe het te doen?".

1) Is het nodig om eerst te ploegen?

Neen. Een eerste keer ploegen zou met een heel slechte voet beginnen: beginnen met een slachting van wormen wanneer je ze wilt opvoeden, in vorm wilt krijgen en ze wilt laten werken!

Dat zou micro-organismen op hun kop zetten...

En dat zou zijn "voor niets werken", aangezien de aarde zich losmaakt.

Als je je calorieën wilt verbranden, raad ik aan om in plaats daarvan hout te maken!

2) Zo nee, hoeveel moet het gras worden gemaaid voordat het hooi wordt gestrooid?

Ik maai dichtbij: in feite passeer ik met mijn zitmaaier (ja, ik duw de "minste inspanning" soms een beetje ver). Maar na een maaibeurt gaat het ook...

3) Hoeveel cm minimaal hooi toe te voegen voor het 1e jaar, dwz het aas?

Er is geen verschil: je moet er genoeg in stoppen om te "stikken", zoals we in alledaagse taal zeggen. In feite ontnemen we licht. En het moet "vasthouden", in een voldoende laag, tot de oogst van de eerste geplante groente. Dus ongeveer 6 maanden. Mijn ervaring is dat ongeveer 20 cm "niet te luchtig", net uitgerold van de rol, voldoende is.

Zet ook niet te veel, anders gaan we de moeite nemen om te zaaien. En de lucht zal steeds moeilijker passeren als het vochtig is. Dus risico op anaerobiose. Onthoud altijd dat alle "goede" afbraakprocessen een oxidatie zijn van de C en H van organisch materiaal, dus aëroob. In anaerobiose gaan we richting methanisering!

4) Is de kwaliteit van het hooi belangrijk?

Het maakt niet veel uit. Het is perfect mogelijk om "oud hooi" te recyclen, dat niet meer zo smakelijk is voor de dieren. Of hooi dat water heeft opgenomen en geen waarde meer heeft als voer...

Aan de andere kant, neem geen "regain" (tweede snede). Het gras is te zacht. Niet cellulose genoeg. Dit riskeert verdichting en vorming "als karton"... We zouden naar anaerobiose gaan.

Dus als je de keuze hebt: eerder "oud" hooi, in de zin van gras wat te laat gemaaid (wat minder goed voer is).

5) Moet het erg droog zijn of kan er vers gemaaid gras worden gebruikt?

Het moet celluloseachtig zijn. Knipsels zijn niet geschikt. Ze fermenteren, wat iets heel anders is: levendige bacteriële actie, met snelle verwarming, wat leidt tot liquefactie. Alleen bacteriën vermenigvuldigen zich met deze snelheid (één deling per 15 minuten is explosief). Ze breken ook veel te snel af. Die gebruiken we liever als organische mest dan...

Maar u kunt "oude kruiden", celluloseachtig, gebruiken zonder de droogfase te doorlopen...

Drogen is alleen om het te bewaren.

6) Ook waren er veel zaadgrassen, brandnetels en bloeiende distels in het deel dat jarenlang "wild" was gebleven. Hoe dit te beheren zodat het de nieuwe plot niet vervuilt?


Het perceel is besmet! Te laat om zulke vragen te stellen. Zelfs als de aanwezige zaden niet ontkiemen, hoef je bij gebrek aan licht alleen maar de huidige dekking te "grillen" om je woestenij te zien "exploderen" met al dit onkruid!

Dus het toevoegen van de zaden van het hooi verandert de situatie nauwelijks. Kom op, dat voegt wat toe! Maar aangezien het er al veel zijn, is het geen "echt" probleem... "Enorm" en "enorm en een beetje meer", het is kif-kif!

De permanente en dikke hoes, die in continuïteit wordt gehandhaafd, zal de kieming "blokkeren".

Er blijven "vaste planten" die al op hun plaats staan: brandnetels, winde, braamstruiken, weegbree en... paardenbloemen! [aangehaald als voorbeelden; elke weide, elke woestenij heeft zijn eigen floristische samenstelling, afhankelijk van het klimaat, de bodem, de blootstelling, wat het eerder had...]. Vaste planten zijn planten die van jaar tot jaar overleven. De meeste hebben een ondergronds reserve-orgaan, waardoor ze na de winter weer kunnen beginnen: wortelstokken, vlezige wortels... Zo gewapend dat ze het hooi "doorboren". De "gebleekte" paardenbloem die we eten is niets anders! Dus daar zal het nodig zijn, het eerste jaar, vrij regelmatig om te passeren en... af te scheuren met het reservelichaam. Dit wordt steeds gemakkelijker naarmate de grond vanzelf losser wordt. Het eerste seizoen gaat het heel snel achteruit. Raak in het begin gewoon niet ontmoedigd. Of geloof dat het niet werkt!

Brandnetels, bijvoorbeeld, je moet handschoenen dragen en voorzichtig trekken om de wortelstokken, die als touwtjes zijn, te "herstellen". Het eerste jaar breekt het soms. Het tweede jaar zal het heel algemeen komen...

En daarna, zolang het bedekt is, blijft het "van nature vrij schoon": de annulus wordt niet opgetild (in tegenstelling tot wat er gebeurt met schoffelen, schoppen, enz.: je "kweekt" altijd zaden; als je de grond niet raakt, maken de eerste 3 cm zichzelf schoon; daarna ontkiemt het niet meer).

Grassen ("kruiden"), hoewel meerjarig, overleven dankzij hun stronk. Deze "verstikken" we met hooi. Het gras verdwijnt dus het eerste jaar.

De uitzondering, omdat er een nodig is, is winde. Geen enkele vorm van tuinieren, zelfs Roundup niet, heeft een oplossing. Anders dan degene die ik aanbeveel: een meedogenloze ontworteling, zonder het te laten ontwikkelen, om de wortelstok uit te putten. In 2 of ....3 jaar foutloos werk!

6) Tot slot, is dit het juiste moment (einde van de zomer) om het te doen?

Neen.

De juiste periode is normaal gesproken zodra de organismen in de bodem wat gekalmeerd zijn en het gras niet meer groeit.

Als de organismen nog actief zijn, zal het hooi dat snel nat wordt, vergaan. Hierdoor komen voedingsstoffen vrij, waarvan sommige uitloogbaar zijn. Het zou zonde zijn om de tafelkleden te "laden".

Als het gras nog groeit, heeft ze energie genoeg en weet ze het hooi op te tillen, erin te prikken. In de winter niets van dat alles. In de winter vegeteert het en daar wordt het als niets gesmoord. Het rot (dus ontleedt) zeer snel.

Voor mij komt dit overeen met de tweede week van november. Thuis in de Ardennen, zou ik het liever eind oktober/begin november stellen?

7) Vanaf hoe lang kunnen we zaaien?

Het eerste jaar raad ik aan om te planten (zaailingen in kleine potten). We openen een heel klein gaatje. De planten staan ​​voor en sluiten de luchtruimte... Dit maakt schoonmaken makkelijker (vaste planten!).

Het kan meteen. Maar hey, voordat de winter niet het moment is.

Nadien verander ik in het voorjaar (maart - april) soms natuurlijke weiden (vrij "schoon"; geen woestenij). Daar plant ik direct.

Anders heb ik in de lente al zonder problemen gezaaid op bedden die in de herfst zijn behandeld...
5 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: de stappen en tips: Hoe maak je een moestuin beginnen Sloth




par Julienmos » 19/08/16, 17:09

kunnen we hier vragen stellen, of zijn het alleen veelgestelde vragen?

(p dat ik 1 of 2 kleine vraagjes heb t.o.v. bovenstaande post...)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: de stappen en tips: Hoe maak je een moestuin beginnen Sloth




par Christophe » 19/08/16, 17:30

Bedankt Didier voor dit uitgebreide antwoord!

Julienmos schreef:kunnen we hier vragen stellen, of zijn het alleen veelgestelde vragen?


Ja vragen maar alleen over de inrichting (wat ik boven de priming noem dus) van de luie moestuin!

Vanzelfsprekend zal een vraag/antwoord in de FAQ worden opgenomen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: de stappen en tips: Hoe maak je een moestuin beginnen Sloth




par Julienmos » 19/08/16, 17:48

het is maar een detail... Did schreef, over het hooi:

'Je moet ook niet te veel zetten, anders gaan we zaaien. En de lucht zal steeds moeilijker passeren als het vochtig is. Dus risico op anaerobiose. Onthoud altijd dat alle "goede" afbraakprocessen een oxidatie zijn van de C en H van organisch materiaal, dus aëroob. Met anaerobiose gaan we richting anaerobe vergisting!"


en hoe zit het met een dikke laag BRF? versnipperd hout laat nog minder lucht door dan hooi, toch?

het kan daar beneden lang nat en koud blijven, in het voorjaar... vooral in het geval van kleigrond.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: de stappen en tips: Hoe maak je een moestuin beginnen Sloth




par Christophe » 19/08/16, 18:38

Did67 schreef:5) Moet het erg droog zijn of kan er vers gemaaid gras worden gebruikt?

Het moet celluloseachtig zijn. Knipsels zijn niet geschikt. Ze fermenteren, wat iets heel anders is: levendige bacteriële actie, met snelle verwarming, wat leidt tot liquefactie. Alleen bacteriën vermenigvuldigen zich met deze snelheid (één deling per 15 minuten is explosief). Ze breken ook veel te snel af. Die gebruiken we liever als organische mest dan...

Maar u kunt "oude kruiden", celluloseachtig, gebruiken zonder de droogfase te doorlopen...


Dus als ik het goed begrijp moet je geen gebruik maken van afvalmaaien "klein gras" dus grassoort (mits onderhouden lol).

Om mijn "zaak" een beetje te illustreren, hier is de voorraad "hooi" die ik heb (achterkant, al jaren niet meer gemaaid: het is het hooi "besmet" met grassen en andere distels...). Het perceel ging gisteren naar de Orec gyro-shredder (een mooie machine!!):

hooi1.jpg

hooi2.jpg


(foto's gemaakt op dit moment, het licht is niet goed, de echte kleur komt dichter bij de 2e foto)

En een foto ter illustratie van het verschil tussen grasmaaiafval (na 24 uur nog groen) en hoger gras (al "geelgrijs"):

hooi3.jpg


Ik begreep dat het het gebrek aan lucht van het maaiafval was dat het gebruik van grasafval niet toeliet, maar een hooi/grasmengsel zou veel lucht moeten doorlaten...

Is het mogelijk om de 2 te mengen voor priming? In welke verhouding? 1/2? 1/3?

Ik zou deze "starter" moestuin kunnen gebruiken om te experimenteren ... zoals een 100% hooi, 1/3 gras en 1/2 strook? En zien wat er over een paar maanden gebeurt?

Subvraag: in een van je laatste video's zei je dat je stroken gras achterliet voor bepaalde diersoorten, welke breedte hooi raden jullie aan tussen 2 stroken gras?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: de stappen en tips: Hoe maak je een moestuin beginnen Sloth




par Christophe » 19/08/16, 19:04

Een aspect waar ik niet aan dacht: mijn toekomstige luie moestuin staat direct bloot aan de heersende wind (westen over de breedte), en aangezien het behoorlijk kan waaien, zal het geen probleem zijn zolang het hooi niet voldoende wordt aangedrukt (de eerste paar maanden dan)?

Oplossing? Een ballast zoals karton en wat stenen? Zorgen: de lucht kan opraken? Of laat ik (kleine) bandjes in de lucht?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: de stappen en tips: Hoe maak je een moestuin beginnen Sloth




par Did67 » 20/08/16, 09:55

Julienmos schreef:kunnen we hier vragen stellen, of zijn het alleen veelgestelde vragen?




Voor mij ja.

Ik realiseer me dat, afgezien van een paar dappere mensen, niemand de "grote draad" -tas leest. Ik krijg vaak vragen die al beantwoord zijn. Er komen momenteel mensen van Youtube naar econology, die mijn video's volgen, en vice versa.

Dus ik denk dat we deze puinhoop terug moeten nemen.

Ik gebruikte FAQ zoals je hoofdstukken in een boek zou gebruiken...

Hier, de 1.0, enz. zal het gaan om de aanleg van een moestuin...

Anderen zouden moeten komen: 2.0 hoe te zaaien; 3.0: hoe te planten, enz...
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: de stappen en tips: Hoe maak je een moestuin beginnen Sloth




par Did67 » 20/08/16, 09:56

Veel vragen !

Dat heb ik me trouwens niet allemaal afgevraagd! Dat betekent niet dat ik geen antwoord heb!!!

Daar is het grijs weer en regent het nog niet. Dus snel naar buiten voor wat verplantingen of wat zaailingen...
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 458-gasten