World Food puinhoop op France Culture

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79119
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

World Food puinhoop op France Culture




par Christophe » 12/03/13, 15:15

Voedselverspilling op wereldschaal in één beeld... hé nee, we hebben niet meer meststoffen of meer GGO's nodig om de mensheid te voeden...minder onzin dat zal volstaan!

Verbluffend, schokkend.

Volgens een recent Brits onderzoek wordt bijna de helft van het voedsel in de wereld verspild.

Andere minder dramatische gegevens circuleren. Maar in deze tijden van crisis en terwijl een miljard mensen aan ondervoeding lijden, blijft de plaag bestaan. In Frankrijk lijkt een wereldwijd bewustzijn te ontstaan, zij het in mindere mate op milieugebied.



Beeld

Verschillende audio- of videostanden: http://www.franceculture.fr/emission-pi ... 2013-01-18
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79119
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 21/03/13, 10:55

Nog een infographic over voedselverspilling door FNE:

Beeld
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79119
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 11/09/13, 14:05

Een artikel over LeMonde van de dag: http://www.lemonde.fr/planete/article/2 ... _3244.html

Landbouw- en voedselverliezen kosten de planeet elk jaar het equivalent van driemaal het Meer van Genève aan verspild water en nemen onnodig een derde van haar landbouwareaal in beslag. De productie van deze niet-geconsumeerde voedingsmiddelen veroorzaakt in zes maanden evenveel broeikasgasemissies als de Verenigde Staten of China.

Voor niets. In een rapport gepubliceerd op woensdag 11 september (pdf-formaat),
(..)


FAO-rapport: http://www.fao.org/docrep/018/i3347e/i3347e.pdf
1 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 09/11/13, 20:41

Er is duidelijk een enorme puinhoop aan het einde van de reeks, zoals hierboven aangetoond.
Toch zit de grootste verspilling aan het begin van de keten en zit in de voedselkeuzes zelf....
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 09/11/13, 21:25

bovendien worden bepaalde voedingsmiddelen door hun structuur weggegooid, zoals brood (industrieel of ambachtelijk) dat, afhankelijk van het weer, kan worden gebruikt als springtouw of spijkers kan drijven en daardoor in één dag in de prullenbak belandt, in tegenstelling tot biologische volkorenbrood, op zuurdesem, dat gedurende een week kan worden geconsumeerd en waarvan de zeldzame resten kunnen worden gebruikt om wentelteefjes of groentepaté te maken.
evenzo bederft vers fruit dat uit de koelketen komt snel zonder conserveringsmiddelen omdat het te kwetsbaar is.
Waar de studie geen rekening mee lijkt te hebben gehouden, zijn de verplichte afvalstoffen zoals schillen, toppen, botten, huid, botten en andere niet-eetbare delen. Als het gaat om gekalibreerde producten, is het een kwestie van organisatie, omdat ze kunnen worden omgeleid naar verwerkte producten zoals sappen waar onze kinderen baat bij hebben in plaats van cola of red bull.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79119
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 28/08/14, 16:13

Nog een infographic, dit keer per type eten: http://www.popsci.com/article/science/h ... nfographic

Beeld
1 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Food puinhoop wereldwijd op France Culture




par Grelinette » 19/10/19, 21:08

Ik blaas dit topic nieuw leven in om een ​​anekdote met jullie te delen.

We hebben thuis 3 paarden (waaronder Nénuphar, een Bretons trekpaard met wie ik mijn paardensport en soms epische experimenten deel). We hebben ook 5 konijnen, 4 kwartels en 1 eend (om nog maar te zwijgen van wilde zwijnen, vossen, dassen en andere wilde dieren die ons 's nachts bezoeken), en al deze kleine dierenwereld leeft buiten in de open lucht en wordt voornamelijk gevoed met hooi en graan.
Om hun voedingspatroon te verbeteren, vraag ik winkeliers regelmatig of ze onverkochte levensmiddelen hebben: fruit, groenten, brood, enz.

Dit jaar Ministerie van Ecologische en inclusieve overgang een wet aangenomen om afval tegen te gaan: https://www.ecologique-solidaire.gouv.f ... oins-jeter

Dus als ik nu handelaren vraag of ze onverkocht voedsel hebben waarvan ze niet weten wat ze ermee moeten doen en dat ze me kunnen geven voor mijn dieren, antwoorden ze me "Nee... nu is er een wet om afval tegen te gaan!". :(

Maar omdat ik koppig ben, blijf ik vragen en het komt voor dat een handelaar me wat onverkochte items geeft, maar nu duidelijk met wat ongemak. Dus vroeg ik wat ze nu aan het doen waren met onverkocht eten...

Wel nu... ze gooien ze weg... maar discreet want het is verboden maar ze hebben geen oplossing!
Meestal stoppen ze ze in zwarte vuilniszakken, en hop 's avonds wordt het in de vuilcontainer gegooid, maar met de grootste discretie.

Wat grotesk is, is dat tegelijkertijd er worden regelmatig voedselinzamelingsoperaties georganiseerd door verenigingen, meestal bij de ingang van supermarkten; het is waar dat het chiquer is om een ​​voedingsproduct op te halen dat rechtstreeks uit het schap van de supermarkt komt, via de winkelwagen van de huisvrouw, dan om het op te halen in de vuilcontainer achter het gebouw!

Onze samenleving staat op zijn kop: er zijn zeker bedrijven die zich organiseren om deze voedselverspilling tegen te gaan, vaak meer gemotiveerd door fiscale voordelen dan om charitatieve redenen, maar aan de ene kant produceren we te veel, aan de andere kant gooien we er veel weg, een de wet verbiedt weggooien bij handelaren, maar er is niets echt opgezet of georganiseerd om te proberen deze complementaire fenomenen met elkaar te verzoenen.

Het zou me niet verbazen als een wet mensen verbiedt te ademen tijdens vervuilingspieken!
(Er is ook een burgemeester die het sterven in zijn commune verbood omdat de gemeentelijke begraafplaats vol was... : Cheesy: )

http://vadeker.net/articles/humour/lois_stupides.html
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9773
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Food puinhoop wereldwijd op France Culture




par sicetaitsimple » 19/10/19, 22:00

Een ietwat brutaal antwoord zou zijn om te zeggen dat als je 3 paardachtigen hebt, het normaal gesproken voor je plezier is en dat het je lukt om ze te voeren.

Dan is het inderdaad een enorm probleem om op een "eerlijke" manier, volgens de werkelijke behoeften, bederfelijke onverkochte artikelen te "distribueren", als u een oplossing heeft, is die welkom.

Ten slotte lijkt het mij echt ongepast om min of meer direct stenen te gooien naar voedselinzamelingsoperaties bij de uitgang van supermarkten, inzamelingen die worden uitgevoerd door vrijwilligers en waarvan het sorteren en distribueren ook door vrijwilligers wordt uitgevoerd en waarvan een aanzienlijk deel van de "inputs" " van verschillende "voedselbanken" van het type hartrestaurant of andere.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Food puinhoop wereldwijd op France Culture




par Janic » 20/10/19, 07:26

"eerlijk",
maar dat is wat Grelinette doet: eerlijke handel! : Roll:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 348-gasten