Vortex-koeleffect: effectief?

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Vortex-koeleffect: effectief?




par Grelinette » 29/05/09, 16:40

Door te bladeren door een onderwerp over de fabricage van een natuurlijke airconditioning, was er een link naar een doe-het-zelfzaak die interessant en eenvoudig lijkt en waarvan hier het diagram is waarvan ik denk dat ik het heb begrepen:
Beeld
(Bron: http://luc.merlovisking.chez-alice.fr/climat-clean.htm )

Het Vortex-effect zou de bijzonderheid hebben van het koelen van de lucht die in het midden circuleert.

1 °) Denkt u dat deze airconditioning werkt?
(Ik heb mogelijk fouten gemaakt in het diagram)

2 °) Heeft iemand dit koelsysteem al geproduceerd?

3 °) In het geval van een efficiënte werking, voor een kamer van ongeveer 20 m2, welke afmetingen raadt u aan voor:
- de diameter en de hoogte van de schoorsteenpijp (1),
- de diameter en de lengte van de interne koelbuis (2)
- de diameter en hoogte van de vortex-turbine, evenals de hoek van de vinnen (3)
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
yanyan26
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 101
Inschrijving: 23/12/06, 16:27
Plaats: Drôme (26)




par yanyan26 » 29/05/09, 19:40

Dag

Ik ken de elektrische kastkoeler met vortex-effect, maar deze werkt met perslucht, dankzij de snelle beweging van lucht
Bekijk alle details:
http://kermaz.exair.com/spotcooling/vtpage.htm?gclid=COXbz7mH4poCFQZgZwodExgWBw
0 x
http://yanyan.26.free.fr/


De natuur is een evenwicht parfait.Si jij er goed uitzien, zal het aan u openbaren kan zijn geheim.
Jacob127
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 27/02/10, 21:19
Plaats: Terre




par Jacob127 » 27/02/10, 21:34

Bonsoir à tous,

Ik antwoord met mijn qq kennis van thermo en mecaflotte ...

De vortex is er omdat de middelpuntvliedende kracht de dichtheid naar buiten verhoogt, naar binnen reduceert (behoud van massastroom).
In feite is er een koeling, de buis die erdoor stort is daarom een ​​zeer slechte warmtewisselaar. Creëer op zijn minst wat goede ruwheid op het oppervlak, voeg er vinnen aan toe De most blijft een pijp waarvan het interieur een honingraat is.

De vortex wordt gemaakt door de vinnen (zeer goed) en door de depressie (meer twijfelachtige techno-keuzes). Dit laatste houdt verband met de uitzetting van hete lucht en dus met de verandering in dichtheid. Het zou veel verstandiger zijn om in de hoogte te plaatsen (het is niet nodig om tot 6 of 8 m hoog te gaan!) Een zonnewarmtewisselaar. Maak een kronkelweg van zwart geschilderde pijpen, b.v. Alleen het aan de zon aangeboden oppervlak telt echt. Wat u zal vertragen, is het drukverlies dat gepaard gaat met warmtewisselaars. het is een compromis dat gemaakt moet worden, zoals altijd.


Maar het idee is heel goed: we hebben airconditioners nodig in de zomer, wanneer dit systeem het meest efficiënt is. Het kan in de winter achteruit werken (met een pomp, ik geef je toe) voor verwarming.

Groen
Jacob 127

[Bewerken] Op het eerste gezicht betwijfel ik of een huishoudelijke installatie van redelijk formaat voldoende vacuüm zal produceren om een ​​koelkamer te koelen.
0 x
"Iedereen heeft gelijk vanuit zijn eigen standpunt, maar het is niet onmogelijk dat iedereen ongelijk heeft", Gandhi
Oli 80
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1689
Inschrijving: 02/01/09, 17:23
Plaats: moselle 57
x 113

vortex effect




par Oli 80 » 28/02/10, 11:57

hallo, hier is de site van jonule
http://mon.danstagueule.fr.free.fr/NRJr ... imple.html

je zult daar de middelen vinden om de niet-fotovoltaïsche zonne-energie te exploiteren, er is ook het systeem "vortex-effect" dat wordt opgeroepen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 28/02/10, 13:38

dit systeem is beschikbaar in de industrie

er is geen buis in het midden die als warmtewisselaar fungeert: het is gewoon een deel van de gecomprimeerde toevoerlucht dat koud door het midden naar buiten komt en het andere deel van de stroom dat warm naar buiten komt door de buiten de tourbillon

het heeft het voordeel dat het eenvoudig is, maar de energieopbrengst is erg slecht: bovendien maakt het een hels geluid
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 28/02/10, 14:16

Het lijkt mij dat dit systeem wordt gebruikt voor de airconditioning van bepaalde vliegtuigen.
(Airbus?). Het verbruikt een helse stroom uit perslucht direct aan de compressoruitlaat van een turbine. Chui slaagt er niet in een link op het net te vinden ... : Cry: Ze praten over een systeem ook met ontluchting maar meer "klassieke" factuur met wisselaar en compressor.
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
oiseautempete
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 848
Inschrijving: 19/11/09, 13:24




par oiseautempete » 28/02/10, 14:38

Flytox schreef:Het lijkt mij dat dit systeem wordt gebruikt voor de airconditioning van bepaalde vliegtuigen.
(Airbus?). Het verbruikt een helse stroom uit perslucht direct aan de compressoruitlaat van een turbine.


??
Bij alle commerciële vliegtuigen wordt lucht uit de compressoren van de motoren gehaald voor onder druk zetten en airconditioning: omdat het te heet is (200 ° C) wordt het gekoeld door drukval + warmtewisselaars gekoeld door Wanneer de druk daalt, gaat de perslucht door een wiel dat energie terugwint voor het geforceerde luchtsysteem ...
Een kleine uitleg van de A320-koffer (maar dit is hetzelfde voor andere vliegtuigen):
http://www.limsi.fr/Individu/delbende/e ... 20A320.htm
0 x
Jacob127
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 27/02/10, 21:19
Plaats: Terre




par Jacob127 » 28/02/10, 17:56

+1 voor oiseautempete: dit zijn precies mijn lessen op de luchtwisselaars ;-)

Ik trek in wat ik zei: het lijkt mogelijk om een ​​installatie van redelijke grootte te laten afkoelen tot 2 ° C een luchtvolume van 1m³ (genomen als een kubus voor berekeningen) geïsoleerd door een weerstandsmuur thermische R = 1,6 W / m²K (5 cm isolatie die lucht bevat: geëxpandeerd schuim, natuurlijke wol ...)

Het uitwisselingsoppervlak is 6m² en de geleidingsverliesstroom is 70W (slechter dan wanneer we natuurlijke convectie zouden tellen)
Patm / P = (Text / T) ^ g / (1-g)
Aangenomen wordt dat de buitenlucht 20 ° C is. Om de 2 ° C van lucht in eerste instantie bij Patm te creëren, is een vacuüm van 20265Pa vereist
De vortex creëert de depressie die de middelpuntvliedende kracht in evenwicht houdt. De orthoradiale snelheid aan de omtrek van de buis die de koude lucht opvangt, moet Uth = 127 m / s zijn
Er is ook een lange snelheid nodig om de frisse lucht naar onze behuizing te voeren: Qm.Cp.T = Loss flow (70W)
Qm = 0,26 g / s, d.w.z. Uz = 0,6 m / s

Dit alles impliceert dat een kinetische energie E = 1 / 2.rho. (Uz² + Uth²) = 9880 J / m³ wordt geleverd door de wisselaar.
Het haalt zijn energie uit de zon en in plaats van een eenvoudige schoorsteen te plaatsen, raad ik aan om twee vlakken van 1mx1m op een afstand van 2 cm te gebruiken, waartussen je overal verticale vinnen hebt geplaatst, op een onderlinge afstand van 2 cm. Doorsnede van bovenaf, het ziet er zo uit.

https://www.econologie.info/share/partag ... Qx3f9t.jpg

Daar passeren Graschoff en Prandtl, ook de correlaties van uitwisselaars van mijn cursussen (ik dank u daarvoor, ik realiseer me dat het ondrinkbaar wordt als post: als u andere uitleg wilt, MP-ez me)

De wisselaar is zwart geverfd en van metaal. De uitlaat is hoger dan de inlaat en de spoelen moeten horizontaal zijn (anders stagneert de lucht in een elleboog). Ik dacht dat het 500 W ontvangt, wat bijna realistisch is als we het iets meer willen laten werken dan in de zomer, en zolang er een wolk voorbij gaat ...

Hier is wat je kunt doen om een ​​kleine koelkast goedkoop te maken! Ik denk dat ik het zelfs zal proberen.

Nou, ik zag net dat je de helling van de vinnen moet berekenen, en dat het bijna 90 ° is. Dit is waarschijnlijk wat ons tegenhoudt

[edit 1]: diagram van de zonnekoelkast
[edit 2]: 127 m / s om te draaien! het is niet voor vandaag
0 x
"Iedereen heeft gelijk vanuit zijn eigen standpunt, maar het is niet onmogelijk dat iedereen ongelijk heeft", Gandhi
Ulysses Napo
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 01/06/21, 11:12
x 1

Re: Koelmiddel Vortex Effect: effectief?




par Ulysses Napo » 01/06/21, 11:34

Bonjour à tous,
Ik kom 10 jaar later op deze discussie terug om feedback te krijgen over uw installaties.

Ik ben geïnteresseerd in de prestaties van zonne-airconditioners op basis van thermisch en vortex-effect. En ik zal zeer gevorderd zijn als sommigen die hebben geprobeerd een versie te maken (min of meer kwalitatief, ik zal niet oordelen;)) mij er wat informatie over zouden kunnen geven. Ik wil bijvoorbeeld de grootte van de installatie en de te koelen ruimte bij benadering weten, de gebruikte materialen en techniek en tot slot het gevoel of een maat met betrekking tot de hoeveelheid koude die zo'n systeem kan produceren.

Aarzel niet om te antwoorden (hier of via berichten), zelfs als uw installatie rudimentair en niet erg functioneel is of als u niet veel informatie heeft, is het een zeer interessant onderwerp, maar ik vind maar heel weinig studies serieus. Alle informatie is daarom welkom.

merci

Zonne-airconditioning, hernieuwbare koeling, zonne-koeling, hernieuwbare airconditioning, airconditioner voor thuis, doe-het-zelf-airconditioner, koolstofarme airconditioner
1 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14931
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4346

Re: Koelmiddel Vortex Effect: effectief?




par GuyGadeboisTheBack » 02/06/21, 15:12

0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 125-gasten