Virtueel water of "grijs water" (bijv. Consumptie)

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Virtueel water of "grijs water" (bijv. Consumptie)




par Christophe » 13/07/10, 17:27

Niet te verwarren met grijs water (huishoudelijk afvalwater dat niet overeenkomt met toiletten = zwart water), grijs water is een analogie met grijze energie (energie die nodig is voor de vervaardiging van een object). Ik weet niet of het officieel is als een definitie.

Hier zijn enkele orden van grootte:

We verbruiken miljarden liters water zonder het te merken. Dankzij het concept van "virtueel water" onthullen onderzoekers de hoeveelheid water die wordt gebruikt bij de productie van dagelijkse producten:

1 vel papier A4 = 10 liter water
1 kopje thee = 30 liter water
1 sneetje brood = 40 liter water
1 oranje = 50 liter water
1 half bier = 75 liter water
1 glas wijn (12,5 cl) = 120 liter water
1 kopje koffie = 140 liter water
1-ei = 200 liter water
1 liter sinaasappelsap = 850 liter water
1 liter appelsap = 950 liter water
1 liter melk = 1000 liter water
1 hamburger = 2400 liter water
1 T-shirt = 2700 liter water
1 kg rijst = 3400 liter water
1 kg kip = 3600 liter water
1 biefstuk (300 g) = 4650 liter water
1 chocoladereep (200 g) = 4800 liter water
1 katoenen laken = 10600 liter water
1 jeans = 11000 liter water
=> Consumptie per hoofd van de bevolking:
1 Amerikaans = 6803 liter per dag (of 34 zwemmers van 200 liter)
1 Frans = 5137 liter per dag (of 25,5 zwemmers van 200 liter)
1 Haïtien = 2323 liter per dag (of 11,5 zwemmers van 200 liter)
Chinese 1 = 1923 liter per dag (of 9,5 zwemmers van 200 liter)


http://www.terra-economica.info/Eau-vir ... 11235.html

PDF-versie (veel plezier met het berekenen van het "watergewicht" indien afgedrukt): https://www.econologie.info/share/partag ... U550Ek.pdf
0 x
oiseautempete
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 848
Inschrijving: 19/11/09, 13:24

Re: Virtueel water of "grijs water" (bijv.




par oiseautempete » 14/07/10, 08:12

Christophe schreef:Hier zijn enkele orden van grootte:

We verbruiken miljarden liters water zonder het te merken. Dankzij het concept van "virtueel water" onthullen onderzoekers de hoeveelheid water die wordt gebruikt bij de productie van dagelijkse producten:

1 vel papier A4 = 10 liter water
1 kopje thee = 30 liter water
1 sneetje brood = 40 liter water
1 oranje = 50 liter water
1 half bier = 75 liter water
1 glas wijn (12,5 cl) = 120 liter water
1 kopje koffie = 140 liter water
1-ei = 200 liter water
1 liter sinaasappelsap = 850 liter water
1 liter appelsap = 950 liter water
1 liter melk = 1000 liter water
1 hamburger = 2400 liter water
1 T-shirt = 2700 liter water
1 kg rijst = 3400 liter water
1 kg kip = 3600 liter water
1 biefstuk (300 g) = 4650 liter water
1 chocoladereep (200 g) = 4800 liter water
1 katoenen laken = 10600 liter water
1 jeans = 11000 liter water
=> Consumptie per hoofd van de bevolking:
1 Amerikaans = 6803 liter per dag (of 34 zwemmers van 200 liter)
1 Frans = 5137 liter per dag (of 25,5 zwemmers van 200 liter)
1 Haïtien = 2323 liter per dag (of 11,5 zwemmers van 200 liter)
Chinese 1 = 1923 liter per dag (of 9,5 zwemmers van 200 liter)






Ja, ik zie niet hoe ze tot zulke monsterlijke figuren komen, vooral wanneer de producten geen water nodig hebben, zoals thee (geteeld in tropische gebieden met veel regenval), wijnstokken (water geven verboden in Frankrijk), koffie (gebruik van alleen water voor het wassen van de kersen), en ik heb nog nooit een 500kg-koe 20000L-water (zelfs voedselkorrels geteld) zien slikken voor de dagelijkse melk 20L die het produceert ... voor mijn merk betekenisloze figuren op, gewoon om indruk te maken op de onwetende ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 14/07/10, 08:29

Nou, ik vind dit ook hoog ...


De ontdekking, ondertekend Tony Allen, Britse milieuwetenschapper, dateert ongeveer twintig jaar. Dit concept - "virtueel water" genoemd - heeft een revolutie teweeggebracht in de visie die we hebben op de productie- en consumptiecycli van alledaagse goederen. Het is niet langer een kwestie van het meten van uw waterverbruik met het tempo van uw douches en dagelijkse drankjes, maar nu rekening houden met het besproeien van de boomgaarden waar ons fruit vandaan komt, het water dat wordt geconsumeerd door koeien beloofde om steaks te worden of die geïntegreerd in de productieketen van onze nieuwste auto.


De studie van de onderzoeker is misschien zichtbaar op het net ... Ik zal een beetje zoeken.

Maar ze moeten ook gekwalificeerd zijn, namelijk: wanneer 1L water wordt verbruikt, gaat het niet verloren, want in tegenstelling tot petroleum (bijvoorbeeld) regenereert water zichzelf op natuurlijke wijze (behalve dat chemische of nucleaire vervuiling duidelijk ernstig is). .. dus de term "we lenen water" is niet slecht denk ik.

Ik denk dat deze cijfers over water ernaast moeten worden geplaatst voor voedsel: https://www.econologie.com/forums/alimentati ... t8851.html en hiervan voor de vervaardiging van auto's:
https://www.econologie.com/forums/fabricatio ... t8713.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Hic
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 995
Inschrijving: 04/04/08, 19:50
x 5

Re: Virtueel water of "grijs water" (bijv.




par Hic » 14/07/10, 09:53

oiseautempete schreef:Ja, ik zie niet hoe ze tot zulke monsterlijke figuren komen, vooral wanneer de producten geen water nodig hebben, zoals thee (geteeld in tropische gebieden met veel regenval), wijnstokken (water geven verboden in Frankrijk), koffie (gebruik van alleen water voor het wassen van de kersen), en ik heb nog nooit een 500kg-koe 20000L-water (zelfs voedselkorrels geteld) zien slikken voor de dagelijkse melk 20L die het produceert ... voor mijn merk betekenisloze figuren op, gewoon om indruk te maken op de onwetende ...


Voorbeeld:
Het Aralmeer is drooggelegd door de teelt van katoen,

rijst met 3 maal minder water dan. . . ,
is nog steeds een grote verbruiker van water, vergeleken met tarwe

www.encyclo-ecolo.com/Eau_virtuelle
** http://ecoloinfo.com/2008/05/19/eau-vir ... d-sense-5/ **

op mijn ftp 1140 url "Virtueel water" (118kb) in CollectionURLsEnVrac2010
Dernière édition par Hic de 14 / 07 / 10, 16: 02, 1 keer bewerkt.
0 x
"Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voedsel" Hippocrates
"Alles heeft een prijs heeft geen waarde" Nietzche
Marteling voor Dummies
Verbied om het idee uit te drukken dat het veld acceleratie (magnetische en zwaartekracht)
En u krijgt uw octrooi geestelijke marteling optie beul succes
oiseautempete
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 848
Inschrijving: 19/11/09, 13:24

Re: Virtueel water of "grijs water" (bijv.




par oiseautempete » 14/07/10, 12:41

Hic schreef:
oiseautempete schreef:Ja, ik zie niet hoe ze tot zulke monsterlijke figuren komen, vooral wanneer de producten geen water nodig hebben, zoals thee (geteeld in tropische gebieden met veel regenval), wijnstokken (water geven verboden in Frankrijk), koffie (gebruik van alleen water voor het wassen van de kersen), en ik heb nog nooit een 500kg-koe 20000L-water (zelfs voedselkorrels geteld) zien slikken voor de dagelijkse melk 20L die het produceert ... voor mijn merk betekenisloze figuren op, gewoon om indruk te maken op de onwetende ...


Voorbeeld:
Het Aralmeer is drooggelegd door de teelt van katoen,

rijst met 3 maal minder water dan. . . ,
is nog steeds een grote verbruiker van water, vergeleken met tarwe


Ja ja, katoen, dat weet ik, het is een van de weinige punten op de lijst die misschien niet te vals is ... en nogmaals 10m3 water voor 1-plaat lijkt me onmogelijk, zelfs als het teelt omvat katoen, wassen en verven, enz ... en ik ken wat schose omdat ik bij mijn ouders een heel klein industrieel kanaal ken (2.5m breed voor 20cm diep, kleine helling) die voedde ooit 1 groot briefpapier en 3 textielfabrieken dus 2 groot: als de cijfers waar waren, zou dit de stroom van de Amazone hebben dit kanaal ... : Lol:
We kunnen sogho toevoegen die met voordeel maïs- en voedergewassen kan vervangen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 14/07/10, 20:29

1 glas wijn (12,5 cl) = 120 liter water
het is heel goed mogelijk dat de wijnstok die de druiven heeft gemaakt deze hoeveelheid water in de grond heeft gepompt

maar als er geen wijnstokken waren, zou er een wilde vegetatie zijn die hetzelfde zou hebben getekend ...

deze 120 liters water gaan niet verloren, ze zijn net geslaagd!

de rest van de lijst wordt op dezelfde manier gecontroleerd

het is anders wanneer je naar volledig droge rivieren of hele zeeën pompt om gewassen te irrigeren

gelukkig is er een meerderheid van de aarde waar water niet ontbreekt: of we het nu consumeren of niet, het is er en ontbreekt niet
0 x
oiseautempete
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 848
Inschrijving: 19/11/09, 13:24




par oiseautempete » 14/07/10, 21:27

chatelot16 schreef:1 glas wijn (12,5 cl) = 120 liter water
het is heel goed mogelijk dat de wijnstok die de druiven heeft gemaakt deze hoeveelheid water in de grond heeft gepompt



Niet zeker met betrekking tot de wijnstok die weinig hebzuchtig is in water en groeit op droge en arme gronden (zandige alluvium of kalksteengronden) die niet geschikt is voor andere culturen ... en de enige wijnstokken die worden geïrrigeerd (in Frankrijk ) zijn degenen die tafeldruiven produceren die "Italia" worden genoemd, wat ongeschikt is voor het maken van wijn omdat het veel te weinig suiker bevat ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 14/07/10, 21:35

... het mist meer dan de toevoeging van petroleum die nodig is om dit alles in de supermarkten en supermarkt in de hoek te laten gebeuren om te beseffen hoe hard we op ons hoofd lopen :schok: : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen: 8)
0 x
zozefine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 14/07/10, 12:38
Plaats: Syros Cycladen Griekenland




par zozefine » 14/07/10, 23:21

Ik ben nieuw, sorry dat ik moet ingrijpen. Ik geloof dat obamot op zijn minst het gevoelige punt van deze monsterlijke lijst raakt om zo te lezen. Ik denk niet dat het gaat om het water dat direct op de verschillende genoemde objecten wordt gebruikt, het is goed gespecificeerd, bijvoorbeeld een glas wijn, niet "de wijnstok" in het algemeen. om een ​​glas wijn op tafel te hebben, moet je het produceren, je moet alles produceren wat erbij komt kijken dat dit glas wijn op tafel staat.

dus, om echt te berekenen wat elk van de objecten om ons heen kost, moeten we de totale, reële, energie-, economische en ecologische kosten van dit object berekenen van het begin tot het einde van de keten, kopje thee, glas wijn, biefstuk of ticheurte met het logo "econology" erop. en zeker deze monsterlijke lijst is niet verkeerd.

kijk rond, tel de objecten op de tafel waar je fiets staat, hoeveel? 10? 50? Ik tel de tafelnagels met, eh, niet cheat! en de pen, en de rekeningen om te betalen, en de kom met zaden, wat dan ook. en de asbak voor de clopers. elk object heeft een prijs, en vereist ook water, en werk, en energie, en geld, en soms oorlogen (ik denk aan de zeldzame metalen die aanwezig zijn in de componenten van de computer).

voordat er praktisch niets meer over was, 'zwierven' de Australische aboriginals, jager-verzamelaars, als ze niet bij elkaar waren voor advies of ceremonies, in kleine familie-eenheden in de bush. ouders en kinderen. om te jagen, verzamelen, overleven. nou ze hadden in alles en voor alles (het is interessant na te hebben berekend hoeveel objecten op tafel liggen) 5 (VIJF) objecten, inclusief 2 rituele objecten voor gebeden ... in een periode van achteruitgang, vrijwillig of niet , het moet krachtig worden gemediteerd.

dus ik denk dat een lijst zoals die gepresenteerd in dit onderwerp zijn plaats en zijn betekenis heeft op een econologiesite, toch?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 152 gasten