Deze wereld zal degenen doden die hem voeden

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Deze wereld zal degenen doden die hem voeden




par Christophe » 14/03/12, 18:35

Deze wereld zal erin slagen om degenen die het voeden te verhongeren!

'Ik heb het gevoel dat sommige mensen maar op één ding wachten: onze ondergang', beschuldigt Christophe Girard, een 51-jarige melkveehouder. In een open brief aan presidentskandidaten beschrijft hij zijn gehechtheid aan zijn beroep en legt hij zijn moeilijkheden uit, "om dingen te veranderen".

Het doel van deze brief is om je te ondervragen over een alarmerende situatie. Het is bedoeld om u mijn probleem uit te leggen, maar ik denk dat het in een meer algemeen kader past.

Ik ben een kleine 51-jarige melkveehouder aan het hoofd van een boerderij van 84 hectare. Ik begon op deze boerderij te werken toen ik veertien was toen mijn vader ziek werd. Hij stierf later. Ik bevind me vandaag in een moeilijke financiële situatie, in combinatie met een extreem verslechterde gezondheidstoestand.

De afgelopen veertien jaar is mijn fysieke en morele toestand niet opgehouden een probleem te zijn om de operaties te blijven verzorgen. Ik heb vijf operaties achter de rug. Op dit moment heb ik een 20% erkenning van invaliditeit door een arts, wat me recht geeft op een pensioen van ongeveer 600 euro per kwartaal. Deze erkenning was ingewikkeld om te krijgen omdat ik een eerste mening moest inwinnen van een 'kromme' medische adviseur, die het invaliditeitspercentage eerder op 12% had vastgesteld. Een jaar geleden werd bij mij fibromyalgie vastgesteld, een syndroom dat wordt gekenmerkt door diffuse pijn in het hele lichaam die gepaard gaat met extreme vermoeidheid en slaapstoornissen. Deze ziekte voorkomt dat mensen die het hebben, hun dagelijkse activiteiten kunnen uitvoeren. De situatie is sindsdien steeds verder verslechterd, mijn gezondheidstoestand verhindert mij regelmatig om mijn werk te doen, wat mijn moreel verder verslechtert. Ik onderga een zeer zware medicamenteuze behandeling en ik moet regelmatig naar Poitiers reizen (elke twee weken) om een ​​experimentele behandeling aan de CHU te volgen. Ik wil erop wijzen dat deze reizen niet onder de sociale zekerheid vallen. Ik heb eind 2011 bij de MSA een dossier gemaakt om mijn invaliditeitssituatie te bekijken. Tot op heden heb ik nog steeds geen officieel antwoord.

Sindsdien is de financiële situatie steeds meer verslechterd. Door mijn gezondheidstoestand heb ik negen jaar een werknemer aangenomen. Maar door deze financiële achteruitgang kon ik dit werkcontract en deze menselijke relatie niet voortzetten. Ik kon hem niet meer betalen. Naast de ontslagvergoedingen voor de werknemer (die ik volledig begrijp), moest ik een opleidingstoelage van 5 euro betalen aan Pôle emploi zodat hij kon trainen (die hij niet had) geprofiteerd). Omdat ik dit grote bedrag niet in één keer kon betalen, moest ik om een ​​schema vragen, waardoor ik rente moest betalen.

Deze financiële moeilijkheden worden versterkt door de verplichting om een ​​raad van advies en boekhouding (Cerfrance) te vergoeden om mijn zaak te verdedigen. Voor een betalingsachterstand in verband met deze financiële problemen, mijn verzekering waaraan ik al 35 jaar trouw ben en aan wie ik het bedrag van 5 euro per jaar betaal, weigert dit jaar mij te verzekeren. Ik ben me terdege bewust van de goede wil van de mensen met wie ik gewend ben te handelen, maar het hoofdkantoor van deze verzekering weigert mijn situatie. Ten slotte kon ik vanwege de droogte (in tegenstelling tot de naburige boeren) niet profiteren van de premies en steun, omdat ik door mijn situatie als melkveehouder een inkomen had. Mijn boerderij werd echter, net als de naburige boerderijen, getroffen door deze klimatologische periode.

Vandaag verdedig ik een project op mijn boerderij met een dubbel doel. Ik wil de uitbuiting naar een hoger niveau tillen en onze werkomstandigheden verbeteren, terwijl ik de continuïteit en levensvatbaarheid van mijn beroep, mijn passie, mijn persoonlijke en familiegeschiedenis waarborgen. Dit jaar heb ik ervoor gekozen om een ​​leerling, Victor Prêt, op te leiden, die zeer gemotiveerd is, om mijn ervaring, mijn vaardigheden, mijn waarden, mijn filosofie van deze fijne baan maar ook mijn operaties door te geven. Om dit project te financieren heb ik een lening aangevraagd bij de bank, waar ik ook al jaren trouw aan ben. Gezien mijn gezondheidstoestand en mijn grote financiële problemen, verstrekt mijn bank mij echter traag een lening zonder verzekering of met een verzekering tegen een exorbitante prijs.

Welke toekomst bieden we de landbouwwereld vandaag? Ik wil de zaak verdedigen van kleine boerderijen die kunnen voldoen aan een stijgende vraag naar doordachte kwaliteitsproductie, die niet overeenkomt met intensieve landbouw, waarvan we de schade tegenwoordig zien. In een regio die de landbouw en de overdracht van het beroep aan jongeren bevordert, welke hulpmiddelen zijn er beschikbaar voor onze jongeren die zich willen vestigen, die de passie voor dit beroep hebben en de moed hebben om ervoor te kiezen, vooral wanneer ze dat niet zijn? niet uit deze omgeving (wat het geval is van mijn leerling maar ook van veel jonge mensen die ik heb mogen ontmoeten)? Ik kan mijn leerling momenteel niet regelmatig betalen, maar hij blijft gemotiveerd en nog steeds even gepassioneerd over het beroep.

Ik ben vandaag niet tevreden over de plaats die in het verkiezingsdebat over dit onderwerp is ingenomen en de voorstellen van de kandidaten. Toegegeven, het betreft een klein deel van de bevolking wat betreft werkgelegenheid, maar het komt overeen met een echt maatschappelijk probleem en een echt consumptieprobleem. Ik ben niet langer bij de vakbonden aangesloten, hun acties waren niet aangepast aan mijn situatie en mijn operatie. Ik wil mijn kleine boerderij kunnen ondersteunen en wil mijn schuldeisers vergoeden. Menselijk heb ik het gevoel dat mensen mijn ziekte en mijn situatie niet in overweging nemen. We kunnen niet rondkomen, maar we moeten elke ochtend opstaan ​​om ons werk te doen. Ik heb het gevoel dat sommige mensen maar één ding verwachten: onze val.

Ik wil een toekomst veiligstellen voor mijn gezin, mijn twee zonen, zodat ze de studies kunnen uitvoeren die ze willen. Ik wil dat mijn werk hen toestaat ze te betalen. Deze situatie doet de mensen om me heen pijn: mijn vrouw, mijn zonen, familie, vrienden ... gelukkig voor ons, ons sociale leven en de solidariteit van de mensen om ons heen stellen ons in staat om te blijven leven.

Elk jaar plegen 800 boeren zelfmoord, verstoppen zich om te sterven, zonder iets te zeggen. Ik kies ervoor om te spreken, mijn situatie te onthullen, mijn leven bloot te stellen door mezelf ook bloot te stellen aan het risico een grote teleurstelling te ondergaan, zodat de dingen veranderen! Vandaag vraag ik uw hulp en een concreet antwoord van u, maar weet dat als dit niet lukt, ik klaar ben om radicalere maatregelen te nemen. Ik wil mijn boerderij behouden en doorgeven om mijn geschiedenis, mijn erfgoed, mijn waarden, mijn leven te bestendigen.

Deze wereld zal erin slagen om degenen die het voeden te verhongeren!


Bron: http://blogs.mediapart.fr/edition/les-i ... m-ceux-qui
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 14/03/12, 21:44

de zelfmoordepidemie is in de hele samenleving ernstig

er is te veel onzin in de wereld van vandaag
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 14/03/12, 21:49

Het is minder de absurditeit die ernstig is, dan de extreme moeilijkheid of zelfs de onmogelijkheid om het substantieel te verhelpen, wat de oorzaak is van wanhoop ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 339-gasten