Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 24/05/14, 17:41

Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

[Bewerk de 11.12.2016] Een samenvatting van deze thread - erg lang geworden - is online op een andere thread:

landbouw / de-tuin-van-de-lazy-samenvatting-t15042.html

De directe link naar het Excel-bestand: https://framacalc.org/4swDi7EPa1

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ------------------------------

Ga op een andere thread, 1360 zachtjes herinnerde me eraan dat een aantal verwachte rendementen. Het motiveerde me.

State griep vandaag, geen kracht om te handelen, dan een beetje tijd om te vechten met de computer - die, zoals u weet, is niet mijn gebied van excellence !!!!

Dus, luisterend naar de ‘Olds ideas’ van Cohen [wat bewijst dat je goed ouder kunt worden en ‘jezelf kunt vinden’] ...

De bovenstaande foto's bevinden zich allemaal in hetzelfde deel van mijn tuin dat ik me uit het verleden herinner; dit is slechts een deel van mijn "expés" die we zullen noemen, om uw weg te vinden, het "hooi" -experiment:

1) sinds mensenheugenis was het een natuurlijke weide. Het is meer een droge weide, bovenaan de helling, op het zuidwesten gericht, dus de zon "schijnt" nogal; ondiepe grond - op schopdiepte raak je kiezelstenen ...

Het is gelegen 340 m. Het was dan ook op het punt om 10 15 dagen achter de vlakte van de Elzas.

2) 2013 juli, + maaien hooi oogst (een boer)

3) 2013 augustus: herstel van de ronde balen hooi slecht, gehouden op het gras begon te duwen; Dubbele dikte voor verdichting, moet het doen 30 cm hooi ... Het gebied ziet u (ongeveer 60 m²) werd bedekt met een grote ronde bal

Winter wordt besteed aan het. Niets te doen, natuurlijk.

Dus alles wat ik realiseer hier wordt gespeeld vanaf dit voorjaar, vroeg zonder NO grondbewerking. NI BECHE. Of kies !!!

A) Het planten


Het is algemeen bekend (en dit wordt wetenschappelijk ondersteund) dat rottend, vers organisch materiaal een anti-kiemkracht heeft. Tenminste als het houtachtig materiaal is (hout, kreupelhout ...; te controleren op cellulosemateriaal). Dit is wat verklaart, met de afwezigheid van licht, dat dit voorjaar alles "schoon" is [nou ja, we komen er bijna op terug!]

Dus dacht ik erover om in rijen te zaaien nadat ik het hooi, dat nu verpakt is (meer dan een paar cm dik), had "geopend", alleen op de breedte die nodig is voor zaaien en opkomen: ongeveer 2 cm breed (of "3 vingers").

Dus ik strekte zich een meten lijn [Update: vandaag sneed ik langs een plank, die het hooi vasthoudt en "wiggen"]. En liet de grote keukenmes. [Bijgewerkt 2015: ik nu gebruik maken van een broodmes met inkepingen ; hooi is veel gemakkelijker gesneden

Beeld

Om een ​​beetje beter te regeren, en vermijd nauw contact tussen de rottende materie en mijn zaailingen, gebruikte ik een kleine hand klauw 3 tanden en ging achter:

Beeld

[Update 2015: hoe smaller de groef, hoe minder onkruid; Dus in de tussentijd heb ik het systeem geperfectioneerd: in plaats van een groef en opening met de "3 tanden" te snijden, snij ik twee gelijke groeven van maximaal 3 cm; Ik verwijder voorzichtig het hooi zonder de schone snijkant te beschadigen; Ik heb de twee achterste tanden vastgezet, zodat ze in de voor gaan zonder het hooi dat tussen de rijen bleef zitten te verplaatsen; Ik verspreid; Ik ga terug; Ik stamp als de aarde droog is - nooit als het nat is, om niet te "beton"!]


Zeker niet zet hooi op de ingezaaide voren natuurlijk, aangezien het deze dekking die blokkeert de ontkieming van onkruid! Dit zou op dezelfde manier blokkeren de opheffing van groenten geplant.

Dus nu, met een bestuur, snoeischaar en een kruiwagen, mijn enige tuingereedschap:

Beeld

dan heb ik gezaaid. En als ik ervaar, ik bedekt dun (ongeveer 1 cm) op twee manieren:

- Commercial potgrond (met twee zakken 7 of 8 euro, maakte ik een half dozijn lijnen / m lengte ongeveer 10

Beeld

- Het land van molshopen, verzameld (zoals genieten van hun werk, het is een goede losse grond)

Beeld

[Bijgewerkt end 2015: Ik gebruikte noch het een noch het ander; de bodem is een onnodige kosten - het geld, het is ook het werk: het is het resultaat van de tijd besteed aan het werken onder job! -; Earth molshopen genereert overmatige lichaamsbeweging van onkruid; het beste is om direct zaaien in de grond is; Ik doe dat niet!

Het resultaat, gefotografeerd datum:

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld

Edit van Remundo 13 / 07 / 2016
Het veranderen van de titel:

"Meer tuinieren dan biologisch in direct zaaien zonder vermoeidheid?" WORDT "Le Potager du Laesseux: Meer tuinieren dan biologisch zonder vermoeidheid "
Dernière édition par Did67 de 08 / 01 / 16, 12: 35, 7 keer bewerkt.
5 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/05/14, 17:43

Het observeren van de volgende zeer snel liet me dat het de opening van de vegetatie die een kans voor onkruid verlaat.

Dus stelde ik mezelf de vraag of we rechtstreeks door deze hoes heen konden transplanteren, zonder "te openen".

Dit is het volgende.

B) verplanten test direct door middel van het hooi, zonder "openen": het werkt!

Zo verwijderde ik de planten gezaaid in rij planter, een gat, en presto, het is voorbij.

Dat is wat er gebeurt vandaag:

Beeld

Voordeel: geen "zone" waar de aarde kaal is en waar onkruid zal ontkiemen!

Om de tijd te bevestigen, maar ik adviseer slapen en al!
6 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12294
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2957




par Ahmed » 24/05/14, 17:54

Ik heb slechts één woord te beschrijven uw succes immoreel! : Cheesy:
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/05/14, 17:55

C) Plant bollen

Naar aanleiding van mijn planten, had mijn vrouw de bollen (uien, sjalotten) geplant, zie je hierboven, met behulp van dezelfde methode van het openen van voren.

Toen ik zag dat deze "opening" een venster was voor onkruid, vroeg ik me af of het "anti-kieming" -effect op de bollen van toepassing was.

Dus kocht ik wat sjalotten ik direct in de planter geplant, door middel van hooi, zonder iets anders te doen.

Hier is het resultaat [aandacht datum aanplant is vertraagd ten minste 15 3 dagen of weken; niet vergelijken met de vegetatieve ontwikkeling]

Beeld

Men kan direct zien dat:

a) er is geen nadelig effect

b) het is veel schoner!

Voortaan zal het de "bollen" en "verplanten" -methode zijn: rechtstreeks, door het hooi, zonder "te openen"!

NB: de literatuur en de "wij zeggen" adviseren om bollen na biologische bemesting nooit te plaatsen, dit zou rot bevorderen. [Update: 2 na de oogst, bevestig ik dat mijn bollen goed te houden]

Dus gelieve te wachten op het einde van deze expeditie! Als het is, zal deze zomer alles verrot zijn !!!
Dernière édition par Did67 de 06 / 01 / 16, 17: 37, 2 keer bewerkt.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/05/14, 18:05

Conclusies ???

Voorlopige !!!

1) Mijn tuin is minstens zo mooi als toen ik was moe. Waarschijnlijk meer .... En geen fuck een trein is spannend - vooral als je dol op de uitdaging! [We passeren een beetje gek als je een baal hooi te plaatsen en uit te leggen aan de buurman dan het is om de tuin]

2) Echter, twee hindernissen:

a) de vogels komen en schraap betrekking hebben op de zaailingen ...

Ze zijn snel te dompelen dat er wormen in puin! [Het doen van een hoop werk!]

Twee oplossingen of 3:

- Een kat? maar hoe er te binden ???

- Een netto te dekken ??? Dit is wat raadt Soltner [Update: dit jaar 2015, moest ik netten te zetten]

- Board achter de vogels met een hark gras en opnieuw te ontdekken; kost wat tijd, maar is niet een grote klus; dat is wat ik deed.

b) Voles!

(Ik denk dat dat is rechts); zij vinden ideale omstandigheden, weg van de dekplaat ...

Dus zetten ze de bazaar, dekken zaailingen ...

Beeld

Later gaan ze na de oogst. Hier is een voorbeeld, een foto van mijn BRF test van vorige jaar:

Beeld

Voor nu:

a) trapping was een totale mislukking; ze niet de zorg over mijn gezicht, haal de volgende ... Ik probeerde twee soorten vallen.

[Update: Sindsdien heb ik ontdekt effectief vallen; zie hieronder]

b) Ik zag met genoegen een torenvalk valk fladderen in de buurt

c), en ook de buurt katten

d) Ik oefen Boeddhisme: in de mate dat tuinieren me niet vraagt ​​veel inspanning, waarom niet met hen delen ??? groeien twee keer oppervlakken en één overblijft ???

Ja, maar als ze nemen ????

[Update: dit is wat er gebeurde in 2014: 24 op geplant selderij, geen gewas - niet één! Alle opgeblazen]!

Zal er een evenwicht met hun eigen roofdieren ???

Dus ik handelen zwakjes, houd een beetje en we zullen zien ...

3) Slugs

In dit stadium lijkt het geen groot probleem te zijn, noch 'superieur' aan wat ik wist op deze plek waar ik de grond aan het bewerken was.

De tuin is omgeven door weilanden, had ik altijd slakken.

Maar ik heb ook altijd "kevers" (gouden kever?) Gezien, hun vijand ...

Het is alleen van cruciaal belang bij de aanplant. Er allemaal kunnen brengen!

Ik heb een behandeling Ferramol bij de aanplant. Gezien in wortel rijen op een gegeven moment, na de hete droge periode, de regen terug, alles zou er binnenkort! Er was een onvrijwillige uitdunnen door naaktslakken!

De Ferramol is een ferrosulfaat. De zwavel en ijzer zijn sporenelementen die planten nodig hebben. Voor veel planten, het brengt zwavel (kruisbloemigen) of ijzer (in het geval van chlorose - vergeling bladeren, met alleen de aders die groen blijven, een teken van ijzergebrek).

Dit snijdt de eetlust van de slakken af. Ze sterven niet "kwijlend". Observeer dus het verdwijnen van de korrels om te weten of er nog steeds korrels zijn. Zoek niet naar het slijm!

Mijn doel is om elke bijdrage van wat dan ook te vermijden, inclusief producten die zijn goedgekeurd als 'biologisch' (herlees enkele van mijn uitwisselingen met enkele over biologische dogma's; ik ben voor biologisch, maar mijn ambitie is om beter, dus "meer dan biologisch", gebaseerd op een cyclische en natuurlijke landbouw. ​​Voor mijn plezier).

Maar Ferramol, in tegenstelling koperverbindingen - giftig - voor mij, een product zeer acceptabel. Het enige nadeel is geliefd en niet duren!
Dernière édition par Did67 de 06 / 01 / 16, 17: 42, 2 keer bewerkt.
5 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12294
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2957




par Ahmed » 24/05/14, 18:33

De literatuur en het "zeggen ze" adviseren om bollen nooit na biologische bemesting te zetten, dit zou rot bevorderen.

Er zijn waarschijnlijk een groot verschil tussen uw inname van hooi en mest rijk aan stikstofhoudende materialen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/05/14, 18:52

Ja. Dat is wat ik ook dacht. Anders zou ik niet geprobeerd 100% van mijn productie op dit gebied.

Echter, hooi is rijker dan stro. Dat is meer dan mulch struik ...

Daarom "profiteer" ik van deze meevaller: naast de kwestie van het niet bewerken / bedekken van de grond, past het ook in mijn schema van "horizontale overdrachten" van vruchtbaarheid. Met name voor andere elementen dan stikstof.

Het totale concept hierboven beschreef ik, denk ik:

a) een gebied "braakliggend voor peulvruchten" - in dit geval de Alexandrijnse klaver; groeit snel, bevriest in de winter ...

In dit gebied wordt de bodem "bijgevuld" met natuurlijke stikstof.

b) een zone in BRF; als mijn cycli eenmaal goed zijn ingeburgerd, komt ze na de klaver; de BRF zal het teveel aan stikstof "immobiliseren" (dit beroemde "depressieve effect"), om het vervolgens geleidelijk te "vrijgeven".

Dit is het gebied van champignons - de winning van mineralen.

Dit is de humificatie van het gebied; productie van stabiele humus uit lignine.

Door op klaver einde van het leven, onderhoud ik voedsel voor regenwormen.

c) maaien door hooi af te rollen; herstel na meerjarige gewassen (frambozen, aardbeien) of "aangetaste" gebieden worden behandeld met hooi zoals hierboven beschreven; intense activiteit van regenwormen; onkruid verstikken op een paar uitzonderingen na (inclusief bolgewassen en sommige wortelstokken en ... weegbree en bedstro!) ...

Deze uitzonderingen, rekening houdend met de zeer goede structuur van de grond, goed scheuren, zonder te "breken" ... Handmatig tillen vertegenwoordigt een beperkt werk, en gebeurt "terloops" ... Zoals alles of bijna komt, het is zeer effectief ...
Dernière édition par Did67 de 11 / 11 / 14, 12: 01, 1 keer bewerkt.
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12294
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2957




par Ahmed » 24/05/14, 19:43

Het voegt waarschijnlijk andere overweging: het hooi intake is het oppervlak dat niet vergelijkbaar is met de verwerking van mest.
Hoe dan ook uw experimenten zijn zeer interessant.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/05/14, 22:18

Ik herinnert eraan dat dit onderwerp is van een ander, die werd gevraagd hoe om het gemakkelijker te maken grondbewerking ...

Ik stelde toen de vraag: "maar waarom bewerk je de grond ???"

De foto's lijken een vroege antwoorden te brengen!

'Om niet veel moe te worden! Allemaal omdat we altijd zeiden dat we zo moesten doen!'
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/05/14, 22:25

Een van de grootste banen is om het hooi vogels, krabben, geprojecteerd op zaailingen ontkiemen te verwijderen.

Ik vond de foto:

Beeld

Dit is taai, die niet te tillen, maar vond zichzelf bedekt met hooi ...

Het moet dus duidelijk zijn.

- Op zaailingen, kan het de opheffing blokkeren

- bovendien is het moeilijker om veldsla te wassen; er bestaat een risico op kleine stukjes hooi [merk op dat het minder giftig is dan de pesticiden op de veldsla uit de supermarkt, die op hun beurt absoluut onzichtbaar zijn! Dus mij, dat deert me niet. Maar dat zou een bekrompen geest kunnen "blokkeren"! In dit geval is het hooi "vuil"!]

[[PS: voor degenen die het niet wisten en die nog steeds denken dat veldsla slechts een winterse "salade" is, er zijn nu variëteiten "voor het hele jaar" - hier is het. variëteit "Gala"; we amuseren ons nu!]

[Update eind 2015: het probleem is zo groot geworden dat ik nu anti-vogelnetten over de zaailingen hang; voor een paar euro is het probleem definitief opgelost; de aanwezigheid, in de buurt, van struikgewas biedt een comfortabel onderkomen aan de merels, die zodra men de plaats verlaat, zich haasten om te graven en zich te voeden met wormen ... Zodra men nadert, de "klokkenluiders" schrik iedereen weg]
Dernière édition par Did67 de 08 / 01 / 16, 11: 10, 2 keer bewerkt.
4 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 171-gasten