"Ik eet dus ik ben"; geglobaliseerde landbouw

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

"Ik eet dus ik ben"; geglobaliseerde landbouw




par Christophe » 17/12/11, 09:25

Kleine rechtenvrije documentaire van 1/2u te zien en die herinnert aan het functioneren (en wandaden) van de geglobaliseerde landbouw gebaseerd op de regels (dictaat?) van de WTO en de grote maar ook recentelijk kleine speculatie. ..

In werkelijkheid; Sinds enige tijd verschijnen tarwe en maïs op beurssites...

Maar: http://www.boursorama.com/cours.phtml?symbole=6xC
soja: http://www.boursorama.com/cours.phtml?symbole=6xSOY
tarwe: http://www.boursorama.com/cours.phtml?symbole=6xWWY

Video: http://vimeo.com/7893617

Overzicht: http://www.pfsa.be/spip.php?article618

"Hoe te begrijpen dat de meerderheid van de mensen die de mensheid zouden moeten voeden, lijdt onder een catastrofale situatie, gekenmerkt door werkloosheid, armoede, uittocht en honger? »

Meer dan een miljard hongerige mensen in de wereld

Dit cijfer is ons al duidelijk sinds de voedselrellen van 2008. Op alle grote internationale conferenties rijst nu de vraag: “Wie gaat de wereld voeden? Wat als de vraag slecht gekozen was? Omdat boeren de hele wereldbevolking kunnen voeden. Vertrekkend vanuit het dagelijkse leven van Belgische boeren, begint de film aan een rondreis door de landbouw- en voedingswereld om te begrijpen wat de gemeenschappelijke problemen zijn in Europa, maar ook in Afrika of Brazilië. Je beseft al snel dat alles met elkaar verbonden is en dat iedereen een rol te spelen heeft bij het oplossen van het probleem, of het nu politiek, ecologisch of commercieel is. "Ik eet dus ik ben" probeert aan te tonen dat een project voor een verenigde, duurzame en democratische samenleving meer dan nodig is. Voedselsoevereiniteit, dit recht opgeëist door duizenden sociale bewegingen over de hele planeet, gedefinieerd als het recht van bevolkingen om hun landbouw en hun voedsel te kiezen zonder dat deze de rechten van andere volkeren schaden, is essentieel voor haar.


In dezelfde familie...Ik vraag om 3 andere documentaires:
- Wij voeden de wereld: wij-voeden-de-wereld-ce-soir-sur-arte-t7414.html
- Ons dagelijkse brood: ons-dagelijks-brood-industriële-voeding-t10521.html
-Voedsel Inc: food-inc-een-docu-film-over-de-voedingsindustrie-us-t8792.html

Er was ook een hele goede Pieces of Belief op de hongermarkt, hier te ontdekken: pac-the-business-of-honger-the-stock-market-or-life-t10874.html
0 x
bidouille23
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1155
Inschrijving: 21/06/09, 01:02
Plaats: Groot-Brittannië BZH powaaa
x 2




par bidouille23 » 15/03/12, 00:43

Ik zou eraan toevoegen: ik ben wat ik eet:

http://epigenome.eu/fr/2,48,993

Je bent wat je eet

Om het verband tussen epigenetica en voeding te ontwarren, moeten we teruggaan naar de Tweede Wereldoorlog (pas op voor de niet-ontplofte granaten!) en degenen die de "Nederlandse moeders" worden genoemd. Het gaat over een groep zwangere vrouwen die in Nederland wonen, zwoegen onder hongersnood opgelegd door een voedselembargo en een strenge winter, en bevallen van relatief kleine baby's. Toen hun kinderen opgroeiden, in enige welvaart, en zij zelf kinderen kregen, waren hun baby's verrassend klein. Dus de effecten van slechte voeding op deze Nederlandse moeders sijpelden door naar hun kleinkinderen. Deze studie lijkt de wetenschappelijke ketterij te ondersteunen die het Lamarckisme vertegenwoordigt; het idee dat fysieke veranderingen die tijdens het leven van een individu zijn opgedaan, kunnen worden overgedragen op zijn nakomelingen. Maar hoe kan voeding het nageslacht beïnvloeden, aangezien het de DNA-sequentie in het ei of sperma niet kan veranderen?

We weten nu dat deze waargenomen effecten in deze Nederlandse families afkomstig zijn van veranderingen op het niveau van epigenetische markers die aanwezig zijn op hun DNA, gekoppeld aan het ontbreken van bepaalde cruciale moleculen in het dieet van hun grootmoeders. Een van de belangrijkste epigenetische modificaties is DNA-methylatie (zie 'Wat Neil zegt') die meestal genen siert die inactief zijn. Om tijdens de celdeling het juiste methylatiepatroon getrouw te behouden, worden nieuwe methylgroepen toegevoegd aan het nieuw gekopieerde DNA. Dit vereist een constante aanvoer van methylgroepen, die rechtstreeks uit ons voedsel kunnen komen uit methionine, betaïne of choline. Als alternatief kunnen we ook methylgroepen maken uit chemische voorlopers zoals foliumzuur.

Andere chemicaliën uit ons voedsel zijn nodig om methylgroepen door het lichaam te transporteren en ze zorgvuldig aan DNA te hechten. Bijvoorbeeld zink en vitamine B12. Een tekort aan deze essentiële moleculen kan een effect hebben op het niveau van DNA-methylatie in het lichaam, zoals studies uitgevoerd bij knaagdieren of bij mensen hebben aangetoond. In het geval van de Nederlandse moeders is het alsof hun schamele rantsoenen hen de voedingsstoffen hebben ontnomen die ze nodig hebben om het juiste methyleringspatroon bij hun nakomelingen tot stand te brengen en alsof deze epigenetische afwijkingen zijn overgedragen op de volgende generatie.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 15/03/12, 00:52

Zeer interessant!

Opnieuw dit genetische geheugen, epigenetische vergeving, die terugkeert naar de forum ! : Cheesy: We zullen echt een onderwerp aan hem moeten wijden, een van deze 4!!

Niettemin, afgezien van de hongersnood en mogelijk een woordspeling op de titel, heeft het hier niets met dit onderwerp te maken : Mrgreen:
0 x
bidouille23
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1155
Inschrijving: 21/06/09, 01:02
Plaats: Groot-Brittannië BZH powaaa
x 2




par bidouille23 » 15/03/12, 14:36

eigenlijk niets te zien :) alleen al door minder en beter te eten zijn we beter af en hebben we een langer leven en onze kinderen ook, dus er is een verband ;).
En vooral een woordspeling : Mrgreen:
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 15/03/12, 17:53

En vooral een woordspeling
en meer een spel van kwaad! : Cheesy:
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 15/03/12, 23:17

Christophe schreef:Zeer interessant!

Opnieuw dit genetische geheugen, epigenetische vergeving, die terugkeert naar de forum ! : Cheesy: We zullen echt een onderwerp aan hem moeten wijden, een van deze 4!!

Niettemin, afgezien van de hongersnood en mogelijk een woordspeling op de titel, heeft het hier niets met dit onderwerp te maken : Mrgreen:


De geheime code van epigenetica moet nog ontdekt worden!!!
en het is essentieel voor ons hele leven!!!

Ook GGO's zijn waanzin om onze genen te wijzigen terwijl ze al deze essentiële epigenetische code negeren, zoals tovenaarsleerlingen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 15/03/12, 23:20

Hé, zou je dit beroemde onderwerp over epigenetica niet willen beginnen, mijn beste Dedeleco? : Idee: : Idee:

U bent het lid dat mij het meest op de hoogte lijkt te zijn van dit onderwerp! 8)
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 16/03/12, 00:11

Ik heb al referenties gegeven, met name over de natuur!!

Op dit moment ben ik meer bezig met het corrigeren van de geschriften en het vinden van de fouten van een notaris, die veel dingen vergeet, om mij over 3 jaar zonder mijn medeweten een belastingaangifte te laten doen!!

Ook zal ik later details posten die Google beter weet dan ik met epigenetische aard
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 16/03/12, 09:33

Ja, ik weet dat je al veel (precies) hebt gegeven, maar deze informatie gaat verloren en wordt verspreid in andere vakken, daarom zou het goed zijn om ze te kopiëren in een vak gewijd aan epigenetica!
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 16/03/12, 10:33

om de vraag te beperken:
http://epigenome.eu/fr/1,1,0
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 315-gasten