De dood is in het veld: pesticiden killers boeren

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79004
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10934

De dood is in het veld: pesticiden killers boeren




par Christophe » 17/04/12, 15:51

Vanavond om 22 uur op France40: De dood ligt in de wei

Documentaire. Een gloednieuwe film geschreven en geregisseerd door Eric Guéret.
Een Program33-productie. Met deelname van France Télévisions.

"Als we de hele waarheid over de gevaren van pesticiden ontdekken, zal het een schandaal zijn dat erger is dan dat van besmet bloed. Ik heb geen reden om te zwijgen." De boer die ons spreekt, wordt op 47-jarige leeftijd getroffen door kanker. Hij is het slachtoffer van de pesticiden waarmee hij dagelijks omgaat.

Honderden boeren worden getroffen. Slachtoffers van fytosanitaire producten waarvan men dacht dat ze ‘triviaal’ waren. Deze studenten van de intensieve landbouwschool gebruiken ze sinds de jaren vijftig op hun boerderijen tot de dag waarop hoofdpijn, vermoeidheid en opeenvolgende coma's hen naar het ziekenhuis brachten. Diagnoses: de ziekte van Parkinson, leukemie, kanker,… Wat op een epidemie lijkt, verschijnt op klaarlichte dag.

Deze documentaire is een onderdompeling in deze boeren die lijden aan dodelijke ziekten. We gaan het lot van deze geschokte families delen, in de intimiteit van hun medische traject, van hun strijd om erkend te worden door de MSA, op de boerderij om praktijken te veranderen, ook in de rechtbank...

De boeren zijn de eerste slachtoffers van dit intensieve landbouwsysteem en zijn tevens de belangrijkste actoren ervan. Door hun praktijken, hun erfgoed en de betekenis die wordt gegeven aan hun missie om ‘de planeet te voeden’ in twijfel te trekken, wanneer de ziekte zich voordoet, wordt een stevig verankerd ideaal verstoord. Ondanks alles blijft de meerderheid van hen deze producten gebruiken, die ze langzaam wegvreten. Waarvoor ? Anderen organiseren het verzet. Waarschuw boeren en burgers, start een symbolische procedure tegen de reus van fytosanitaire producten, Monsanto: er gaat niets verloren voor deze slachtoffers die van plan zijn hun praktijken te revolutioneren.


http://programmes.france2.fr/documentai ... rique=1418
0 x
overtreffen
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 190
Inschrijving: 12/12/05, 15:16
Plaats: Thailand




par overtreffen » 17/04/12, 16:41

Ik zal me mijn hele leven herinneren, deze boer die zijn verhaal vertelde... op een dag opende hij, zoals gewoonlijk, een blik met een chemisch product om zijn gebruikelijke behandelingen uit te voeren en bam... bewustzijnsverlies... hij wordt wakker in het ziekenhuis en daar ziet hij verbaasd dat hij aan een infuus ligt... het ergste is dat hij op het infuuszakje hetzelfde logo herkent als op de container met chemische producten. .de dag dat hij zijn verhaal vertelde, was hij onder de controle van advocaten en juristen van de tegenpartij (...die met hetzelfde acroniem) klaar om hem voor de rechtbank af te maken!!! Ik denk dat hij vandaag dood moet zijn of bijna... :onheil:
0 x
Respect !!!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79004
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10934




par Christophe » 17/04/12, 16:54

Als hij niet dood is, kan hij vanavond getuigen in de documentaire...

:| :|

Korte remediërende cursus over chemische acroniemen: http://www.reptox.csst.qc.ca/documents/ ... ions12.htm

(wat niemand ooit op de verplichte school heeft geleerd...althans niet in mijn tijd...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 17/04/12, 16:59

Christophe schreef:
(wat niemand ooit op de verplichte school heeft geleerd...althans niet in mijn tijd...)


Dat leren we liever op de middelbare school.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79004
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10934




par Christophe » 18/04/12, 09:54

Ik keek, ik begreep, ik huilde!

Eén woord om dit “systeem” te beschrijven: REVOLTANT! (maar dat wisten we al hè...)

Tijdens de melding sterft een van de boeren...het beweegt!

Wat mij het meest schokte is dat de zieke boeren, inclusief degene die gaat sterven, op één na, hetzelfde blijven doen: chemicaliën "grondig" gebruiken zonder het product of de doses te veranderen...

Ze denken aan een organische omschakeling maar hebben angsten (inkomensverlies, mentale traagheid, zicht op andere boeren...) aangezien we "altijd" klaar zijn met chemicaliën!

De MSA (Mutuelle Agricole http://www.msa.fr/ ) steunt de zieken niet, financiert een studie samen met de industriëlen en erkent geen beroepsziekten (ondanks bepaalde onderzoeken die de gevaren aangeven)... ondraaglijk voor de zieken...

Een recent proces veroordeelde niettemin een industrieel...

Er is dus nog hoop...

Je krijgt er zin in om 100% biologisch te eten... Want houd jezelf niet voor de gek: wij consumenten, wij eten ook onzin... en adem wat in, want zie dit onderwerp https://www.econologie.com/forums/pesticides ... t5937.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 18/04/12, 10:34

Ik heb niet gezien. Wat betreft uw gedachten, twee dingen:

- de omschakeling is niet eenvoudig: veel boeren hebben een zeer hoge schuldenlast voor hun uitrusting; naast het "risico", het "gebrek aan kennis", is het noodzakelijk om door te gaan naar "verliezen en winsten" van de investeringen die nog niet winstgevend zijn. Niet makkelijk! Niemand "betaalt" daarvoor!

Grof gezegd zijn de landbouwprijzen, op enkele uitzonderingen na, zodanig dat de boer tijdens de aflossingsperiode van de lening niets wint of "te veel verliest"; en na 15 jaar loont het.

De landbouw is een ‘zware industrie’: er is veel kapitaal nodig om een ​​vrij lage omzet te realiseren.

Dus het ‘systeem’ (Crédit Agricole, Groupama) en zijn ‘adviseurs’ ‘houden’ de boeren vast, als het idee van verandering ooit bij hen opkomt!

- de MSA kan gezondheidsproblemen niet als beroepsziekte erkennen behalve failliet gaan ! De financiële lasten voor het stelsel, waarvan de balans wankel is (steeds minder bijdragers!), zouden enorm zijn. Dus speelt ze de struisvogel.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79004
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10934




par Christophe » 18/04/12, 10:54

Recensie hier: http://www.pluzz.fr/la-mort-est-dans-le ... 22h40.html

2 gedachten over uw 2 elementen:

- Het is niet eenvoudig, maar a) velen zijn er al in geslaagd
b) als je je leven riskeert en verliest... dan is het misschien op z'n minst het proberen waard, nietwaar? Het tegenovergestelde is gewoon... bluffen...
c) Ik had een paar jaar geleden in een documentaire gehoord dat door het gebruik van minder kunstmest bepaalde landbouwsteun werd verlaagd of geannuleerd... (om te controleren of dit nog steeds het geval is) d) Schulden houden de boeren effectief in het "systeem "maar ze blijven veel rijker aan erfgoed dan de meeste andere inwoners... Dus afstand doen van een paar hectare land tegen een gezond leven??? Het is het niet waard, uh.. de kosten?

Het leven is van onschatbare waarde !! Verdomme !!!

- Absoluut, het wordt vermeld in de documentaire...Dus wat? We moeten de echte verantwoordelijke mensen laten betalen... De miljarden Monsanto, Bayer en Cie...

Wanneer een openbare nutsorganisatie haar burgers niet langer beschermt en het spel van industriëlen en geld speelt, moet zij ten val worden gebracht of op zijn minst worden hervormd. Het is een plicht van burgerschap!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 18/04/12, 11:12

Christophe schreef:Ik keek, ik begreep, ik huilde!

Eén woord om dit “systeem” te beschrijven: REVOLTANT! (maar dat wisten we al hè...)

Tijdens de melding sterft een van de boeren...het beweegt!

Wat mij het meest schokte is dat de zieke boeren, inclusief degene die gaat sterven, op één na, blijf hetzelfde doen: gebruik van chemicaliën "in de diepte" zonder het product of de doses te veranderen...

Ze denken aan een organische conversie, maar hebben angsten (inkomensverlies, mentale traagheid, blik van anderen boeren...) aangezien we "altijd" klaar zijn met chemicaliën!

De MSA (Mutuelle Agricole http://www.msa.fr/ ) steunt de zieken niet, financiert een studie samen met de industriëlen en erkent geen beroepsziekten (ondanks bepaalde onderzoeken die de gevaren aangeven)... ondraaglijk voor de zieken...

Een recent proces veroordeelde niettemin een industrieel...

Er is dus nog hoop... [...]


Ja weerzinwekkend!

In Spanje (of buiten de camera) is het veel erger. Omdat de meest blootgestelde werknemers zonder papieren en dus zonder rechten zijn! En zelfs rechts...

Dit programma is goed, omdat op veel gebieden het enige recht dat prevaleert het zwijgrecht is.

Dit is representatief voor het ‘mondiale systeem’. Terwijl je zou denken dat de landbouw nog steeds “een wereld een beetje apart” was.

Het komt er nog steeds en altijd op neerhuidige theoretische model– als we nog kunnen spreken van een model... – en dit geldt natuurlijk niet alleen voor de landbouw (ook al is dit het topje van de ijsberg) maar voor alle sectoren... Als we de cijfers hadden van de arbeiders in de chemische industrie en hun medische follow-up gedurende hun hele loopbaan, dat zou nauwelijks bemoedigend zijn. Laten we het maar niet hebben over het hectische tempo dat heerst in de bouwsector, waar vandaag de dag gebouwen in minder dan een jaar als paddenstoelen uit de grond schieten...

In werkelijkheid, de agrochemische industrie of de rest...

Kijk naar de auto-industrie en de telecomsector, daar heb je de sress (zelfmoord door stress). En we kunnen in deze context duidelijk de invloed van stress zien.

Dit ‘model’ richt grote schade aan waar je het niet verwacht, zelfs onder de ‘verborgenen’, zelfs in de regeringen, die onderworpen zijn aan de wetten van het nieuwe management. Waar we de problemen kennen van chantage, corruptie en ook zelfmoord (terwijl het a priori niet vergelijkbaar is omdat ze opgesloten in hun kantoren leven, en toch)!

De arbeidswereld ontkent dat dergelijke problemen bestaan zelfs in medische kantoren en zelfs bij advocaten, aangezien zij regelmatig onder een hoedje spelen met psychiaters, zelfs voor de rechtbank, allemaal gebaseerd op een in essentie repressief systeem.

Optimisme dus... :onheil:

Waar is de "sociale bescherming», wanneer de slachtoffers worden uitgekozen als «schuldig aan het slachtoffer zijn»: omdat dit inderdaad de perversie maximus maxima is die naar voren komt!

Zolang alle gerelateerde systemen, die verondersteld worden waarborgen te zijn en ons te "beschermen", zullen zijn "collaborative» – en dat het mechanisme nog steeds en altijd in wezen gebaseerd zal zijn op angst (...alle soorten angst) – het markt-totalitaire systeem zal lichtjes kunnen doorgaan, er zal nauwelijks iets zijn om het te stoppen!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79004
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10934




par Christophe » 18/04/12, 11:28

Obamot schreef:Zolang alle gerelateerde systemen, die verondersteld worden waarborgen te zijn en ons te "beschermen", zullen zijn "collaborative» – en dat het mechanisme nog steeds en altijd in wezen gebaseerd zal zijn op angst (...alle soorten angst) – het markt-totalitaire systeem zal lichtjes kunnen doorgaan, er zal nauwelijks iets zijn om het te stoppen!


+1

Een oplossing? :pijl: :pijl:

Beeld
: Arrowl: : Arrowl:

En snel!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 18/04/12, 11:56

In Frankrijk gebruiken we bijna 3,8 miljoen ton kunstmest en meer dan 110 ton (000e consument in Europa) "gewasbeschermingsmiddelen" (pesticiden, herbiciden en fungiciden) per jaar!

Ter herinnering: 100% biologische landbouw zou meer dan een miljoen banen kunnen opleveren...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : sicetaitsimple en 186 gasten