Drinkwater: autonomie voor een derde wereldland

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
gentil33
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 64
Inschrijving: 09/06/09, 09:17
Plaats: Bordeaux

Drinkwater: autonomie voor een derde wereldland




par gentil33 » 09/06/09, 09:29

In een land in equatoriaal Afrika is er veel zon en water, maar helaas is het niet drinkbaar. Ik vroeg me dus af of de volgende installatie interessant zou zijn.

Vervuild water wordt in een rivier of meer gepompt, door een filter gevoerd en in een zonnecollector gekookt. De stoom wordt gebruikt om elektriciteit te leveren via een turbine of Stirling-motor en levert, wanneer afgekoeld, drinkwater op.

Wat denk je ? ... Dankjewel
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 09/06/09, 09:35

Pompen is niet nodig en zo'n ingewikkeld systeem, er is 1 ultra eenvoudig proces: een fles water zodat de 1/2 in de lengterichting zwart geverfd zou worden.

Er zijn bijvoorbeeld kegelvormige varianten.

Anders zijn er ook dauwvallen (gat in de grond met drainage).

Het zijn niet de oplossingen die ontbreken, het is de wil van ONZE politici om ze te bieden.

Afrika is ongetwijfeld het rijkste continent als het gaat om ondergrondse hulpbronnen... en het feit dat de Afrikanen niet weten hoe ze deze zelf moeten exploiteren, komt ons goed uit...
0 x
gentil33
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 64
Inschrijving: 09/06/09, 09:17
Plaats: Bordeaux

vraag




par gentil33 » 09/06/09, 09:44

Oké, maar het doel is nog steeds om zowel drinkwater als elektriciteit voor een dorp te hebben.

De vraag die ik mezelf stel: is het winstgevender om twee onafhankelijke systemen te hebben, één voor drinkwater, de andere voor elektriciteit, of de mijne die beide tegelijkertijd doet?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 09/06/09, 09:48

Je zult niet genoeg stoom hebben zonder een parabolische concentrator (circulair of lineair) en in dit geval moet het circuit een gesloten circuit zijn...

Kortom je kunt de motorvloeistof niet gebruiken in een open circuit, anders verstopt deze super snel!

Ik heb het misschien verkeerd begrepen, als je een diagram hebt, willen we kijken.
0 x
gentil33
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 64
Inschrijving: 09/06/09, 09:17
Plaats: Bordeaux

antwoord




par gentil33 » 09/06/09, 09:59

In mijn idee is er inderdaad een parabolische concentrator, dat is duidelijk. Stroomopwaarts bevindt zich een terugslagklep waardoor het koude water binnenkomt. Vervolgens wordt het verdampt in de focus van de zonneoven. Het ideaal is dan om een ​​manier te vinden om elektriciteit met goede efficiëntie terug te winnen wanneer de stoom weer wordt omgezet in drinkwater.

Er is inderdaad sprake van een verstoppingsprobleem. Om dit probleem op te lossen had ik eerst gedacht aan een systeem van wasbare filters en een regelmatige omkering van het circuit om de haard schoon te maken.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 09/06/09, 10:15

Hoe denkt u in dit geval dat de Afrikanen zich de concentrator kunnen veroorloven?

Nu al hebben wij, de RICHES, GEEN hubs bij ons geïnstalleerd...

In Afrika moet je eenvoud en gemak vinden...
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 09/06/09, 14:03

Persoonlijk denk ik dat een ingewikkeld systeem met twee functies minder geschikt zou zijn.

Complexiteit vergroot de kans op mislukkingen.

Bovendien maakt het feit dat de functies gescheiden zijn het mogelijk om een ​​back-upsysteem te hebben (zoals een generator of een waterzuiveraar).

Je kunt dus net zo goed een systeem hebben dat energie produceert en een apart systeem dat drinkwater produceert.
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 09/06/09, 20:01

Ik deel de mening van ex-Océano om de reden die hij aanvoerde en ook omdat de kwestie van drinkwater centraal staat in deze landen, terwijl die van elektriciteit secundair is.

Het graven van putten die diep genoeg zijn en bedekt maakt het over het algemeen mogelijk om de drinkwatervoorziening op een duurzame manier op te lossen, maar heeft het nadeel van aanzienlijke bouwkosten.
De gezamenlijke ontwikkeling van compostering van dierlijk afval en afvaltoiletten voor mensen zou zeer nuttig zijn bij het voorkomen van grondwaterverontreiniging.

Denk daarentegen dat we in onze ‘beschaafde’ landen de (onbewuste) provocatie zo ver pushen dat we in het water poepen drinkbaar!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 126-gasten