Waterverbruik

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Waterverbruik




par Grelinette » 16/09/14, 20:05

Dit jaar heeft het water in Frankrijk niet gemist, maar de zomer is hier een interessante observatie (onderwerp en opmerkingen van een blogburger van mijn gemeente in de PACA-regio):

"Het zomerseizoen loopt ten einde en veel burgers zullen de zwembaden winterklaar moeten maken en leeg moeten maken. Waar kunnen we enkele tientallen m3 legen?
Eén lezer merkte dat een van zijn buren op de openbare weg lekte en zich afvroeg of dit normaal was. Ik vroeg de assistent-afgevaardigde voor stadsplanning, stadsontwikkeling ... hier is zijn antwoord.

Volgens de Dienst Ruimtelijke Ordening en de Technische Dienst van het stadhuis lijkt het erop dat deze operatie kan worden uitgevoerd door zich te verspreiden over het eigen land of door middel van regenafvoer. Het is raadzaam om de zwembaden in kleine stapjes te legen om overstromingen te voorkomen… de buren en om het water niet te sturen op dagen met zware regen… om zo het netwerk niet onder te dompelen. "


opmerkingen
Het is waar dat elk jaar, aan het eind van de zomer, sommige eigenaren hun zwembad voor de winter volledig leegmaken. Voor anderen, degenen die hun vijver de hele winter vol hebben gehouden, de leegte in het algemeen in de lente voordat ze deze weer in het water zetten vóór de mooie zomerdagen. In het ene geval, net als in het andere geval, gezien het aantal zwembaden in onze regio (zie de afbeeldingen van Google-afbeeldingen), zijn het (honderden) duizenden kubieke meters "schoon" water die worden gedumpt in de natuur of op de openbare weg; dit is gemakkelijk te zien op de weg die langs de eigendommen met zwembad loopt.

Het is des te paradoxaler dat onze regio regelmatig wordt getroffen door perioden van droogte en dat deze verklaring van "verspilling" van water in tegenspraak is met bepaalde maatregelen van duurzame ontwikkeling die ons adviseren om ons waterverbruik te verminderen. door een mixer-beluchter aan onze kranen vast te maken ...

Maar wat te doen?

Misschien, wat elektriciteit betreft, kan dit zwembadwater opnieuw in het netwerk worden geïnjecteerd!

Ideeën? ...

-------------------------------------------------- -----------------------------------
In verband met dit onderwerp moet worden opgemerkt dat de PACA-regio niet alleen een van de Franse regio's is die wereldwijd het meeste water verbruikt, maar ook een regio met een van de hoogste consumptie per hoofd van de bevolking. (Bron: http://www.ecodomisons.fr/l-eau/la-cons ... C3%A9gion/ )

Het zou interessant zijn om te weten of de waterverbruikscijfers per hoofd van de bevolking rekening houden met de volumes water die de zwembaden vullen.

Andere interessante cijfers gegeven door de WHO:
het verbruik van water voor een huishouden wordt als volgt verdeeld:

39% voor baden en douches;
20% voor WC;
12% voor linnen;
10% voor gerechten;
6% voor de bereiding van voedsel;
6% voor verschillende huishoudelijke toepassingen;
6% voor het wassen van de auto en het besproeien van de tuin;
1% voor drinkwater.

Op de 243 liters drinkwater die een Franser per dag verbruikt, is alleen 1% (2,4l) dronken en flessen mineraalwater tellen niet mee!
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
jlt22
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 414
Inschrijving: 04/04/09, 13:37
Plaats: Guingamp 69 jaar




par jlt22 » 16/09/14, 21:01

Ik woon in Bretagne en voor 2-mensen eten we goed jaar, slecht jaar, 60 65 m3 van water per jaar.

We hebben geen zwembaden, drinken alleen leidingwater en geven de tuin maar heel weinig water en alleen de gieter.

We nemen alleen douches, geen badkuipen.
Onze kranen zijn stroombegrenzers en uitgerust met schuimstof.

We zijn dus ver verwijderd van de WHO-evaluaties, ik denk dat er een fout zit in het cijfer van 243 liters / dag / persoon.

Veel gezinnen die minder geïnteresseerd zijn dan ik hebben helemaal geen resultaat.
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh

Re: Waterverbruik




par bamboe » 17/09/14, 04:27

Grelinette schreef:[b] Misschien, wat betreft elektriciteit, om dit zwembadwater opnieuw in het netwerk te kunnen injecteren!

Zwembadwater is verspilling, maar het is helemaal niet schoon.
Ze kreeg allerlei bezoeken (mens, dier, plant), onderging behandelingen voor de kleine troost van de bader (Chloor).
Het is niet geschikt voor consumptie en niet injecteerbaar in de staat in het netwerk.

Het kan worden gebruikt bij het spoelen, maar daarvoor zijn 2-watersystemen in de huizen nodig.
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 17/09/14, 09:03

jlt22 schreef:We zijn dus ver verwijderd van de evaluaties van de WHO, ik denk dat er een fout zit in het cijfer van 243 liters / dag / persoon.


dit cijfer komt niet van de WHO en lijkt inderdaad verkeerd.
het huidige gemiddelde (omlaag) ligt eerder in het bereik van 150 tot 160l / d / persoon in Frankrijk
wees voorzichtig, meet niet alleen wat je thuis consumeert: we wassen onze handen en we gaan ook naar de badkamer in het kantoor, restaurant, enz.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 17/09/14, 09:48

Alles hangt af van hoe je telt!

- op het aanrecht?
- op het station?

Er is een hoog percentage (in de volgorde van 30%, geloof ik), verliezen op het netwerk.

Dus als we de hoeveelheid water verdelen die door distributeurs in het circuit is gezet, vinden we een veel hoger cijfer dan als we de meters gemiddeld ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 17/09/14, 10:38

Om de waarheid te zeggen, het maakt niet uit hoe je het berekent en of het water dronken is, wordt gebruikt om te douchen, je handen te wassen, je auto of water zijn geraniums ...

Het onderwerp van weten wat te doen is dat enorme hoeveelheden water lege zwembaden concreet zijn en hoe dan ook strenger en scherper zullen zijn in de toekomst, vooral in de regio's van Frankrijk (en Europa) waar,

- aan de ene kant is waterbesparing een cruciaal en terugkerend punt,
- en ten tweede, de dichtheid van zwembaden is de grootste.

(Het is 2-punten die identiek stijgen vanwege het warme klimaat!)


In tijden van droogte en waterbeperking is het moeilijk om aan een burger uit te leggen dat hij zijn tuin niet kan water geven of zijn auto kan wassen, terwijl zijn buurman een pool van 100 m3 heeft gevuld en dat hij moet toevoegen water vanwege verdamping!

Zonder de eigenaren van zwembaden die niet beschikken over een eenvoudige manier om het water uit hun zwembad te recycleren objectief te willen uitdagen, is het uniek om erop te wijzen dat dit niet het geval is.er is een grote kloof tussen de kleine waterbesparingen die de "Agendas-21" ons aanbevelen om te doen op individueel niveau (installatie van een mixer)en grote volumes water uit zwembaden die in het wild worden gedumpt (meestal water uit het drinkwatersysteem).

Toch kunnen we een oplossing bedenken om dit "relatief schone" water te recyclen.

Misschien een draagbaar microfilterstation met filters, UV-lampen, enz. (Verstrekt door de gemeente of afdeling) dat de poeleigenaar zou kunnen gebruiken om dit water terug te plaatsen in een secundair watersysteem (water, toiletten , ...) wanneer ze hun zwembad leegmaken? ...
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 17/09/14, 10:52

als het water duurder was, zouden er minder zwembaden zijn .....
het is een beetje provocerend maar het werkt.
de gemiddelde waterprijs in Frankrijk is in de orde van 4 € 1000L, ik vind het laag.
je doet dingen met water 1000L als je een beetje blundert.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13689
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Re: Waterverbruik




par izentrop » 17/09/14, 12:41

bamboe schreef:Zwembadwater is verspilling, maar het is helemaal niet schoon.
Ze kreeg allerlei bezoeken (mens, dier, plant), onderging behandelingen voor de kleine troost van de bader (Chloor).
Na een tijdje in de zon verdampt het chloor.
Het moet het zonder consequenties op zijn land kunnen verspreiden, toch?

Yaka gebruikt biologisch afbreekbare producten, zoals elke zichzelf respecterende ecoloog : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 17/09/14, 12:56

jr22 zei:

een fout in de afbeelding van 243 liters / dag


Ik wil, neef! Mijn gemiddelde is 120 l / dag twee, wasserette en vaatwasser inbegrepen. Het cijfer is verdubbeld als we rekening houden met de speurtochten door de tank (maar als we ze in het leidingwater doen, zouden we meer opletten)

natuurlijk geen bad. 'S Morgens drink ik 24-liters (vanwege het wachten op warm water en de baard) en mijn vrouw 18.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 17/09/14, 13:53

Ik denk dat het een vergissing is om dit debat te richten op details van individueel gedrag en om op de hoogte te blijven van min of meer accurate wereldwijde cijfers. (Bovendien zou het interessant zijn om het verschil in waterverbruik per huishouden te kennen, tussen degenen die een zwembad hebben en degenen die geen water hebben ...).

WATER wordt vandaag voorgesteld als "een uitdaging van morgen en een transversale kwestie voor gezondheid, milieubescherming, voedselzekerheid, onderwijs, energie, economische ontwikkeling en regionale planning. "(bron: website van de overheid).


De vraag is dus niet of we individueel of door huishoudens minder water kunnen consumeren volgens zijn gedrag, waarbij iedereen zijn grenzen van economie en inspanning bepaalt volgens zijn waarden, zijn genoegens en zijn middelen, of als we moeten verminder het aantal pools door een hogere waterprijs, maar denk aan een stand van zaken:

Onze comfortmaatschappij staat individuele vrijetijdsactiviteiten toe (zelfs aanmoedigt), zoals zwembaden, bij de oorsprong van een zeer grote consumptie van drinkwater voor plezier, en vervolgens de verspillende afvoer van dit water (het woord " afval "niet aangepast omdat het water werd gebruikt), terwijl parallelle dagelijkse aanbevelingen ons ertoe aanzetten om enkele tientallen liters water per jaar te besparen. Het is deze dissonantie die me stoort, toch is er een zwembad in mijn huis! ...

Het is niet mogelijk de vergelijking "zwembadwaterbesparing" op te lossen met beperkingen, verboden, selectieve prijzen of andere dwangmaatregelen, omdat de directe en indirecte besparingen die door zwembaden worden gegenereerd in sommige gevallen erg belangrijk zijn. regio's (belastingen, heffingen, handel, banen, ...).

Naar mijn mening is het logischer om te vragen wat er kan worden gedaan om dit nog steeds "schone" water terug te winnen en te gebruiken.
(Ik zeg "schoon" want zwembadwater drinken is niet a priori gevaarlijk ... deze zomer moest ik weer enkele liters drinken en ik ben niet eens ziek!).

Opvallend is dat afvalverwijderingssites zich aanpassen en moderniseren om hout, karton, metalen, planten, glas, olie, enz. Terug te winnen, maar er is nog niets bedacht om water terug te winnen, maar toch aangekondigd als een van de goederen het meest waardevol voor onze toekomst ...

Dit is des te eenvoudiger omdat de vele waterafvalstoffen die worden waargenomen en de toekomstige droogtes worden aangekondigd, er ook meer overstromingen worden aangekondigd!
Ga begrijpen ...
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 184 gasten