Nieuwe regelgeving op legbatterijen

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Nieuwe regelgeving op legbatterijen




par sen-no-sen » 18/03/12, 15:02

Sinds 1 januari 2012 verbiedt een Europese richtlijn zogenaamde ‘conventionele’ kooien. Een eerste stap voorwaarts die wordt verwelkomd door de 30 Million Friends Foundation, die samen met de PMAF* werkt aan het verbeteren van de levensomstandigheden van legkippen.

Een betere toekomst voor legkippen Industriële legkippenbedrijven krijgen regelmatig kritiek van dierenwelzijnsverdedigers. In Europa leeft 80% van hen in kleine gaaskooien, opgesteld in batterijen op verschillende niveaus (tot 8 verdiepingen) in blinde schuren die tegelijkertijd tot 70 vogels kunnen huisvesten. Om te leven heeft elke kip een oppervlakte die vergelijkbaar is met die van een A000-blad (d.w.z. 4 cm²)! Verminkingen, breuken, verlies van veren, stereotiep gedrag, ziektes... de gevolgen zijn desastreus. Een Europese richtlijn, die op 550 januari 1 in werking is getreden, is daarom door de lidstaten aangenomen om de industriële veehouderij te verbeteren.

“Spreek hun natuurlijke behoeften uit”

Vanaf nu worden de duivinnen grootgebracht in zogenaamde “enhanced” kooien. De kenmerken zijn als volgt: een ruimte van minimaal 750 cm² per kip, het voorzien van een nest, strooisel en een zitstok, of een voerbak van minimaal 12 cm lang per kip en toegang tot een waterbak. Deze regelingen zijn verre van triviaal: “Leckkippen moeten hun natuurlijke gedrag kunnen uiten, zoals de noodzaak om hun vleugels uit te slaan”, herinnert de PMAF* zich op haar speciale site.

Voldoende voorzieningen voor deze dieren, die de gewoonte hebben om in de grond te krabben of te pikken om zich te voeden, een nest te bouwen, neer te strijken of zelfs een stofbad te nemen. “Kippen vormen complexe sociale relaties met hun soortgenoten en kunnen tot wel 80 individuen herkennen, inclusief mensen”, vervolgt de PMAF.

Frankrijk, een slechte student?

Maar achter al deze vooruitgang schuilt een politieke realiteit die de leden van het Europees Parlement goed hebben begrepen: volgens hen zal “30% van de eierproductie in de EU tegen 1 januari 2012 waarschijnlijk niet voldoen aan het verbod op niet-verrijkte kooien”. richtlijn die een verbod op conventionele kooien voorschrijft, aangenomen in... 1999! Frankrijk behoort, naast landen als Spanje en Polen, tot de slechte studenten van Europa, en het Ministerie van Landbouw heeft de betrokken veehouderijen moeten subsidiëren. Groot-Brittannië, Duitsland en Oostenrijk volgen de nieuwe normen al enkele jaren. Volgens de Europese Commissie, en alleen voor Frankrijk, profiteren nog 6 miljoen kippen op 43 miljoen – of één kip op 7 – niet van deze nieuwe ontwikkelingen.

Als de richtlijn de goede kant op gaat, moeten de daarin aanbevolen vooruitgang nog steeds in perspectief worden geplaatst: de extra ruimte die elke kip nu krijgt, vertegenwoordigt nauwelijks de oppervlakte van een ansichtkaart. En ondanks deze weinige vooruitgang is het lot van legkippen op industriële boerderijen verre van benijdenswaardig: “Dit is een minimale verbetering vergeleken met de complexe behoeften van legkippen”, concludeert de PMAF.

Ook de 30 Million Friends Foundation, die zich samen met de PMAF inzet voor het verbeteren van de levensomstandigheden van landbouwhuisdieren, stelt uitgebreide informatie voor iedereen beschikbaar over een verantwoorde eierconsumptie.

*Wereldlandbouwdierenbescherming


http://www.30millionsdamis.fr/acces-special/actualites/detail/article/3975-un-avenir-meilleur-pour-les-poules-pondeuses.html


Van nu af aan zullen batterijkippen niet meer dan 550 cm2 in hun kooien hebben om te overleven, maar 750 cm2 (sic!)...vooruitgang op het gebied van respect voor het leven vergt zeker heel veel tijd om te implementeren...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 18/03/12, 15:43

Eet alleen biologische eieren en kip.

En toch is het zeer ontoereikend om kippen te hebben die natuurlijke, echte regenwormen eten, die in de grote velden rennen, die totaal anders zijn met hun eieren, dan legbatterijboerderijen die puur schadelijk junkfood produceren.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 18/03/12, 18:24

...vooruitgang op het gebied van respect voor het leven duurt beslist heel lang voordat deze wordt gerealiseerd...
Ik betwijfel of het vergroten van de ruimte van een gevangenis een kwestie is van respect voor het leven waarvan het uiteindelijke lot wordt geregeld.
Zie aardbewoners
http://video.google.com/videoplay?docid ... 074063220#
0 x
bidouille23
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1155
Inschrijving: 21/06/09, 01:02
Plaats: Groot-Brittannië BZH powaaa
x 2




par bidouille23 » 18/03/12, 21:10

In plaats van een hond, adopteer een kip, of eet minder eieren en geef de voorkeur aan biologische eieren, zoals bijvoorbeeld dedelco, als de eieren worden gekocht, worden ze geproduceerd; als ze er niet meer zijn, geen productie meer.

De consument is verantwoordelijk voor een andere zaak. We moeten niet nogmaals alles op de hoofden van de producenten leggen, ook al zijn sommigen zich niet bewust van de schade die ze aanrichten, dat spreekt vanzelf...
Maar het zijn niet alleen de legkippen, de kippen die wij eten zijn er niet beter aan toe, de varkens, de konijnen etc etc ook niet.

net zoals wetenschap zonder geweten slechts de ondergang van de ziel is, is consumptie zonder geweten niet beter.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 20/03/12, 12:57

Janic schreef:
...vooruitgang op het gebied van respect voor het leven duurt beslist heel lang voordat deze wordt gerealiseerd...
Ik betwijfel of het vergroten van de ruimte van een gevangenis een kwestie is van respect voor het leven waarvan het uiteindelijke lot wordt geregeld.
Zie aardbewoners
http://video.google.com/videoplay?docid ... 074063220#


Jawel, maar er is een fundamenteel verschil tussen ouderwets fokken (op het ‘erf’) en concentratie- en vernietigingskampen voor dieren.

Korte toespraak van Claude Bourguignon over dit onderwerp:
http://www.youtube.com/watch?v=jp6R7lHmxSw
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 20/03/12, 13:16

alleen zonder industriële veredeling zouden weinigen onder de carnisten vlees op hun bord hebben. Dus tenzij je op het platteland woont, zijn stedelijke centra de belangrijkste vraag naar deze industriële boerderijen en geven ze daarom geloofwaardigheid.
houwen
Hoewel sommigen zich niet bewust zijn van de schade die zij aanrichten, het spreekt voor zich ...
je echt gelooft dat? Het is hetzelfde als zeggen dat de nazi's waren niet op de hoogte van de schade die zij deed in de concentratiekampen! Ze waren niet bewust, maar onverschillig zijn carnistes hun bord en slachthuizen.
Dernière édition par Janic de 20 / 03 / 12, 13: 22, 1 keer bewerkt.
0 x
bidouille23
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1155
Inschrijving: 21/06/09, 01:02
Plaats: Groot-Brittannië BZH powaaa
x 2




par bidouille23 » 20/03/12, 13:22

Omdat we te veel vlees eten, is het probleem niet noodzakelijk één probleem;) ...de problemen als gevolg van te veel vleesconsumptie zijn heel reëel...
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 20/03/12, 13:35

Omdat we te veel vlees eten, het probleem is niet noodzakelijk één probleem ;) ...de problemen als gevolg van te veel vleesconsumptie zijn zeer reëel...
Dit wordt zelfrechtvaardiging genoemd, zoals: “één is goed, drie hallo schade”
enkele concrete cijfers:
productie 1.516.100 ton karkasequivalent, dus het vlees zelf, inclusief 1.318.000 grootvee; 198.000 vleeskalveren
Export: 1.257.900 levende dieren vergeleken met 154.000 import
9,6 miljoen dieren geslacht voor de slacht, waaronder 42% grootvee, 13% kalveren; 42% schapen, geiten, exclusief pluimvee, vis etc.
bron Agrimer
0 x
bidouille23
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1155
Inschrijving: 21/06/09, 01:02
Plaats: Groot-Brittannië BZH powaaa
x 2




par bidouille23 » 20/03/12, 19:44

bonsoir,
Janic:

Citation:
hoewel sommige bewusteloos of slecht ze doen, het gaat om te zeggen ...

je echt gelooft dat? Het is hetzelfde als zeggen dat de nazi's waren niet op de hoogte van de schade die zij deed in de concentratiekampen! Ze waren niet bewust, maar onverschillig zijn carnistes hun bord en slachthuizen.

De vergelijking is meer dan twijfelachtig ... je vragen u om te oordelen en dat u om te oordelen, je s in de hoofden van de boeren ???
Om u op de hoogte alleen dat een wezen verschilt van een ander, zowel in de expressie van het DNA dat het inzicht in de dingen in het algemeen ???
Ik stel me voor dat je vegetariër of veganist bent... vraag jezelf af waar je zou zijn, of in welke staat, als er na de Tweede Wereldoorlog geen vlees was geweest om je grootouders te voeden... de "vooruitgang" in termen van kennis over wat voedsel is (in ieder geval in Frankrijk) zijn pas zeer recent, de beschikbaarheid van voedsel dat nuttig is voor het ‘evenwicht’ komt van de internationale handel, hoeveel werknemers onderbetaald zijn, mensen combineren die uit hun velden zijn gezet en die zichzelf niet langer kunnen voeden. om je voedsel te produceren zodat je zonder vlees kunt leven???

Ik ben geen voorstander van het fokken van legbatterijen, maar ik oordeel niet zoals jij. Kijk naar jezelf voordat je anderen oordeelt, en zeg tegen jezelf dat het, afhankelijk van de opvatting die je hebt over levende wezens, heel goed mogelijk is om tegen jezelf te zeggen dat wat je doet goed is. niet verkeerd... het is niet omdat jij gelooft in het respecteren van het leven van dieren dat iedereen dat (helaas) gelooft.

"het heet zelfrechtvaardiging van het genre:" een is prima, drie hallo de schade "
enkele concrete cijfers:
productie 1.516.100 ton karkasequivalent, dus het vlees zelf, inclusief 1.318.000 grootvee; 198.000 vleeskalveren
Export: 1.257.900 levende dieren vergeleken met 154.000 import
9,6 miljoen dieren geslacht voor de slacht, waaronder 42% grootvee, 13% kalveren; 42% schapen, geiten, exclusief pluimvee, vis etc.
bron Agrimer"

Zelfrechtvaardiging ???? die mij lol je me kent, ben je op mijn bord toen ik eet;) ...


Zet de zaken weer op orde, als met goede informatie op dit moment de meerderheid van de mensen begrijpt dat het eten van vlees tijdens de maaltijd schadelijker dan heilzaam is, denkt u dan dat de productie hetzelfde zou zijn, als er productie is omdat er een markt is ( we leven momenteel in een wereld waar de economie de boventoon voert en het gezond verstand niet (helaas opnieuw).

Wat wil je mij vertellen met je cijfers??? dat we te veel vlees eten??? :)

exporteren we te veel vlees, dat de dieren werkt ???

Ik ben overeenkomsten met dit alles en daarna zal het u iets veranderen als niemand zich realiseert dat het vlees is niet de enige bron van eiwitten, denk ik niet.

Het probleem ligt elders, is het economisch en kennis, het is in wezen het gebrek aan kennis dat we qd blijven hebben een dieet zo rampzalig (maar beetje bij beetje verandert), en het voordeel is dat economisch spreken ???

Als de vraag niet zo belangrijk was, zou de productie niet in dit stadium zijn...

Wat mij betreft de enige oplossing die ik ken voor het respect van alle dieren en alle planten (omdat we nog verder kunnen gaan, heeft elke plant zijn eigen energie, dus als je een salade snijdt, vernietig je hem om zijn energie op te eten) en op zichzelf is het genaamd ademisme, ben je er klaar voor???? Denk je dat we klaar kunnen zijn zolang we honger hebben???

Ik wil op geen enkele manier de slechte behandeling en de (soms) erbarmelijke omstandigheden van bepaalde fokkerij rechtvaardigen, maar ik wil ook geen rechter zijn... jij produceert alles wat je eet??? zo ja, dan is het perfect (je moet nog steeds je eigen zaden produceren..), anders heb je jezelf afgevraagd waar de groenten, peulvruchten, granen, fruit etc die je consumeert vandaan komen? Bent u erbij geweest om te zien dat respect voor de mens vereist is bij operaties??? , dat respect voor de aarde essentieel is Hoe komt het eten op je bord, per spoor, per vliegtuig, per vrachtwagen???

Ik ben voor respect voor het leven op alle niveaus, maar alleen vooruitgang in begrip kan een echte oplossing bieden voor al zijn problemen. Je zult in staat zijn alle wetten te maken die je wilt, in alle richtingen die je wilt, zolang het maar niet het uiteindelijke doel is. Als je het niet begrijpt, komt het neer op pissen in een viool. en dan het welzijn brengen van een dier dat je gaat doden, is dat niet de zelfrechtvaardiging dat we dezelfde dieren kunnen blijven doden (kijk naar mijn kippen, ze worden goed behandeld, dus ik kan ze doden omdat ze worden goed behandeld...).

Kortom, als de mentaliteit verandert, zijn er geen wetten nodig, alleen gezond verstand is voldoende...
het is eerder op dit niveau dat we moeten handelen... maar het probleem is veel complexer dan een kwestie van de manier waarop we...
Maar wees gerust, over een tijdje worden de steaks in het laboratorium gemaakt...
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 20/03/12, 20:00

Hoe het ook zij, het fokken op batterijen of concentratiekampen is een aberratie en moet worden afgeschaft.
In Zwitserland lijkt het mij dat dit soort fokken (batterij) sinds 1981 verboden is, een bewijs dat we zonder kunnen.
De waarheid is simpel: fokken in concentratiekampen = maximalisatie van de winst...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 343-gasten